hoge HC , O2 en soms wat ruw lopende stationair

1967-1984
jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 28 sep, 2007 18:32

bsb153b schreef:Desmodromische klepbediening...
Yep de toerentallen kunnen dan behoorlijk stijgen, maar dat stellen is zo'n kolerewerk.

Niet voor niets spreekt men altijd Ducatie, stuk gaat ie.

Ik vind het een prachtige constructie, maar ik heb geen geldboom in m'n achtertuin.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 28 sep, 2007 19:47

sb153b schreef:...Die gaan idd nog wel eens stuk...
Bovendien zal er dan valse lucht aangezogen worden waardoor het mengsel armer wordt.
... HC staat voor hydrogen carbonate
:besserwisser: Hydrocarbon
... onverbrande koolwaterstoffen
Inderdaad.
Het HC gehalte is bij een motor die op LPG loopt doorgaans wat hoger....
??
Ik heb ooit eens (in 1997) een draagbare gaschromatograaf aan de uitlaat van mijn '79 96 gehangen terwijl die op LPG c.q. benzine liep. Het chromatogram zag er zo uit (links LPG, rechts benzine)
Afbeelding
Op het linkerdeel is te zien dat er géén meetbare HC's uit de uitlaat komen, op het rechterdeel daarentegen is duidelijk te zien dat er benzeen, tolueen en xyleen (allemaal koolwaterstoffen uit benzine) in het uitlaatgas zitten...

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » vr 28 sep, 2007 20:34

[zinloze opmerking] jullie waren me al bij de vierde post kwijt :lol: [/zinloze opmerking]

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 sep, 2007 20:35

nou kom dan maar eens de wijn opzuipen hier, misschien dat je het dan helderder ziet :lol:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 28 sep, 2007 22:41

Bovendien zal er dan valse lucht aangezogen worden waardoor het mengsel armer wordt.
en een arm mengsel kan weer zorgen voor een hoog O2 gehalte.
Heb je de klepspeling dan weer gecontroleerd? En ook steeds bij een koude motor?
ja. na ca 2000 km heb ik de speling gecontroleerd (gisteren dus). was nog handwarm de motor, dus er zit nog wat marge mogelijk in de gemeten waardes. zal uiteraard nog een keer meten op echt koude motor voordat eventueel de nokkenas eraf gaat.

Plaats reactie