Afstellen versnellingspook

1967-1984
Paul99
Geregistreerd lid

Re: Afstellen versnellingspook

Bericht door Paul99 » vr 06 aug, 2010 8:23

tot 1990 zijn de rubbers uitwisselbaar.

Om af te stellen laat je het conische pennetje met moer (M5?) gewoon zitten. Je moet het zo zien: je hebt 2 losse delen die op de goede manier aan elkaar gekoppeld moeten worden door het schakelrubber.

Deel 1: de versnellingsbak. De schakelstang van de bak moet in de goede stand staan om gekoppeld te worden. Afhankelijk van het bouwjaar van de auto is dat z'n 3 of achteruit.
Deel 2: het pookgedeelte. De pook moet in de goede stand staan om gekoppeld te kunnen worden. Afhankelijk van het bouwjaar moet de pook in z'n achteruit staan of in zijn 3 gezet worden waarna een M5-bout/pen/boortje in een gat in het schakelhuis (van de pook) geplaatst wordt om de positie te fixeren.

Als beide delen goed staan kan de klembus aangedraaid worden en dat is idd dat bruine ding op je foto.

Onze vrienden op het duitse saabforum hebben het verhaal met plaatjes. Het gaatje in het schakelhuis zie je op de onderste foto.
http://www.forum-auto.de/technik/techni ... errung.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 06 aug, 2010 10:24

Bedankt, Paul.
Met de foto's erbij is het duidelijk wat dat M5 moertje is.
Daar zat dus de verwarring.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » vr 06 aug, 2010 12:47

klein detail: volgens mij is het moertje geen M5 maar een engelse maat. Heb geprobeerd om zelf een asje te maken met M5 draad en het origele moertje paste niet op de metrische draad... gewone M5 moertjes die ik liggen had wel.

Toeval? Weet het niet zeker :)

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » vr 06 aug, 2010 12:58

Gert-Jan 44 schreef:klein detail: volgens mij is het moertje geen M5 maar een engelse maat. Heb geprobeerd om zelf een asje te maken met M5 draad en het origele moertje paste niet op de metrische draad... gewone M5 moertjes die ik liggen had wel.

Toeval? Weet het niet zeker :)
Zou kunnen. Dat vertelden ze bij de dealer ook. Maar toen ik het stiftje in handen kreeg en het moertje vergeleek bleek het M5 te zijn. Dus ga ik er vanuit dat de huidige aangeboden stiftjes met M5 geleverd worden.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 06 aug, 2010 12:59

Op het Duitse forum zie ik ook niks over M5.
Ik zal het snel ondervinden.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 07 aug, 2010 23:25

Zonet ben ik even bezig geweest met het afstellen.

Omdat ik nog een plastic bakje (voor onder het pookhuis) had liggen van een vierbak, heb ik voor de zekerheid even gekeken of het verschilde van het bakje van mijn vijfbak.
Er is wel degelijk verschil, maar het lijkt erop alsof nu het verkeerde bakje er onder zit :shock: !

Het bakje van de vierbak heeft een uitsparing aan de rechterzijde (vanuit bovenaanzicht bekeken) en het bakje dat er nu onder zit (en waar ik van uitga dat het origineel is) is gewoon zonder uitsparing!
Dit klopt toch niet??
De bakjes zijn ook niet zomaar te wisselen want het hele pookhuis moet dan gewisseld worden blijkbaar.

Verder ontdekte ik ook dat er helemaal geen moertje (M5 of wat dan ook) zit in het gaatje vlak voor het pookhuis.
Niet meer dan logisch dat ik dus niet in achteruit geraakte :? .

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 08 aug, 2010 9:13

Het bakje is uitwisselbaar maar je moet idd het hele schakelhuis loshalen.

Er gaan 2 dingen door elkaar in dit topic:

1. er wordt over een M5 moertje gesproken waarmee de conische pen bij het schakelrubber geborgd wordt.
2. Ik heb begonnen over een M5 boutje dat je tijdelijk moet plaatsen in het schakelhuis om de schakelstang af te stellen. Ik lees nu in het duitse verhaal dat het 6mm is (het verhaal bij de onderste foto).

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 08 aug, 2010 13:51

Het wordt er niet duidelijker op :cry:.

Het plastic bakje is niet zomaar uitwisselbaar.
Check:

Afbeelding

Je kunt zien dat het voorste gedeelte verschilt (het gedeelte waar dat ronde rubber zit en die klem, ontbreekt gewoon).
Het linkerbakje lijkt voor een vijfbak te zijn door de uitsparing rechts.
In mijn vijfbak lijkt een bakje voor een vierbak te zitten omdat er geen uitsparing in zit :confused:.

Ook opvallend zijn de verschillen tussen de drie pookhuizen die ik heb.
Links is uit '78, in het midden dus uit '82 (MY83) en rechts uit '83 (MY84?).
Mijn gemonteerde huis heeft geen gaatje vooraan terwijl de stang duidelijk een gaatje heeft (zie schroevendraaier).

Enige krankjorumheid maakt zich van mij meester :freak:.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » zo 08 aug, 2010 15:31

Dan zet je er toch een deksel op met gaatje? Bijv. die uit "84.
Bakzijde: versnelling in drie, 4 mm boortje in gaatje in de stang steken en deze moet in lijn zijn met een merkteken op de differentieeldeksel. Klem schakelstang bak lossen.
Pookzijde: Pook in drie en een 6mm boortje in het gaatje steken in deksel schakelhuis en scakelstang.
Nu weer onder de auto: met een bandenlichter of grote schroevendraaier de stang onder druk zetten richting de bak en de klem vastzetten.
Boortjes eruit en testen en dan eventueel met kleine verstellinkjes aanpassen.
Het is ook mogelijk dat je niet de 3de versnelling moet kiezen maar de achteruit. Zelfde procedure.
In mijn auto heb ik een nieuwere bak ( in achteruit afstellen) en een ouder pookhuis ( in 3 afstellen) en ja, dan moet je wat meer experimenteren. Zet dan met een kraspen een streep op de klem en de stang. Dan zie je hoever je de boel verdraait. Heb je een referentie naar wat je gedaan hebt. Eerst was ik de 5 kwijt en toen de 2. En nu is alles er weer :D

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » zo 08 aug, 2010 15:38

tot 87 moet de afstelling in achteruit en dan 5 a 6 mm stift in de pookunit steken. klem los bak in achteruit. schakelstang iets de bak indrukken met een bandenlichter en dan de klem vast. erna kun je nog de centrering afstellen door de pook in 3 of 4 te zetten en de centreerklem voor de pookunit even op te lossen zodat ie mooi centert en dan weer vastzetten. klaar.

87 en erna doe je het in zijn 3 en dan dezelfde procedure en uiteraard de bak in drie. centrering zit bij deze bj-en in de bak dus dat laatste stukje van hiervoor is niet meer nodig.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 09 aug, 2010 14:09

windekind schreef:Dan zet je er toch een deksel op met gaatje?
Ja, dat was ik inderdaad van plan.
Maar ik zit me nog steeds af te vragen of ik wel het goede plastic bakje in de auto heb zitten omdat er geen uitsparing
in zit voor de vijfde versnelling (terwijl de auto een vijfbak is).

Ik kan het natuurlijk gewoon proberen en als het niet mocht lukken het andere bakje (links op de foto) monteren.
Hoe ik dat voor mekaar moet krijgen, is nog me nog een raadsel omdat dit gedeelte dan gaat ontbreken:

Afbeelding

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » ma 09 aug, 2010 17:19

Gaat het dan om de pook-centrering? In dat geval zou je op zoek moeten naar een huis met plastic bakje en deksel van een 5-bak uit zeg maar bouwjaar 82-85. Bij Elfie is dat goed te vinden.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 09 aug, 2010 17:59

Neen, het plastic gedeelte waar de centrering aan vast wordt geschroeft.
Dat gedeelte vormt blijkbaar één geheel met dat bakje, waar ik niet op gerekend had.
Zonde want anders had ik alle delen gehad om één goed geheel te vormen :? .

Waar werd dan de centrering vastgemaakt bij vierbakken?

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » ma 09 aug, 2010 20:02

Geen idee.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 10 aug, 2010 11:42

volgens mij ook aan het bakje. vreemd...

Plaats reactie