weglaten balansas ketting B234R

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: weglaten balansas ketting B234R

Bericht door SpeekTuning » ma 09 mei, 2005 13:00

Zoals sommigen dus al weten gaat eindelijk komende weekend mijn 900 op stal. De reden is dat ik mijn B204L ga "inruilen" tegen een B234R. Naast het wisselen van het motorblok, wordt ook de turbo vernieuwd en staan er nog een aantal aanpassingen op het schema.

Als een van de leukste en belangrijkste aanpassingen qua motorische gedeelte is het monteren van de "zelf programmeerbare computer". Hiervoor is mijn oog gevallen op de ecu van DTA de P8pro 8) . Deze heeft tal van leuke extra functies zoals traction control en LAUNCH control! (dit is bijzaak natuurlijk :D ). Op deze manier kan ik de auto zelf "mappen" en kan ik na elke hardware aanpassing opnieuw de software wijzigen.

Naast het motorische gedeelte zal ook de versnellingsbak een beetje aandacht krijgen. Zoveel aandacht dat ie niet meer in de auto terugkomt, althans niet diegene met SENSONIC. Na 3 jaar sensonic rijden moet dit systeem, waar ik overigens heel tevreden over ben, wijken voor een nieuwere versnellingsbak van een 9-3.

Dit project zal een hele poos duren, maar MOET voor de zomervakantie af zijn aangezien ik dan met auto en caravan naar de zon vertrek.

Bestaat er de interesse dat ik foto's van mijn project in de galerij plaats?

groeten Sander

ps. Tips zijn natuurlijk altijd welkom he? :wink:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 09 mei, 2005 13:02

Red Arrow schreef:
speektuning schreef:
Red Arrow schreef: Ergo: de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.

Dat ligt er dus aan. Voor mij is het zeker weten een voordeel. Ik ga toch mijn hele motor uitbouwen, dus dan kan ik er gemakkelijk bij.
Zo bedoel ik het ook, wanneer je de ketting en tandwielen moet vervangen kun je mijns inziens waarschijnlijk beter meteen de balansassen uitschakelen.
Dus er had moeten staan: de voordelen v/d balansassen wegen niet op tegen de nadelen.
Had em al begrepen! :D

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 09 mei, 2005 13:15

speektuning schreef:
Red Arrow schreef:
speektuning schreef:
Dat ligt er dus aan. Voor mij is het zeker weten een voordeel. Ik ga toch mijn hele motor uitbouwen, dus dan kan ik er gemakkelijk bij.
Zo bedoel ik het ook, wanneer je de ketting en tandwielen moet vervangen kun je mijns inziens waarschijnlijk beter meteen de balansassen uitschakelen.
Dus er had moeten staan: de voordelen v/d balansassen wegen niet op tegen de nadelen.
Had em al begrepen! :D
En ik heb interesse in de foto's :D

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » ma 09 mei, 2005 15:24

Zeeer geinteresseerd in de fotos uiteraard!!!!

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 09 mei, 2005 15:32

Dan moet ik dus ook een galerijtje laten aanmaken door de moderators? :wink:

Ik zal vanaf het begin foto's maken en proberen het up-to-date te houden.

groeten Sander

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 09 mei, 2005 16:07

Dat zijn spectaculaire plannen 8) .

Probeer zoveel mogelijk op het forum te zetten over de vorderingen, we zullen het met veel interesse volgen.

Misschien heb ik later nog iets aan de ervaring die je met dit project opdoet :wink: .

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 09 mei, 2005 17:43

Maarten schreef:
Probeer zoveel mogelijk op het forum te zetten over de vorderingen, we zullen het met veel interesse volgen.
Gaan we doen :!:

Eerst eens zien of pa de garage leeg genoeg heeft zodat mijn auto er zaterdag fatsoenlijk in kan. We hebben een lekker lang weekend, dat betekend dat ik eigenlijk maandag avond daarop het motorblok er wel uit wil hebben.

groeten Sander

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 09 mei, 2005 17:46

Een lang weekend??? Dat moet toch genoeg zijn om de 2.3 er ook weer in te hangen??

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 10 mei, 2005 3:26

erik schreef:Bevalt het om zo rond te rijden, of voel je toch wel meer trillingen?
Ik heb er nog niet veel mee kunnen rijden, auto staat nu aan de kant op een parking langs de snelweg... :cry: Bij het uitproberen moet er iets mis gegaan zijn, wat een erg ratelend geluid met zich meebrengt :cry:

Straks maar eens gaan optakelen en opengooien :roll: :evil:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 10 mei, 2005 8:15

MXL schreef:Een lang weekend??? Dat moet toch genoeg zijn om de 2.3 er ook weer in te hangen??
Dacht ut nie! HEt blok wordt hergebruikt voor de B234. Een andere krukas, drijfstangen en nieuwe zuigers worden geplaatst. Daarnaast wordt ook de distributie compleet vervangen. Dit is nog maar een gedeelte van het wisselen van het motorblok. Denk dus niet dat ik dit in een weekend red. Of kom je helpen met sleutelen? :wink:

groeten Sander

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 10 mei, 2005 8:41

speektuning schreef:
MXL schreef:Een lang weekend??? Dat moet toch genoeg zijn om de 2.3 er ook weer in te hangen??
Dacht ut nie! HEt blok wordt hergebruikt voor de B234. Een andere krukas, drijfstangen en nieuwe zuigers worden geplaatst. Daarnaast wordt ook de distributie compleet vervangen. Dit is nog maar een gedeelte van het wisselen van het motorblok. Denk dus niet dat ik dit in een weekend red. Of kom je helpen met sleutelen? :wink:

groeten Sander
Ik dacht dat je een complete kant en klare B234R had, voor dit zal je toch echt wel een dag extra nodig hebben :D

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 10 mei, 2005 23:50

Probleem opgelost :D , de nieuwe kettingspanner was blijkbaar stuk :evil:

Back on topic

Plaatje:

Afbeelding

En zo ziet het er dan uit voordat alles weer dichtmag:

Afbeelding

Van de extra trillingen voel ik niets, nada, nougabollen.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » do 12 mei, 2005 12:24

Ik heb vandaag mijn ecu'tje binnen gekregen van DTA en moet zeggen
dat deze er heel erg strak uitziet! Ik zal morgen even foto's in de galerij plaatsen! De ecu heeft zelfs een eigen uniek serienummer!

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 17 mei, 2005 11:31

eerste foto's zijn geplaatst!

motor is eruit na 1,5 dag werk!

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 17 mei, 2005 14:54

Waarom voor heb jij voor de TD04 gekozen??

Plaats reactie