Afstellen versnellingspook

1967-1984
S@@bman
Geregistreerd lid

Re: Afstellen versnellingspook

Bericht door S@@bman » di 10 aug, 2010 12:03

Misschien dat er voor de vierbak dan verschillende soorten bakjes geleverd geweest zijn.
De vraag blijft dan hoe de centrering dan precies werd bevestigd.

Ik ga nog wat hulplijnen inzetten en als dat niks oplevert, zal ik maar een ander pookhuis gaan zoeken.
Schakelrubber is wellicht al onderweg...

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 10 aug, 2010 12:35

Een 4versnellingsbakbak en een 5versnellingsbak hebben inderdaad verschillende 'bakjes' onder de pook zitten, iets dat ik indertijd ook ervaren heb bij het ombouwen van een 4versnellingsbak naar een 5versnellingsbak, in de 4deurs middernacht-blauwe SAAB 900 GLs Sedan, uit 1981, omdat ik het toerental op, met name, de snelwegen veel te hoog vond en het scheelde bij dat exemplaar ook nog eens zo'n 15 tot 20% in de brandstof, uiteraard, afhankelijk van de verkeersomstandigheden en welke situatie, stad, 'buitenwegen' of snelweg, ik toen reed. :idea:
Kort samengevat: Er zijn verschillende 'bakjes' voor eentje met een 4versnellingsbak en eentje met een 5versnellingsbak. :wink:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 10 aug, 2010 13:17

Ha, dat verklaart een hoop.
Dan blijf ik me afvragen hoe de pookcentrering eruit zag bij een vierbak met zo'n klein plastic bakje.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 10 aug, 2010 13:19

Wat bedoel je met 'een klein plastic bakje'?? :roll:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 10 aug, 2010 13:22

Een plastic bakje zonder bevestigingspunten voor de centrering zoals linksboven op de foto te zien is:

Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 10 aug, 2010 13:36

Centrering zit op je foto verder naar voren, vlak voor de schroevendraaier.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 10 aug, 2010 13:37

Vergeet 1 ding niet: de SAAB 99 is ruwweg half jaren '60 ontwikkeld, had jarenlang 'alleen maar' en 4versnellingsbak als handgeschakelde versnellingsbak tot het modeljaar 1983 toen de 5versnellingsbak leverbaar werd op 'normale uitvoeringen', ja, ik weet het, toen was 'alleen maar' nog de GL-versie leverbaar, met 2 of 4deuren, maar eerder was ook een 5 versnellingsbak als optie 'af fabriek' leverbaar op bijvoorbeeld de Turbo-versies, die zou een lang bakje gehad kunnen hebben, ik wet (nog) niet hoe bij die uitvoering de centrering was, en wat ook nog een rol gespeeld kan hebben dat 'pas' vanaf het modeljaar 1983 'het lange bakje' geplaatst werd is het simpele feit dat bij de SAAB 900 Classic vanaf het modeljaar 1983 ook geleverd kon worden, hetzij als accessoire, hetzij als als 'standaard uitrusting af fabriek', uiteraard ook afhankelijk van de uitrusting en men perse 'een steunpunt' moest bedenken voor het stuk(je) middenconsole tussen de versnellingspook en de voorste asbak. :idea:
De verschillen tussen 'de bakjes' zullen ook je problemen met jet afstelling kunnen verklaren, maar ik weet het niet met zekerheid of ik indertijd ook een andere schakelstang heb gemonteerd, bij het ombouwen van een 4versnellingsbak naar een 5versnellingsbak, maar ik dacht dat ik dat zelf had opgelost door eerst de derde versnelling in te schakelen, dan de schakelstang in de auto door te slijpen en tot solt in de juiste stand vast te lassen en ja, dat is wel wat werk, maar is eventueel voor jou ook een optie, wanneer je er in het geheel niet uitkomt en er geen andere opties meer mogelijk zijn. :wink:

baas99.9000
Oudlid

Bericht door baas99.9000 » di 10 aug, 2010 14:12

Afbeelding
Afbeelding

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 10 aug, 2010 14:35

Bedankt.
Ik heb zo'n bakje in de auto zitten zoals op de foto van Simon te zien is.

Ik heb inderdaad destijds een andere pook gemonteerd, maar ook de bovenzijde van het schakelhuis, vermoed ik en dat komt uit een vierbak.
Dat verklaart dus een en ander.

Ik ben nu bezig om de bovenzijde van het huis te wisselen zoals Windekind al aanraadde.
De onderzijde kan dan blijven zitten en de centrering kan gewoon blijven zoals die nu is.
Althans dat hoop ik.

Volgens mij zat er op vierbakken niet altijd dergelijke centrering zoals in mijn 82er het geval is (met zo'n klem).

Nog één vraagje: dat ronde rubber vlak achter de schroevendraaier... hoort dat daar te zitten?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 10 aug, 2010 14:39

Dat rubber hoort als het ware achter de schroevendraaier te zitten, daarvoor is een uitsparing gemaakt in 'het plastic bakje' en in het aluminium huis van de versnellingspook + contactslot. :idea:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 10 aug, 2010 15:10

Dat vermoeden had ik daarstraks ook al maar omdat ik de verkeerde bovenkant van het pookhuis had gemonteerd, paste het de boven-en-onderzijde niet op elkaar met het rubber ertussen.

Zo, nu maar weer eens verder priegelen om het contactslot over te zetten (I hate it :evil: ).

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » di 10 aug, 2010 21:33

Zo, nu maar weer eens verder priegelen om het contactslot over te zetten (I hate it ).

geduld Bert, is een schone zaak.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » za 14 aug, 2010 15:05

Bij een auto met vierbak zit er geen centrering op het pookhuis en heeft het pookhuis inderdaad een kleiner plastic bakje. Deze centrering is bij een vierbak ook niet nodig; de pook hoeft niet in een middenstand (voor de 3) worden gecentreerd maar naar links voor de 1e versnelling. Het plastic bakje van een vijfbak is aan de onderkant wat breder. Ik heb een stukje uit de rechter bevestigingsbeugel op de vloer van de auto moeten slijpen om de slag goed in te kunnen stellen.

De schakelkoppelingen van een vierbak waren ook niet instelbaar, aan beide zijden zat deze met een spie op de schakelstang. Ik heb drie verschillende koppelingen gezien, die met een rubberen schijf (gaan altijd kapot, zie je nog maar zelden), met een cardan koppeling (met rubberen hoes) en die met een silentblock (lijkt erg op die van de vijfbak). Ze zijn probleemloos door elkaar te gebruiken. Verschil met de schakelstangkoppeling van een 900 is dat die van de 99 korter is.

Het schakelmechanisme van een 900 is over te zetten (heb ik ook gedaan), de schakelstang is volgens mij net zo lang (het paste bij mij in ieder geval). Het verschil in afstand naar de bak wordt opgevangen door de kortere koppeling. Deze moet je dan nog wel zien te vinden. Met enige handigheid is een schakelstangkoppeling van een 900 ook aan te passen.

Het afstellen van de schakelstangkoppeling moet je eens proberen door zowel de bak als de pook in zijn achteruit te zetten en dan de koppeling vast te zetten. Vervolgens kan je de slag afstellen door het schakelpookhuis wat in de lengte van de auto te bewegen. De bevestigingsbeugels op de vloer hebben daarvoor sleufgaten.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » do 09 sep, 2010 13:26

Ik ben de laatste dagen druk in de weer geweest om de pook verder te stellen.

Eerst heb ik het schakelrubber vervangen.
Dat heeft me toch enkele uren gekost omdat die conische pen er maar niet uit wilde.
Ik heb hem er gewoon uitgeboord en uiteindelijk is de boel losgekomen.
Het oude rubber was in betere staat dan ik had verwacht, maar een nieuw rubber is natuurlijk beter.

Daarna heb ik de bovenkant van de pookunit vervangen door een bovenkant met een gaatje vooraan voor de centrering.
Hierdoor moest het contactslot eruit, wat niet lukte op orthodoxe wijze.
Met bruut geweld heb ik het kunnen overzetten, na het eerst nog eens verkeerd gemonteerd te hebben (het kan er op twee manieren in nl.) :oops: .

Daarna was ik klaar voor een nieuwe poging om af te stellen.
Wat ik nog steeds niet snap is waarom ik geen schroefje in het gaatje voor de centrering kan krijgen.
Als de pook in achteruit staat, past het enigszins maar het schroefje wil maar niet volledig door de schakelstang heen gaan (is aan de onderzijde dus niet zichtbaar).
Ik heb echt alle standen al geprobeerd maar ik krijg het niet goed.
Iemand een idee?

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 17 sep, 2010 16:34

Toch nog even melden dat het inmiddels gelukt is om de pook te stellen.

Ik had eigenlijk gewoon het oude aluminiumgedeelte van het schakelhuis kunnen laten zitten
want dat centreergaatje heb ik niet eens nodig gehad.
Vooral omdat ik het contactslot wat heb geforceerd bij het overzetten.
Nu blijft de sleutel vaak zitten i.p.v. wat terug te keren na het starten :? .
Eventueel monteer ik nog wel eens een ander contactslot.

Het voornaamste is dat ik de auto uit mijn garage heb kunnen rijden zodat ik nu alle ruimte
heb voor de GLs die ik snel wil klaar hebben 8) .

Plaats reactie