Oke even een uitleg waarom en waarvoor deze mod dient (ik hoop dat ik het goed uitleg

)
De Saab (900/9000 zonder DI) rijders die met een opgevoerd APC, uitlaat, openair filter, ect, ect rijden hebben vaak de voorontsteking op bvb 19 graden staan, zoals ik hem heb staan

.
Als je dus met standaard onstekking rijd heeft dan zal deze mod niet werken.
Als je met 19 graden rijd dan merk je dat de auto mooi vlot op pakt en mooi doortrekt.
Maar het volgende probleem dient zich nu aan

.
Een standaard onstekingsvervroeger heeft een bereik van 5 tot 6 graden dat hij onder turbodruk de onsteking kan verlaten.
(onstekking gaat later onder turbodruk anders wordt de verbanding te heet en krijg je pingel)
Dus je hebt bij 19 graden vooronsteking 14 graden onder turbodruk, bij 16 graden voorontsteking zou dit 10 a 11 onder turbodruk zijn.
Omdat je nu dus met 14 graden onder turbodruk rijd ipv 10 a 11 graden wordt de verbranding veel heter en zul je veel sneller pingel krijgen.
Door het bereik van de vervroeger onder turbodruk groter te maken kan de onstekking wel van bvb 19 graden naar 10 a 11 graden en dat is natuurlijk wat we willen.
Wat heb je nodig voor deze mod:
Een stroboscoop om de onsteking mee af te stellen.
Een fietspomp om op de vacuumvervroeger te zetten, dan kun je de graden aflezen onder (turbo)druk.
Een kruisschroevendraaier om de vervroeger van het huis af te schroeven.
En een sleutel 13 om de voorontstekking mee af te stellen.
PS: je hebt er wel iemand bij nodig die de fietspomp bediend

.
Ga als volgt te werk:
1:
Zet de onstekking op de graden waar je mee wilt rijden, bvb 19.
2:
Zet de fietspomp op de vervroeger en bouw druk op, (hoeft niet extreem hard te drukken met de fietspomp hoor

) nu kun je met de stroboscoop lamp zien hoeveel de onstekking verlaat. (naar 14 graden ongeveer)
3:
schroef de vervroeger van het huis met een kruis schroevendraaier.
Trek de vervroeger tot hij niet verder kan en druk het stangetje richting cilinderkop, nu kun je de vervroeger helemaal uitnemen.
4:
Nu kun je het stangetje zien die de onstekking onder turbo druk regelt, en het busje waar het stangetje op stuit, de ruimte hiertussen is 5 a 6 graden.
Buig het busje met een tang bijna één keer zo ver als de ruimte die er tussen zit, nu heb je het bereik met 3 tot 6 graden vergroot.
5:
Monteer de vervroeger weer en let goed op dat het gat wat in het stangetje zit goed komt te zitten en druk de hallsensor naar boven anders krijg je het tangetje nooit over het palletje.
Je kan het kapje en rotor ook demonteren als het niet lukt.
Het is een beetje moeilijk uitleggen maar wanneer je het ziet dan snap je het wel, het is dus geen rocketscience

.
6:
Doe nu hetzelde weer als in punt 2 en kijk op hoeveel graden het vliegwiel komt met druk op de vacuum vervroeger, dit moet 10 a 11 graden zijn, is het meer dan moet je de vervroeger weer demonteren en het busje weer verbuigen.
Voorbeeld:
Wanneer hij nu op 12 graden komt te staan moet je het busje nog iets verder naar onderen buigen, pas wel op dat je niet te veel buigt want loopt hij zo naar 8 graden bvb.
Ik hoop dat het duidelijk is, en mijn rekening nummer is 5612 110..
Hier nog een link naar saabcentral waar ze het er ook over hebben en uitleggen, alhoewel sommigen het niet goed uitleggen.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... ht=capsule
Gr, Bennie