Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
-
gudmundje
- Donateur

Bericht
door gudmundje » zo 18 jan, 2009 22:34
jvhecke schreef:Cabrio werd gemaakt door Magna Steyr (iets met Benz te maken???)
eerste MB jeep dacht ik...
De leukste was wel de Monza...(Puch)

-
ivo 71
- In memoriam †
Bericht
door ivo 71 » ma 19 jan, 2009 1:15
Imho was het leukste product van Steyr het eerste hybridevoertuig aller tijden. Een jeugdige techneut in dienst van de fabriek, ene F. Porsche, bedacht in 1917 een artillerietractor die op elke aangedreven as een elektromotor had die op z'n beurt werd aangedreven door een -voor die tijd- kleine benzinemotor. Het was een hele vooruitgang vergeleken bij de paardentractie die tot dan toe de Oostenrijkse kanonnen voortzeulde. Te laat om het oorlogsgetij in een voor Oostenrijk gunstiger richting te keren maar toch...
Verder denk ik dat het uitbesteden van de Caab-produktie bij Steyr te maken had met nood in Oostenrijk en winstmarges van GM. Want was het niet zo dat Steyr toen net de Europese assemblage van de Chrysler Voyager en/of Grand Cherokee kwijt was, heel dringend een vervangend assemblageproduct nodig had en daarom een wel heel lage prijs per unit aan GM bood?
Ivo
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
Bericht
door Den Silver Kulen » ma 19 jan, 2009 10:21
wel een mannetje hoor, die Ferdinand. Had zo bij Saab kunnen gaan werken

-
B235R
- Lid van verdienste
Bericht
door B235R » ma 19 jan, 2009 13:29
jelger schreef:Geen idee waarom de 9-3-II Cabrio naar Oostenrijk verhuisd werd. Werd daar niet ook een Opel in elkaar geschroefd?
als ik het goed bouwen ze nog veel meer cabriolets voor diverse merken.
-
AlvarJens
- Geregistreerd lid
Bericht
door AlvarJens » ma 19 jan, 2009 16:30
Bigivan schreef:Robbert schreef:De eerste auto waarin ik in gereden heb na het behalen van mijn rijbewijs was een Rekord uit 1975. Zalige auto.
Wij hadden dit begin jaren '80.

Hmm... die koplampwissertjes die vanaf de grille naar buiten wissen lijken wel heel erg op die bijzondere wissers van de Saab 99.

Of ben ik de enige die dat opvalt? Deelden ze toen ook al techniek uit onderling of was het toeval?

-
ivo 71
- In memoriam †
Bericht
door ivo 71 » ma 19 jan, 2009 17:43
En ik blijf volhouden dat een premium hatch wel degelijk ook toekomst heeft. Er hoeft maar relatief weinig aan de 9000 CS(E) te worden gemoderniseerd om een cachetrijke, luxe, bij velen in de smaak vallende en dus goed verkoopbare auto in de B-klasse te hebben. En de trend gaat hier en daar toch weer die kant op. De carrosserievorm gaat weer naar de schuine achterkant toe (zie b.v. de Jag XF), nou alleen nog maar een echte vijfde/derde deur. Of je maakt er een sedan/hatch van zoals de Skoda Superb. En wat zijn al die zogenaamde cross-overs -zoals die nieuwste X-aanwinst van BMW- in wezen anders dan wat hoger op de poten staande premium hatchbacks? En als er per se 4WD onder moet dan zou Saab best de aandrijving van de Volvo's kunnen lenen, toch? Best of both brands, lijkt mij.
Ivo
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » ma 19 jan, 2009 17:52
En ik blijf volhouden dat een premium hatch wel degelijk ook toekomst heeft.
als je maar lang genoeg blijft volhouden krijg je wel een keer gelijk hoor.

Want marktgevoeligheden komen en gaan net als met andere modes en hypes.
Zoals gesteld, de premium hatch was 'uit' maar komt weer in zwang inderdaad.
-
ivo 71
- In memoriam †
Bericht
door ivo 71 » ma 19 jan, 2009 18:05
Zijn we het voor deze keer eens, Jelger? Joepie!

Inlijsten, dit draadje.
Ivo
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » ma 19 jan, 2009 18:07
ivo 71 schreef:Er hoeft maar relatief weinig aan de 9000 CS(E) te worden gemoderniseerd om een cachetrijke, luxe, bij velen in de smaak vallende en dus goed verkoopbare auto in de B-klasse te hebben.
Ben je serieus? Het is echt niet zo dat de 9000 CS(E) nog aardig mee kan komen met een nieuwe 5-serie of E-klasse hoor. Althans, dat lijkt mij niet het geval. SAAB zou dan wel iets heel stoms gedaan moeten hebben met het ontwikkelen van de huidige 9-5, wil de 9000 met een paar kleine tweaks mee kunnen lopen met nieuwe auto's uit het E-segment.
Wat betreft jouw opmerking over een zogenaamde B-klasse: wat bedoel je daar nu precies mee? Toch niet het B-segment hè? Daar lijkt mij een 9000 een beetje in misstaan.

-
ivo 71
- In memoriam †
Bericht
door ivo 71 » ma 19 jan, 2009 18:25
Ik bedoelde natuurlijk de E, foutje... En, tja, sorry allemaal maar ik heb de 9-5 altijd al een misser van Saab gevonden, een misplaatste poging om bepaalde modellen te emuleren. Saab had gewoon de merkeigen eigenzinnigheid aan moeten houden inplaats van aan de leiband van GM de competitie aan te willen gaan met het establishment in het E-segment. De 9-5 mist de sportieve uitstraling van de BMW 5-Reihe en de teutoonse pretentie van de E-klassers van Benz. Geen echte concurrent dus, nooit geweest ook en dat moet Saab ook niet willen. Als het merk de stijlvolle idiosyncratie van weleer weet terug te vinden, maar nu in een wat moderner (maar niet te modern, dus ingetogen stijlvol) jasje en voorzien van de gemakken die deze tijd vraagt (die zijn in te kopen) dan zal het imho weer een bepaald slag kopers aantrekken, de mensen die het aparte apprecieren, bijvoorbeeld ook een grote Lancia of zo leuk vinden en een paar klassiekers in hun garage hebben staan: de architecten, de kunstenaars, de ontwerpers... Die groep is dan wel niet massaal groot maar wel erg trouw. En dat is volgens mij precies wat Saab als klant nodig heeft. Dat zovelen van zulke figuren na de komst van de 9-5 op andere merken zijn overgestapt zegt volgens mij veel. Saab moet weer een niche-merk worden, net als vroeger.
Ivo
-
De Flok
- Geregistreerd lid
Bericht
door De Flok » ma 19 jan, 2009 18:35
ivo 71 schreef:maar niet te modern
Dus je wilt weer een model dat bij introductie al verouderd is? Ja dat zal Saab erbovenop helpen. Ik denk juist dat er een superstrakke en moderne auto gemaakt moet worden.
-
Henk-Jan
- Donateur

Bericht
door Henk-Jan » ma 19 jan, 2009 18:38
ivo 71 schreef:Saab had gewoon de merkeigen eigenzinnigheid aan moeten houden inplaats van aan de leiband van GM de competitie aan te willen gaan met het establishment in het E-segment.
Wat je zeggen wilt, is dat de 9-5 te GM is volgens jou? Daar ben ik het eigenlijk niet echt mee eens. Wat vind je er precies zo GM aan? Ik vind de uitstraling typisch SAAB, een mooie oplopende lijn zonder (overbodige) frutsels. Verder vind ik het design van het interieur een geslaagde doorontwikkeling van dat van de 9000. Het is alleen iets massiever.
ivo 71 schreef:De 9-5 mist de sportieve uitstraling van de BMW 5-Reihe
Ik vind de 9-5 chique en sportief eruitzien, zonder het van de daken te willen schreeuwen.
ivo 71 schreef:en de teutoonse pretentie van de E-klassers van Benz.
Goddank zeg!
-
Oosthoek
- Donateur

Bericht
door Oosthoek » ma 19 jan, 2009 18:39
Ik zie vooral veel aannames die niet met feiten te staven zijn. Bovendien heeft Saab in mijn ogen gewoon een kleine verkoopbom nodig ipv onverkoopbare grote auto's.
Achterhaalt wat betreft gadgets en bouwkwaliteit was de 900 (een échte saab, toch?) overigens ook al. Rijd eens in een bmw of mercedes uit die tijd en je merkt direct het verschil.
-
ivo 71
- In memoriam †
Bericht
door ivo 71 » ma 19 jan, 2009 18:44
En dan weer gaan concurreren met al die andere moderne superstrakke trendscheppende en -volgende auto's waarvan je niet meer het merk kunt raden? Ik denk juist dat een ietwat klassieke, tijdloze (en daarmee bedoel ik echt niet ouderwetse of oubollige) en toch herkenbare uitstraling voor Saab een eigen vaste plekje op de markt zou creeren. Net zoiets dus als de absoluut niet ostentatieve maar niettemin onmiddellijk herkenbare 9000, maar dan wat meer van deze tijd. Geen massaproductiewaan maar nichemarketing, anders overleeft Saab niet.
Ivo