Meedenkvraag: meer Nm/pk's na stage 3 zonder andere turbo...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DaanS
Geregistreerd lid

Meedenkvraag: meer Nm/pk's na stage 3 zonder andere turbo...

Bericht door DaanS » do 23 aug, 2007 20:10

Noem het maar mijn verslaving zoals meerdere op dit forum die hier aan lijden. Maargoed...

Ik ben dus nog op zoek naar die laatste pk's en Nm's met behoud van mijn originele turbo. Volgens mij is dat de GT17.

Ik heb nu:
Motorisch
T7 2.0t (lpt) met:
- stage 3 ECU;
- Ferrita 3" downpipe + racekat;
- standaard Turbo (wil ik niet aanpassen)
- standaard cat-back (wil ik niet aanpassen en is ook niet nodig volgens Maptun);

Onderstel
- Gele Koni's;
- 22mm Taliaferro Rear ARB;
- Nr. 3 Powerflex;
(- binnenkort steering rack + brace.)

Graag jullie advies... ben erg benieuwd, er zijn nog zoveel losse onderdelen te koop die allemaal claimen meer vermogen te genereren.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 23 aug, 2007 21:05

Afbeelding

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 23 aug, 2007 21:30

Halleey Daan,

we moeten toch eens ontmoeten, het ziet er naar uit dat we ook ongeveer de zelfde setup (motorisch) hebben!

9-3 SE lpt cabrio modeljaar 2001
- Ferrita met racekat van voor tot achter
- Open air filter
- Stage III
- 4cm verlaagd met Eibach pro springs

Ik ben al wel aan het kijken naar een andere turbo.
De intercooler staat ook op het programma.

Verder dan Stage V wil ik echter niet gaan.

Ik had deze intercooler gevonden:
Afbeelding

Moet ergens uit verweggistan komen maar is volgens de site een dikke verbetering:
The high-flow intercooler is designed to replace the restrictive Saab intercooler located on all 9-3s. The aluminum core is a bar-and-plate design for maximum heat transfer and minimum flow restriction. It fits in the OEM location without requiring any modifications. The inlet and outlet pipes on the upgraded intercooler are machined for easy installation.

Below is a comparison between the high-flow intercooler core and the 9-3's intercooler core. The picture helps illustrate the cost effective and performance reducing design of the 9-3's stock intercooler.

The orginal 9-3 intercooler has a flow area of 3.20 sq. in. The intercooler is 60% larger with a flow area of 5.30 sq. in.

The orginal 9-3 intercooler core has only 10 fins for cooling. The intercooler has nearly 5 times more fins for cooling. The intercooler can cool up to five times better and allow the engine and turbo to run much more efficiently. A customer with a 1999 9-3 realized nearly a half-second improvement in his quarter mile time after installing our intercooler.
En dat voor een berg minder knaken!
Ik geloof omgerekend een euro of 5 a 600!

Ik denk dat ik deze ga bestellen, als ik het betalingsverkeer en de verzekering afgedekt krijg....

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » do 23 aug, 2007 22:56

Zo'n intercooler is inderdaad de eerste optie waar je aan denkt. Alleen is het niet zo dat deze alleen in de zomer meerwaarde levert? In de winter is de lucht automatisch al kouder en dus heb je meer vermogen.

Ik zat ook te denken aan zo'n Forge actuator en nieuwe intake pijp.

Kortom, mijn vragen:
1. Klopt mijn bovenstaande veronderstelling mbt de intercooler?
2. Wat is er nog meer voor leuks naast de intercooler?

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » do 23 aug, 2007 23:05

Wellicht een 'open deur', maar in plaats van 'meer vermogen' zou je ook kunnen denken aan 'betere prestaties'. En dan kom je bijvoorbeeld ook uit bij het verminderen van het gewicht van de auto :wink:

Uiteindelijk gaat het om de pk's per kilo 8)

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » do 23 aug, 2007 23:58

- Intake (had je al bedacht)
- sportluchtfilter (werd ook al genoemd)

Dat is hetgene wat bij mij ook is gebeurd, voordat ik mijn turbo liet vervangen door een grotere. Lijkt me een goede optie.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 24 aug, 2007 0:14

DaanS schreef:Zo'n intercooler is inderdaad de eerste optie waar je aan denkt. Alleen is het niet zo dat deze alleen in de zomer meerwaarde levert? In de winter is de lucht automatisch al kouder en dus heb je meer vermogen.

Ik zat ook te denken aan zo'n Forge actuator en nieuwe intake pijp.

Kortom, mijn vragen:
1. Klopt mijn bovenstaande veronderstelling mbt de intercooler?
2. Wat is er nog meer voor leuks naast de intercooler?
En met intercooler wordt de lucht nog kouder :wink:
De uitlaatgassen die door de turbine van de turbo gaan zijn ~ tussen de 800 en 1000 graden. Daar krijgt de lucht die door de compressor gaat wel aardig wat van mee. Daarnaast wordt de thermische belasting van je motor met intercooler ook lager.

Sportluchtfilter zet geen zooiing aan de dijk en als ie op de verkeerde plek zit dan werkt ie alleen maar averechts.

Voor de rest heeft Gremlin natuurlijk gelijk. Een pk kan niet tegen een kilo op.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » vr 24 aug, 2007 0:27

@ marq101: het sportluchtfilter van ITG (geleverd door Abbott Racing), welke een vervangingsfilter is voor het origineel (dus geen open filter!), werkt erg goed voor het verbeteren van de gaspedaalrespons. In de 9-5 en de 9000 hebben we er in ieder geval goede ervaringen mee. Het is een relatief goedkope upgrade. Bij J&D van den Bosch leveren ze het wel! Ik moet er wel bij vermelden dat je het beste om de 20.000km het filter schoon kunt maken en opnieuw invetten met speciale ITG spray. K&N spul kan schadelijk zijn voor je LMM dus die zou ik er niet in zetten!

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » vr 24 aug, 2007 0:55

davidjoost schreef:K&N spul kan schadelijk zijn voor je LMM dus die zou ik er niet in zetten!
Wat een onzin verspreid je nu :cry:

Ik rijd al jaren met een open luchtfilter van K&N en geen problemen mee
je kunt met je adviezen ook te ver gaan, niet?

EJ

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 24 aug, 2007 1:14

Heeft het vervangen van een normale 900NG Turbo intercooler door een Viggen exemplaar veel voordeel?
En zo ja, waar moet ik ongeveer aan denken?

Gr!
Ruud

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 24 aug, 2007 1:21

De opmerking van DJ is niet helemaal uit de lucht gegregepen.

Het wil echter niet zeggen dat je motor in mum van tijd slecht gaat lopen doordat het in luchtfilterolie omhulde hitte-element van de luchtmassameter verkeerde waarden aan de ECU doorgeeft.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 24 aug, 2007 1:24

Het verschil tussen een Viggen intercooler en een dikke aluminium intercooler is groter dan het verschil tussen een NG900 intercooler en een Viggenintercooler.

Doorsparen! :wink:

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 24 aug, 2007 1:27

Maarten schreef:Het verschil tussen een Viggen intercooler en een dikke aluminium intercooler is groter dan het verschil tussen een NG900 intercooler en een Viggenintercooler.

Doorsparen! :wink:
Dat begrijp ik, (wil niet lastig doen :wink: ) maar het verschil is wel merkbaar? Paar pk's erbij, snellere respons op gaspedaal o.i.d.?
Voor veel minder geld heb je namelijk een 2e hands Viggen intercooler... :)

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 24 aug, 2007 1:36

De Viggenintercooler gaf bij mijn NG900 met stage 1 chip ongeveer 10 pk winst. Hirsch gaf voor de stage 1 222pk op en op de vermogensbank perste de motor er met de Viggenintercooler 232pk uit. Helaas geen baserun gedaan zonder de intercooler, maar we gaan er maar vanuit dat de bank redelijk betrouwbare cijfers geeft. Gasrespons was iets beter, maar verwacht geen wonderen.

Een Viggenintercooler is betaalbaar, maar heb je ook al geinformeerd wat de benodigde slangen kosten? :shock:

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 24 aug, 2007 1:41

Nee, nog niet geinformeerd :wink:
Voor een T7 blijkbaar €80,- T5 weet ik niet.

Plaats reactie