De witte 900S van Vyv. Setje 17" cross spokes te koop.

1978-1993
Plaats reactie
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De witte 900S van Vyv. Kleinere updates.

Bericht door Saapie » vr 05 jun, 2020 9:31

Vet! Het verschil wordt ook veroorzaakt door Garrett en Mitsu turbo. Garrett klink nog meer plop plop.... omdat ie wat minder rechtlijnig de lucht wegzet. Mitsu is sterker, maar ik blijf een zwak houden voor de Garrett vanwege het oer-turbo gevoel..

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » vr 05 jun, 2020 10:08

@Saapie is het de turbo of het verschil tussen Lucas en Bosch?

Heb ze nu toevallig beide bij elkaar staan

1e 900:
Lucas en Mitsubishi turbo, 2.1 kop, 3" uitlaat zonder cat en vrij standard catback.

2e 900:
Bosch en Garret, geen cat en volldige Simons uitlaat.

Komt met de telefoon opname niet helemaal over, maar 3" heeft iets meer lage frequenties die niet terug komen in de opname. Hoort wel dat de Bosch meer pruttelt.

Simons catback klinkt wel mooier vind ik. Als ik nog tijd vindt zal ik ze naast elkaar zetten en wat gas geven. Ben helemaal benieuwd naar de 1e auto als daar Simons onder zit, vindt 3"JT catback minder geraffineerd klinken.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 05 jun, 2020 10:37

Heb nog een gare Gerrit turbo liggen (dacht ik), zal die eens naast de Mistu leggen en kijken naar het verschil, het "knietje" is wel hetzelfde volgens mij.

Bij mij zat er onder de RedArrow T8 een Feritta free flow RVS uitlaat, die klinkt ook nog net wat stoerder. Mijn huidige witte 900S heeft een standaard uitlaat. Beide katloos, dit scheelt trouwens ook veel in geluid, de katalysator dempt ook.

De Feritta staat trouwens weer op het wensenlijstje :shifty:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 05 jun, 2020 10:42

Hier een oude oliegekoelde turbo, icm een 3" downpipe en Simons vervolg.
Sinds montage daarvan is het pure Saab geluid ietsjes minder vind ik.
Mijn indruk is dat het originele knietje +downpipe het beste "oergeluid" produceert.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 05 jun, 2020 11:07

De garrett turbo is wat groter, knietje is hetzelfde - maar de gasrespons is anders. Bosch en lucas maakt altijd uit. Geef mijn 10 in de 10 keer maar Bosch. Ik haat Lucas.... al heb ik dat nu wel op mijn auto zitten...

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 05 jun, 2020 11:34

Bosch klinkt wat rauwer dan Lucas. Overigens maakt het eindstuk ook uit! De splitsing naar dubbelloops brengt ook wat meer geroffel met zich mee.

Het knietje doet naar mijn mening meer met de spoolup van de turbo dan met het geluid. Het uitlaatspruitstuk zorgt voor de roffel, wat er daarachter aangeknopt zit is vooral volume verschil :lol:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 05 jun, 2020 16:20

Niet alleen volume, maar ook de toon van het geluid. Mijn oude einddemper klonk héél anders dan de huidige, beide vrij standaard aftermarket alternatieven voor de originele demper. Het grootste visuele verschil was platte haken op de een en ronde haakjes op de ander, maar met de huidige demper is het geluid een stuk 'donkerder' en wat luider dan met de oude demper. De 'perfecte 900 uitlaat' (voor mij) heb ik nog niet gevonden.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: De witte 900S van Vyv. Interieur upgrade.

Bericht door Vyv » ma 08 jun, 2020 15:16

Datum: 2019-05
=============
Soms zit het mee en soms zit het tegen... kom je net thuis op zaterdagochtend omdat je een "nieuwe" 900 classic gekocht hebt en met kunst en vliegwerk op de oprit parkeert, je kijkt op de slimme telefoon en die zegt dat de vrienden van de Venyard drie verse classics op het terrein hebben gezet. Wat doe je dan? Dan drink je een glas water, gooit de witte 900S vol gereedschap en je zegt ik ben even weg, even een interieur halen (want een extra interieur pas in een classic)... :O:

Op de foto's had ik namelijk een leder interieur gezien met de suède inzet stukken, wauwie! Daar aangekomen bleek het "wrak" nog in complete staat, er was nog geen onderdeeltje weg. Ikke terug naar de balie dat ik de complete auto wel wilde hebben maar dat feest ging niet door, eenmaal verschroot zal een auto daar nooit meer het terrein in z'n geheel verlaten. Erg jammer want het was een knetter harde Odoardo T16S. Donkere wolken kwamen al samen en tijdens het uitbouwen van het interieur begon het flink te regenen, ik had er al een halve dag opzitten en was nu redelijk doorweekt. Interieur op de boodschappenkar (geen grap), auto vol geladen en ik zou nog wel terugkomen voor de rest (skirt set / cruise Control / deurkaarten met leder)... Paar dagen later was de auto al helemaal kaal, achterklep en deuren waren ook foetsie, bummer :-S+

Het resultaat mag er wezen! De stoelen zijn zelfs al een keer gerestaureerd geweest, want het stukje leer wat altijd kapot gaat bij het scharnier is al hersteld en het schuim is netjes vol, geen beschadiging op de wangen. Ze zitten ook erg fijn :wow:

Afbeelding

Afbeelding

Vond het wel eens tijd om een mini fotoshoot te doen, mooie locatie is de parking van de Metropolis & Decathlon in Antwerpen. Qua licht wel een beetje moeilijk omdat het daar vrij donker is, dus een beetje bij de ramen parkeren is verstandig. Heb wat zitten spelen met filters zodat ik net een echte smartphone fotograaf lijk (PS. echte fotograaf haalt zijn kinderen wel uit de auto) . :wacko:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ooh ja, trekhaak heb ik er ondertussen ook afgehaald zie ik, scheelt weer 10kg wat ik mee moet leuren terwijl het nooit gebruikt ging worden.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » ma 08 jun, 2020 15:23

Nondeknetter dat interieur ziet er strak uit. Als nieuw.
Maar waarom staat je lichtschakelaar uit? :-S+

joep97
Donateur
Donateur

Bericht door joep97 » ma 08 jun, 2020 15:24

Ik was bijzonder tevreden met mijn aankopen op de Venyard, maar jouw vondst is misschien wel nog beter! Echt een prachtig interieur! :wow: Ik kan me nog goed herinneren dat die drie 900's online kwamen en ik de keuze moest maken tussen goed studeren voor mijn tentamen de dag erna, of toch in de auto naar de Venyard. De saaie en verstandige keuze is gemaakt. Ik ben benieuwd of er ooit nog een keer mooie classics op de Venyard komen; we gaan het zien. Dan meteen :O:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 08 jun, 2020 15:27

Tubefreak schreef:
ma 08 jun, 2020 15:23
...
In België rijd ik met licht uit, daar gaan ze lopen seinen als je met licht aan rijdt :blue_susp:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 08 jun, 2020 16:33

Misschien je koplampen een keer afstellen, zal vast schelen :wink:
Mooi interieur hoor, goede catch!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 08 jun, 2020 16:43

Vyv schreef:
ma 08 jun, 2020 15:16
Afbeelding
Maar hebbu nu een setje Buffalo-grijze stoelen in een Dover-grijs interieur geschroef(d)?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 08 jun, 2020 17:03

Jij ziet ook alles... Buffalo panelen heb ik ook liggen, maar vind het niet misstaan zo voor het moment. :mrgreen: two-tone tinten grijs....

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 09 jun, 2020 11:21

Tubefreak schreef:
ma 08 jun, 2020 15:23
Nondeknetter dat interieur ziet er strak uit. Als nieuw.
Bij mij brand alles gewoon in die stand hoor. ;) (Day running lights) In de latere classics is dat een kwestie van een zekering steken in de zekeringbak onder de motorkap.

Enige verschil met links en rechts is dan het kunnen gebruiken van grootlicht en mistlicht achter.

Plaats reactie