Hoera, 25 maanden AaPeeKaa !!

1967-1980
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Hoera, 25 maanden AaPeeKaa !!

Bericht door esalet » do 16 okt, 2008 16:35

:jumper1: :jumper4:
Hoera, mijn hoogbejaarde Saabje heeft vandaag een vers APK document met daarop de magische datum:

"22 november 2010" :facts: :surprise:

Blij blij blij.

Ging (uiteraard) niet zonder slag of stoot.
Mede door mijn eigen inbreng (twee garages én een onderdelenhandel erin betrekken, niet echt handig achteraf).

In telegramstijl:

Ruim drie weken geleden naar H., een APk centrum in Utrecht-West. Vanwege een goede ervaring een jaar terug, en om hem trots het laswerk van afgelopen jaar te laten zien (was aandachtspunt vorig jaar).

Tot mijn verbazing vier afkeurpunten:
- linker ruitenwisserblad was stukje af :roll:
- linker buitenste ashoes (daar schrok ik toch wel van, dat zag je alleen met ingestuurde wielen)
- linker stuurhoes (ook nog niet zelf opgemerkt)
- trekt naar links bij remmen (ik rij als een oude l*l, dus nog niet gemerkt).

Verder nog: rechterkoplamp deed het niet (stekker aangeduwd), aanjager deed het niet (flink op die knop duwen, en voila) en de handrem was onvoldoende. Nee, gewoon flink hoog aantrekken.

Je moet er vooral bijblijven, bij zo'n keuring.

Affijn.

Meteen naar de onderdelenhandel en nieuwe universele stuurhoezen gekocht. En een ruitenwisserblad.

Een ashoes had ik nog liggen.

Toen de goeroe gebeld (Arijjansen Utrecht) :bow: en gevraagd of hij de ashoes en stuurhuishoes er op kon zetten. Dit omdat het meteen gecombineerd kon worden met dingen die eigenlijk al langer op mijn to-do lijstje stonden, nl. beide fuseekogels links (onder en boven) en stuurkogels links en rechts.
Tenslotte kan je, als zo'n wielophanging toch uit elkaar ligt, beter alles in één keer laten meepakken.

Dat kon, maar de wachttijd was drie weken. Oei. En graag zelf voor de hoezen zorgen.
H. gebeld of ik in plaats van 10 dagen ook drie weken later terug mocht komen voor de afkeurpunten. Mocht.

Dus woensdag in alle vroegte een fiets achterin gewurmd, naar de Obrechtstraat, downtown Utrecht. Fiets eruit wurmen, naar huis en op bericht wachten.

Eind van de middag gebeld: nee hoor, hij is niet af. De universele stuurhuishoes past niet. :shrug:

Onderdelenhandel gebeld.
Verhaal uitgelegd. Nee hij moet passen. Ze moeten er een stuk afsnijden (het is een soort "meertrapsraket", zo'n ding) en dan kan hij om de 50 mm van het stuurhuis, want dat is 51 mm.

Garage gebeld. Nee, past echt niet. Want moet minstens 55 cm zijn.
Dus jammer maar Helaas. Ze zouden zelf achter de goede hoes aangaan. Kon wel even duren. Auto ligt inmiddels uit elkaar.

Dus H. weer gebeld. Sorry, het wordt toch nog meer dan drie weken.
O.K., da's goed.

Om 1800 uur belt de garage: uw auto staat klaar. We hadden toch een passende stuurhoes.

Auto 's avonds opgehaald. Wat blijkt als we de rekening doornemen: niet de beide fuseekogels links zijn vervangen, maar linksboven en rechtsboven. Dus nu zijn tóch zowel de linker als de rechtervoorwielophanging uitgebouwd. Daar ga je met al je slimme combinatie-ideetjes........
Na een langdurige handschriftstudie van de garagist en mijzelf komen we tot de conclusie dat ze zich waarschijnlijk vergist hadden. Kan gebeuren natuurlijk. Ik beloof thuis de oude rekeningen er bij te pakken of rechtsboven niet nu twee keer is vervangen.

Uiteindelijk, het is al laat, de terugreis naar huis. Op naar het Saabje.

Helaas. Wil niet van de brug komen, startmotor dood. Dat heeft ie heel af en toe. Jutteren en uiteindelijk achterwaarts de brug af en koppeling los. Joepie, hij start.

Fiets buiten in het donker in de regen erin wurmen met lopende motor.

Naar huis.
Op oprit motor uit om poort en garagedeur open te doen.

Instappen.
Starten.

Dood. :rotfl:

Schuur in. Hamer pakken. Knielen naast de auto want de motorkapvergrendeling moet je met de hand terugduwen en dat kan alleen knielend, anders verbuigt ie. :roll:

Tikje geven met hamer op startmotor.

Start uiteraard meteen.

Binnengezet.

Vanochtend mee naar het werk, downtown Utrecht.
Parkeerplek van de directeur benut in de garage, want herfstvakantie. :headbang3:

Meteen H. gebeld. Ik kom tóch vandaag.

Tussen de middag naar H.

Nieuwe hoezen laten zien.

Die wil tóch nog even de verlichting checken. Alles o.k. Komen we bij het grootlicht.

Oei. Die doet het niet meer sinds ik een paar weken terug de knipperlichtstengel heb gerepareerd. Moet ik nog even naar kijken. Was ik even vergeten.

Zegt hij: of zit dat er soms niet op?

Ik zeg: nee dat zit er niet op. :oops: :oops: :oops:

(little white lie).

Ik zal nooit weten of hij me nou gematst heeft of dat het serieus was.

O.K.

Hij afmelden.

Geen steekproef!!! :badteeth1:

Ik kan wel zingen! :headphones:

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » do 16 okt, 2008 18:26

Wat een wáánzinnig verhaal, en wat herkenbaar. Mijn SAABie is een aantal weken ook afgekeurd:

- buitenste ashoes (links én rechts) lek (herkenbaar?)
- linker stuurhoes (hé, jij ook!?)
- beschadiging rechtergordel
- kentekenplaatverlichting straalt wit licht naar achter uit :green_bigeyes: :roll: :-S+ :? (Nee, zo'n Japanse nep-jeep mag met zijn Xenon lampen je wél verblinden, maar 2 lieve lampjes van een kentekenplaat op de kofferbak van een 30 jarige saab is wél gevaarlijk...)
- teveel speling linker voorwiel (wiellager)

Verder begon die keurmeester te piepen over mijn knipperlichthendel (vond dat ie niet 'strak' naar beneden bleef staan...), mijn handrem, ....
wacht ff... hadden we soms dezelfde keurmeester!?

Ik hoef alleen nog de rechter hoes te vervangen en dan is ze weer klaar voor her-keuring.

Jij alvast gefeliciteerd met je apk voor 25 maanden en als ik hem krijg beginnen we de SAAB96-met-25-maanden-APK Hyves! :)

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 16 okt, 2008 19:00

Zegt hij: of zit dat er soms niet op?
Ik ga voor gematst...een saab 96 zonder standaar grootlichtschakelaar...ik hem niet iig. :?

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 16 okt, 2008 20:26

Basman schreef:Wat een wáánzinnig verhaal, en wat herkenbaar. Mijn SAABie is een aantal weken ook afgekeurd:

wacht ff... hadden we soms dezelfde keurmeester!?

Jij alvast gefeliciteerd met je apk voor 25 maanden en als ik hem krijg beginnen we de SAAB96-met-25-maanden-APK Hyves! :)
Heel herkenbaar inderdaad, waarschijnlijk ook voor andere oude-saabjes-rijders (mn 96/95): ashoezen, stuurhoezen, handrem, verlichtingsfrutseltjes, van dat werk.

Oja, als die knipperlichtsteel niet meer "lekker" terugkomt, dan kun je van een donorexemplaar een piepklein veertje overzetten. heb ik ook gedaan. Heerlijk mechanisch klusje, kan niet missen.

Waarom mijn grootlicht er daarna mee ophield is me nog steeds een raadsel, maar dat wordt een volgende miniprojectje.

En die hyves? Lachen. Dat wordt héél select zo.
Een soort Saab-Select, maar dan anders.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 16 okt, 2008 21:44

esalet schreef:... van een donorexemplaar een piepklein veertje overzetten. heb ik ook gedaan.
Had je die van mij daarvoor gebruikt?

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 17 okt, 2008 12:12

72sonett3 schreef:
esalet schreef:... van een donorexemplaar een piepklein veertje overzetten. heb ik ook gedaan.
Had je die van mij daarvoor gebruikt?
Yes. Het was mooier om alleen het veertje over te zetten, omdat bij de originele van de 95 er nog een bescherm/sierkapje om de steel zat dat dan mooi kon blijven zitten.

Heb je trouwens een tip voor mijn grootlicht? Kan ik het hebben gemold bij het demonteren en monteren van de knippersteel? Ik zag behalve de vier electradraden die ik netjes heb teruggeschroefd, niks anders mechanisch daar. Of is het toeval en moet ik het gewoon bij de relais zoeken?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 17 okt, 2008 13:19

esalet schreef:... bij de originele van de 95 er nog een bescherm/sierkapje om de steel zat dat dan mooi kon blijven zitten.
Je kunt de knop van de steel af schroeven, dan past hij door dat plastic beschermkapje...
...is het toeval en moet ik het gewoon bij de relais zoeken?
Ja, dat denk ik wel, maar je kunt het ook testen; op contact 5 van het dimmer/lichtrelais en op de schakelaar zit een bruine draad, als je die aan massa legt, moet het relais omschakelen. Je kunt dat testen aan het relais en aan de schakelaar. Het kan zijn dat de schakelaar geen goed massacontact heeft.

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » vr 17 okt, 2008 20:24

de wet van Murphy sloeg deze keer niet toe :lol: :lol:
hartelijk gefeliciteerd. lekker ruim 2 jaar genieten (als eeuwige optimist ga ik er van uit dat je 95 nu voor de rest gewoon doet waar dei voor aangenomen is) en ja , wanneer gebruik je eigenlijk groot licht in een hobby-auto en in een land waar het barst van de :?: :!: straatverlichting?

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » di 21 okt, 2008 14:29

wanneer gebruik je eigenlijk groot licht in een hobby-auto
Om andere 96 rijders mee te begroeten natuurlijk!
Groet en succes met herstel.
W

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 23 okt, 2008 15:03

wlkts schreef:
wanneer gebruik je eigenlijk groot licht in een hobby-auto
Om andere 96 rijders mee te begroeten natuurlijk!
Groet en succes met herstel.
W
Thanx, en wederom heb ik een Wonderbaarlijke Genezing meegemaakt met dit autootje (eerder kwam hij al een keer terug van een familiebezoekje van mijn partner, met een volledig gelaste bodemplaat, surprise!).
Gister zat ik weer eens te mijmeren in mijn antiek, en al spelende met de grootlichthendel ging het opeens aan! (na wat aarzeling). Daarna weer feilloos.

vuil contactje dus of zo.

Oude techniek.
I love it.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » do 23 okt, 2008 22:15

esalet schreef: Oude techniek.
I love it.
I love WD40 too :mrgreen:

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » do 23 okt, 2008 22:36

Effe opscheppen. de 96 is gister door de APK gekomen met een paar nieuwe ruitenwissers en een nieuw ruitensproeiervloeistofpompje.
Maar ja hij dan ook nog piepjong - voor een 96.
Groet en hou ze rijdend.
W

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 23 okt, 2008 22:48

wlkts schreef:...de 96 is gister door de APK gekomen met een paar nieuwe ruitenwissers en een nieuw ruitensproeiervloeistofpompje.
Dat originele pompje wil inderdaad nog wel eens vast gaan zitten, maar als je hem openmaakt kun je hem wat smeren en weer aan het lopen krijgen... in ieder geval lang genoeg zodat hij weer door de apk komt.

Ik vind het altijd wel mooi dat het originele pompje er nog in zit i.p.v. zo een modern zwart plastic universeel pompje...

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » vr 24 okt, 2008 0:14

Het motortje leverde een hoop herrie maar geen waterdruk.
Er zit er nu eentje een die me niet echt nieuw lijkt maar prima werkt. In mijn herinnering lijkt het op wat er zat. Ook wittig plastic. Het merk is VDO.
Wat hoort oorspronkelijk in een 96?

Een fotootje gemaakt van de "nieuwe" pomp.
Afbeelding

Groet
W

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » vr 24 okt, 2008 1:03

Ik durf het bijna niet te zeggen maar bij is er ooit zo'n pompje van een v*lv* ingezet. Die zouden beter zijn. :bluecry:

Plaats reactie