Belastingplan 2009: vrijstelling MRB voor oldtimers mogelijk

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 17 nov, 2008 14:12

jelger schreef:de 1 rijdt meer kilometers met 1 liter brandstof dan de ander.
Dat zal de ontwikkeling en gebruik van brandstofefficiente auto's stimuleren.
...extra investering in dure technologie die ongetwijfeld ook nog niet feilloos zal zijn, en de bureaucratie.
Nee, daar hebben we al genoeg van en dan nog afgezien van de fraudegevoeligheid, dat wordt dan waarschijnlijk net zo iets als de tachografen in vrachtauto's...

K Plop
Geregistreerd lid

Bericht door K Plop » ma 17 nov, 2008 14:35

de 1 rijdt meer kilometers met 1 liter brandstof dan de ander.
Degene die dus meer verbruikt draagt dus meer bij per kilometer aan de weg, dan de ander. Hier gaat dus wel iets mank. Namelijk de ene verbruikt de weg meer maar betaalt minder aan het gebruik en onderhoud daarvan mee.
Nu betaald degene die in een zware auto rijdt onevenredig veel meer, heb es een vergelijk gemaakt met een collega die een Twingo en een Seicento rijdt, die betaald voor 2 auto's minder dan wij voor 1 Saab 9-5 estate (alles benzine gestookt). Volgens mij neem je met die 2 toch echt wel meer ruimte (in de breedste zin van het woord) in beslag dan 1.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 17 nov, 2008 14:46

dus waarom het ene onevenredige systeem inruilen voor het andere? Als onevenredigheid een storende factor is, pak de koe dan bij de horens ;-) (en ga het niet verruilen met een andere onevenredige)

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 17 nov, 2008 14:52

Wij, met z'n allen, MOETEN minder olie gaan verbruiken.

Onze maatschappij moet minder olie afhankelijk worden, anders gaat het in de toekomst mis.

De 'goedkope' olie is al bijna op!!
En als we ooit weer in een economische groei willen komen, moeten we niet afhankelijk zijn van olie.

De benzine prijs verhogen is een prima middel als heel de EU dat doet, wordt het verschil te hoog krijg je toch weer het 'shoppen' en dit verhoogt het olie verbruik.

De gepensioneerden hebben tijd zat en zijn de 'rijken' van deze maatschappij. Hun prijsverhoging op hun huis zal ik nooit meer halen, maar moest de hoge prijs er wel voor betalen.
Zij konden hun broekriem elke keer losser laten, de kans is heel groot dat de 'nieuwe' generatie hem steeds strakker moet doen.
Wees eerlijk wij zijn verwend, de Amerikanen zelfs stront verwent, willen wij ook die kant op?

Mensen krijg je toch hun auto's niet uit, dan maar 'extra straffen' op de probleem zones.
Want de luxe die we al die jaren hebben gehad wordt onbetaalbaar en economisch gevaarlijk. Geleidelijk zullen we onze auto's 'uitgepest' moeten worden.

Hoe rottig ook, al ben ik het niet snel eens met de overheid, hier is geen speld tussen te krijgen.
Jammer dat het alleen zo'n dure oplossing is

Jurson
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Jurson » do 20 nov, 2008 9:50

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » vr 21 nov, 2008 0:26

Precies zoals ik dacht, mooi weer een ballonnetje door geprikt. Laten ze zich eens bezig gaan houden emt echt belangrijke zaken en niet trachten een goedkoop succesje te scoren..

jochem
Geregistreerd lid

Bericht door jochem » vr 21 nov, 2008 1:53

72sonett3 schreef:
jelger schreef:de 1 rijdt meer kilometers met 1 liter brandstof dan de ander.
Dat zal de ontwikkeling en gebruik van brandstofefficiente auto's stimuleren.
...extra investering in dure technologie die ongetwijfeld ook nog niet feilloos zal zijn, en de bureaucratie.
Nee, daar hebben we al genoeg van en dan nog afgezien van de fraudegevoeligheid, dat wordt dan waarschijnlijk net zo iets als de tachografen in vrachtauto's...
Precies!

Ik ben het helemaal met je eens!
Die investering krijgen ze nooit terug dat gaat om zoveel miljarden.. en dan hebben ze nog geen kilometer weg aangelegd ook voor dat geld.

Inderdaad gewoon belasten op de brandstof. Als een auto meer verbruikt zal ie ook meer uitstoten dus dan heb je gelijk dat onder controle.

En dan niet in één keer de kilometerheffing invoeren en de BPM langzaam afbouwen stelletje parasieten de overheid!

Zodra ik weg kan ben ik weg...

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 25 nov, 2008 20:18

Jurson schreef:Het lijkt voorlopig van de baan
En nu weer voor auto's van voor 1987. :?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 25 nov, 2008 21:32

En nog meer regels hieromtrent is te vinden via: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329 , waarin
ook andere regels besproken worden en, nou ja, lees dat maar zelf. :idea:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 25 nov, 2008 21:37

de 99's en 90's zijn iig gered als het gaat om de vrijstelling

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » wo 26 nov, 2008 11:57

MMM,

Mijn 740 in ieder geval ook, mijn 760 net niet....
Dan ook maar even wachten, wat er in 2012 weer veranderd voor de oldtimers.... :wink:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 03 dec, 2008 21:16

verde900 schreef:de 99's en 90's zijn iig gered als het gaat om de vrijstelling
Behalve de 90's uit 1987 volgens mij, want 31 december 2011 minus 25 jaar is toch 31 december 1986?

De mijne valt er net binnen, die van mijn broer is van januari 87........

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 05 dec, 2008 16:47

Maar het blijft nog te vroeg om de '87+ te veroordelen.

De kmheffing gaat 2012 gefaseerd ingevoerd worden en dan is het nog maar de vraag, hoe wat en vanaf waar.

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » di 09 dec, 2008 12:12

Laat maar.

Ik overweeg illigale lpg!

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 09 dec, 2008 13:52

Al eerder geplaatst, maar dat topic is op slot gegaan wegens dubbelheid, maar wou het jullie toch niet onthouden

L.S!

Dank voor uw reactie. Ik heb kennis genomen van uw bezwaar. Afgaande op gegevens vanuit de sector kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat tweede hands auto’s, en dan met name ook auto’s van 25 jaar en ouder, ingezet worden voor gewoon woon-werkverkeer. Aangezien deze auto’s ook steeds beter werden in de jaren 80 kunnen ze nog lange tijd gebruikt worden. Naar mijn mening is het dan ook gewoon dat ook deze auto’s voor hun gebruik net zo aangeslagen worden als andere weggebruikers. Bestaande rechten worden niet aangetast: iedereen die nu een vrijstelling heeft houdt deze. Maar nieuwe voertuigen of nieuw ingevoerde voertuigen, waarvoor men op de Nederlandse markt ook te kust en te keur kan vinden, zullen gewoon onder het normale regiem dienen te vallen.

Wanneer de kilometerbeprijzing van start gaat zullen de noodzakelijke categorieën voorgesorteerd moeten staan om daarin opgenomen te worden. Het voordeel van dit nieuwe systeem is dat weinig gebruikte auto’s ook maar weinig zullen betalen. Voor het overige moet voorkomen worden dat door een toenemend aantal oude auto’s de kilometerheffing als geheel uitgehold wordt en de kosten voor automobilisten die wel betalen nog eens gaan toenemen.

Vandaar mijn amendement.

Met vriendelijke groet,
Ernst Cramer
Tweedekamerfractie ChristenUnie
www.ernstcramer.nl

Plaats reactie