De rode 90 van Tjeerd (en Style&Co/Hannes/Janmar)

1985-1987
Plaats reactie
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » za 20 feb, 2010 21:32

Hee Hannes, dat dacht ik al, ik had je er ook nooit over gehoord dus had al wel zo'n vermoeden. 't Is verder ook helemaal niet belangrijk, maar ik ben gewoon wel nieuwsgierig naar het hoe/wanneer/waarom/waarmee verhaal :) Ben wel benieuwd wat er toen allemaal is verwisseld aan klossen, assen, bak en centrering.

@brinky: thanks! Degene die de bakwissel heeft gedaan is zeer vakkundig, twijfel er niet aan dat er nu een juiste combinatie gemonteerd zit. Ik hoor morgen wel wat er precies onder zat en zit :)

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 22 feb, 2010 13:11

Gisteren de auto opgehaald, wat een verschil! Loopt heerlijk rustig, totaal geen gegier in 3/4/5, heel erg prettig. Merk ook geen rare trillingen, dus dat zit allemaal wel snor.

Wat is er nu allemaal vervangen:
- versnellingsbak (jaja)
- krukaskeerringen poeliezijde en vliegwielzijde
- toplager
- keerringen aandrijfassen
- allerlei o-ringen (aanzuigbuis en oliepomp enzo), pakkingen (carter, primairdeksel) en ander klein grut
- natuurlijk verse olie in blok en bak en een nieuw oliefilter

Nog wel een paar aandachtspuntjes voor de komende tijd:
- centrering van de pook ontbreekt, daar ga ik op korte termijn wel even mee bezig hoewel het op zich zo ook wel werkt :)
- achterste motorsteunen zouden een keer vervangen mogen worden
- accu lijkt matig, is bijna helemaal ontladen geweest. Dit kijk ik even aan, ik laad hem eerst nog een keer helemaal goed door met een acculader. Ding is een jaar oud, zo zonde zijn als ie nu al de geest geeft :(

Ben blij dat het gedaan is, en dat ie weer rijdt! Op naar de 500.000!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 22 feb, 2010 13:41

Gefeli!

Mooie klus, en handig gecombineerd met andere zaken waar je dan toch goed bij kan.

Fijn rijdt dat he, zo'n stille versnellingsbak..........

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 15 mar, 2010 13:02

En zo blijven we bezig... :roll: Wat is dit keer het probleem:

Stel getik van een relais als je de sleutel omdraait, (en dus niet ronddraaien van de startmotor, laat staan een draaiende motor). Soms geeft de startmotor wel sjoege na een paar pogingen, gaat dan langzaam rond, maar vanochtend bleef het bij geklik. Heb de deur weer chagerijnig dichtgegooid en ben in de Volvo naar mijn werk gegaan. Die doet het tenminste wél elke ochtend :evil:

Anyway, ik weet dat de accu niet 100% is, maar gezien de financiën kan ik het me momenteel niet permitteren om (nog meer) dure onderdelen preventief te gaan vervangen. Ik wil dus graag in één keer de hoofdverdachte liquideren.

Het probleem doet zich nu een week voor, voornamelijk 's ochtends (dus koude start), en ook als de accu net een tijdje aan de acculader heeft gehangen. De accuspanning voor het starten is wel zichtbaar laag op de Voltmeter in mijn dashboard. Wat is in dit geval de hoofdverdachte: accu, startmotor of bedrading startmotor-accu?

Op deze manier kom ik nooit toe aan de leuke cosmetische klusjes ;-|+

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 15 mar, 2010 13:26

Als de boordspanning voordat je gaat starten al laag is dan zet ik toch mijn geld op je accu. Heeft iemand bij je in de buurt niet een goede gebruikte staan, die uit een sloper komt die nog wel goed startte?

Ohw, als het je accu is kun je ook nog ff proberen te starten met startkabels en je volvo als stroom-donor. Als het dan wel in 1 keer gaat...

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 15 mar, 2010 13:31

Ik zal eens even kijken inderdaad, wat voor accu (hoeveel Ah?) hoort er in eigenlijk? Website van Varta zegt 60 Ah maar dat lijkt me wat veel, of niet?
Heb er zaterdag ook totaal niet aan gedacht, die dag startte hij prima :?

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » ma 15 mar, 2010 13:44

Ik zou hem idd een keer opstarten en dan eens kijken wat de spanning over je dynamo is als hij draait.. Is die hoger dan 13 volt zou je die alvast uit kunnen sluiten.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 15 mar, 2010 14:09

Heb net de 340 eens open getrokken, dacht dat daar wel een lichte accu in zou zitten maar het is een 60 Ah Volvo-accu. Jammer voor de Volvo dus, maar dat wordt een gevalletje inleveren & opofferen ;-)

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » ma 15 mar, 2010 14:14

Moet je alleen ff kijken of de + en - pool op dezelfde plek zitten.. bij mijn 99 en volvo 740 was dat iig verschillend.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 15 mar, 2010 14:25

Thanks, dat hou ik idd even in de gaten!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 15 mar, 2010 17:36

Rondshoppen loont echt de moeite in acculand.

Ik vond uiteindelijk een betaalbare Yuasha met de polen aan de goeie kant.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 15 mar, 2010 18:53

De accu van de Volvo past uitstekend, en de Saab startte er in 1x mee. Andere accu (b-merk, nou ja, staat geen merk op, nieteens op hoeveel Ah) maar even aan de lader voor de zekerheid.

En nu maar nadenken: Is dit het begin van het einde van de Volvo (waarde Volvo ca €300, waarde accu ca €100) of krijgt-ie nog een kans.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 15 mar, 2010 22:40

Heb je dappere Volvootje alias Daf 77 doorgemaild aan twee van mijn drie broers. De ene wil niks uitgeven maar wel veel balen hooi/schilderijen/schapen kunnen vervoeren. De andere wil al heel lang een automaatje en kan moeilijk nee zeggen tegen dit soort dappere oudjes.

Je weet nooit..............................

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » di 16 mar, 2010 9:58

Prima, ik hoor wel of ze belangstelling hebben :)

De Saab startte vanochtend probleemloos. Als laatste vorm van protest ging het dimlicht rechtsvoor vanochtend nog wel stuk, maar dat kan ik zelf wel oplossen :lol: Was ook voorzien, links ging een paar weken geleden al stuk.

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » di 16 mar, 2010 10:05

Ook ff de spanning gemeten die de dynamo afgeeft? Voordat je dadelijk weer stilstaat!

Plaats reactie