Intercooler upgrade, welke zijn er?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
inactief
Geregistreerd lid

Intercooler upgrade, welke zijn er?

Bericht door inactief » do 23 apr, 2009 21:35

Heeyz,

ik ben al een tijdje over een intercooler aan het twijfelen...

Ik heb gezien dat er wat producten zijn specifiek voor Saab, maar ook wat standaard "zoek maar uit hoe je 't passend krijgt" ebay intercoolers.

Mogelijkheden lijken mij:

- Forge Intercooler (favoriet in NL):
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/p ... p3381.html

- ETS Intercooler (relatief onbekend in NL):
http://www.extremeturbosystems.com/Saab ... _info.html

Zijn er nog mensen met andere opties?
Zijn er ervaringsdeskundigen die een van beiden bezitten?

Thanx voor je input!

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » do 23 apr, 2009 22:20

http://www.streetgear.se/index.php?page ... 53&lang=en

Deze heb ik, nog geen tijd gehad om hem te plaatsen.

Een koopie van de Forge denk ik. Wel erg goedkoop.

Afbeelding

http://kip.leechthe.net/intercooler/

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » vr 24 apr, 2009 10:06

Ah, gaat die onder je viggen?

Zo ja, ben ik wel benieuwd naar je bevindingen 8)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 24 apr, 2009 12:28

[]Anders ik wel :wink:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 24 apr, 2009 13:06

250euro is niet veel inderdaad!

krikkie
Geregistreerd lid

Bericht door krikkie » vr 24 apr, 2009 22:46

veranderd een ic alleen iets aan vermogen of heb je ook software nodig voor meer pk's?? en over hoeveel pk's gaat t dan +-

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » vr 24 apr, 2009 23:00

Plan was om hem in mijn andere auto te plaatsen, maar nu dat de viggen er is probeer is ben ik meer bezig om de oude auto te verkopen.

Wil eerst wat op software gebied met de viggen doen voordat ik aan een intercooler begin.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 25 apr, 2009 1:42

Intercooler is volgens maptun (verschil stage 4 en 5) 10 PK en een paar NM.

Grootste voordeel is echter dat "alles" op een warmere dag niet na 1x doortrekken zo heet is geworden dat hij niet meer vlug genoeg afkoelt om weer zo veel vermogen te leveren (heat soak). je hebt dus langer plezier van al je PK's.

Maptun is schijnbaar redelijk laat met plaatsen van de intercooler (stage 5), andere tuners doen dit eerder in het traject. Ik denk dat Maptun dit pas laat doet omdat andere zaken aanvoelen als "meer waard voor je geld" (behalve stage 2 dan, dat is een nep stage).

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » za 25 apr, 2009 8:20

@a85

Ik zou toch eerst de IC en eventueel andere Hardware doen, daar kan dan je software in 1x op aangepast worden.

Ik heb zelf de Forge Intercooler en deze werkt goed. Maar de belangrijkste reden voor plaatsing was de restrictie van de standaard en Viggen Intercooler. Het plaasten van een betere IC is ook voor het verhogen van de betrouwbaarheid van je gehele systeem.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 25 apr, 2009 13:50

Er zitten wel kleine interkoelers op die oude 900/9.3, bij de nieuwe 9.3 is die zo groot als de radiator waar hij voorgeklemd zit.
Maptun heeft o.a. een verbeterde variant die vrij makkelijk op de plaats van de originele Saab interkoeler kan worden ingeklikt.
Kost wel wat meer, zo rond de € 750 maar komt ook niet uit het verre oosten maar uit Zweden. Overigens is alleen "vers" aluminium geschikt voor dit soort high-tech onderdelen. Veel goedkopere spullen worden van minder kwaliteit "omgesmolten" sloop-aluminium gemaakt, dat is dus veel goedkoper.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 25 apr, 2009 21:52

Overigens is Streetwise ook een professioneel bedrijf uit Zweden, iets minder commercieel en meer gericht op de Zweedse markt, want ze moeten hun site nog op diverse ondelen in het Engels vertalen.
Maptun is wat commercieler en heeft ook een gelikte site.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 25 apr, 2009 22:02

Zou kassa misschien een vergelijkend warenonderzoek willen doen :?

Die streetgear intercooler heeft een heel leuke prijs, maar als mijn viggen intercooler niet veel meer / minder flow heeft maakt dat dus geen fluit uit.

Ik zou wel willen weten hoe die streetgear zicht hoedt t.o.v. de Forge (maptun / elkparts) / ETS intercooler.

Forge / ETS hebben een bere goede naamsbekendheid, maar de prijs van Streetgear is rete goed!

Moeilijk, moeilijk...

a85
Geregistreerd lid

Bericht door a85 » za 25 apr, 2009 22:11

De reputatie van de viggen intercooler is ook niet zo heel goed, ik twijfel geen moment dat de intercooler can streetgear beter is. Als je hem in je handen hebt zie je meteen dat hij een stuk groter is.

Over mijn werkwijze van tuning, ik ga niks extreems doen met mijn auto waarbij een intercooler zoveel effect zal hebben.

Een 3 inch downpipe is een beter begin als je die nog niet hebt.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 25 apr, 2009 22:28

Ik zit op maptun stage 4.

- TD04 turbo
- Feritta 3" downpipe naar 2, 1/2" catback
- Viggen koppeling
- K&N open air filter
- Forge splitt-r semi recirculerende dumpvalve
- Maptun stage 4 software
- ETS + redstuff remmerij
- Eibach veren

Wensen zijn nog:
- de perfecte intercooler
- Steering brace clamp
- alle slangen vervangen door siliconen exemplaren
- king cobra
- delivery pipe
- koni schokbrekers
- luchtfilter vervangen door een beter exemplaar en weg uit de motorkap naar de plaats van de airbox achter de bumper (gezien in Tony's auto).

(- evt 18" hirsch velgen & big brake kit) Ik merk dat ETS "grooved & dimpeled" + redstuff toch te kort schiet af en toe. Na veelvuldig stevig remmen begint alles flink te trillen)

Ik wil geen extra vermogen maar "kleinere" puntjes verbeteren waardoor alles degelijker word.

Maarja, 'k moet nog een "beetje" sparen...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 25 apr, 2009 23:07

Volgens Toni van APCars kunnen standaard Saab IC's minder tegen voortdurende hoge turbo druk. Dan moet je denken aan waarden van 1,2 bar of meer. Je kunt dat een kleine lekkage krijgen ergo drukverlies.
Daarnaast moet de lucht ook gekoeld worden voor hij bij de EGR klep komt want hij is vrij heet geworden toen hij door de turbo werd gejaagd.
Dat zal een grotere IC ook iets beter doen.
Tevens zal een geringer weerstand in de IC de opgebouwde druk minder laten afnemen.
Als laatste kan het proces worden afgerond met het injecteren van iets meer benzine omdat koude lucht iets zuurstofrijker is en ook beter kan worden gecomprimeerd. De explosie zal dan iets krachtiger worden en de kans op detonatie is ook iets kleiner. Dus hoeft de ECU minder in te grijpen door het onstekingtijdstip te veranderen in het kader van de detonatie bestrijding. Bij normaal gebruik valt dat allemaal niet echt op, maar wanneer je veel plank gas wilt rijden of herhaaldelijk het onderste uit de kan wilt halen des te meer.

Plaats reactie