Pimpen of Plain Jane?

1985-1987

Pimpen of Plain Jane?

Pimpen
18
43%
Plain Jane
24
57%

Totaal aantal stemmen: 42

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » wo 09 dec, 2009 16:41

zo standaard mogelijk laten, m.u.v. radio/antenne inderdaad.

(Zegt de persoon die toch voor de sportiviteit een spoiler op het kofferbakdeksel wilde monteren, maar toen hij echter hoorde dat dat boren vereist, er vanaf gezien heeft :oops: ).

Ik vind, zoals mijn broertje, de **-92-pt (saabmeet heino) het gedaan had eigenlijk mooier, echter hoort het gewoon niet op een 90...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 09 dec, 2009 17:14

Tool schreef:Plane Jane, verpimp die winter-90 maar :wink:
Gezien het hele verhaal achter de familie/zomer 90 zou ik hem zo laten als origineel geleverd.
Mijn gedachte!

markstap
Geregistreerd lid

Bericht door markstap » wo 09 dec, 2009 17:55

lastig, lastig.. ik vind de 90 origineel kaal het mooist, zoals ie ooit bedacht is. Maar ja, de accesoires zijn leuk en doen recht aan de auto, gewoon lekker mee varieren zolang je het maar weer in originele staat terug kunt brengen.

zaterdag hoop ik mijn oerkale 90 op te halen. ik geloof dat ik de kaalste heb, zelfs een radio en antenne ontbreken. (ik ga wel wat zaken toevoegen 8)

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » wo 09 dec, 2009 18:15

markstap schreef:zaterdag hoop ik mijn oerkale 90 op te halen. ik geloof dat ik de kaalste heb, zelfs een radio en antenne ontbreken. (ik ga wel wat zaken toevoegen 8)
Leuk leuk leuk!

Ik luister graag naar het gesnor van de 90 doordat de radio die schittert door afwezigheid. :wink:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 09 dec, 2009 18:45

markstap schreef:lastig, lastig.. ik vind de 90 origineel kaal het mooist, zoals ie ooit bedacht is. Maar ja, de accesoires zijn leuk en doen recht aan de auto, gewoon lekker mee varieren zolang je het maar weer in originele staat terug kunt brengen.
Dit zit nog het meest in de buurt van mijn eigen gedachten.
Erg verrassend dat Plane Jane op kop ligt, eigenlijk wel leuk.
Moet sowieso altijd terug kunnen naar Plane Jane, zoveel is duidelijk.

Laat ik nog even mijn inspiratiebron beter toelichten.
De voorkant van de 1986 brochure hadden jullie al gezien.

Hier nu eerst twee bladzijdes zomer. 8) :headphones:
Blijkbaar geïnspireerd door snelle lange ritten met de ramen open en lekkere muziek.

Want: (get ready for the ravings of a Saabmad man):

voorspoiler (sorry, deze vind ik echt lelijk),

achterspoilertje (leuk maar ik ga dus niet boren),

windgeleiders zijruiten (leuk, heb ik al liggen),
louvres (leuk, heb ik al liggen),

de luxe console met het cassetteklepje en de Clarion made for Saab radiocassette (beide heb ik),

de drie extra klokjes (heb ik nog niet, ik zie een beetje tegen de draden en de voelers op want ja, ze moeten wel werken natuurlijk),

de goeie boxen achter (heb ik zij het niet deze, maar ovale aftermarket dingen met wel precies de goeie kleur blauw randje). Suboptimaal dus, maar perfectie is een fantoom waar je achteraan kunt blijven jagen.

de Silverspokes natuurlijk (check), zij het dat de mijne nu 195 banden hebben, dat moet 185 worden (die komen weer van de stalen af waar 175 op moet, ligt al klaar, jaja, je blijft bezig zo).

spatlappen (ga ik op deze niet doen, heb geen zin de popnageltjes die er voor klaar zitten uit te boren, en vind het meer iets voor de Vinterbil),

rubbermatten lichtblauw (check, hoewel eigenlijk meer voor de Vinterbil, zie verderop, die heeft ze óók),

antenne (check).

Hoofdsteunen achter: heb ik bij de blauwe leer set, dan zou ik even de losse blauwe stofhoezen moeten kopen die op Marktplaats staan. Mmmmm, veel kleurverschil.)

Oja verrekijker, haha. Laat maar.

Nu eindelijk plaatjes (vooral die grote foto van dat zij-aanzicht vind ik prachtig)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan wordt het winter. :coldsnow:
Volgens de brochure hoort hierbij:

Dakdragers (heb ik) met ski-houders (heb ik niet. Ben ik echt zo gek om met ski's te gaan rondrijden terwijl ik één keer in mijn leven met tegenzin geskied heb? Ja.

Extra ronde lampen voor. Heb ik niet, wil ik wel. Geen idee of dit de Nebel- of Fernscheinwerfer zijn. Doe mij maar nebel, dan kan ik mezelf nog wijsmaken dat het functioneel is. Inconsequent? Zeker!

Trekhaak, origineel Saab. Heb ik, maar zit onder de Sommerbil (want caravannetje trekken, Eriba Puck uit 1980). En is geen origineel Saab.
Hier gaat bij mij de logica van de folder een beetje de mist in. Waarom zou je alleen 's winters iets willen trekken?

Verbandtrommel: heb ik wel, niet deze. Waarom alleen 's winters?

Zwischenraumschutz (iemand een Nederlands woord hiervoor?). Waarom mogen kinderen en honden alleen 's winters niet naar voren vliegen? Deze heb ik overigens nog niet. Schijnt voor de 99 en de 900 verschillend te zijn. Welke moet ik dan?? Ik denk die van de 900 omdat die vanaf de B-stijlen hetzelfde is.
Oja ik heb kind noch hond. Wel soms rommel achterin.

Kinderzitjes. Heb ik niet. En waarom alleen 's winters? Wel funky vormgeving trouwens.

Steel Beam wieldoppen. Prachtig. Wil ik. Maar dan met nog goede klemmetjes en niet exemplaren die bij de eerste bocht eraf vliegen. En beetje jammer dat ze de stoere tot 6" verbrede stalen velgen verbergen waar ooit nog de winterbanden op moeten (die nu nog op 1983 velgen zitten). Zo blijf je zoals gezegd bezig.
Trouwens; dit lijken me zomerbanden in de folder, ik vind ze verdacht veel lijken op de Michelins 175 die ik onlangs heb gekocht.

Rubber matten: heb ik (maar moeten die nou zomer en winter? In dat geval wissel ik ze in voor- en najaar even om).

Verder vind ik dat de spatlappen achter dus hier thuishoren en niet in de zomer.

Tot zover deze lezing. :computer1:

En dan te bedenken dat ik nauwelijks met die wagens rijd én de Vinterbil ooit als donor voor de Sommerbil gaat dienen! Denk ik. Wordt een apart topic ooit.

Nu weer beeldmateriaal om jullie weer bij de les te halen.

Afbeelding
Afbeelding

wiseguy
Geregistreerd lid

Bericht door wiseguy » wo 09 dec, 2009 22:18

eensch met Tool, brinky, nacra 93, melle z, peterhelm, Tjøørd, verde900, sb90 en Henk-Jan!

(maar wie ben ik, met m'n hoofdsteunen achter, minilites, prullenbakje onder de rechterstoel, cassettebandjeshouder met klepje en radio-cdspeler...)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 09 dec, 2009 22:21

wiseguy schreef:(maar wie ben ik, met m'n hoofdsteunen achter, minilites, prullenbakje onder de rechterstoel, cassettebandjeshouder met klepje en radio-cdspeler...)
een afvallig van het ware geloof? ( :shock: zeker ook 220 volt genomen thuis?)

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » wo 09 dec, 2009 22:36

ik moet zeggen dat 2 grote koplampen (zie foto welke etienne al gepost heeft) op de grill toch wel SUPER zijn!
Die wil ik ook nog een keer, ik ben er al voor aan het kijken!

Dat geeft gewoon net dat beetje extra aan de 90..
Dat, met een radio en antenne, is ook echt alles wat ik zelf van plan ben te veranderen aan de 90.

Los daarvan zijn dat dingen die zeer eenvoudig weer naar de originele staat teruggebracht kunnen worden.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 09 dec, 2009 22:38

ok, die extra lampen horen erbij....

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 09 dec, 2009 22:53

Pimpen die handel! Jouw pimp-plan is wel zeer esthetisch verantwoord!

Die jongen op de eerste foto dat ben jij toch? En jij hebt inmiddels toch ook allemaal extra accessoires?? --> (lees)bril, gehoorapparaat, rollator(zomer&winter) etcetc :wink:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 09 dec, 2009 22:54

Ik zou voor plane-jane gaan en als je dan echt wilt pimpen voor een saab-meeting zou ik het jasje uit zubehor 1986 nemen.

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » wo 09 dec, 2009 23:10

op schreef:Die jongen op de eerste foto dat ben jij toch?
Ik zie er een Ford Ka naast staan, hij zou wel extreem hard groeien dan denk ik.. :wink:
( of ik zit ernaast en heb hem zojuist beledigd :oops: )

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 10 dec, 2009 0:52

Ik snap niet dat iedereen zo krampachtig vasthoudt aan het idee dat zo kaal mogelijk is "hoe Saab de 90 heeft bedacht/bedoeld". Waar staat dat?

Gezien de accessoirelijst voor de 90 lijkt het me dat er toch heel wat goodies voor zijn bedacht ook al was hij (schijnbaar) als eenvoudige kale wagen bedoeld... Lijkt mij juist dat Saab 'm volgeladen bedoeld heeft, maar dat ze meer verkocht zijn in kale samenstelling.

Net zoals bij de 900 turbo of 9000... eigenlijk heeft Saab die (mijnsinziens) bedoeld als full options... dus Aero uitvoering of T16S ( of aangeklede T8 ). Maar omdat dit niet binnen budget van velen ligt is er ook de mogelijkheid om de auto "gedowngrade" te kopen, met een injectie- of carburatiemotor en minder dikke uitrusting om de prijs te drukken. Ik kan me (afgezien van sommige opties) geen andere reden dan een financiéle voorstellen waarom je niet het full options model met de krachtigste motor kunt/wilt kopen. Verbruik hoort ook bij financien namelijk, als je milieufreak bent koop je zowieso geen auto en zeker geen Saab.

De hoeveelheid turboprojecten hier op het forum bevestigt bovenstaande. Ik heb ook nog nooit gezien dat iemand een T16S ging downgraden met een carb motor. Is gewoon geen logische stap.

My €0,02.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 10 dec, 2009 19:58

op schreef:Die jongen op de eerste foto dat ben jij toch? En jij hebt inmiddels toch ook allemaal extra accessoires?? --> (lees)bril, gehoorapparaat, rollator(zomer&winter) etcetc :wink:
:lol: :lol: :lol:
Nee hoor, dat is de jongste zoon van één van mijn broers. Hij heeft bouwjaar 1991 (de foto is uit 2004), dus hij kent de 90 als zijnde er altijd al geweest, een soort familielid bijna.

En nee hoor Tool, ik ben niet beledigd, dat gebeurt zomaar niet!

En ja, ik begin ook met hulpstukken, heb erg gelachen om je opmerking.
Laatst nog tegen een vrouwelijke collega, die er tegenop zag om 40 te worden, gezegd: "Ach meid, ik ben het al jaren en jaren, ik zie geen klap meer 's avonds, begin grijs te worden, mijn rechter SI gewricht doet nauwelijks meer mee en ik heb acht inlays en nu ook mijn eerste kroon. Maar ik zit beter in mijn vel dan ooit".

Maar dit topic ging vooral om uiterlijke verfraaiing. In de vergelijking met mensen zou ik eigenlijk dan vooral met hippe zonnebrillen en maffe petjes moeten beginnen.
De meer functionele zaken die jij noemt heeft de 90 trouwens inmiddels al. Zoals daar zijn: de flacon versnellingsbakolie met trechtertje, opgeborgen in één van de voorste wielkasten. En een flacon 20W50 in de andere wielkast. Tegen de incontinentie.................... :wink:
En dan heb ik het nog niet over het koor van rammels en trillertjes die opstijgen uit het dashboard bij verschillende toerentallen, het ploink-geluid van de rechterraamslinger, het scala aan miniscule krasjes en minideukjes waarvan ik van allemaal weet hoe ze ontstaan zijn, de raadselachtige raamlijst in Ambassadeurblauw van de rechterdeur op een verder Admiraalblauwe auto, de handgestikte reparatie op de bestuurdersstoel enz enz..
En het feit dat soms, maar soms ook niet, de sleutel eruit kan terwijl hij NIET in zijn achteruit staat:shock:
En hij heeft een ochtendhumeur. Wil pas erg laat van de choke af. Dit terwijl de Vinterbil al mooi rondloopt zonder choke aan het eind van de straat.

Maar dat maakt mijn 90 mijn 90.

Anyway, back on topic.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 10 dec, 2009 20:13

Sapphire schreef:Maar omdat dit niet binnen budget van velen ligt is er ook de mogelijkheid om de auto "gedowngrade" te kopen, met een injectie- of carburatiemotor en minder dikke uitrusting om de prijs te drukken. Ik kan me (afgezien van sommige opties) geen andere reden dan een financiéle voorstellen waarom je niet het full options model met de krachtigste motor kunt/wilt kopen.

My €0,02.
Dit zet mij aan het denken. Hier zit wat in.
Waarom kochten Pa en Ma een nieuwe Saab 90?
En niet een Ford Scorpio fully loaded, of een Opel Rekord fully loaded?
Had voor dat geld ook gekund.

En welke auto hadden ze gekocht als geld geen rol speelde?

Speelde het nl. wel.
Ik herinner me levendig hoe in 1980 tot hun en vooral mijn grote spijt er niet voldoende cash was om de Capri II GT uit 1975 in te ruilen op één van de allerlaatste Saab's 96.

Lenen was not done.

In 1982 was het wel zover, en kwam er een 99, en in 1986 dus deze 90.

In die zin waren ze dus de archetypische 90-klanten. We willen kwaliteit, we willen een bovengemiddeld stabiele wegligging, we willen misschien ook wel een pietsie status, en we kunnen er nét bij.

In die lijn zou je hem helemaal kaal moeten houden, dan klopt hij het meest met zijn "verhaal".

Iemand anders merkte op: wat zou de 90 zijn geweest als de dealer je vader een mooi aanbod had gedaan? Nou in ieder geval geen louvres!! Mijn vader was een archetypische "heer", en hij zou ook de silverspokes te opzichtig hebben gevonden.

Het moest ook per se een Admiraalblauwe worden. De mooie korting die ze konden krijgen op de Platina lichtblauw metallic 90 uit de showroom, die hoefden ze niet.

Anyway, tot zover het verleden.

Mijn vader is er helaas al 9 jaar niet meer, mijn moeder overigens nog wel. (ik kan haar geen grotere lol doen dan met de 90 langs te komen).

Maar wat wil ik? In ieder geval één mooie auto uit de behoorlijk kleurrijke familiegeschiedenis bewaren (de Mercedes ponton uit 1954 van mijn ene opa en de Bel-Air uit 1955 van de andere zijn helaas nooit bewaard :rotfl: , evenmin als de eerste auto van Pa en Ma, een koper/goudkleurige Kever uit 1958).

En er ook van genieten. (meer mee rijden dus).

En ook nog naar mijn eigen smaak veranderen, of juist zijn eigen verhaal laten vertellen (zoals hierboven geschetst, dus kaal).

Mmmmmmmmm

Ik neem al jullie invalshoeken en gedachten mee, en ben daar erg blij mee, het brengt mij ook weer op andere ideeën.

Wordt vervolgd (the poll is still open!).

Plaats reactie