Saab 9-5 2.3t Vector sedan upgrade. Nieuwe turbo en 270pk's

1997-2010
Parallel
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-5 2.3t arc '06 upgraden

Bericht door Parallel » ma 31 mar, 2014 13:09

Volgens mij is achterbankverwarming nooit i.c.m. stof geleverd. Het is natuurlijk ook mogelijk om alleen de stoffen bekledinghoes over te zetten denk ik...

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » do 16 apr, 2015 13:14

Lang geen update geweest over het upgraden van mijn dame edna.
De gezinsuitbreiding thuis slokte logischerwijs alle tijd op.

Het upgraden is inmiddels veranderd in het verkopen van de dame edna en het kopen van een 2005 9-5met slechts 63.000km op de teller. Vooral omdat ik het leuk vind om af en toe een andere auto te rijden, anderzijds vind ik de dame edna net iets minder mooi.
Erg fijne auto! Geïmporteerd uit Belgique met alle papieren erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 17 apr, 2015 7:22

Wat lijkt die 9-5ng toch lekker breed vergeleken met de DE.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » vr 17 apr, 2015 11:23

rutgerreinier schreef:Wat lijkt die 9-5ng toch lekker breed vergeleken met de DE.
Waar zie jij een 9-5NG? :shock:

Maar goed, de neus van een 9-5 is per definitie mooi, ben geen Edna fan maar zelfs die is te doen.

Mijn 9-5 staat regelmatig naast de V60 van de buren, wat een plomp geval is dat aan de voorkant vergeleken met mijn Aero.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 17 apr, 2015 11:27

Die Dame Edna is wel heel mooi, heb hem al een paar keer gezien. Het is een Diesel. Helaas nog boven mijn budget......

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » vr 17 apr, 2015 12:59

Thieuke schreef:Die Dame Edna is wel heel mooi, heb hem al een paar keer gezien. Het is een Diesel. Helaas nog boven mijn budget......
Misschien bedoel je die blauwe die daar ook te koop staat/stond, dat is een diesel, die van mij was een 2.3t benzine...die was overigens inderdaad ook mooi :wink:

@rutgerreinier: bedoel je die eerdere foto met al die Saabs op een rij, daar staan de DE en de NG naast elkaar

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 17 apr, 2015 13:12

Oh ja, nu zie ik het ook. Die 9-5NG is echt een pak dikker (gespierder zoals je wilt)....

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » vr 17 apr, 2015 17:08

Mijn (inmiddels oud-) collega rijdt een 9-5NG, is toch wel een erg leuke en goede auto hoor.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » za 18 apr, 2015 20:33

Ja die bedoel ik idd

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » za 23 dec, 2017 0:34

En dan bedenk je jezelf om een leuk staatje bij te gaan houden wat je allemaal doet met de auto en dan ben je inmiddels 2,5 jaar verder.

De Dame Edna is destijds snel verkocht en rijdt nog steeds rond in de buurt.

De 2005 9-5 2.3t Vector is nog steeds in bezit en wordt dagelijks als zakelijke en gezinsauto gebruikt.

Afbeelding

Wat een heerlijke auto. Ik krijg ook opvallend veel complimenten over de staat. Hij ziet er dan ook puik uit. Ook zakelijk kom je nog altijd goed voor de dag. Een Saab kan altijd. En kan nog steeds. Ondanks dat de auto inmiddels 12 jaar oud is.
De teller staat inmiddels op 115.000 km, zonder problemen. De auto heeft nog nooit teleurgesteld en doet het altijd. Ik rij al meer dan 3 jaar in deze bolide wat voor mijn doen een record is. De (sport)stoelen zitten heerlijk, wat een verbetering ten opzichte van de standaard stoelen in de DE.
Het valt mij telkens weer op dat de relatief grote auto prima wendbaar is in stadsverkeer (de auto is niet te breed, wat bij veel parkeervakken een voordeel is t.o.v. bijvoorbeeld de S60 die ik ooit een blauwe maandag had) en zich aan de andere kant ontpopt als een heerlijke vlotte reislimousine. Diverse ritten tijdens vakanties naar Zuid-Frankrijk of skigebieden in de Franse Alpen zijn een feestje.
In de loop van de tijd is de 9-5 tijdens de beurten bij Peter Mink goed onderhanden genomen. Ondertussen zijn bijvoorbeeld de DI-cassette, accu, koppeling en (natuurlijk) achterklepbedrading vervangen.
Wat dat betreft geen schokkende zaken. Helaas gaf vandaag de SPA een foutmelding dus daar moet in januari (tijdens de onderhoudsbeurt) maar gelijk even naar gekeken worden.

De auto heeft ook een Maptun-kuurtje (stage1) onder de motorkap. Dat draait probleemloos met de originele Garret-turbo, maar zodra die het begeeft komt er een TD04 in.

Andere wensen zijn er natuurlijk altijd nog wel.
-De AS1 moet echt nog een keer geupgrade worden. Ik heb nog ergens een Kenwood DDX 8027 met KNA G520 liggen maar misschien ga ik inmiddels toch liever over op iets moderners. Tips zijn welkom.
-De auto staat op 17 inch lichtmetaal met Michelin zomerbanden. Prima banden maar wel wat rumoerig. De Michelin winterbanden liggen om 15 inch stalen velgen met Saab wieldoppen, als deze banden op zijn heb ik de voorkeur voor een setje ALU51.
-Het zwarte paneel aan het voorportier van de B-stijl aan passagierszijde is wat verkleurd en vaal geworden en moet vervangen/gespoten worden.

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » za 23 dec, 2017 0:42

Helaas, druk kruispunt en een snorscooter over de verkeerde kant van het fietspad. Boem is ho.

Afbeelding

Gelukkig alleen maar materiële schade voor beide partijen maar toch jammer.
Volgens het schadebedrijf moet er een compleet nieuwe bumper onder. Zo hard ging het toch niet. Ruim 1500 euro schade.
Maar goed, gelukkig all risk verzekerd en bumper laten bestellen. Voordeel is wel dat de al eerder beschadigde frontlip ook gelijk vervangen wordt door een nieuw exemplaar. Levering van de spullen 3 weken, valt me mee.

2 dagen later sta ik stil voor een kruispunt. Trekt plots de auto achter mij op en rijdt tegen mijn achterbumper. "oh, ik dacht dat je ging rijden". :?:
Gelukkig een botsing met maar enkele kilometers per uur maar toch jammer. Paar lichte krasjes zichtbaar.
Dus de achterbumper ook maar gelijk laten spuiten. Er zaten toch al wat beschadigingen van de vorige eigenaar op.

Vanmiddag de auto weer opgehaald, hij ziet er uit als nieuw. Ik zal eens kijken of ik op een geschikt moment een paar foto's kan maken. Bij voorkeur binnen 2,5 jaar...;)

Parallel
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-5 mag ie blijven?

Bericht door Parallel » wo 08 mar, 2023 22:54

En dan dateert de laatste update alweer van 2017. Oeps.
Feit is wel dat ik de auto nog steeds heb en dat ie het goed heeft gedaan in die jaren. Geen noemenswaardige problemen, normaal onderhoud en een keer de koppeling. Gelijk een aero-koppeling laten monteren.
En ik heb nog nooit een auto al meer dan 8 jaar in eigendom gehad, op mijn Trabantje cabrio na, dus dat zegt wat.

Toch begon ik me de laatste tijd te storen aan het weggedrag van de 9-5. Niet strak, in de bochten onzeker, beetje een boot.
Ook het schakelen ging niet meer zo soepel en alles begon gepaard te gaan met kraken, piepen en andere vermoeidheidsgeluiden (vanuit de auto, maar daardoor ook af en toe van mij).
Dan wat kleine ergernissen zoals een haperend raammechanisme, kapot richtingaanwijzerglaasje, scheurtje in het achterlicht, afgebladderd embleem en talloze andere ouderdomskwaaltjes behorende bij een Saab uit 2005.
Daarboven opgeteld het in mijn ogen ondermaatse remgedrag/remkracht van de 9-5 toch maar eens nagedacht of ik deze auto wil houden met inmiddels 185.000km op de teller...

Afbeelding

aan de andere kant...

Afbeelding
Afbeelding

...je kijkt toch telkens nog even om als je de auto geparkeerd hebt.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Saab 9-5 Mag ie blijven?

Bericht door Orphy » wo 08 mar, 2023 23:15

Daar heb je je antwoord al:-)
Beetje investeren om hem weer naar je zin te maken en lekker door tuffen, een andere auto is duurder.

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » wo 08 mar, 2023 23:17

haha misschien een vooruitziende blik? Het verhaal krijgt al een vervolg...

Overigens, 'een beetje' investeren zal niet de gemakkelijkste opgave worden...maar inderdaad, een andere, jongere auto zal altijd duurder zijn.

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » wo 08 mar, 2023 23:17

Wikken en wegen. Als de 9-5 de deur uit gaat moet er wat moderners voor terug komen. Maar wat dan? Een 9-5NG trekt me niet en een 9-3 estate vind ik weer net iets te klein qua interieurruimte.
Een ander merk? Ja zeg het maar. BMW, mwah, zou kunnen. Audi, niet het gewenste imago. Lexus, heeft geen recente estate variant en toch net niet de juiste styling, Volvo, V70 te gedateerd, vorige V60 heeft t net niet (de huidige daarentegen, maat valt buiten gesteld budget). Zo was er overal wel wat op aan te merken. En vooral dat die andere auto’s geen Saab zijn.
Mmm, die andere auto’s zijn geen Saab.
Wat als..
Nee…
Of toch?

Toch maar eens op de koffie bij Peter en Max Mink.
Eens kijken wat de mogelijkheden zijn voor de huidige.

Plaats reactie