Saab met olie en koelvloeistofprobleem

1967-1984
Plaats reactie
cédric
Geregistreerd lid

Saab met olie en koelvloeistofprobleem

Bericht door cédric » do 10 mei, 2007 22:51

Hey , ik heb mij dinsdag een saab 99 gekocht maar deze mengt zijn water met zijn koelvloeistof waardoor ik in plaats van olie mayonaise in het blok heb. Is die zowiezo de koppakking of zijn er andere zwakke plaatsten waar de koelvloeistof zich met de olie kan mengen ?

Dan heb ik ook nog het volgende probleem :een uitwendig koelvloeistoflek. De plaats van het lek staat aangeduid op de foto

Afbeelding

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » do 10 mei, 2007 22:58

Hier zijn de afdichtingen van water en olie op de pompas kapot waardoor koelvloeistof in carter terecht komt en tevens naar buiten lekt.
Met een speciale trekker moet je de waterpomp uit het blok halen en de afdichtingen vervangen.

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » do 10 mei, 2007 23:00

bedankt voor de reactie. Met een beetje geluk is mn koppakking dus nog goed. Ik ga me morgen zelf een lektester probereden maken met een bougie , zo kan ik ook testen of mn koppakking nog goed is.

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » do 10 mei, 2007 23:01

Is dat dan met een "soort poulietrekker " dat ik de waterpomp uit het blok kan trekken of moet ik hiervoor een speciaal Saabgereedschap voor hebben ?

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » do 10 mei, 2007 23:08

Nee dit is niet een normale poulietrekker maar een speciale waarmee je de as met waaier rechtstandig moet uiittrekken.
Wees hierbij zeer voorzichtig om te voorkomen dat de vertanding op de pompas en/of de hulpas niet vernield.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » do 10 mei, 2007 23:10

Ja dit is niet iets waar je maar een beetje kunt aan lopen klooien, zonder degelijke tool maak je meer kapot dan gemaakt.

Hier nog ff een plaatje waarop je de verschillende seals kunt zien (4&5)
Afbeelding

cédric
Geregistreerd lid

Bericht door cédric » do 10 mei, 2007 23:12

bedankt voor de foto , die zal zeker van pas komen ! Ik hoop dat het lek zich enkel hier bevindt. Dan heb ik voor de rest een hele goede wagen. :D

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 11 mei, 2007 8:44

De kans is klein dat het water en de olie zich via de waterpomp vermengt. Er zit een lekgat tussen de pompseal en de olieafdichting hieronder. En nog wat; ga alsjeblieft niet aan de waterpomp prutsen zonder het daarvoor bestemde speciaalgereedschap. De kans is echt levensgroot dat je de boel verknalt.

Als je auto is uitgerust met de watergekoelde oliekoeler (zit in de slang naar de expansietank) dan kan deze ook lek zijn. Ik heb dit zelf enige tijd geleden bij mijn eigen auto nog meegemaakt.
Deze koelers zijn in 78-79 enige tijd standaard gemonteerd. Voor zwaarbelaste auto's met bijvoorbeeld een trekhaak werd deze koeler als extra aanbevolen.

Meestal is het in dit geval toch echt de koppakking. Als je deze vernieuwd vergeet dan niet de oorzaak van het falen op te zoeken. Hierbij is de eerste verdachte het koelsysteem.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 11 mei, 2007 11:16

nike schreef:De waterpomp van een B-blok is een vervelend onderdeel om zonder het daarvoor bestemde Saab-gereedschap, aan te klussen. Met een beetje pech kun je je complete balansas aan gort helpen! Revisie van de waterpomp is niet onmogelijk, maar er zijn drie verschillende modellen en voor alleen het laatste type zijn nog (met wat zoekwerk) revisiesets leverbaar.

In de Haynes staan de drie types afgebeeld. Type drie kan nog gereviseerd worden. Let op: de drie types kun je niet ongestrafd met elkaar uitwisselen.
Het verschil zit em alleen in de as, dwz dat de revisiesetjes voor alle 3 de waterpompen voor de b-motor vrijwel hetzelfde zijn. Zolang je de hardware zelf niet sloopt kun je volstaan met het vervangen van de seals. Die zijn namelijk hetzelfde voor de vroege als de late waterpomp. Krijg je de as er in meerdere stukken uit, dan heb je een probleem en zul je een nieuwe shaft moeten vinden.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 11 mei, 2007 11:39

Vergeet niet het seal oppervlak op de pompwaaier op te zuiveren, anders gaat de nieuwe seal niet lang mee.

Hiervoor heb je (ienand met) een draaibank nodig.

Sommige revisiesets hebben een nieuwe waaier, dit is natuurlijk nog beter.

Plaats reactie