motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

1997-2010
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door Saapie » vr 17 jul, 2026 12:54

Allemaal goed advies; benzinepomp uitsluiten idd.

DI cassette kan je goed gebruikt wel krijgen. En het zijn vier boutjes losdraaien om te vervangen.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: motor stopt opeens - na anderhalf uur wachten draait hij weer = hitteprobleem ?s

Bericht door 9000-95 » vr 17 jul, 2026 13:28

DI is wel zo gewisseld ja. Maar omdat hij wel aanslaat, heel even draait en dan weer afslaat, zou ik het eerder in de brandstof voorziening zoeken dan in de ontsteking. We gaan het leren hopelijk :lol:

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 17 jul, 2026 14:06

Yep, je hebt een punt. Ben benieuwd

jvs
Geregistreerd lid

Bericht door jvs » vr 17 jul, 2026 18:05

Even in de oude rekeningen gedoken. Wat betreft de DI: in januari 2019 heb ik er een nieuwe originele Saab DI-cassette in laten plaatsen bij 293k (thans 414k). En in februari 2022 bij 376k een nieuwe benzinepomp. Dus die zit er pas 40k in.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 17 jul, 2026 18:24

Helaas zegt dat weinig. De benzinepompen zijn er origineel en merkloos; de merkloze gaan sneller stuk.

DI-cassettes kunnen ook zo stuk gaan. Maar als je er een koopt: ga dan voor een originele!

Ik heb / had deze onderdelen standaard achterin liggen toen ik mijn 9-5 nog had. Zijn makkelijk te vervangen, en vaak oorzaak van veel klachten.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 17 jul, 2026 20:46

Gezien het hier om een 9-5 gaat. Kan het ook niet iets te maken hebben met de hardnekkige storing met het nIoff probleem? Hier is ook al het eea. over geschreven op dit forum…
Iets met een aardingsprobleem of iets met de bekabeling. Geeft ook vage storingen met wel of geen vermogen ed.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 17 jul, 2026 21:05

dat zou betekenen dat je gasklephuis in noodloop gaat. Is niet een 9-5 probleem kan ook met 9-3OG. zelfde motor zelfde gasklephuis. zou beginnen met uitlezen met Tech2.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 17 jul, 2026 21:37

Wellicht even een gkh tijdelijk ruilen / lenen om dat uit te sluiten?
Die di geeft door ontstekingsprobleempjes foutmeldingen en volgens mij andere fenomenen.

zwacri
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door zwacri » zo 19 jul, 2026 10:14

Is het een automaat?

jvs
Geregistreerd lid

Bericht door jvs » ma 20 jul, 2026 10:43

Zwacri, ja het is een automaat, die in 2019 volledig en goed is gereviseerd door Autrans.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 20 jul, 2026 10:54

Je kunt de hoofdstekker aan het schutbord een keer loshalen en de pinnetjes opschuren. Als die zijn gecorrodeerd krijg je ook uitvalsverschijnselen.

zwacri
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door zwacri » di 21 jul, 2026 6:05

Stopt die opeens? Of wil de motor niet meer starten na een bezoek aan bijvoorbeeld een supermarkt. Doet de startmotor het dan wel of reageert die ook niet?
In dat geval is de module die op de automaatbak zit defect. Dan denkt de auto dat die in bijvoobeeld de Drive staat en start dus niet. Makkelijk te vervangen

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 21 jul, 2026 6:31

Die schakelsensor op de bak is volgens mij op een gegeven moment helemaal stuk en niet dat ie het af
en toe niet of wel doet. Dat gkh daarentegen geeft dit beeld wel.

jvs
Geregistreerd lid

Bericht door jvs » di 21 jul, 2026 17:49

Na vrijdag trad gelukkig geen herhaling van het euvel op, maar de onzekerheid die elke rit met zich brengt maakt het rijden bepaald niet leuk. Vandaag nogmaals bij het Saab Autohaus van Cristiaan Schmitz in Emmerich langs gegaan (die ook vloeiend Nederlands spreekt). Na eerst nog de benzinepomp, de DI en de nieuwe bougies te hebben gecontroleerd - en vastgesteld te hebben dat het daaraan niet lag - gaf hij aan dat zich in de bijna dertig jaar ervaring van het bedrijf met de 9-5, twee soortgelijke voorvallen hadden voorgedaan waarbij de fout uiteindelijk in het brandstofpomprelais bleek te zitten. Omdat het probleem zelf op dat moment niet optrad hebben we gekeken wat er gebeurde als het relais er uit werd gehaald. De motor stopte, net als in juni bij Wolfheze. En het starten zonder relais klonk inderdaad zoals vorige week. Een paar wentelingen op het restantje benzine, en daarna niks. Er is dus een nieuw relais van 15 euro in geplaatst, en hoewel het oude relais na openzagen en inspectie geen opvallende afwijkingen te zien gaf, heb ik - hoewel dat op zich niets zegt - nadat ik wegreed geen problemen meer ervaren, en zelfs het idee dat de motor gelijkmatiger draait en veel directer reageert als gas wordt gegeven. Kan suggestie zijn, maar voorlopig voel ik me iets geruster op een behouden thuiskomst bij het instappen. Ik houd jullie op de hoogte.

hvanurk
Geregistreerd lid

Bericht door hvanurk » wo 22 jul, 2026 17:05

Bovenste dode punt sensor ( BDP ) is stuk,deze vervangen en de motor werkt weer prima.

Plaats reactie