Is chiptuning ook sjoemelsoftware?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Is chiptuning ook sjoemelsoftware?

Bericht door 72sonett3 » ma 12 okt, 2015 23:15

Nee, is voor de APK geen punt. Goedkeuring ook niet. Je kunt b.v. een sedan ombouwen tot cabrio zonder dat dat bij de APK problemen geeft.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 13 okt, 2015 6:25

ik weet van een forummer dat die van zijn 2.0 blok is overgestapt naar een 2.3 en dat de RDW een herkeuring wilde.
Soms is het een gedoe daar, maar als je dit bijvoorbeeld niet vermeldt dan gaat het gewoon elk jaar goed.
Je ziet het alleen aan het kleppendeksel (eventueel want elk deksel past) en het motortypeplaatje.

kristian-ruizenaar
Donateur
Donateur

Bericht door kristian-ruizenaar » di 13 okt, 2015 12:23

De cilinder inhoudt is groter van een 2.3 dan van een 2.0 dus volgens de site van de rdw is een herkeuring nodig.
Zie screenshot van de rdw site:
Afbeelding

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 13 okt, 2015 15:20

Nee, ik vind tuning geen sjoemelsoftware!
Zelfs al haal je daarmee het dubbele of zelfs het driedubblele van het orginele motor vermogen. Natuurlijk voldoet de auto dan niet meer aan de orginele typegoedkeuring, maar dat is een ander verhaal.

Als de RDW (of TUV of wie dan ook) de auto met stage 3+ tuning een laboratorium test zou laten ondergaan, zou de motor exact hetzelfde reageren/verbruiken/uitstoten, als dat tie zou doen als je datzelfde laboratorium gebruik op straat zou toepassen.
En daar gaat het, naar mijn idee, om.
VW heeft software toegepast die een laboratorium test herkent en de motor wezenlijk anders laat reageren, dan onder gelijk omstandigheden op straat (met als simpele doel, geld verdienen). En dat is wel een heel ander verhaal!

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » zo 18 okt, 2015 19:56

een groene auto kopen die zo geknepen is dat de uitstoot net 1 grammetje binnen de 7%/14% bijtellingsgrens valt en deze vervolgens laten tunen zodat deze uitstoot er net een paar grammetjes boven komt te liggen is een vorm van belastingfraude/ontduiking. In beide gevallen zal de auto door de APK komen dus dat is geen probleem.

de sjoemelsoftware is wat anders: daar is het motormanagement in staat te herkennen wanneer de auto op de rollenbank staat. Op dat moment (en alleen dan) wordt de afstelling aangepast naar supergroen (en superslow) en wel zo dat de gestelde norm niet overschreden wordt.. Zodra de auto van de rollenbank af is valt de uitstoot gelijk al weer boven de grens en is de auto lekker vlot ;-) en vuil. Dit is de boel op grote schaal bedotten om gewoon je 7% papiertje te krijgen en vervolgens gniffelend weg te rijden. Yes, weer gelukt, 7%! Tsjakkkaaa. Zo volgend jaar verkopen we weer 100.000 auto's extra.

Mij zal het verder een rotzorg zijn. Betaal al jaren 0% bijtelling, ze plukken me wel op een andere manier. :roll:

Plaats reactie