De jacht is geopend op SUV`s of..?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
easy
Geregistreerd lid

De jacht is geopend op SUV`s of..?

Bericht door easy » do 21 okt, 2004 13:13

Zojuist het onderstaande bericht gelezen op nu.nl, daarin staat dat de gemeente Nijmegen voornemens is om een algeheel parkeerverbod uit te vaardigen voor terreinwagens. Rijkswaterstaat vermeld dat het parkeerbeleid iets is dat de gemmente zelf moet invullen. Persoonlijk vindt ik dit echter te ver gaan, maar aan de andere kant vind ik ook best wel dat er hogere belastingen mogen worden geheven op dit soort auto`s, daar ze meer vervuilen, zwaarder zijn, en meer schade aanrichten bij een ongeval. Ik vindt dat je wel keuzes moet mogen blijven maken in ons land.

http://nu.nl/news.jsp?n=429510&c=12

easy

erwin mertens
Geregistreerd lid

Re: De jacht is geopend op SUV`s of..?

Bericht door erwin mertens » do 21 okt, 2004 17:04

Ik zie wel wat in 2000 euri wegenbelasting per maand voor die gasten. Ze hebben blijkbaar toch geld zat, dus....
Jongen toch,wat ben jij kortzichtig :?
Dus iemand met geld genoeg moet 2000€/maand betalen?
Hopelijk heb jij nooit geld zat...

En plots zak (wijziging bericht)je al naar 500€/maand,schrik van de comments hier Joske? :lol:

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 21 okt, 2004 17:13

Relax Erwin :wink: .

Het idee is wel goed. Het betalen echter is nooit leuk. Of je nu veel of weing geld hebt. Ik ben overigens wel van mening dat je als je een grotere auto rijdt, ook best meer aan belasting mag betalen. Zeker wanneer deze wagen ook nog eens behoorlijk vervuilend is.
Of ik nu veel of weinig geld heb, ik vind dat je nog steeds als individu moet kunnen kiezen in welke auto je rijdt. Maar niet onbeperkt.

De maatschappij, of de wereld in het algemeen zo U wilt, is niet gebaat met stappen terug in de tijd. Een benzineslurpende en vervuilende zwaargewicht is mijn inziens een behoorlijke stap terug. Zo zijn er nog wel meer dingen (het huidige regeringsbeleid bijvoorbeeld) maar daar ga ik jullie allen niet mee lastigvallen.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » do 21 okt, 2004 17:16

Ik hoop niet dat ze de wegenbelasting hoger maken, voor welke auto dan ook. De benzineprijzen zijn al weer hoog genoeg. Ik ben net langs de pomp gereden. 1.29 voor een liter 95. En ik rij op 98 met loodvervanger. Ze zijn gek geworden bij de benzinepomp.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » do 21 okt, 2004 17:18

Weet niet hoe 't in Nederland is,maar hier betaald een grote zware wagen veel meer inschrijvingstax,rijtax en natuurlijk brandstofaccijnzen dan een kleine lichtere wagen.
En of je nu met een een 9-5 Estate 3.0tid rijdt of een Bmw X5 3.0D,dat zal wel geen verschil maken he :?

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » do 21 okt, 2004 21:10

Het is natuurlijk belachelijk dat je met een "te grote wagen" niet in het centrum van Nijmegen mag komen.
Dezelfde overheid laat de gemeentes vrij om hun eigen parkeerbeleid op te stellen.
Maar aan de andere kant maakt de wet het wel mogelijk om zulke auto's toe te laten op het Nederlandse wegennet, bovendien varen ze er wel bij want die auto's kosten een berg aan wegenbelasting en benzine waar ook weer van geprofiteerd wordt door het rijk om de schatkist te spekken.

Dit is ronduit jaloezie van zo'n linkse rakker met zijn geitenwollensokken.
Je hoort hem toch ook niet als hij met zijn overjarige Kadett diesel de boel vervuilt en te veel roet uit stoot.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 21 okt, 2004 22:34

Tja, zuur is het wel voor een marktkoopman (die geen btw afdracht kent) ofzo, bij b.v. een Toyota Landcruiser
100 Turbo Diesel (1,94 x 4,89) is de aanschafprijs € 85.600,--, hierin zit aan BPM € 23.694,--, aan btw € 9.884,15
en aan invoerrechten ± € 5000,--, ergo aan directe belastingen brengt deze SUF de staat op € 38.578,15.
Vervolgens aan houderschapsbelasting per jaar nog eens € 2.200,-- per jaar, a-sociaal is niet het juiste woord
denk ik want als je dit soort bedragen achterlaat kun je daar toch niet direct van beticht worden.
Misschien dat uit dit potje ook die "linkse rakkers" uit Nijmegen wel gesubsidieerd worden.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 21 okt, 2004 23:29

"Linkse rakkers" ..... :D..

Links of rechts, maakt geen bal uit. In de grond blijft ieder mens een zakkenvuller danwel een beschermer van zijn eigen hachje.

Waarom gaan jullie ervan uit dat een links georienteerd persoon in een oude Opel kadett diesel rijdt? Beetje vooringenomenheid lijkt me.....

Waarom gaan Linkse rakkers ervan uit dat wanneer je grote auto's verbiedt het probleem daarmee opgelost is? Beetje vooringenomenheid lijkt me....

Jaloezie? Angst? Beide?
Angst dat je nooit een auto waarvan je altijd hebt gedroomd nooit kan bezitten?
Angst om de auto van je dromen te verliezen?

:roll:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 22 okt, 2004 0:12

josephine schreef:
De veroorzaker betaald lijkt me best een goed systeem.

Laten we dan de lijn doortrekken voor de milieuproblematiek en alle auto's die niet aan de huidige milieunorm voldoen extra belasten.

De vervuiler betaald :wink: :lol:

OnnoV
Geregistreerd lid

Bericht door OnnoV » vr 22 okt, 2004 12:08

doktorevil schreef:"Linkse rakkers" ..... :D..

Waarom gaan jullie ervan uit dat een links georienteerd persoon in een oude Opel kadett diesel rijdt? Beetje vooringenomenheid lijkt me.....
:roll:
Inderdaad. Want in B&W van afgelopen woensdag heeft dit links georienteerd persoon verklaard géén auto te rijden..... :roll:

Een erg vermakelijke uitzending overingens. Ik ben persoonlijk ook niet zo kapot van die SUV's. Maar wie ben ik om iemand anders het onmogelijk te willen maken om wel zo'n container op wielen te gaan rijden? Sinds wanneer is type of merk auto waarin men rijdt alleen "het nut" een criterium? Bij auto's speelt ook emotie een grote rol. Maar ja, leg dat maar eens uit aan iemand zonder auto...

Zo'n beetje het enige argument waar ik me wel in kon vinden, was het argument dat de zwakke verkeersdeelnemers het erg moeilijk hebben met deze grote/hoge auto's. Maar dan begrijpt ik niet waaarom je juist het parkeren verbiedt en rijden wel toestaat. :? :roll:

Ik snap, zoals gebruikelijk, weer helemaal niks van onze overheid.

Onno

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » vr 22 okt, 2004 12:13

In deze consumptie maatschapij moet je niet zeiken als er
mensen zijn die willlen grootverbruiken.
dit word toch door de maatschappij bijna opgelegd.
Het is allemaal zo dubbel.
wat betreft SUVs ;HOLLAND IS TE KLEIN!
:cry: :cry:

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » vr 22 okt, 2004 12:23

Als ze grote auto's in de stad gaan weren. Wat is de bus dan??? Als je door een bus wordt aangereden is dat toch erger dan door een SUV. En als je bijvoorbeeld met een busje moet laden en lossen. Moet je die dat op de weg laten staan zodat die Kadetjes niet door kunne??????
Het zou wel aan mij liggen maar ik vindt het onzin!!!!!!

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 22 okt, 2004 12:30

Ranja schreef:Als ze grote auto's in de stad gaan weren. Wat is de bus dan??? Als je door een bus wordt aangereden is dat toch erger dan door een SUV. En als je bijvoorbeeld met een busje moet laden en lossen. Moet je die dat op de weg laten staan zodat die Kadetjes niet door kunne??????
Het zou wel aan mij liggen maar ik vindt het onzin!!!!!!
Nu trek je het uit zijn verband. Laten we goede argumenten aandragen voor al dan niet rechtvaardigen van het beleid en niet meteen die onderbuikgevoelens de overhand geven. Dat draagt niet bij aan de politieke discussie (die overigens zowel landelijk als regionaal van een schrikbarend laag niveau is, maar dat terzijde..)

Grt,

Tijn

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » vr 22 okt, 2004 12:30

London en Parijs zijn nijmegen al voorgegaan! :roll:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 22 okt, 2004 12:33

Als het in Nijmegen om maatvoering, vervuiling en onveiligheid gaat en men is daar konsekwent in het verbieden ben je ook in een keer van vrijwel de gehele grijskentekenpopulatie af.
Met de verplichte classificering van brandstofverbruik en de bijbehorende brandstofetiketten kun je toch ook in één keer alle "rood dus onzuinig" scorende auto's verbieden?

Plaats reactie