Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

1967-1980
Jengels
Geregistreerd lid

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door Jengels » vr 09 nov, 2018 20:54

Mijn ervaring: uit voorzorg iedere twee jaar de benzineslangen van tank tot motor vervangen. Paar euro. Beter voorkomen dan genezen.

Verder inzake lood, E10 en octaangetal:

- lood: is nodig voor smering. Op een andere manier en plek als de Motorolie. Klepzittingen zijn daar de dupe van als je loodvrij tankt. Of je moet geharde zittingen hebben (achteraf machinale bewerking). Remedie: paar ml loodvervanger toevoegen met tanken. Dat is wat ik doe.

- octaangetal: volgens mij hebben V4’s een octaan van 98 nodig. Alhoewel ze ook goed op 95 lopen. Een laag octaangetal verhoogt de kans op pingelen. Hoger is beter.

-E10: tast inderdaad rubbers aan en heeft nog wat andere nadelen. Je kunt een ethanol killer toevoeging kopen. Net zoals de loodvervanger; toevoegen aan de benzine. Maar je kunt ook Vpower of BPexcelium tanken. Die zijn nog Ethanol vrij.

En dit is wat ik dus doe:
- Vpower of BPexcelium tanken. Sowieso bij voorkeur benzine met een hoog octaan. En iedere tankbeurt een paar ml loodvervanger van Wynns. En twee jaarlijks de slangen vervangen....

...en altijd een brandblussertje mee onderweg. 👍

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Consequenties van E5 en (vooral) E10 benzine voor V4

Bericht door silvandam » do 02 apr, 2020 12:07

Ik voeg graag iets toe aan dit topic. Gisteren hebben wij de 95 van een kennis van mij na een half jaar weer proberen te starten. Dit lukte niet. Al gauw werd duidelijk dat er een brandstofprobleem was, we hebben alle leidingen doorgeblazen en een nieuwe benzinepomp geplaatst. Allen zonder resultaat.

Uiteindelijk hebben we de carburateur opengemaakt, wat we hier aantroffen was niet leuk. De carburateur is verleden jaar ultrasoon gereinigd en fungeerde perfect. Er is weinig gereden met de auto sinds deze 'revisie'. Toen we de carburateur openden zat deze vol met onidentificeerbare smurrie. Hetgeen wij het meeste van schrokken is dat de NIEUWE pakking helemaal vergaan was. Hij leek wel gesmolten.

Is E10 benzine schuldig aan dit alles? Wij denken van wel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie