Waar op te letten bij aanschaf gebruikte 9-3 op lpg
-
Olof
- Geregistreerd lid
Waar op te letten bij aanschaf gebruikte 9-3 op lpg
Hallo,
Ik heb al een posting lopen in de groep 9-3, maar wil wat specifieke vragen over lpg stellen. Dit omdat de lezers in de andere groep er niet uitkomen en mij adviseren de vraagjes bij jullie neer te leggen. Ik heb deze auto:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=beebadpdynw4
Op het oog. Nu zit die 30k onder de 150.000. Van sommigen begrijp ik dat je dan meestal aan een koprevisie toe bent. Tegelijkertijd zegt een lokale Saabdealer me dat zo'n revisie absoluut niet standaard is. Wat denken jullie?
En zijn er nog andere aandachtspunten? Tot slot; is dit een beetje goede aanbieding?
Groet,
Olof
Ik heb al een posting lopen in de groep 9-3, maar wil wat specifieke vragen over lpg stellen. Dit omdat de lezers in de andere groep er niet uitkomen en mij adviseren de vraagjes bij jullie neer te leggen. Ik heb deze auto:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=beebadpdynw4
Op het oog. Nu zit die 30k onder de 150.000. Van sommigen begrijp ik dat je dan meestal aan een koprevisie toe bent. Tegelijkertijd zegt een lokale Saabdealer me dat zo'n revisie absoluut niet standaard is. Wat denken jullie?
En zijn er nog andere aandachtspunten? Tot slot; is dit een beetje goede aanbieding?
Groet,
Olof
-
Olof
- Geregistreerd lid
Kost dat dan?
...dan direct het onmisbare antwoord. Kost dat dan? Wat gebeurt er dan precies en rond welke kilometrage moet je er rekening mee houden?
Grtz
Olof
Grtz
Olof
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ik lees hier meestal dat een 9-3 niet zo snel een koprevisie nodig heeft. Ik heb zelf geen ervaring met een 9-3, maar wel een 900NG. Hier kwam een potentiele koprevisie bij 270000 om de hoek kijken.
Een 9-5 heeft zo standaard rond de 100000 een koprevisie nodig. Remedie kan het Flash Lube systeem zijn, alhoewel de ervaringen nog beperkt zijn, zijn de voortekenen bemoedigend. Davidjoost rijdt al ruim boven de ton met LPG en FlashLube in een 9-5.
Eventuele kosten van een koprevisie: EUR2000?
Een 9-5 heeft zo standaard rond de 100000 een koprevisie nodig. Remedie kan het Flash Lube systeem zijn, alhoewel de ervaringen nog beperkt zijn, zijn de voortekenen bemoedigend. Davidjoost rijdt al ruim boven de ton met LPG en FlashLube in een 9-5.
Eventuele kosten van een koprevisie: EUR2000?
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Dikke kans dat er al een revisiekop op zit bij die kilometerstand... Het is altijd een gok, hopen dat het binnen de garantieperiode gebeurd of dat je nog een paar jaar gespaard blijft. Maar check allereerst de onderhoudshistorie eens, bij voorkeur aan de hand van waar de beurten zijn afgestempeld. De verkopende partij kan je van alles wijs maken natuurlijk.
-
Olof
- Geregistreerd lid
Ik ga kijken...
... kom niet veel verder bij de garage die volgens de verkoper het onderhoud heeft gedaan. Denk dat ik maar ff langs rijd. Op zich heb ik geen moeite om met deze lage prijs nog 1500 euro te steken in de auto. Ook al is ie aan de kale kant.
Verder vind ik het lastig knappe auto's te lokaliseren. Ze hebben of extreem veel gelopen wanneer er al lpg in zit. Of ze zijn heel netjes en mooi nog op benzine. Maar weer heel duur.
Hoe denk jij DJ trouwens over het ombouwen van een bestaande auto? Tot welk kilometrage is het interessant? En wordt er dan meteen ook iets gedaan aan een te zachte kop met dito klepzittingen?
Verder vind ik het lastig knappe auto's te lokaliseren. Ze hebben of extreem veel gelopen wanneer er al lpg in zit. Of ze zijn heel netjes en mooi nog op benzine. Maar weer heel duur.
Hoe denk jij DJ trouwens over het ombouwen van een bestaande auto? Tot welk kilometrage is het interessant? En wordt er dan meteen ook iets gedaan aan een te zachte kop met dito klepzittingen?
-
John
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Re: Ik ga kijken...
Ik zou op zoek gaan naar een net exemplaar op benzine, dan is het aanbod veel groter en de prijzen en kilometrages vaak een stuk lager. Van het prijsverschil kun je LPG inbouwen. Gelijk flashlube erbij doen en de kop gaat minimaal een ton mee, als je niet al te gek er mee rijdt. Onze 9-5 Aero met 250pk rijdt al 130.000 op benzine en daarna 110.000km op lpg, met nogsteeds de 1e kop. Ook die auto trap ik nog wel eens op zijn staart. Ik weet niet hoeveel kilometer je per jaar rijdt, maar de inbouwkosten en koprevisie heb je binnen 50.000km terugverdiend. Voor het overige deel rijd je dan een stuk goedkoper.Olof schreef:Hoe denk jij DJ trouwens over het ombouwen van een bestaande auto? Tot welk kilometrage is het interessant? En wordt er dan meteen ook iets gedaan aan een te zachte kop met dito klepzittingen?
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ja ik weet het niet, kan ook een lekke koppaking zijn geweest, er kwamen bij stationair draaien witte rookpluimjes mee waaruit ik concludeerde dat er koelvloeistof verbrand werd.jwaterink schreef:koprevisie bij een 900NG??????????
knap, is normaal niet nodig.
Op dat moment was ik toch al op zoek naar een 9-5 vanwege de fenomenale beenruimte achterin
Olof schreef:Hoe denk jij DJ trouwens over het ombouwen van een bestaande auto? Tot welk kilometrage is het interessant? En wordt er dan meteen ook iets gedaan aan een te zachte kop met dito klepzittingen?
Ik begreep dat je een 9-3 zoekt en dan hoef je niet zo bang te zijn voor een koprevisie. Mocht er wel een koprevisie nodig zijn dan komt er een kop met geharde klepzittingen die weer beter tegen LPG kan.
Verder geef ik DJ wel gelijk; bij een benzine auto weet je dat je qua kop op nul begint. Inbouw van een Vialle met 4 injectoren en ringtank zit rond de EUR2150.
Is blijkbaar goedkoper dan een koprevisie (in het geval dat bij een 9-3 ooit nodig is
-
Olof
- Geregistreerd lid
Super!
Ha mannen,
Goede antwoorden! Even voor mezelf samenvattend. Als je een gebruikte auto koopt, begin je wat slijtage die uiteindelijk tot een koprevisie leidt betreft op 0? Omdat LPG met zijn hogere verbrandingstemperatuur een specifieke aanslag op kop en kleppen doet die benzine niet doet?
Als dat zo is, volg ik helemaal de redenering en lijkt het erg de moeite waard om een benzineauto om te laten bouwen. Dan is een auto van 6,5 mille met 129k op de teller zonder revisie in eens niet goedkoop, maar in potentie behoorlijk duur.
Thanks nogmaals voor de hulp en kennis. Als jullie nog wat leuks zien langskomen...
Grtz
Olof
Goede antwoorden! Even voor mezelf samenvattend. Als je een gebruikte auto koopt, begin je wat slijtage die uiteindelijk tot een koprevisie leidt betreft op 0? Omdat LPG met zijn hogere verbrandingstemperatuur een specifieke aanslag op kop en kleppen doet die benzine niet doet?
Als dat zo is, volg ik helemaal de redenering en lijkt het erg de moeite waard om een benzineauto om te laten bouwen. Dan is een auto van 6,5 mille met 129k op de teller zonder revisie in eens niet goedkoop, maar in potentie behoorlijk duur.
Thanks nogmaals voor de hulp en kennis. Als jullie nog wat leuks zien langskomen...
Grtz
Olof
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Tsjah, de inbouw is met 2000 euro even slikken natuurlijk, maar als je dan 3, 4 of zelf 5 jaar probleemloos rijdt.... Een ander voordeel van zelf laten inbouwen is dat je 2 jaar garantie op de lpg-installatie hebt. Je kunt altijd de pech hebben op storingen te stuiten bij een gebruikte lpg-auto, daarbij is de lpg-installatie vaak uitgesloten van garantie. Stel dat de cilinderkop pas na 150.000 gas-km's aan een revisie toe is, dan heb je misschien al 12.000 euro aan brandstof bespaard. Wie weet wat de benzineprijs over een paar jaar wel niet is....! Het is even een kwestie van hoeveel kilometers je per jaar gaat rijden en hoelang je van plan bent de auto te houden.
-
Olof
- Geregistreerd lid
Aanvulling
Ik rijd tussen de 35.000 en 40.000 km per jaar. Dus precies de kilometrage waarbij diesel net niet meer interessant kan zijn. En mijn plan was de auto drie, maximaal vier jaar te rijden en dan weg te doen. Dan blijf je een beetje jong rijden en kan je met een beetje mazzel de zwaartste reparatierekeningen net voor zijn.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
-
Olof
- Geregistreerd lid
Toch nog iemand...
... die het met me eens is.
Surf driftig door, maar het valt nog niet mee om een knappe 9-3 in wat luxere uitvoering met redelijke km-stand voor een mille op zeven te vinden. De meeste leuke benzineversies uit 2001/2002 zitten zo rond de 10 mille. Plus gas zit je dan op 12.000 en dat vind ik net iets te veel.
-
sirdancelot
- Geregistreerd lid
Kijk ook eens op dit forum zelf. Ik zie er daar geregeld voorbij komen die aan je wensen voldoen.
De optie van zelf inbouwen na aanschaf (ivm de garantie) zou mij het meeste aanspreken als je tenminste het verschil merkt; vindt je er een MET LPG die niet heel veel duurder is dan zou ik voor die gaan.
Succes
De optie van zelf inbouwen na aanschaf (ivm de garantie) zou mij het meeste aanspreken als je tenminste het verschil merkt; vindt je er een MET LPG die niet heel veel duurder is dan zou ik voor die gaan.
Succes