peterpaul schreef:Kan ik die aansluiting van 30 en 87 gewoon op de weerstand monteren met een oogje? Of moet ik met de aftakking wat afstand houden zoals getekend?
Het is een
schematische weergave van hoe je het moet aansluiten, geen bouwtekening. De kabellengtes, het relais, de startmotor e.d. zijn niet op schaal getekend. Je kunt het extra relais ergens op een handige plaats monteren, op het schutbord, of ergens anders waar je korte verbindingen kan maken, b.v. bij de bobine, daar heb je de weerstand ook al zitten en ook een massa (bevestingsbeugel bobine). Je hoeft dan maar één langere draad te trekken naar contact 50 van het startrelais.
Ik heb geen schema van een 2takt, misschien zit die draad van contactslot naar contact 50 wel in een kabelboom die al langs de bobine loopt, dan kun je die ook dichtbij aftakken.
Als je het aansluit zoals in het schema komt het allemaal goed (met oogjes of faston stekkers direct op de weerstand);
- op het moment dat je de sleutel op start draait, krijgt het startrelais en het extra relais spanning, de startmotor gaat draaien, het extra relais trekt aan en sluit de weerstand kort, de bobine krijgt dan de volle accuspanning en geeft een goede vonk.
- als de motor loopt en je de sleutel loslaat, stopt de startmotor, het relais valt af en de bobine krijgt een lagere spanning via de weerstand.