stages op de classic 900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
orville
Geregistreerd lid

stages op de classic 900

Bericht door orville » ma 16 apr, 2007 23:30

ben van plan om mn T16S wat verder op te leuken :wink:

configuratie nu
rode APC en 3.3 bar FPR
kat vervangen door buis (straks racekat)
verder alles stock

heeft iemand ervaring met een speedparts stage 1?

welke andere alternatieven zijn er ?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 17 apr, 2007 0:00

Je kan Michiel even een PB sturen. Hij heeft net zijn stage 1 APC-kast + fuelchip in de auto zitten en is nog bezig met instellen. Volgens mij had hij dit weekend de instelling zo dat de auto nu 1,2 bar piekte.

Hij komt morgenavond (=woensdagavond) hier nog even langs en denk dat we dan nog wel even een ritje maken. ;)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 17 apr, 2007 10:43

1,2 bar :shock:
En wat is de constante druk, of istie die nu juist aan het afstellen?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 17 apr, 2007 11:51

Eelco, ik weet het niet precies. Ik heb Michiel een mailtje gedaan. Hij zal vanavond vast wel even reageren.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 17 apr, 2007 11:54

Ik zie zijn antwoord wel verschijnen, ik heb heel even met een group 9 gereden, gaf 1.3 bar, bizar gewoon, dus als ie dat goed afgesteld krijgt, respect :bow:

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » di 17 apr, 2007 13:06

Sinds een week rijd ik in m'n ex-LPT met Speedparts stage 1 (uiteraard via SpeekTuning). Het luchtfilter is welliswaar nog niet gemonteerd, maar dat volgt binnenkort.. Sinds afgelopen zaterdag heb ik de originele kat verwisseld voor een kat met een buis er doorheen. Wat voor racekat moet er onder jouw 900 komen, orville?

Eerste indruk: Zeer positief, voor m'n gevoel veel sneller dan de Red box die ik er tijdelijk in had. Het afstellen (2 potmeters verdraaien) vereist wel wat tijd, maar vind ik leuk om te doen.

De turbodruk die ik maximaal bereikt heb is ca 1,2 bar en is mooi stabiel (wordt alleen door het toenemen van het toerental geleidelijk verlaagd).

Maar er moet nog net iets meer uit te halen zijn (1,3 bar), dus hopelijk kan ik daar de komende dagen nog wat tijd voor vrij maken.. :D

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » di 17 apr, 2007 13:38

ik heb van 2 uitlaateinden met flensen 1 gemaakt.
zonder katomhuizing, dus gewoon een recht pijpje.

mooi geluid en voor mn gevoel wat soepeler oppakken bij lage toeren.

echter, om toch beetje mijn steentje bij te dragen aan een minder snelle vervuiling van deze planeet, bedacht ik om een high flow kat te plaatsen, zoals Hannes of Sander die laatst in duitsland signaleerde.

1,2 bar is niet misselijk..maar dat heb je zelf bereikt door de potmeter te verdraaien?
op welke waarde piekt die stage 1 apckast dan standaard?

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » di 17 apr, 2007 15:27

orville schreef:ik heb van 2 uitlaateinden met flensen 1 gemaakt.
zonder katomhuizing, dus gewoon een recht pijpje.

mooi geluid en voor mn gevoel wat soepeler oppakken bij lage toeren.
Is ook mijn gevoel. Mocht het alleen gevoel zijn en geen werkelijkheid, het geluid alleen al is het mij wel waard. 8)
orville schreef:echter, om toch beetje mijn steentje bij te dragen aan een minder snelle vervuiling van deze planeet, bedacht ik om een high flow kat te plaatsen, zoals Hannes of Sander die laatst in duitsland signaleerde.
Hmm.. Het lijkt mij wat tegenstrijdig, high flow en goede katwerking voor het milieu.
orville schreef: 1,2 bar is niet misselijk..maar dat heb je zelf bereikt door de potmeter te verdraaien?
op welke waarde piekt die stage 1 apckast dan standaard?
Dat zou wel eens per APC-kast kunnen verschillen, ze komen in een basisafstelling, die ongeveer vergelijkbaar is (bij mij in ieder geval) met een rode APC kast. Na wat afstellen van de P & F potmeters kwam ik inderdaad op 1,2 bar uit (tot nu toe).

Nu ik deze upgrade heb begrijp ik echt niet waarom die rode boxjes zo populair zijn.

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » di 17 apr, 2007 15:45

hier is de kat-link:
http://www.netma.fi/jouko/saab/performance3.html

schijnt schoner te zijn dan de standaard kat en bovendien eist deze 6PK minder op dan de originele.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » di 17 apr, 2007 15:58

orville schreef:hier is de kat-link:
http://www.netma.fi/jouko/saab/performance3.html

schijnt schoner te zijn dan de standaard kat en bovendien eist deze 6PK minder op dan de originele.
Die Matrix-katalysator had ik ook al eens gevonden. Toen ook per mail contact gehad. Ze kunnen de kat opsturen.
De kosten vallen nog wel wat tegen (~inkoopactie?). Staat wel op mijn verlanglijstje.

Nog een voordeel is dat de uitstoot na plaatsing van de kat binnen de Euro 2 norm schijnt te vallen. Een originele kat haalt de Euro 1 norm.

Sander

Erik20000
Geregistreerd lid

Bericht door Erik20000 » di 17 apr, 2007 21:06

Is de stage 1 van speedparts niet van te voren ingesteld? Ik heb al contact gehad met Sander om er een te bestellen maar ging er eigenlijk vanuit dat je dan juist niets meer met de instelling van de apc hoeft te doen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 17 apr, 2007 21:47

Heb net de eer gehad om een stukje in de auto van Michiel mee te rijden en ook nog even achter het stuur gekropen. Michiel heeft de APC-instelling nog weer iets gewijzigd (want was nog niet tevreden), maar dat heeft geen positieve uitwerking gehad (tov de vorige instelling). Max druk is nu 1,1 bar piek en loopt terug naar iets van 0,8. Wel leuk om te zien dat je de APC-meter ver in het rood kunt trappen. :lol:

Vooral in z'n 4 en 5 is het een erg fijne auto! De mitsu-turbo spint snel op... veel sneller dan de brakke gerrit die in mijn 84-er zat.

Als ik het goed begrepen heb, kun je met ideale instellingen een piekdruk van 1,3 bar halen.

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » di 17 apr, 2007 22:25

Erik20000 schreef:Is de stage 1 van speedparts niet van te voren ingesteld? Ik heb al contact gehad met Sander om er een te bestellen maar ging er eigenlijk vanuit dat je dan juist niets meer met de instelling van de apc hoeft te doen.
Klopt deze wordt geleverd met een basisinstelling, zodat je deze zelf naar eigen gevoel kunt afstellen. De standaard instelling is al wel aardig, maar door met slechts 2 potmetertjes een balans te vinden, kan je deze op je eigen auto afstellen.

brinky schreef:Heb net de eer gehad om een stukje in de auto van Michiel mee te rijden en ook nog even achter het stuur gekropen. Michiel heeft de APC-instelling nog weer iets gewijzigd (want was nog niet tevreden), maar dat heeft geen positieve uitwerking gehad (tov de vorige instelling). Max druk is nu 1,1 bar piek en loopt terug naar iets van 0,8. Wel leuk om te zien dat je de APC-meter ver in het rood kunt trappen. :lol:

Vooral in z'n 4 en 5 is het een erg fijne auto! De mitsu-turbo spint snel op... veel sneller dan de brakke gerrit die in mijn 84-er zat.

Als ik het goed begrepen heb, kun je met ideale instellingen een piekdruk van 1,3 bar halen.
Helaas geen tijd gehad om de afstelling te proberen voordat ik naar Brinky ging, anders had ik de instellingen weer terug gezet. Zodra de afstelling weer beter is doen we het ritje nog maar eens over. :wink:

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » wo 18 apr, 2007 0:39

ik heb hetvolgende:

Tuned by TrentSaab

APC upgrade, FSE power boost valve, 0.5 bar Garrett wastegate, wastegate mount plate and modified rod end, stainless steel exhaust system (lifetime guarantee), anodized aluminium recirculating dump valve, dump valve mounting kit, rising rate fuel pressure regulator, revised turbo.

Specs:
0-100 : appr. <7 sec
top speed: 235 real km/hr ,
HorsePower: appr. 225 BHP
Torque: appr. 340 Nm

is hier nog wat meer van te maken met de speedparts/speektuning kit of zo?

iemand suggesties want het mag altijd ietsje meer zijn he.. :wink:

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » do 19 apr, 2007 11:32

valt er iets te zeggen over het brandstofverbruik, ceteris paribus?
speedparts tov origineel?

Plaats reactie