Afwijking snelheidsmeter 9-3X
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Afwijking snelheidsmeter 9-3X
Willen jullie eens met mij meedenken over het volgende;
Ik heb een 9-3X 2.0T uit 2010.
Recent heb ik mijn winterwielen gewisseld voor de zomerwielen. Kort hierna viel mij op dat in vergelijking met de navigatie (Waze) de snelheidsmeter 7 km/u te weinig aangeeft. Deze afwijking is constant tot 140 km/u. Hierboven heb ik niet gemeten.
Deze zomerwielen rij ik al twee seizoenen op rond. Nooit eerder is mij een afwijking van de snelheidsmeter opgevallen. Ook met de winterwielen was de aflezing nauwkeurig. (Ik weet niet of dit nog steeds zo is).
Als ik de snelheid aflees via mijn dongeltje in de OBD poort dan lees ik een waarde die overeenkomt met de GPS waarde van de navigatie.
Bandenmaat is 235/45R18 (zomerbanden) en 225/50R17 (winterbanden)
Als ik de afrolomtrek bereken dan komt hier een afwijking uit van ongeveer 2km/u wat natuurlijk heel acceptabel is.
7 km/u te weinig is natuurlijk een te grote afwijking en best wel een risico op vervelende boetes.
Is de teller nog op een of andere manier te ijken? Of zou de oorzaak ergens anders kunnen zitten?
Ik lees graag wat jullie hiervan denken.
Ik heb een 9-3X 2.0T uit 2010.
Recent heb ik mijn winterwielen gewisseld voor de zomerwielen. Kort hierna viel mij op dat in vergelijking met de navigatie (Waze) de snelheidsmeter 7 km/u te weinig aangeeft. Deze afwijking is constant tot 140 km/u. Hierboven heb ik niet gemeten.
Deze zomerwielen rij ik al twee seizoenen op rond. Nooit eerder is mij een afwijking van de snelheidsmeter opgevallen. Ook met de winterwielen was de aflezing nauwkeurig. (Ik weet niet of dit nog steeds zo is).
Als ik de snelheid aflees via mijn dongeltje in de OBD poort dan lees ik een waarde die overeenkomt met de GPS waarde van de navigatie.
Bandenmaat is 235/45R18 (zomerbanden) en 225/50R17 (winterbanden)
Als ik de afrolomtrek bereken dan komt hier een afwijking uit van ongeveer 2km/u wat natuurlijk heel acceptabel is.
7 km/u te weinig is natuurlijk een te grote afwijking en best wel een risico op vervelende boetes.
Is de teller nog op een of andere manier te ijken? Of zou de oorzaak ergens anders kunnen zitten?
Ik lees graag wat jullie hiervan denken.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Re: Afwijking snelheidsmeter 9-3X
je zou met een tech2 kunnen kijken wat er nu van wiel en bandenmaat is geprogrammeerd .
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Dat is gecontroleerd bij de dealer. Bandenmaat staat er goed in.
Vreemd vind ik ook dat de via de obd poort uitgelezen snelheid correct is.
Vreemd vind ik ook dat de via de obd poort uitgelezen snelheid correct is.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dit komt omdat je in de MIU een correctiefactor programmeert over de gemeten wielsnelheid als je de bandenmaat instelt. Niet te zwaar aan tillen zou ik zeggen.Bart M schreef: ↑do 09 apr, 2026 18:03Vreemd vind ik ook dat de via de obd poort uitgelezen snelheid correct is.
Als de juiste bandenmaat ingesteld is zou de afwijking niet meer dan 3-4km/u moeten zijn (waarbij de MIU dan iets harder aangeeft dan je daadwerkelijk rijdt). Staat 'ie niet per ongeluk op 235/45R17 ingesteld ipv R18?
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Update over de afwijkende snelheidsmeter:
Ik heb het dashboard een klap gegeven. (Werkt vaak bij het oplossen van storingen
)
Ik zag toen dat de afwijking van 7 naar 12 km/u groeide. Dat duidt er op dat er iets los zit, bijvoorbeeld de naald van de meter op het asje. Ook stond de naald bij stilstand van de auto onder de 0, bijna voor het display.
Tijd om de boel maar eens open te halen.
Ik heb het dashboard losgehaald en het instrumentcluster open gemaakt. De naald kan voorzichtig van het asje getrokken worden.
Teruggeduwd op 0 km/u en de boel weer aangesloten door in de auto de stekker er even in te doen. Gecontroleerd of de naald op 0 blijft staan met contact aan.
De boel weer in elkaar gezet en alles werkt weer zoals het hoort. Afwijking is nu ongeveer 1 km/u wat natuurlijk heel acceptabel is.
Het is dus niet altijd een computerinstelling, het kan ook, heel ‘Old School’ een losse naald zijn.
Ik heb het dashboard een klap gegeven. (Werkt vaak bij het oplossen van storingen
Ik zag toen dat de afwijking van 7 naar 12 km/u groeide. Dat duidt er op dat er iets los zit, bijvoorbeeld de naald van de meter op het asje. Ook stond de naald bij stilstand van de auto onder de 0, bijna voor het display.
Tijd om de boel maar eens open te halen.
Ik heb het dashboard losgehaald en het instrumentcluster open gemaakt. De naald kan voorzichtig van het asje getrokken worden.
Teruggeduwd op 0 km/u en de boel weer aangesloten door in de auto de stekker er even in te doen. Gecontroleerd of de naald op 0 blijft staan met contact aan.
De boel weer in elkaar gezet en alles werkt weer zoals het hoort. Afwijking is nu ongeveer 1 km/u wat natuurlijk heel acceptabel is.
Het is dus niet altijd een computerinstelling, het kan ook, heel ‘Old School’ een losse naald zijn.
-
S93Black
- Geregistreerd lid
Van mijn 9-3 estate uit 2008 gaat de snelheidsmeter niet meer naar 0.
Dit ontstond na accuproblemen. Het nulpunt is nu bij 70 km/h.
Volgens garage moet het hele klokkenhuis vervangen worden.
Ik probeer nog of het loshalen van de accu de meter reset, maar betwijfel of t gaat werken.
Iemand ideeën?
Dit ontstond na accuproblemen. Het nulpunt is nu bij 70 km/h.
Volgens garage moet het hele klokkenhuis vervangen worden.
Ik probeer nog of het loshalen van de accu de meter reset, maar betwijfel of t gaat werken.
Iemand ideeën?
-
Jipvansmeerdijk
- Geregistreerd lid
Teller uit de auto halen en de wijzer even terug op 0 zetten. Daarna nog eens proberen wat ie doet. Ik heb zelf gehad dat mijn toerenteller altijd 1000 teveel aangaf. Na terugzetten van de wijzer nooit meer problemen gehad.
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Zie mijn opmerking en oplossing hierboven. Controleer even of via de OBD2 aansluiting wel de juiste snelheid wordt weergegeven. Dan is de fout niet elektronisch. Probeer dan wat ik gedaan heb en dat is de teller uitbouwen en de wijzer loshalen en weer op 0 terugzetten.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Mogelijk niet heel bekend maar ook van banden met dezelfde maat aanduiding kan de wielomtrek behoorlijk afwijken. Ik ijk nogal eens taxi-apparatuur en rij in principe een auto voor die apparatuur op een 0% afwijking uit. Ik neem even als voorbeeld een 225-45 R17 band. Bandenfabrikanten leveren hun banden niet heel exact af in de aangegeven aanduiding af. Zowel tussen de verschillende merken als tussen de verschillende types binnen één merk zijn duidelijke verschillen aanwezig. Zelfs zoveel dat bij taxi's, na vervanging van een band door een zelfde band van een ander merk met de zelfde maat aanduiding, er een afwijking van meer dan 2% ontstaat. M.a.w. ook al heb je met TECH 2 de juiste bandenmaat in je auto staan dan wil dat niet zeggen dat je km teller een juiste waarde aangeeft en dus een kleinere of grotere afwijking kan vertonen. Als je goed kijkt in de TECH II dan zie je dat daar ook niet alleen een bandenmaat staat maar ook dat er aan die maat een specifieke band is gekoppeld. Leg je er een andere band om dan mag je ook een andere afwijking verwachten.