Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Trekhaak total loss bij een klein tikkie?

Bericht door nelfrikandel » vr 03 jul, 2009 23:51

Ok, ff the full story: Mevr Frikandel rijdt donderdag naar haar werk, en in het filerijden voor een afrit let ze even niet op, vergeet dat de auto een automaat heeft, en laat hem gedachteloos wat vooruitrollen, boem tegen de trekhaak van een V70. Beide bestuursters stappen uit, kijken, en constateren dat er niks aan de hand is, bij de 9-5 is de nummerplaat wat verfrommeld, en de saabforumplaathouder gebroken, en een miniem krasje in de bumper waar hij even ingeveerd is op de kogel van de trekhaak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de V70 is de plastic beschermdop op de kogel niet beschadigd. Verder hebben de auto's elkaar niet geraakt, de dames wisselen hun kaartjes uit, maken geen schadeformulier op en vervolgen hun weg. Volgende dag belt de mevrouw van de V70 op en stelt dat ze met haar man naar de garage is geweest, en haar trekhaak helemaal kapot is, en vervangen moet worden, hetgeen een kleine 300€ gaat kosten. Ze stelt voor alsnog even aanrijdingsformulieren in te vullen. Mijn vrouw zegt daar op dat moment geen tijd voor te hebben (het is haar vrije dag, het voorval vond plaats in Breda, en we hebben thuis een kinderpartijtje, geen tijd dus om daarvoor naar Breda te rijden) en dat ze maar even een scan van de offerte/schaderapport of wat dan ook voor een document moet mailen. Na het weekend zien we wel verder (de andere partij is eerder dan na het weekend ook niet beschikbaar). We ontvangen onder aangehaald mailtje
Volgens de garage is de trekhaak beschadigd en kan deze niet meer gebruikt worden. Verder was er niets aan de hand.

De kosten van een nieuwe trekhaak zijn:
Trekhaak Eur 228,--
Montage Eur 80,--
Totaal ex BTW Eur 308,--

Ik zou het inscannen voor je, maar het is geen officieel papier van de garage, maar een gewoon papiertje.
Mocht je er vragen over hebben, kun je uiteraard altijd de garage bellen:
Laat ik voorop stellen dat als er sprake is van schade, die verwijtbaar is (en jawel, Mevr. F. zát achterop, dus daarover is geen twist) ik vind dat die vergoed moet worden, hetzij verzekering, hetzij direct, maar ik krijg hier een raar gevoel bij. Een trekhaak is in mijn beleving de beste klappen opvanger (c.q. "parkeerhulp") die er is, en met die van mijn oude 9000 heb ik menig muurtje/paaltje/bumpertje beroerd. Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een trekhaak vernieuwd zou moeten worden naar aanleiding van een tikkie dat bij mijn 9-5 niet meer dan de nummerplaat en plastic plaathouder heeft beschadigd... Ik krijg een heel klein beetje het gevoel dat er iemand denkt 300€ aan zijn vakantiegeld toe te voegen...

Mijn allereerste vraag: Is het echt mogelijk dat een trekhaak helemaal gaar is van het beschreven tikkie? Of is dit bull?

En de tweede vraag: Wat nu te doen? De garagehouder bellen, en vragen hoe of wat? Toch een schadeformulier opmaken, en de verzekering laten uitvechten? Een schade expert inschakelen? Een factuur van de reparatie lijkt me wel het minste "bewijsstuk" dat ik wil zien.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 04 jul, 2009 0:04

Lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik heb wel eens gehoord dat de trekhaak in de meeste gevallen aan de achteras vastzit. Door een tik kan die as dan wel beschadigd worden. Maar de trekhaak zelf?

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » za 04 jul, 2009 1:03

Nel, da's toch heel simpel.

Vraag mevrouw naar jouw dealer te komen om de kwestie te onderzoeken.

Of, die zit dacht ik ook aan Ringbaan Zuid, rij naar de volvo dealer daar met de 9-5 en vraag hun om advies.
Kunnen ze naar de 9-5 kijken, en inschatten hoe hard de impact geweest is.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 04 jul, 2009 8:26

Het lijkt mij ook een vrij sterk verhaal.
Om de trekhaak zelf te beschadigen moet er nogal wat gebeuren (is toch zo'n 3 cm massief staal.....)

Heb je het geval al aan je tussenpersoon/verzekeraar voorgelegd?
Aangezien de aanspraak op jouw verzekering gedaan zou kunnen worden, is het misschien wel slim om vooraf even met ze af te checken.

Ben benieuwd naar het vervolg.

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » za 04 jul, 2009 9:28

Dit riekt een weinig, als je het mij vraagt.
Hang er een caravan achter en die trekhaak krijgt echt dezelfde krachten te verduren (remmen en optrekken) die zo een tikje zou kunnen opleveren. Ik zou er toch een expert naar laten kijken om er zeker van te zijn dat deze schade echt bestaat... Laat anders Dekra er naar kijken?

Ik kan me niet voorstellen dat de constructie van een trekhaak bij een tikje al dusdanig belast is, dat dit soort van schades ontstaan? Als dat wel zo is, hang ik er nooit meer een aanhanger achter..

Accepteer geen enkel "stukkie" papier, of een emailtje, enige dat uberhaupt door mij bekeken zou worden is een op officieel garage papier gestele informatie. Daarmee kun je namelijk de garage vragen hoe en wat. denk ook niet dat je verzekering zomaar iets accepteert.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » za 04 jul, 2009 10:01

Is het niet zo dat bij het uit elkaar gaan, de zaak afgehandeld is.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 04 jul, 2009 10:15

Nee dat niet. Uiteindelijk moeten de wederzijdse verzekeraars de zak oplossen.

Bovendien je kan natuurlijk langs de kant van de weg niet alle schade zien. Dat moet experts bepalen.

Paul Viking
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Paul Viking » za 04 jul, 2009 10:25

2 jaar terug is de bodemplaat en bumper van mijn 9-3 kapot getrokken door een aanrijding op mijn trekhaak.

Aan de trekhaak mankeerde niets.

De betreffende Suzuki Swift had nagenoeg niets. (heeft geproffiteerd van mijn kreukelzone).

Bovenstaand verhaal lijkt me dus wel heel sterk, hebben ze die oude haak nog? ik ging die bekijken.

Suc6 ermee

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » za 04 jul, 2009 10:34

Wanneer je een hondje hebt, ga je zelf niet blaffen. Voor je eigenwaarde en gemoedsrust: vriendelijk mailtje terug dat je graag alsnog schadeformulier wil opmaken en het daarna door de verzekeraars laten uitzoeken. Kan je achteraf alsnog beslissen e.e.a. zelf te lappen uit het huishoudpotje.

AcidStyle
Geregistreerd lid

Bericht door AcidStyle » za 04 jul, 2009 10:37

:withstupid: idd Jos, laat het door de verzekering uitzoeken, dan zit je altijd goed en ik denk dat in dit geval de tegenpartij aan het kortste eind trekt, het is niet aannemelijk dat door zo'n klein tikje (gezien jouw schade was het niet meer dan dat) voor een kapotte trekhaak kan zorgen.

Succes met de afwikkeling

Greets
Will

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » za 04 jul, 2009 10:38

Dank allen. Tja, dan maar beginnen met een schadeformuliertje. Misschien en belletje naar het garagebedrijf, tenzij die zelf natuurlijk degenen zijn die denken er een slaatje uit te slaan.
aZuL2001 schreef:Vraag mevrouw naar jouw dealer te komen om de kwestie te onderzoeken.
@AZaul: Helaas is het niet zo simpel, het was niet in Tilburg, en de andere partij woont niet in de buurt. Zou een beetje veel gevraagd zijn om die te vragen naar Tilburg te komen. Mocht het allemaal oprecht en terecht zijn, wil ik ook niet de onnodig zeikende tegenpartij zijn.
Misschienj is dat wel juist de ratio achter verzekeringen inschakelen, dan is het niet meer persoonlijk, maar zakelijk.

savaan76
Geregistreerd lid

Bericht door savaan76 » za 04 jul, 2009 11:18

Is het niet een idee om je verzekeringsmaatschappij te bellen met dit verhaal? Zij hebben misschien meer zicht op dit soort zaken en als ze fraude vermoeden kunnen ze misschien alsnog een expert langs sturen? Voor hen wordt het misschien ook wel een principe kwestie.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 04 jul, 2009 11:32

inderdaad Nel,

-Vul het schadeformulier in.
-Breng de verzekeringsmaatschappij op de hoogte dat jij ernstige twijfels hebt bij haar verhaal van een kromme of zwakke trekhaak
-Stuur er daarom op aan dat er toch een expert gaat kijken

Dan heb je er alles aan gedaan wat je kan doen.

Ondanks dat ik je twijfel snap, en ook ik met een licht verbaasde blik dit lees is het feit wel dat je vrouw achterop is gereden. Enige schade die de tegenpartij claimt zou je daarom gelijk via de verzekeringsmaatschappij moeten laten verlopen.

Ik ben geen expert en een tikje die er onschuldig uit kan zien kan natuurlijk, vooral bij trekhaken, verstrekkende gevolgen hebben.

Overigens is er op de Spoorlaan een keer iemand achterop mijn trekhaak gereden, zij reed toen een gangetje of 20 à 30 km/u en ik moest plots remmen.
Ze stond met een rokende radiator achter mij en d'r neus zat in elkaar.
De trekhaak en het subframe van mijn NG900 hadden beiden niets noppes nada.

Overigens keert de verzekeringsmaatschappij ook niet zomaar uit, en al helemaal niet op basis van een e-mail of een vodje op een memo-blokje. Maar daarnaast moet je ook goed weten dat een schade van dit bedrag maar een kleine schade is en dat eventueel uitzoekwerk vaak al meer kost dan het uitkeringsbedrag. Je kan natuurlijk altijd opteren voor een second-opinion (weet niet hoe sterk je hierin staat om dat te kunnen eisen).

Dus, niet te druk om maken. Hier ben je voor verzekerd. Zonde van je tijd, zonde van je irritatie en zonde van de gezelligheid thuis ;)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » za 04 jul, 2009 11:40

Alles wel fijn en aardig maar ik zou toch niet graag verneukt willen worden ook niet via de verzekering, en het valt niet meer te controleren dus ze bekijken het maar :evil:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 04 jul, 2009 12:22

hey
naar verhaal
stel ik ben de volvo
dags nadien even naar de garage geweest en daar stelt men vast dat de trekhaak dient vervangen te worden (ik laat de echtheid van dit verhaal in het midden het mag nagevraagd worden in de volvo garage )
ik bel naar de mensen die er achterop gereden hebben en die zeggen me geen tijd te hebben , dan reeds doe ik aangifte bij de politie en laat ik het aan hen over (ik win dit toch )

nu via nels standpunt ; je hebt er achterop gereden en bent daar ten volle van bewust (die aangereden vrouw heeft vermoedelijk van haar man reeds een les te horen gekregen dit niet zo te laten ) het is niet anders pech ,je mag niet iemand aanrijden
je zal die trekhaak dienen te vergoeden (de garage heeft dit vast gesteld ) ; wel kan je het bedrag rechtstreeks overschrijven naar de garage die de reparatie doet
nog beter die garage zelfs te gaan betalen en vragen die "kapotte " mee te krijgen (jij hebt hem immers betaald )
verkoop die haak die op mp om zo nog wat van terug te kunnen recupereren
en wees blij dat er niet meer schade is
overweeg wat voor jou de beste optie is verzekering(met rechtsbijstand ? ) of direkte betaling
de kosten om dit via en verzekering in twijfel te trekken zullen hoger liggen voor hen dan een direkte betaling te doen lees 300€

mvg werner

Plaats reactie