2 weken vakantie: alarm aan en accu leeg

Voor alle Saab cabrio rijders
cavok
Donateur
Donateur

2 weken vakantie: alarm aan en accu leeg

Bericht door cavok » di 24 jul, 2007 19:12

Net terug van vakantie en nu blijkt dat het alarm van mijn 9-3cabrio (1999), die voor de deur stond geparkeerd, regelmatig is afgegaan :oops: :oops: :oops:. Ook is nu de accu leeg.
Het is een standaard SAAB-alarm met de "sleutelhanger".
Verder heb ik nooit problemen met het alarm, noch de accu gehad, maar heb de auto ook nooit zo lang niet gebruikt.

Ik neem aan dat de accu leeg is vanwege het afgaan van het alarm, maar kan het ook andersom? Bijv door een lekstroom ontlaadt de accu en daardoor gaat uiteindelijk het alarm af?

Ik neem aan dat je de reden van het alarm kan laten uitlezen door de dealer, maar zijn er ook andere mogelijkheden om er zelf achter te komen?

groet Marc

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 24 jul, 2007 20:10

Alarm verbruik in combinatie met een niet-nieuwe akku is gewoon te veel om twee weken te overbruggen.
Samen met een keer alarm door een donderklap en de akku is helemaal leeg.
Zonnecel plaatsen op je dashboard, deze kan de akku op peil houden en voorkomt ellende en verlengd de levensduur van je akku.
Werkt ook bij bewolkt weer !

Ik heb er een vast ingebouwd op de hoedenplank maar dit zal bij een cabrio niet veel uithalen.
Natuurlijk werkt het niet in een donkere (parkeer)garage 8)

Voorbeeld:
http://shop.elv.de/output/controller.as ... ail2=11276
Conrad heeft ze ook.
Let er echter op dat bij de meeste autos tegenwoordig het aansteker kontakt uitgeschakeld wordt en dus niet geschikt is om te laden.

Ik heb hem zelf samengesteld (los paneeltje en losse laadkontroller) en via een zekering direct met de akku verbonden.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » di 24 jul, 2007 20:42

Ik neem aan dat je een klasse III alarm hebt, klopt dat?

Die alarmen hebben zelf ook een accu. Na verloop van tijd (een jaar of 7 lees je weleens) wordt die accu ook slecht en wordt snel ontladen, waardoor die accu weer wil opladen. Dit levert een stroom op met dito spanningsdaling.

Een klasse III alarm 'ziet' dit als een poging tot inbraak (bv als een deur wordt geopend gaat vaak een lampje aan: ook spanningsdaling en dus alarm).

Het kan dus goed zijn dat je de accu van je alarm moet vervangen. Conrad schijnt ze te hebben

cavok
Donateur
Donateur

Bericht door cavok » di 24 jul, 2007 23:43

John schreef:Ik neem aan dat je een klasse III alarm hebt, klopt dat?
Ja, het is een klasse III; dus dat zal het wel zijn. Auto is dus idd meer dan 7 jaar oud.
Van de buurvrouw hoorde ik ook dat de richtingaanwijzers niet knipperden toen het alarm af ging; dat duidt ook op slechte batterij.

Met verder zoeken kwam ik op deze link voor het vervangen van de alarm-batterijen:
http://home.datacomm.ch/saeuberli/files ... teries.pdf

De vraag is of ik nu alleen de alarm-batterijen moet vervangen of de accu, of allebei?
Of ik laat het gewoon zo en laat het alarm gewoon uit als de auto wat langer staat.

cavok
Donateur
Donateur

Bericht door cavok » di 24 jul, 2007 23:44

dubbel gepost, sorry

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 25 jul, 2007 20:45

cavok schreef:
John schreef:Ik neem aan dat je een klasse III alarm hebt, klopt dat?
Ja, het is een klasse III; dus dat zal het wel zijn. Auto is dus idd meer dan 7 jaar oud.
Van de buurvrouw hoorde ik ook dat de richtingaanwijzers niet knipperden toen het alarm af ging; dat duidt ook op slechte batterij.

Met verder zoeken kwam ik op deze link voor het vervangen van de alarm-batterijen:
http://home.datacomm.ch/saeuberli/files ... teries.pdf

De vraag is of ik nu alleen de alarm-batterijen moet vervangen of de accu, of allebei?
Of ik laat het gewoon zo en laat het alarm gewoon uit als de auto wat langer staat.
Deze alarm batterijen worden volgens mij niet bijgeladen uit de hoofdakku. Het is een backup batterij die alleen stroom levert aan de sirene als de hoofdakku leeg staat. Geeft dus wel geluid maar geen knipperlichten.

Lekstroom meting heb ik beschreven in viewtopic.php?t=15554&start=0&postdays= ... highlight=
Is zeker aan te raden want het kan ook een verkeerd aangesloten booster of carkit zijn.

Misschien is de hoofdakku wel aan vervanging toe of laadt je dynamo toch niet meer vol bij. Meet na een lange rit met een DVM rechtstreeks op de akkupolen bij stationair toerental, dan moet je met licht/ventilator/airco uit 13.8 tot 14.3 Volt meten.

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » do 26 jul, 2007 10:12

Allen,
Ook ik vrees hiervan last te krijgen.
Binnenkort ga ik op vakantie en komt de 93 cabrio uit 1998 2 weken stil te staan (snik, maar is niet groot genoeg voor een vakantie met het gezin en tenten). Het zou onprettig zijn als het alarm steeds af zou gaan, daar maak ik geen vrienden mee.

In het donker zie ik de verlichting van mijn radio (AS3) aan staan. Volgens mij ging dit vroeger wel uit, tegenwoordig niet meer. Iemand een suggestie hoe dit kan? (als gevolg van de carkit ofzo?)

Ben benieuwd of meer bestuurders dit wel eens opgemerkt hebben.
Fenomeen is lastig te zien, alleen als het buiten goed donker is.

Groet,
Marco

cavok
Donateur
Donateur

Bericht door cavok » vr 27 jul, 2007 9:34

Troll fan schreef: Deze alarm batterijen worden volgens mij niet bijgeladen uit de hoofdakku. Het is een backup batterij die alleen stroom levert aan de sirene als de hoofdakku leeg staat. Geeft dus wel geluid maar geen knipperlichten.
Maar zo'n accu kan toch niet jaren in een auto zitten zonder ook maar een keer opgeladen te worden?
Zeker als zoals bij mij een keer de sirene af is gegaan op de alarmbatterij. Dan is deze dus waarschijnlijk leeg en dan zou het alarm nooit meer een goede backup hebben?

En waar gaat het alarm nou op af: op spanningsval van de accu, of van de alarmbatterij of van beide?

PS: heb er gisteren weer voor het eerst mee gereden en toen ging af en toe het waarschuwingslampje voor de achterklep branden; zat niet goed dicht. Nou weet ik helaas niet of dat ook zo was toen het alarm steeds afging, maar dat zou ook een reden geweest kunnen zijn. De klep was in principe dicht, maar kon door de wind worden opgelicht, wat het alarm had kunnen activeren.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » vr 27 jul, 2007 21:23

Hallo cavok,

Die batterijen in de sirene zitten er om bij sabotage van je akku ( loshalen of kortsluiten) toch nog een alarm te geven. Dus ook bij bijna lege akku alarm !
Het zijn lithium cellen die normaal 10 jaar of meer meegaan. Alleen bij veel alarm zonder hoofdakku zullen ze eerder leeg zijn.
Saab vervangt dan de gehele sirene !

Hoop dat het achterklep lampje de oorzaak was maar lang stilstaan blijft een probleem !

Voorbeeld: je hebt een 55 Ah akku, deze zal nooit helemaal vol zijn.
Stel je hebt 40 Ah erin, met slechts 0.1 Amp verbruik is je akku in 17 dagen helemaal leeg !

In een auto met Alarm, afstandsbediening, slechte booster en verkeerd aangesloten carkit zit je zo boven de 0.1 A lekstroom.
cavok schreef:
Troll fan schreef: Deze alarm batterijen worden volgens mij niet bijgeladen uit de hoofdakku. Het is een backup batterij die alleen stroom levert aan de sirene als de hoofdakku leeg staat. Geeft dus wel geluid maar geen knipperlichten.
Maar zo'n accu kan toch niet jaren in een auto zitten zonder ook maar een keer opgeladen te worden?
Zeker als zoals bij mij een keer de sirene af is gegaan op de alarmbatterij. Dan is deze dus waarschijnlijk leeg en dan zou het alarm nooit meer een goede backup hebben?

En waar gaat het alarm nou op af: op spanningsval van de accu, of van de alarmbatterij of van beide?

PS: heb er gisteren weer voor het eerst mee gereden en toen ging af en toe het waarschuwingslampje voor de achterklep branden; zat niet goed dicht. Nou weet ik helaas niet of dat ook zo was toen het alarm steeds afging, maar dat zou ook een reden geweest kunnen zijn. De klep was in principe dicht, maar kon door de wind worden opgelicht, wat het alarm had kunnen activeren.

cavok
Donateur
Donateur

Bericht door cavok » vr 27 jul, 2007 23:45

Thanks,
ik kijk het denk ik nog even aan; en als ik weer wat langer op vakantie ga (zal helaas wel weer een jaartje duren :cry: ), dan maar gewoon met de sleutel op slot ipv alarm.

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » di 31 jul, 2007 10:20

Ivm onze geplande vakantie ben ik gisteren ook eens aan het meten gegaan.
Bij geen contact heb ik bij zekering 13 een stroom lopen van 0,27 A.
Dit is de zekering met diagnose en radio volgens het boekje. De carkit zit op zekering 23.
Verder meet ik een stroompje bij zekering 35, na uitgaan van de binnenverlichting is deze nog 0,08 A. (lampjes kofferbak en handschoenenvakje zijn uit)

Al met al een totale lekstroom van 0,35 Ampere, te veel om 2 weken stil te laten staan.

Iemand een suggestie wat er mis kan zijn?
Is het een oplossing om de zekeringen tijdens de vakantie eruit te halen of krijg ik dan verrassingen met codes op de radio o.i.d.?

Groet,
Marco

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 31 jul, 2007 10:32

93 cabrio schreef: Is het een oplossing om de zekeringen tijdens de vakantie eruit te halen of krijg ik dan verrassingen met codes op de radio o.i.d.?

Groet,
Marco
hey
afleggen van de accu dat is mischien nog makkelijker; staat je auto buiten zet dan de accu binnen (weer moeilijker voor dieven )

radio : 9.3 geen probleem
ng wel deze vraagt nadien de code!!!
mvg werner

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 31 jul, 2007 21:12

93 cabrio schreef:Ivm onze geplande vakantie ben ik gisteren ook eens aan het meten gegaan.
Bij geen contact heb ik bij zekering 13 een stroom lopen van 0,27 A.
Dit is de zekering met diagnose en radio volgens het boekje. De carkit zit op zekering 23.
Verder meet ik een stroompje bij zekering 35, na uitgaan van de binnenverlichting is deze nog 0,08 A. (lampjes kofferbak en handschoenenvakje zijn uit)

Al met al een totale lekstroom van 0,35 Ampere, te veel om 2 weken stil te laten staan.

Iemand een suggestie wat er mis kan zijn?
Is het een oplossing om de zekeringen tijdens de vakantie eruit te halen of krijg ik dan verrassingen met codes op de radio o.i.d.?

Groet,
Marco
hallo Marco,

Uit ervaring kan ik zeggen dat trekken van zekeringen een verkeerd beeld geeft van stroomverbruik !
De electronica kan wel 1/2 uur actief blijven na uitschakelen. Dit is normaal.

Lekstroommeting kun je alleen doen na minimaal 1/2 uur en zonder zekeringen te trekken (want dan gaat apparaat eerst uit en dan weer aan)
Probeer eens een lekstroom meting zoals beschreven in viewtopic.php?t=15554&a...sc&highlight=

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » do 02 aug, 2007 9:58

Allen,
Bedankt voor jullie reacties :D
Volgens mij beter om de accu los te halen voor de vakantie, in mijn geval.
Als ik nog kans zie om een meting te doen dan ga ik dat zeker nog doen, meter aansluiten en een half uur of langer wachten tot alles is uitgeschakeld. Het klopt zeker dat de elektronica nog enige tijd actief blijft.

Gaat het alarm niet na enige tijd af als ik de accu loskoppel?

Groet,
Marco

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » di 07 aug, 2007 17:01

Nog even een update.
Na meten tussen een accupool en een kabel blijkt er na 45 minuten nog maar 0,01 Ampere stroom te lopen.
Ik begin nu toch de accu te verdenken, helaas nog geen 3 jaar oud.

Groet,
Marco

Plaats reactie