Cabrio kopen: 900 of 9-3?

Voor alle Saab cabrio rijders
jjager
Geregistreerd lid

Cabrio kopen: 900 of 9-3?

Bericht door jjager » vr 22 jan, 2010 17:07

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op een Saab cabriolet voor mijn vrouw.
Het liefst hou ik het qua budget zo rond de 5000 of 5500 euro voor een 900NG. Of is het verstandig om 1500/2000 meer te investeren en een 9-3 te zoeken?

Daarnaast ben ik nooit zo enthousiast over importauto's. Terecht of niet?

Na 10 jaar Volvo's uit de 7 en 9-serie weet ik inmiddels wel dat ik nooit een auto zonder historie moet kopen. Hoe zit het met kilometerstanden bij Saab? Zo heb ik twee 900NG cabrio's gezien, waarvan 1 met 240k met weinig historie en 1 met 270k met veel historie. Beide Hollandse auto's.

Graag advies voor deze nieuwkomer in Saabland :wink:

JST

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » vr 22 jan, 2010 18:17

Investeer 2 mille extra voor een 9-3. Die is op tal van punten beter dan een 900NG.

Welke je mooier vindt is smaak, ik vind persoonlijk de 9-3 er moderner uitzien, ook het interieur(analoge klokje in SID van een 900NG, come on). Verder is de kapconstructie beter van de 9-3 en heeft de 9-3 een hydraulische koppeling ipv een kabelkoppeling in de 900NG. En de 9-3 is een stuk veiliger. 9-3 heeft 4 sterren en 900NG 2, mede door side airbags en verstevigde constructie in de deuren.

Zo zijn er nog wel meer dingen verbeterd, staat meer over geschreven op het forum, maar dit zijn even de opvallendste. De 9-3 is eigenlijk een doorontwikkeling van de 900NG.

Succes met de zoektocht, je gaat vast een mooie vinden, welke het ook moge zijn.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » vr 22 jan, 2010 18:59

Ik heb recent in een vergelijkbaar scenario een 9-3 Caab voor mijn vrouw uit Duitsland gehaald.

Nog geen seconde spijt van gehad. Sterker nog, als mijn Espace uit de lease komt dan pik ik de Saab in, niet doorvertellen...

Op mobile.de kun je eenvoudig het aanbod bekijken. Dat is in D breder dan in NL. Dat gebeuren rond import is voor een groot deel emotie. Een Duitser vindt dat nl ook van een Nederlandse auto. En koopt vol vertrouwen de auto waar jij aan twijfelt. Let wel dat D geen NAP kent. Maar wel de onderhoudsboekjes goed bijhoudt om dit te ondervangen. Koop dus met een ingevuld onderhoudsboekje erbij zou mijn advies zijn.

Hier en "daar" moet je waakzaam zijn, het blijven auto's en bijbehorende handelaren. Ik heb er twee bekeken. De eerste bij de dealer in Koln. Dat wat een rommelhok. De andere bij een handelaar en dat was een mooie auto. Dezelfde kwalifikaties maar veel netter, met boekjes, ondersteuning bij het op naam stellen en regelen van exportkenteken. En toch veel goedkoper dan bij de Duitse dealert, en de NL dealers en handelaren.

Via autotrust kun je een garantie kopen op een gebruikte auto zoals je dat ook bij de garage hebt. Dekra kan de auto voor je keuren in D zoals ze dat hier ook kunnen. Op http://www.bpmberekenen.com kun je ook veel leren/lezen. De import stelt niets voor, in een uurtje sta je weer buiten (als je een afspraak hebt gemaakt!).

Vergeet niet, waar ze ook verkocht zijn, aan het plaatje "Made in Finland" te zien komen alle SAAB's uit Zweden :shock:

Succes, en veel plezier met de speurtocht!
En welkom bij de club.

Martin

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 22 jan, 2010 22:37

Ik heb in mijn zoektocht voor een cabrio heel wat 900's en 9-3's gezien en ze lijken weliswaar in veel opzichten op elkaar, toch kan ik je met klem de 9-3 aanraden. 900 kent een mechanisch dak en dat is veel storingsgevoeliger dan de hydrauliek van het dak van de 9-3. Voorts is de 9-3 op zoveel punten gewijzigd, dat je feitelijk over een totaal andere auto kunt spreken. Ik vond de 900 bijna een klassieker, alsof je in classic 900 reed. 9-3 voelt heel anders aan! Maar goed, er zijn wel erg mooie 900's te koop hoor, maar die zijn toch lastiger te vinden dan een goeie 9-3. Ik denk dat je voor een 6 mille een aardige 9-3 cabrio moet zien te scoren. Doe dat voor april/mei, want dan gaan ze zomaar weer 1500,- in priujs omhoog.

Succes!

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » vr 22 jan, 2010 22:59

9-3 liever dan een 900 NG (liefst een Classic900) - koppeling van de NG is voor de regelmatige sportschool-bezoeker. Ik zie dat de auto voor je vrouw is -> automaat een optie? Ooit een dame horen zeggen dat ze de NG (handbak) na 3 weken had ingeruild, ze was bang binnen een jaar met een linker stalpoot uit te stappen - maar goed, proefrit!

Piet22
Geregistreerd lid

Van Volvo naar Saab

Bericht door Piet22 » za 23 jan, 2010 1:28

Leuk een bekende van de volvo700vereniging op dit forum. :D

Een maandje geleden heb ik onze 940 en V90 aangevuld met een 900NG cabriolet 1994, 260dKm voor Euro 2000,-.
Rijdt prima hoor. Draaicirkel is wat groter als bij een 700/900. Er past geen bankstel achterin. Sneeuwkettingen moeten om de voorwielen. Iedere keer is het nog even zoeken naar het contactslot. :)

Als je een 900NG koopt moet je de kap goed testen. De koppeling is ook een zwak punt, maar een automaat past misschien het beste bij een cabrio. Verder is het allemaal niet zo ingewikkeld.
Vadis heet hier WIS, maar kan je ook gewoon downloaden.

Afbeelding

christiaanjanssen
Geregistreerd lid

Bericht door christiaanjanssen » za 23 jan, 2010 11:56

Bij mijn eerste orientatie kreeg ik van de Saab dealer te horen te kiezen voor een 93. De 900NG zou nogal eens problemen hebben met de kap met dure reparaties als gevolg.

Ik heb gekozen voor een zelf import uit Engeland. Wel met het stuur rechts dus. Grote voordeel: heel veel keus in alle kleuren en uitvoeringen met in het algemeen garage onderhouden autos met weinig km's. Ik heb in september 08 een Saab 93 2.0t SE automaat uit Engeland gehaald (tegen een pound die toen nog veel duurder was dan hier) voor nog geen 7000€. 60.000 km op de teller; leer, airco etc. Tel daarbij 2000€ bpm en je bent voor 9000€ klaar. Dat was nog voordat de crisis toesloeg in Engeland, dus zou het nu nog wat voordeliger kunnen zijn of kun je zelfs het nieuwe 93 model krijgen voor dit soort bedragen.
Christiaan

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 23 jan, 2010 12:03

En je hebt een bijzonder mooie Cabrio Christiaan!

Ik kon de huidige uitvoering van mijn cabrio uit hetzelfde bouwjaar vorig jaar ook voor 5 mille kopen, met het stuur rechts. Mij persoonlijk had dat echt geweldig geleken, maar ik kreeg het er thuis niet door. Ik had zelfs al in de parkeergarage op de turfmarkt in Den Haag geprobeerd hoe het was om een parkeerticket uit de automaat te halen. Dat was lastig, maar niet onmogelijk.... Met het inhalen op tweebaans wegen schijnt het ook minder makkelijk te zijn, maar het had mij er persoonlijk ook niet van weerhouden. Beter een goeie 9-3 met het stuur rechts dan een trammelant bak met het stuur links :-)

christiaanjanssen
Geregistreerd lid

Bericht door christiaanjanssen » za 23 jan, 2010 13:00

Arbilen schreef:En je hebt een bijzonder mooie Cabrio Christiaan!

Ik kon de huidige uitvoering van mijn cabrio uit hetzelfde bouwjaar vorig jaar ook voor 5 mille kopen, met het stuur rechts. Mij persoonlijk had dat echt geweldig geleken, maar ik kreeg het er thuis niet door. Ik had zelfs al in de parkeergarage op de turfmarkt in Den Haag geprobeerd hoe het was om een parkeerticket uit de automaat te halen. Dat was lastig, maar niet onmogelijk.... Met het inhalen op tweebaans wegen schijnt het ook minder makkelijk te zijn, maar het had mij er persoonlijk ook niet van weerhouden. Beter een goeie 9-3 met het stuur rechts dan een trammelant bak met het stuur links :-)
dank voor het compliment! Parkeergarages vragen wat meer aandacht met het aanrijden, maar het gaat. Inhalen op tweebaans wegen is een bekende opmerking, maar gelukkig komt het niet zo vaak voor dat ik dan wil/moet inhalen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Cabrio kopen: 900 of 9-3?

Bericht door 72sonett3 » za 23 jan, 2010 14:00

jjager schreef:...budget zo rond de 5000 of 5500 euro voor een 900NG.
Voor 5500 mag je onze '95 900SE meteen overnemen... dan zoeken wij een <1994 900 cabrio.
Afbeelding

jjager
Geregistreerd lid

Dank

Bericht door jjager » za 23 jan, 2010 19:44

Dank voor alle advies. Wat hebben we opgestoken:
- we zoeken een 9-3 in plaats van een 900 NG
- we overwegen ook eigen import uit Duitsland

Het zoeken naar 'de ware' gaat tijd kosten, want ons is kieskeurig :wink:
Omdat we na de verkoop van de 940 estate een auto tekort kwamen, hebben we vandaag for the time being een zeegroene 900 classic uit '91 gekocht. Om maar vast het SAAB-gevoel te krijgen, zullen we maar zeggen.

Hij was van een clublid die 'm hier ook te koop had staan, maar inmiddels ingeruild op een ander merk. Bij die BOVAG-garage hebben wij 'm nu gekocht.

Mijn vrouw is er erg blij mee, zaterdag gaan we 'm halen. Optisch zijn er wat dingetjes en de zaken die ik daar voor nodig heb zal ik plaatsen bij 'onderdelen gezocht'. En nu ook lid worden van de club natuurlijk :D

Groet,

Joost

jjager
Geregistreerd lid

Re: Van Volvo naar Saab

Bericht door jjager » za 23 jan, 2010 19:45

[quote="Piet22"]Leuk een bekende van de volvo700vereniging op dit forum. :D

Daar blijf ik ook gewoon lid van. Het bloed kruipt... :wink:
Joost

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 23 jan, 2010 22:02

Hey Joost, Duitsland levert vaak nette auto's op met veel accessoires en een goede staat van onderhoud, maar per saldo toch niet heel veel goedkoper dan wanneer je in Nederland koopt. Tenminste, dat was mijn ervaring met auto's van autoscout24.de en automobile.de. Misschien heb jij andere adressen?

Maar nogmaals, veel succes! Het wordt genieten...

jjager
Geregistreerd lid

nope

Bericht door jjager » za 23 jan, 2010 22:13

Nee, adressen heb ik nog niet. Import zit ik pas net aan te denken.
En het gaat me eerlijk gezegd niet zozeer om goedkoper, maar meer om (inderdaad) completere auto's en meer aanbod.

Joost

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 23 jan, 2010 22:21

Dan zit je echt goed in Duitsland. Heb er in het verleden in 2005 een V70 uit 2001 geimporteerd. Vol opties en met maar een ton op de teller. Prachtige auto. Omdat die nieuwer was scheelde me het wel veel in aanschaf, maar die cabrio's zijn ouder dus is er minder bpm voordeel. Genoemde sites zijn wel erg goed, is mijn ervaring. Maar alle cabrio's die ik er zag, waren prijstechnisch inderdaad niet erg veel voordeliger. Hoorde hier op SF juist dat men liever originele cabrio's uit Nederland had. Vandaar dus een '98'er 2.0 i. En als er niet zoveel bagger tussen zat, ging ik voor een classic cabrio. Echt geweldig wat uiterlijk betreft, maar daar zit veel meer kaf tussen het koren...

Plaats reactie