Saab heeft nog steeds plannen

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Saab heeft nog steeds plannen

Bericht door fozwart » di 03 feb, 2009 23:20

Saab wil sterker worden als het onafhankelijk wordt van GM.

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/237533/

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 03 feb, 2009 23:26

Laten we hopen dat er wat van terrecht komt :D

wiseguy
Geregistreerd lid

Bericht door wiseguy » wo 04 feb, 2009 0:34

Wel beetje cliché: 'It would be a "special brand for entrepreneurs, dentists, doctors and agency people"'

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » wo 04 feb, 2009 0:38

Zoals mijn tante zei: Saab rijders zijn nette mensen!!!

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » wo 04 feb, 2009 0:46

@ wiseguy: maar dat cliché heeft het merk heel lang behoorlijk succesvol en geliefd gemaakt. Er zijn meer artistieke, dokterachtige, advocateuze en manageriële types dan je zou denken. Alleen moeten de auto's weer meer anders, meer onderscheidend en iets minder trendvolgend worden om weer bij de 'ik heb geld én stijl...' doelgroepen in de smaak te vallen. Kortom, net als de 9000 :wink: .

Ivo

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » wo 04 feb, 2009 17:58

ik vind de 900 daar ook onder vallen.
als iemand je ziet in een 900 dan is het gelijk al toemaar... een 900 dat is niet niks..

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » wo 04 feb, 2009 21:32

Wat zijn 'agency people'?

Of bedoelen ze 'aged people'?

2 decennia geleden had een vriend van me de 9000T uit 1987 van zijn pa mee naar een hockey toernooi. Zo'n Fleur ziet die sleutels en zegt: "Saab? dat is toch een auto voor bejaarde tandartsen?"

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 04 feb, 2009 21:40

plafundum schreef:
2 decennia geleden had een vriend van me de 9000T uit 1987 van zijn pa mee naar een hockey toernooi. Zo'n Fleur ziet die sleutels en zegt: "Saab? dat is toch een auto voor bejaarde tandartsen?"
Totdat ze ineens voor het stoplicht naast je staande 'het vliegtuig' niet bij kunnen houden :lol:

Den Silver Kulen
Geregistreerd lid

bejaarde tandartsen

Bericht door Den Silver Kulen » wo 04 feb, 2009 21:47

haha, de tanden vliegen uit je bek ja :D

wiseguy
Geregistreerd lid

Bericht door wiseguy » do 05 feb, 2009 0:12

ivo 71 schreef:maar dat cliché heeft het merk heel lang behoorlijk succesvol en geliefd gemaakt.
Absoluut waar, maar ik vond het toch typisch dat van SAAB zelf te horen. Ze zouden toch best een grotere doelgroep willen aanspreken, denk ik zo :) [ach, on second thoughts, misschien is het zo ook wel het beste]
ivo 71 schreef:Kortom, net als de 9000
Die wil ik nog een keer 1 (naast de 90 natuurlijk!)

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 05 feb, 2009 1:35

Ik heb die discussie al vaker gevoerd hier. Het probleem is, denk ik, dat als je een grotere doelgroep wilt aanspreken, je 'algemener' auto's moet gaan bouwen. Maar daar is erg veel concurrentie, onder meer van de veel belangrijker GM-dochter Opel. Dus bleef Saab bij GM altijd een specialty brand terwijl ze toch auto's gingen maken die, dachten ze, aan een bredere smaak zouden appelleren. Het effect was tweeledig: ze raakten de oude doelgroep kwijt omdat die de auto's niet langer voldoende onderscheidend vond en kregen er niet echt een nieuwe (of in elk geval geen voldoende grote) doelgroep voor in de plaats omdat die targets liever de 'established' merken Opel, Ford, BMW of Mercedes kopen. Overigens mijn welgemeende excuses aan de 9-5 rijders, ik vind het op zich prima en ook mooie auto's met als imho enige fout een iets te hoog GM (lees would-be massasmaak) gehalte.

Het zou daarom imho best eens kunnen dat een verzelfstandigde Saab zijn oude speelterrein gaat betreden en, mits de styling, de techniek en de kwaliteit daarop worden afgestemd, de oude doelgroep weer terug gaat halen. Maar daar is veel ontwikkelings- en tooling-geld voor nodig en de vraag is of Saab dat in een keer binnen kan halen. Daarom schreef ik hier -slechts half serieus- weleens dat ze de 9000 moeten verjongen, updaten en moderniseren (want de 9000 was de imho de laatste échte premium Saab met het ware Saab cachet) en zo de benodigde tijd scheppen om iets eigenwijs/stijlvols maar wel nieuws en toch Saaberigs te ontwikkelen.

Misschien zal de nieuwe 9-5 toch in die richting gaan maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat, ik verwacht eerder dat het bij een revamp van de 9-5 blijft, gewoon vanwege geldgebrek bij GM. Maar ik hoop wel dat ik het mis heb...

Oh ja, er staan zat hele mooie 9000's te koop voor onwaarschijnlijk lage prijzen waar ook nog eens veel van af te l*llen valt.Als je er eentje wilt dan is nu misschien dé tijd om het te doen.

Ivo

Mikey
Lid van verdienste

Bericht door Mikey » do 05 feb, 2009 12:41

edwardkommeren schreef:
plafundum schreef:
Totdat ze ineens voor het stoplicht naast je staande 'het vliegtuig' niet bij kunnen houden :lol:
Daar verbaas ik me ook nog iedere dag over dat mensen in de duurste auto's (Range Rovers, Mercs etc.) maar niet in kunnen schatten hoe snel zo'n 'oude' Saab kan zijn als ze links naast je komen staan... :twisted:

Oma
Geregistreerd lid

Bericht door Oma » do 05 feb, 2009 16:55

wiseguy schreef:Wel beetje cliché: 'It would be a "special brand for entrepreneurs, dentists, doctors, grandmothers and agency people"'
Why, ofcourse it would be dear! Just look at me and you know it's me they're talking about! :D

Trouwens, Ivo 71, Oma is het met je eens dat de 9000 een schitterende auto is, maar in Oma's opinie mist deze de bijzondere, en herkenbare Saablijn, zoals de 900, de 9-3 en iets minder -want een kont- de 9-5.
Ik heb overigens eens voor een 9000 anniversary gestaan....man, man, man, wat een pracht.

Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Doc » do 05 feb, 2009 19:25

Waarbij de plaatsing van de sleutel in een 9000 toch écht Saab-onwaardig is, imho. Mooi van de 9-5 vind ik hoe de motorkap is neergelegd. Gelijkend een 900! Vind ik bij de NG900 en 9-3 toch minder...

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » do 05 feb, 2009 20:30

Was de 9000 nu een echte Saab zoals de oude 900 en zo ja, wat was dan het tipo 4 project?

Plaats reactie