Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
-
coppe218
- Donateur (3x)

Re: Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
Wij rijden met 2 Mirais en 2 Nexo's op de zaak naast elektrische auto's. Zelf ook 4 weken in de mirai gereden toen ik schade had aan mijn eigen BEV. Heerlijke auto en ook voor veel gebruik prima in te zetten. Wel moet er een tankstation in je buurt zijn. Wij kopen zelf alleen groene waterstof in en geen grijze. Verlies van energie is evident, maar afgelopen jaar is er zoveel uitgezet aan vermogen ivm negatieve prijzen = 100procent verlies, daar konden 6600 vrachtauto s op waterstof mee rond rijden. Toch denk ik dat BEV in de personenauto's de hoofdmoot gaat zijn, huidige netwerk, kosten en laadsnelheid en zijn geen belemmering voor normaal tot veel gebruik. Bij vrachtwagens in lange afstand transport en zwaar transport in combinatie met netcongestie ( welke 2 kanten op werkt) biedt kansen. Er worden nog steeds stations bijgebouwd en de komende jaren komen de oem truckbouwers met Fcev en H2 ICE oplossingen.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Ik heb de mazzel dat er op 3km van mijn werk een vulstation is, nou ja ik denk wat verder, wie weet, wie weet.
-
frits 9-3
- Donateur (3x)

We hebben naast de Caab een Volvo XC70 T5. Heerlijke auto, gaat ook niet meer weg. Maar als dat toch zou gebeuren zou ik met gerust hart een van de laatste 9-3 Sport Estate 1.8t nemen op basis van mijn goede ervaringen met de Caab. Heerlijke auto om in te rijden.
Eerder een 9-3 SE 1.9 TiD en TTiD gehad. De laatste was een ramp met heel veel EGR problemen en ben toen in mijn eerste Volvo V70 D5 gestapt.
De Estate zou dan wel een 9-3X moeten zijn vanwege de wat hogere instap.
Eerder een 9-3 SE 1.9 TiD en TTiD gehad. De laatste was een ramp met heel veel EGR problemen en ben toen in mijn eerste Volvo V70 D5 gestapt.
De Estate zou dan wel een 9-3X moeten zijn vanwege de wat hogere instap.
-
verde900
- Donateur

Heb er van 2000 t/m 2004 een gehad, lekke koppakking, lekkende oliieleerring, stevig verbruik, mij te duur en te onbetrouwbaar
-
Henk-Jan
- Donateur

Op de peuterspeelzaal had ik een vriendinnetje, maar dat bleek een boel werk zeg en nog onbetrouwbaar ook! Nooit aan beginnen!
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Blijkbaar heb jij pech gehad, want de cijfers qua betrouwbaarheid zeggen genoeg bij Subaru. De problemen met de koppakking zijn totaal niet meer aan de orde, is ook maar een hele korte periode geweest en dan enkel met de EJ25 motoren.verde900 schreef: ↑wo 10 jun, 2026 13:48Heb er van 2000 t/m 2004 een gehad, lekke koppakking, lekkende oliieleerring, stevig verbruik, mij te duur en te onbetrouwbaar
Ik heb een Forester gehad op LPG, die ging eruit met 340k. Naast het reguliere onderhoud en slijtage onderdelen is er op de nokkenassensor na, nooit iets kapot gegaan. Ongelooflijk betrouwbaar gewoon.
Heb nu de 2e Outback, beetje saai maar laat je nooit in de steek. Verbruik is relatief, maar inderdaad niet heel zuinig.
Qua rijden......tja een Saab stuurt wel fijner
-
verde900
- Donateur

De cijfers waren toen ook super, daarom kocht ik hem ook, Ik begreep van de dealer waar ik in onderhoud was dat naast de 2.5 ook 2.0 motoren regelmatig lekke koppakkingen hadden.. koppakkingen en bouten lagen ook op voorraad bij de importeur.
Heb daarna substantieel betrouwbaardere Europese auto’s gereden .
Heden ten dagen ook een volstrekt oninteressant merk geworden door de hoge bpm door niet hedendaagse technologie
Heb daarna substantieel betrouwbaardere Europese auto’s gereden .
Heden ten dagen ook een volstrekt oninteressant merk geworden door de hoge bpm door niet hedendaagse technologie
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
‘Een paar auto’s geleden’, na de blauwe Volvo V60T3, had ik een ‘09 9-3 1.8t Hirsch195, origineel vanaf 0km en als zodanig ook bekend bij RDW, en origineel Nederlands met net een ton op de klok, maar ik vond het qua afwerkkwaliteit van het interieur maar een rammelbak, en bij 100k km (moment van aanschaf) was de balansasketting al uitgerekt, waardoor er in de versnellingsbak wat rammelde. Verkoper had daar een andere mening over, maar IJdorff gaf hem (en mij) een spoedcursus ‘motorfluisteren’. Uiteindelijk netjes opgelos.
Daarna ingeruild op een BahMW 320i Touring
maar inmiddels dus ruim 4 jaar in een ‘gezellige V70’.
Daarna ingeruild op een BahMW 320i Touring
-
LarsJanse
- Donateur

Mooie ..Blackboxer07 schreef: ↑wo 10 jun, 2026 7:33Naast de verwen Saab rijden wij voor de dagelijkse rij beslommeringen en vakanties met de sleurhut een Subaru Outback. Zoals eerder vermeld is de aanschaf met slurptax bijna niet meer economisch te verantwoorden. Onderhoudskosten en verbruik vallen relatief wel mee.
![]()
Kosten zijn altijd relatief, maar het rijdt in ieder geval niet goedkoop.. maar dat rijdt de gemiddelde Saab ook niet
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Klopt helemaal, de Caab verbruikt meer maar ook de 9.3 die ik ruim 20 jaar geleden reed was nooit zuinig (of komt dat door te zware schoenen? 🫣) in ieder geval is de 2,5 liter motor zuiniger dan de 2 liter van de forester ( ook met caravan).
Ieder het zijne en wij hebben al jaren een betrouwbare reisgenoot aan de forester gehad en sinds 2021 met de outback.
We hebben ook veel plezier met de Caab en ja, een hobby kost geld
maar dat is met vrouwen ook 
Ieder het zijne en wij hebben al jaren een betrouwbare reisgenoot aan de forester gehad en sinds 2021 met de outback.
We hebben ook veel plezier met de Caab en ja, een hobby kost geld
maar dat is met vrouwen ook 
-
verde900
- Donateur

Hoeveel heb je er daarvan ?
-
francofiel
- Donateur

Hier naast de 96V4 ook een Subaru Outback, onze derde inmiddels. 2x een outback van de generatie 2004-2009 gereden, met de eerste 350.000 km en de tweede tot 250.000 km. Geheel probleemloos kan ik rustig zeggen. Daarna de grootste fout aller tijden gemaakt met een vrij nieuwe Mercedes e200 (echt een onbetrouwbaar secreet) en weer heel snel een outback gekocht, nu een model 2010. Superauto met inmiddels 260.000 km de teller. Alle outbacks reden en rijden bij ons trouwens op LPG.
Naast de outback hebben we een Volvo C70 2.4i van 2010 voor dagelijks gebruik en nog een jaguar mk1 uit 1958 voor de leuke dagen. We hebben in het verleden een tweetal 900 classics gehad. Mijn vrouw vind dat nog steeds toffe auto’s maar ik was helemaal klaar met de kuren en roest van die auto’s…
Naast de outback hebben we een Volvo C70 2.4i van 2010 voor dagelijks gebruik en nog een jaguar mk1 uit 1958 voor de leuke dagen. We hebben in het verleden een tweetal 900 classics gehad. Mijn vrouw vind dat nog steeds toffe auto’s maar ik was helemaal klaar met de kuren en roest van die auto’s…
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Ben nu bezig met nummer 4 en die blijftverde900 schreef:Hoeveel heb je er daarvan ?

-
LarsJanse
- Donateur

Hebben we het nu over Saab/Caabs, Subaru’s of vrouwen….?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
nu we het toch over wagenparken hebben...:
ik zit er (al enige tijd) over te denken een campertje (maatje Transporter L2/Trafic L2) te kopen voor vakantie en weekendjes weg. dat betekent wel dat er wat geschoven moet gaan worden in het wagenpark, hier.
meest voor de hand liggend is dat de Rechtsgestuurde '98-er 9000 Anni er dan uit 'moet'. aan de ene kant om ruimte op de oprit te krijgen voor de camper, aan de andere kant: 9000 staat al een paar jaar stil en heeft wel wat aandacht (remmerij, banden, brandstofsysteem?) nodig voordat-ie de weg weer op kan...
alleen aanschaf van de camper zonder vertrek van iets uit het wagenpark heeft als consequentie dat de oprit vol staat en de Volvo op straat moet overnachten. dat zal de buurt niet echt leuk vinden (oudere nieuwbouw, dus weinig openbare parkeerruimte).

ik zit er (al enige tijd) over te denken een campertje (maatje Transporter L2/Trafic L2) te kopen voor vakantie en weekendjes weg. dat betekent wel dat er wat geschoven moet gaan worden in het wagenpark, hier.
meest voor de hand liggend is dat de Rechtsgestuurde '98-er 9000 Anni er dan uit 'moet'. aan de ene kant om ruimte op de oprit te krijgen voor de camper, aan de andere kant: 9000 staat al een paar jaar stil en heeft wel wat aandacht (remmerij, banden, brandstofsysteem?) nodig voordat-ie de weg weer op kan...
alleen aanschaf van de camper zonder vertrek van iets uit het wagenpark heeft als consequentie dat de oprit vol staat en de Volvo op straat moet overnachten. dat zal de buurt niet echt leuk vinden (oudere nieuwbouw, dus weinig openbare parkeerruimte).