EWP

1967-1984
Plaats reactie
gert
Geregistreerd lid

EWP

Bericht door gert » za 27 nov, 2004 23:43

Vandaag heb ik voor het eerst sinds drie maanden weer eens in mijn 99 kunnen rijden (zie ook het onderwerp “waterpomp”). Uiteindelijk heb ik dan toch een elektrische waterpomp geïnstalleerd (levertijd bijna 8 weken...), hoewel een H-motor al klaar lag, maar na de nodige besluiteloosheid gaf ik de voorkeur aan de eenvoudigste oplossing. Toch kwam daar nog wel het een en ander bij kijken, vooral ook omdat die EWP niet op de aanbevolen plaats kon worden gemonteerd (zie ook: http://www.geocities.com/saab99ewp/index.html ) Bij een 99 van 1973/74 zit de hoofdrempomp plus de remservo namelijk in de weg. Er was alleen ruimte in het linker vooronder bij de radiateur, die daarom moest worden omgebouwd tot een crossflow-systeem met de uitgang onder i.p.v. boven. Verder heb ik wat pijpen moeten laten maken en de aansluitingen op het al eerder gemaakte RVS-expansievat moesten ook worden aangepast.
De originele waterpomp bleef op zijn plaats, maar het (beschadigde) aandrijftandwiel plus de schoepen werden er afgeslepen.
De EWP draait nu permanent en op zich functioneert dat goed, alleen is de opwarmperiode van de motor twee keer zo lang geworden. Dit hoop ik te kunnen versnellen door de pomp via een schakelaar op het dashboard te bedienen, zodat ik kan wachten met het ding te activeren totdat de motor op temperatuur is. Als er op benzine wordt gereden tenminste, want op LPG loop ik het risico dat de verdamper bevriest als die pomp niet draait. Het is dan ook nog wat te vroeg om te kunnen vaststellen of zo’n EWP nu de ideale oplossing is voor de waterpompellende van de B-motor (het leven van de motor hangt nu letterlijk aan een draadje...), maar ik zal er zeker nog eens op terugkomen. In ieder geval is de Saab weer te gebruiken :)

Hannes
Forum Admin

Re: EWP

Bericht door Hannes » za 27 nov, 2004 23:59

Mooi dat die weer op de weg is.

Is de draaisnelheid van de pomp niet variabel te maken? Zodat hij tijdens het opwarmen minder "water" rond pompt?

Hannes

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » zo 28 nov, 2004 0:18

Hannes schreef:Is de draaisnelheid van de pomp niet variabel te maken? Zodat hij tijdens het opwarmen minder "water" rond pompt?
Interessante vraag. Misschien met een soort dimmer? Ik zal het de fabrikant eens voorleggen. Ze leveren wel een "controller", een soort thermostatisch geregelde schakelaar. Als je die echter in een auto gebruikt die op LPG rijdt, adviseren ze er een tweede "booster pump" bij te kopen om de verdamper niet te laten bevriezen. Dan wordt het wel akelig kostbaar trouwens.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 28 nov, 2004 13:45

gert schreef:
Hannes schreef:Is de draaisnelheid van de pomp niet variabel te maken? Zodat hij tijdens het opwarmen minder "water" rond pompt?
Interessante vraag. Misschien met een soort dimmer? Ik zal het de fabrikant eens voorleggen. Ze leveren wel een "controller", een soort thermostatisch geregelde schakelaar. Als je die echter in een auto gebruikt die op LPG rijdt, adviseren ze er een tweede "booster pump" bij te kopen om de verdamper niet te laten bevriezen. Dan wordt het wel akelig kostbaar trouwens.
:arrow: Dat je motor niet (snel) warm wordt is geen goed teken.
Een koude motor slijt meer.
De normale pompsnelheid van de orginele waterpomp wordt bepaald door het toerental van de motor.

:arrow: Het voorkomen van bevriezing van de verdamper gebeurt o.a. door de warmteafgifte van het blok.

:!: Om schade aan je blok op termijn te voorkomen, zul je moeten zorgen dat de electrische pomp wordt aangestuurd door een schakeling die gestuurd wordt door het toerental. Het stuursignaal voor deze schakeling kun je aftappen van de connector van je toerentalmeter. Dit hoeft niet echt in de papieren te lopen.

:arrow: de oplossing van die fabrikant klink ingewikkeld en kostbaar. Een boosterpomp zou nog meer gaan koelen, dit is niet wat jij wil. Wel?

:!: Als de pomp al gaat draaien voor je de motor start, vergt dit ook extra van je accu.

Voor ideeen over het bouwen van zo'n schakeling kun je naar electronicazaak in de buurt gaan. of telefonisch advies bij de firma Conrad inwinnen.

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » zo 28 nov, 2004 20:15

"Dat je motor niet (snel) warm wordt is geen goed teken”.

Klopt, maar wordt ook veroorzaakt doordat in de thermostaat een opening is aangebracht van 5 mm (conform instructies). Zoals ik al schreef, hoop ik de opwarmtijd wat te kunnen versnellen door de pomp na een koude start pas later te activeren via een handschakelaar.

”Om schade aan je blok op termijn te voorkomen, zul je moeten zorgen dat de electrische pomp wordt aangestuurd door een schakeling die gestuurd wordt door het toerental. Het stuursignaal voor deze schakeling kun je aftappen van de connector van je toerentalmeter”.

Een dergelijke schakeling lijkt mij niet direct noodzakelijk, omdat als de bedrijfstemperatuur eenmaal is bereikt, deze weinig meer fluctueert tijdens het rijden. Ik schat zo tussen de 80º en 87º en dat is m.i. niet schadelijk voor het blok. Een toerenteller zit trouwens niet standaard in een 99L van 1973, maar ik heb er wel eentje in gezet.

”De oplossing van die fabrikant klink ingewikkeld en kostbaar. Een boosterpomp zou nog meer gaan koelen, dit is niet wat jij wil. Wel?”

Nee.

”Als de pomp al gaat draaien voor je de motor start, vergt dit ook extra van je accu”.

Klopt, hoewel dit bij een gezonde accu niet gauw tot problemen zal leiden. Ook je verlichting ontsteken alvorens te starten vergt extra van de accu en je moet eens om je heen kijken hoeveel mensen dat doen....

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 28 nov, 2004 20:43

Als je geen watercirculatie hebt in je blok zullen er heel snel zogenaamde "hot spots" ontstaan, die je niet ziet op je temperatuurmeter, met heel vervelende gevolgen.

Martien

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » zo 28 nov, 2004 21:10

"Als je geen watercirculatie hebt in je blok zullen er heel snel zogenaamde "hot spots" ontstaan, die je niet ziet op je temperatuurmeter, met heel vervelende gevolgen."
In hoeverre dit inderdaad een risico is, vind ik lastig om te beoordelen. Feit is dat de fabrikant het gebruik van een "controller" aanbeveelt in auto's die op benzine rijden. Hetgeen betekent dat de EWP dan alleen zal werken als de temperatuur van het koelwater op een bepaalde plaats (waar de controller is gemonteerd) boven een bepaalde waarde komt. Zeker na een koude start zal de EWP in zo'n geval dus ook zeker niet direct werken, maar over risico's op hot spots lees ik niets in de uitgebreide instructie.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 28 nov, 2004 22:41

:roll: No offence Gert, maar de het principe van de genoemde procedure van jouw nieuwe motorkoeling is verre van ideaal.

De hele motor, inclusief olie- en waterleidingen, is ontworpen voor een continue stroming van de vloeistoffen zolang de motor draait. Wil je nog lang van dit blok genieten, dan zul je toch moeten zorgen dat dit principe gehandhaafd blijft.

Goed, je hebt nog een H-blok liggen. Maar toch ... :?

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » zo 28 nov, 2004 23:25

" het principe van de genoemde procedure van jouw nieuwe motorkoeling is verre van ideaal."

Dat zal dan moeten blijken. Misschien moet je ook het verhaal van de fabrikant eens lezen: http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=9
Doorslaggevende reden voor mij om eraan te beginnen was de positieve ervaring van een Amerikaan met wie ik correspondeer en die al meer dan een jaar zo'n EWP op z'n 99 Turbo heeft. Deze man -technisch allesbehalve een leek- is er namelijk ronduit enthousiast over. Verder heeft ook Harm van der Laan al geruime tijd een EWP op z'n race-99, ook tot volle tevredenheid... Het zou dus wel eens kunnen zijn dat het met die veronderstelde risico's wat meevalt. Hoe dan ook, ik wacht wel af wat er gebeurt.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 29 nov, 2004 11:41

gert schreef:" het principe van de genoemde procedure van jouw nieuwe motorkoeling is verre van ideaal."

Dat zal dan moeten blijken. Misschien moet je ook het verhaal van de fabrikant eens lezen: http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=9
Doorslaggevende reden voor mij om eraan te beginnen was de positieve ervaring van een Amerikaan met wie ik correspondeer en die al meer dan een jaar zo'n EWP op z'n 99 Turbo heeft. Deze man -technisch allesbehalve een leek- is er namelijk ronduit enthousiast over. Verder heeft ook Harm van der Laan al geruime tijd een EWP op z'n race-99, ook tot volle tevredenheid... Het zou dus wel eens kunnen zijn dat het met die veronderstelde risico's wat meevalt. Hoe dan ook, ik wacht wel af wat er gebeurt.
Harm gebruikt dan ook wel de controller die het voltage van de pomp varieert tussen 4 en 12 volt, zodat de pomp niet continue op maximale snelheid draait.

Hiermee wordt precies dat ge-emuleerd wat ik ook propageer. Bij stationair toerental moet de pomp niet zo snel ronddraaien als bij bijvoorbeeld 2500 toeren per minuut. Zulke sterke fluctuaties in temperatuur zijn gewoon niet goed voor je blok. Daarom heeft die fabrikant die controller ook ontworpen.

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » di 30 nov, 2004 13:04

Het installeren van de controller betekent weliswaar dat de temperatuur beter wordt bewaakt, echter daar de thermostaat in dat geval moet worden verwijderd –zegt de fabrikant- betekent het eveneens een nog langere opwarmtijd. Plus het risico van bevriezing van de LPG-verdamper, wat met een booster pomp dan voorkomen zou kunnen worden –zegt de fabrikant. Maar de langere opwarmperiode zal daar zeker niet korter van worden. En dan is er nog de prijs: alleen een controller kost al zo’n 240 euro (terwijl complete Saabs 99 tegenwoordig gratis worden weggegeven….).

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 30 nov, 2004 19:21

gert schreef:Het installeren van de controller betekent weliswaar dat de temperatuur beter wordt bewaakt, echter daar de thermostaat in dat geval moet worden verwijderd -zegt de fabrikant- betekent het eveneens een nog langere opwarmtijd.
Gert jongen, je moet de instructies van de fabrikant wel goed lezen. Er zijn 3 manieren om de pomp te controlleren.

OF 1: Met de electronische stuurmodule

OF 2: Door een thermische switch te installeren

OF 3 (zoals jij nu doet):continu laten draaien. Deze laatste optie is alleen geschikt voor race-auto's en alleen dan moet de thermostaat verwijderd.

Als jij niet met je 99, moet je dus de 1e of 2e optie kiezen.
En een boosterpomp komt niet in het verhaal voor. Die installeer je bijvoorbeeld in hele hete landen.

Nog een keer de orginele tekst van de website:

EWP, simple as Do-It-Yourself. 

Options for pump control:

1. With EWP 'smart' Controller (Part No. 8010), Recommended method. Use the Davies, Craig EWP controller for optimum temperature control. The EWP Controller has a microprocessor, which will supply the pump with the voltage, that will run it at exactly the right flow rate to maintain the set engine temperature. You set the temperature you want on the 'smart' Controller for maximum power and fuel efficiency!

With the ignition on, the EWP will run on after a hot engine shut down, eliminating heat soak.

This option requires the removal of the thermostat and either the mechanical pump impeller from the pump shaft, or the bypass of the water pump pulley from the belt set-up, using a shorter belt.

2. With Davies, Craig Thermal Switch (Part No. 0401), or Electronic Switch (Part No. 0402)
Combine the EWP with an adjustable on/off thermal switch to add a cooling boost to an overheating cooling system when required. With the Thermal Switch connected to the battery, the EWP will run-on after a hot engine shut-down, eliminating heat soak.

3. Continuous Running.
Wire the pump direct to the ignition for maximum cooling - suitable for race vehicles, very hot climates and chronically over-heating engines. This option requires the removal of the engine thermostat and either the mechanical pump impeller from the pump shaft, or the bypass of the water pump pulley from the belt set-up, using a shorter belt. 

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » di 30 nov, 2004 21:05

Over goed lezen gesproken: het onderstaande staat toch echt op hun website:

"WARNING: when using the Electric Water Pump(EWP) on vehicles using LPG, it is recommended that an Electric Booster Pump(EBP) be fitted to the heater circuit to increase the flow through the the heater line and therefore eliminate the risk of freezing LPG in the converter."

en wel (onderaan) op deze pagina: http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=8

Wat betreft de documentatie heb ik hier over die EWP zo langzamerhand een stapel prints zo dik als een boekwerk, waarin ik mij al een jaar heb verdiept, dus ik zit niet zo maar wat te roepen. Daarnaast beschik ik nog over een e-mailcorrespondentie met Richard Davies (de fabrikant), waaruit ik ook maar eens zal citeren:

Installing the controller and thermal switch may help, but...
I have drilled a 5 mm hole in the thermostat, but the instruction sheets advise to remove the thermostat when the controller is installed. This would result in an even longer warming up period I would say... AGREED even if the controller would cause the EWP tu run at the lowest possible speed. Perhaps you can clarify? IF YOU USE THE CONTROLLER YOU DEFINITELY DO NOT NEED THE THERMOSTAT.
WITH NO CONTROLLER AND A 5MM HOLE IN THE THERMOSTAT INSTALLED, WARM UP TIME SHOULD BE MUCH LESS THAN NO THERMOSTAT AT ALL

(tekst in hoofdletters = antwoord Richard Davies) (hopelijk niet alleen goed te lezen, maar ook goed te begrijpen...)

Ik veronderstel dat we de discussie hiermee wel kunnen besluiten.

Plaats reactie