Wie denkt/zoekt er mee? Dieseltje gezocht...

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Ewout900
Geregistreerd lid

Wie denkt/zoekt er mee? Dieseltje gezocht...

Bericht door Ewout900 » vr 24 dec, 2004 0:13

Vooropgesteld dat het pas speelt als ik mijn Saab verkoop:

ik zoek (straks dus) een dieseltje voor woon-werk verkeer. Mijn indigo-blauwe 900 wordt dan mijn hobby-klassieker en de groene 900 Aero is nog steeds te koop (inmiddels enkele geïnteresseerden).

Nu wil ik weinig geld aan de aanschaf besteden, zeg maximaal € 800,-. Ik kijk alvast wat rond, want zodra de 900 weg is moet er een andere klaarstaan (moet mobiel blijven). Een zuinige diesel. Ik kijk wat rond en zie diverse mogelijkheden: Peugeot 205, VW Golf, Toyota Corolla, etc. Ik word er nog niet echt warm van, maar daar heb (houd) ik dan ook de Saab voor. Wie kan mij op weg helpen in het antwoord op de vraag welke auto geschikt is voor dagelijks gebruik, weinig kost in aanschaf en liefst ook onderhoud, en bovendien zuinig (en) op diesel rijdt?

Kijk, dit vind ik ook wel erg leuk, maar zal niet zuinig zijn, wel?

Afbeelding

(kijk hier)

En waarschijnlijk duur in banden en techniek...? Wel leuk, zo'n terreinwagen (wil ooit nog eens een mooie oude Range Rover op de oprit :oops: ).

Maar zo'n 205, is dat wat? Wel saai....
Audi 80 van 1988... Duur (HSB)?
Toyota is wel weer betrouwbaar he? Maar wel Japans...
En zo'n BX, zijn die nou storingsgevoelig?

Als iemand iets leuks ziet staan in de buurt van Groningen / Assen, dan vind ik het wel leuk om getipt te worden via dit forum. Maar eigenlijk alleen als het iets bijzonders is qua prijs/kwaliteit of soort cq. type auto.

O ja, ik moet er wel enigszins fatsoenlijk mee voor de dag kunnen komen.

Shit, die 4x4 Daihatsu is wel leuk!

Ewout

Manic
Lid van verdienste

Re: Wie denkt/zoekt er mee? Dieseltje gezocht...

Bericht door Manic » vr 24 dec, 2004 0:16

Een op de Daihatsu gelijkend terreinwagentje is een Suzuki... het type weet ik zo even niet, maar het lijkt als twee druppels water op elkaar.

Dit schijnen zeer sterke en duurzame auto's te zijn, wellicht ook een leuk alternatief? En niet bijzonder duur in aanschaf meen ik uit den bladen en tv programma's op te hebben genomen.

Gr,

Dennis

Zeend
Geregistreerd lid

Bericht door Zeend » vr 24 dec, 2004 0:41

Heb een Audi 80 TD uit '90, die doet iets van € 65/maand in de belasting..
Niet een praktische auto (je kunt geen bank neerklappen! :shock: ) Wel zuinig, 1 op 18 lukt me wel.

Een supergoede auto. Nu 485.000 km, roesen doet hij niet, stukgaan.. sporadisch. Ik zou je een Audi 80 van 90-92 aanraden, een 1.9D, dus zonder de turbo en zo. Tot '90 waren het 1.6jes, die zijn wel wat onderbemeten. Maar onder de 1000 euro vind je ze maar zelden hoor, dat zijn meestal enorme hokken.

Bij mij zijn turbo en zo nog heel, maar moet niet aan de kosten denken als iets stuk gaat. De slang tussen m'n intercooler en spruitstuk kost alleen al 90 euro!! (ductape blijkt ook te werken :D )

Het leukste van een oudere diesel: ze rijden ook op zonnebloemolie, mix sowieso, met wat aanpassingen puur of iets dat daarop lijkt. Kun je een Saab 99 ook converteren naar diesel???

Jens

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 24 dec, 2004 9:45

Waarom is een Saab op gas geen optie?

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » vr 24 dec, 2004 9:49

paul99gl83 schreef:Waarom is een Saab op gas geen optie?
Omdat ik liever geen LPG (meer) rijd en vooral omdat het een zuinige auto moet zijn. En een Saab is dat niet... Ik beperk mij in mijn Saab-liefde tot de hobby, dan hoef ik me ook niet zo druk te maken als er iets stuk gaat aan mijn dagelijks vervoermiddel.

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » vr 24 dec, 2004 21:13

Volgens mij zijn de kleinere jeepjes van Suzuki (Vitara) en Daihatsu (Feroza) alleen met benzine... Iets groter is de Daihatsu Rocky, wel op diesel maar niet bepaald zuinig (bovendien loeizwaar, dus veel wegenbelasting)

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » vr 24 dec, 2004 21:31

Jessy schreef:Volgens mij zijn de kleinere jeepjes van Suzuki (Vitara) en Daihatsu (Feroza) alleen met benzine... Iets groter is de Daihatsu Rocky, wel op diesel maar niet bepaald zuinig (bovendien loeizwaar, dus veel wegenbelasting)
Ik zag laatst wel een Taft geadverteerd op diesel...

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » vr 24 dec, 2004 21:35

Ewout,

als je zuinig wilt rijden zou ik nooit zo'n Jeepje nemen. Ze wegen dan wel niet veel, maar de stroomlijn van een zeecontainer helpt nou niet echt mee om een laag verbruik te halen.......

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » za 25 dec, 2004 0:13

Met het kleinere Jeepje van Suzuki denk ik niet aan Vitara maar aan SJ 410/413.
Dat lijkt nergens op, :oops: :wink:
maar toch nog het meest op die Daihatsu..

Ewout, hoeveel km's denk je er op jaarbasis mee te gaan rijden?

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » za 01 jan, 2005 13:26

michiel schreef:Met het kleinere Jeepje van Suzuki denk ik niet aan Vitara maar aan SJ 410/413. Dat lijkt nergens op, :oops: :wink:
Jawel, joh! Die zijn leuk (maar ik heb er nog nooit in gereden)!
michiel schreef:Ewout, hoeveel km's denk je er op jaarbasis mee te gaan rijden?
Iets van 25.000.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 01 jan, 2005 13:47

Als je echt een degelijke zuinige diesel zoekt, dan zou ik je adviseren om een 205 diesel te nemen. Deze auto's zijn zeer betrouwbaar en goed te onderhouden, en vanwege de naar verhouding grote diesel motor kan hij heel goed in het verkeer meekomen. Als de gewone diesel je te simpel en te langzaam is, dan heeft peugeot ook nog de 205 turbodiesel, deze auto heeft dezelfde motor maar dan voorzien van een turbo, hierdoor heeft hij een top van circa 180km/u. De auto is voorzien van een sportiver onderstel, een mooi velours interieur, voorspoiler met verstralers en volledig instrumentarium. De auto is niet heel erg veel verkocht dus mischien wat moeilijker te krijgen. De auto ziet er dan ongeveer zo uit:

Afbeelding

De auto op het plaatje is een xs en heeft de stalen rallye velgen van een 106, maar de uitvoering van de xs en de turbo diesel is identiek.

De auto op het plaatje is van mijn vriendin, de auto is al enige jaren in de familie (eerst mijn broer, daana ik en nu mijn vriendin). De auto is uit 1991 heeft nu 282.000km gereden, de auto is mijn trots, want ondanks zijn kilometer stand en leeftijd is de auto een genot om naar te kijken en in te rijden, hij is snel, stuurt strak en de motor geeft vooralsnog geen enkele tekenen van slijtage (olieverbruik per 10.000 km is een kwart liter)

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » za 01 jan, 2005 14:12

vaste plek om auto's op de foto te zetten ? ;-)

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 01 jan, 2005 14:14

Hanm schreef:vaste plek om auto's op de foto te zetten ? ;-)
Dat heb je als je aan het strand woont, dan is er toch niet echt een betere plek te bedenken. :D

Juice
Geregistreerd lid

Bericht door Juice » ma 10 jan, 2005 13:24

800 euro?
Tja, uit ervaring kan ik alleen maar zeggen dat Corolla diesel best wel pittig en lekker rijdt. Helemaal betrouwbaar is maar dit vertaald zich allemaal naar de aankoopprijs. Dus voor jouw budget: een peugeot of citroen diesel (zelfde motoren als ik me niet vergis -psa) waarschijnlijk.
BX af te raden omwille van wankele elektronica en de veerbollen (ook eigen ervaring).

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 10 jan, 2005 19:10

Ïk ging alleen maar heel erg slippen. :lol: Ik ben 1x met een samoeraj op pad geweest. Erg leuk. 4x4 uitgezet, dus achterwielaandrijving en het motregende. Perfecte combinatie om te glibberen en glijden. 8) Echt in mijn top 3 van een half uur plezier op vier wielen.

Verder kan ik je zo'n apparaat voor dagelijks gebruik afraden. Het hobbelt, stuitert, veel lawaai, veel open lucht door de matige kapconstructie en er zit geen snelheid in. Verbruik geen idee, maar zal niet bijzonder goed zijn omdat je redelijk moet trappen om mee te komen met het verkeer.

Heb ik het goed begrepen dat je elke dag Groningen-Assen doet? Lijkt me een ramp in zo'n bakje. Voordeel: geen kans om geflitst te worden op de snelweg. Dat is wel anders met Aero :wink:

Een oude Range op gas lijkt me echt te gek!

Plaats reactie