Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel

1978-1993
Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door Vyv » vr 30 apr, 2021 10:35

frans1950 schreef:
wo 28 apr, 2021 18:31
Dat rooster zit ook in mijn 900 classic cabrio 1988, er hangt een rubber flap in zodat lucht vanuit de kofferbak naar buiten kan maar niet naar binnen, lijkt me dus een ventilatie van de kofferruimte
Ik denk dat alleen sedan en cabrio die ontluchting hebben en de coupe niet, die heeft aan de zijkant ventilatieroosters zitten

Afbeelding

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door RoccoH » vr 30 apr, 2021 20:16

Mijn MY85 3-deurs heeft toch ook echt zo'n roostertje hoor. Vooral bij een steilneus kan je het rooster veel makkelijker zien zitten.

Mijn MY91 sedan had ook zo'n rooster zitten maar die was dus niet zo makkelijk te zien vanwege de bumper. En een sedan heeft overigens ook gewoon ventilatieroosters in de C-stijl zitten ;)

Misschien is het ooit eens bij jouw rooie dicht gelast?

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door Ewout » vr 30 apr, 2021 22:27

Ik zou toch gek worden als mijn T16s my85 dit klepje al die jaren heeft gehad. :badteeth1:

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door Vyv » di 04 mei, 2021 9:37

Mijn witte (MY92) heeft het ook niet, en is zeker ook niet dichtgelast Afbeelding

Afbeelding


Echter mijn RA (MY88) die naar de eeuwige jachtvelden is gegaan lijkt daar wel iets te hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door Sonab » di 04 mei, 2021 9:57

Mijn RA heeft ook zo'n roostertje. Of eigenlijk is het meer een kunststof plaatje. Zit idd gepopnageld. Als de die los wil maken, moet je ze uitboren en vernieuwen.
Er zit volgens mij ook een soort pakking tussen die wat kan verdrogen (not sure about this).
Ik vroeg me ook altijd af waarvoor dit was.
-ventilatie??? (maar daarvoor zit het eigenlijk te goed dicht)
-flexibel materiaal om luchtdrukpiek bij het laten dichtvallen van achterklep op te vangen? (maar niet logisch onder de bagagevloer)
-doorvoerplek voor evt kabels?
Ik heb indertijd simpelweg een likje zwarte kit om de buitenrand gelegd om zeker te weten dat het niet zou gaan lekken.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door RoccoH » di 04 mei, 2021 10:30

Zes popnagels inderdaad:

Afbeelding

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door olav99 » za 15 mei, 2021 14:00

Hägar schreef:
vr 30 apr, 2021 0:13
Maar waarmee zit het dat roostertje vast? Ik wil het demonteren om goed te kunnen reinigen.
Ik wil de door de vervuiling ontstane lekkage bij dit roostertje zsm aanpakken.
Is het nou nog gelukt met dat demonteren en reinigen?

Gebruikersavatar
Hägar
Geregistreerd lid

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door Hägar » zo 16 mei, 2021 19:51

Endelijk weer wat tijd gehad om te klussen aan de 900.

Het stangetje van de verwarmingstemperatuurregelaar zit weer op zijn plek. De kachelkraan zit dus achter de snelheidsmeter... we zochten het al die tijd op de verkeerde plek.

Waar vind ik de juiste maat popnagels voor het ventilatieroostertje? (Ik heb geen ervaring met popnagels).Zolang ik geen nieuwe heb, laat ik het liever even zitten.

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door olav99 » zo 16 mei, 2021 21:15

Vermoed dat oa. Saabworld je wel kan helpen, net als andere Saab specialisten.

Gebruikersavatar
Hägar
Geregistreerd lid

Re: Nieuw hier met een 900, verse APK

Bericht door Hägar » zo 01 aug, 2021 13:17

Door drukte met de SAAB en andere dingen vond ik even geen tijd voor het forum, waarvoor excuses.
Eerst maar een fotootje dan:

Afbeelding

Het dashboard zit er weer in, de plastic nokjes van de facia bleken al vernacheld door een eerdere eigenaar, dat was dus een rotklus. Op termijn maar eens een beter exemplaar vinden aangezien de klok niet meer goed werkt en er dus ook een keertje uit zal moeten.
De 900 heeft afgelopen week een frisse APK gekregen, inclusief een paar nieuwe fuseekogels.

Aan het roostertje ben ik nog niet toegekomen, om er goed bij te kunnen zal de bumper eraf moeten, voor die klus moet ik even een geschikte plek vinden.

Eerste klus nu is de interieurverlichting :idea: aan de praat zien te krijgen, alles blijft donker en het vervangen van de geplofte zekering loste dat niet op.

Gebruikersavatar
Hägar
Geregistreerd lid

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door Hägar » vr 20 aug, 2021 20:24

Vandaag heb ik het interieurfilter vervangen, wat zit dat onhandig zeg. Met enige overtuigingskracht lukte het de nieuwe op zijn plek te krijgen zonder verdere onderdelen te hoeven demonteren. Hoort daar ook ergens een stuk horachtig gaas te zitten of is dat geknutsel van een vorige eigenaar?
Deze gore pruik was wat er op de plaats van het filter zat:

Afbeelding

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door vel0city » vr 20 aug, 2021 20:31

Interieurfilter van een Classic zou een fluitje van een cent moeten zijn. Motorkap open, bijrijderskant het klepje van het filterhuis af en het filter schuif je er zo uit (en weer in).

Dit is zeker niet origineel, net als het gaas wat je opnoemt.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door RoccoH » vr 20 aug, 2021 21:13

Origineel interieurfilter:Afbeelding

Gebruikersavatar
Hägar
Geregistreerd lid

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door Hägar » vr 20 aug, 2021 22:02

Ja, die zit er nu in.
Ik moest hem tussen een snaar/wiel en de toren (heet dat geloof ik) door wurmen inclusief het klepje omdat ik het klepje anders niet weer goed op zijn plek kreeg, de witte plastic vergrendelingen werkten niet erg mee bij de nette manier.

Gebruikersavatar
timo
Geregistreerd lid

Re: Nieuw hier met een 900

Bericht door timo » vr 20 aug, 2021 22:16

Nouja, het eerste filtermateriaal was wel degelijk hetgeen wat op de foto te zien is. Beter inlezen mag ook wel!! Het is vettig groenachtig vezelmateriaal, lastig om op de juiste plek te krijgen maar zat destijds in losneembare cassette. Ik heb nog 2 nieuwe losse vezel interieur filters liggen.

Plaats reactie