Daily driver (peiling)

1978-1993
bastiaanberends
Geregistreerd lid

Daily driver (peiling)

Bericht door bastiaanberends » ma 18 mei, 2026 13:02

Ik ben wel benieuwd hoeveel forumleden hun 900 classic gebruiken als dagelijks vervoermiddel. En wat welke aanpassingen/modificaties/updates/upgrades ze hebben gedaan om de auto daarvoor geschikt te houden.

Brand maar los...

Gebruikersavatar
Job68
Donateur
Donateur

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door Job68 » ma 18 mei, 2026 13:17

ja, ik gebruik de 900 echt dagelijks. Ruim 16.000 kilometers per jaar. Eigenlijk niets bijzonders: twee keer per jaar een beurt in Barneveld, 4-seizoenenbanden, echte 98 benzine zonder alcohol. Met liefde en gevoel rijden. Elke dag een feest. Zeer aan te raden.

Gebruikersavatar
Job68
Donateur
Donateur

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door Job68 » ma 18 mei, 2026 13:21

Afbeelding

Dit weekend in zon en regen

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door Steve-O » ma 18 mei, 2026 13:32

Het reguliere onderhoud is het belangrijkst:

- wassen en moeilijk toegangelijke plekje droog-/schoonblazen (NOOIT door de wasstraat halen)
- andere vormen van roestpreventie inclusief een poetsbeurt die rustig een halve tot een hele dag mag duren wat ervoorzorg dat wassen veel makkelijker wordt. Na reguliere wasbeurten speedwax of vergelijkbaar gebruiken. Na grondige wasbeurt in de reguliere wax zetten.
- vloeistoffen en filters tijdig vervangen
- remblokjes en wanneer nodig remklauwrevisie/vervanging
- fuseekogels periodiek checken
- vering vervangen als dit nog steeds de orginele is (optioneel HD-veren of veerversterkers als die nog te krijgen zijn)
- aandacht voor de raamrubber, of eigenlijk alle rubbers)
- massapunten een keer bij langs gaan en contactoppervlakken opfrissen (afsluiten met vaseline)
- checken vocht in reservewielbak en oorzaak oplossen)
- matje in bestuurdersstoel vernieuwen

Een handsfree-telefoonkit kan wenselijk zijn, liefst iets wat het dash niet permanent verminkt. Een goede houder voor je mobiel kan al genoeg zijn. Bijvoorbeeld met een zwanehals om hem dichtbij te kunnen manouvreren.

bastiaanberends
Geregistreerd lid

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door bastiaanberends » ma 18 mei, 2026 13:34

Job68 schreef:
ma 18 mei, 2026 13:21
Afbeelding

Dit weekend in zon en regen
Wel écht mooi, dat leMans blauw!

bastiaanberends
Geregistreerd lid

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door bastiaanberends » ma 18 mei, 2026 13:41

Steve-O schreef:
ma 18 mei, 2026 13:32
Het reguliere onderhoud is het belangrijkst:


Een handsfree-telefoonkit kan wenselijk zijn, liefst iets wat het dash niet permanent verminkt. Een goede houder voor je mobiel kan al genoeg zijn. Bijvoorbeeld met een zwanehals om hem dichtbij te kunnen manouvreren.
Mooie opsomming! Bruikbaar. Die bestuurdersstoel heeft bij mij inderdaad ook aandacht nodig. En binnenkort wat laswerk op bekende plekken. Mede door te weinig preventief onderhoud.

Wat die telefoon betreft: ik liep toch een beetje teveel te rommelen met de positie en bereikbaarheid. Laatst heb ik daarom een kleine upgrade gedaan waar ik veel plezier van heb. Een 7inch Carplay scherm van Carme. Daarvoor heb ik de asbak verwijderd en een klein houdertje op die plek gemonteerd. Met gebruikmaking van de schroefgaten voor de asbak, dus alles is reversable.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door 9323 » ma 18 mei, 2026 13:46

De mijne laat zich al een paar jaar prima inzetten als daily. Afgezien van het reguliere onderhoud heb ik daartoe de volgende zaken preventief vervangen, danwel vervangen om het rijplezier te vergroten:

- dynamo
- waterpomp
- startmotor
- veren en schokdempers
- stabilisatorstangen rondom geplaatst.
- brandstofpomp

Verder inderdaad goed roest in de gaten/in bedwang houden.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door Steve-O » ma 18 mei, 2026 13:48

Keurig gedaan met die radio ...

ZIt nog te denken dat een accu met net iets meer reserve dan de standaard, bij moderne extra's en telefoonladers van passagiers e.d. wel interessant kan zijn, evenals de combinatie met zwaarst mogelijke dynamo voor jouw type SAAB.

bastiaanberends
Geregistreerd lid

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door bastiaanberends » ma 18 mei, 2026 15:18

9323 schreef:
ma 18 mei, 2026 13:46

- veren en schokdempers
- stabilisatorstangen rondom geplaatst.
- Zijn die stabilisatorstangen iets extra's ten opzichte van standaard? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
- Wat heb je aan de veren gedaan en welk type schokdempers heb je gekozen?

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door silvandam » ma 18 mei, 2026 15:23

In je onderschrift lees ik dat je een 900S van 1992 hebt. Als ik mij niet vergis, is deze standaard uitgevoerd met stabilisatorstangen.

Please correct me if I’m wrong.

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door Marius0404 » ma 18 mei, 2026 15:51

sinds 2016 als daily driver (al moet ik de andere ook wel rijdend houden.)

En elke keer met een glimlach;
okay je moet geen stoplichtsprintje doen met al die EV's, maar ik vind 80-->vul zelf maar in, wel zo leuk;
af en toe een rekening van 4 cijfers, en als je dat te veel vindt, breng je 'm gewoon wat vaker naar het kippendorp
:O:

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door 9323 » ma 18 mei, 2026 16:22

bastiaanberends schreef:
ma 18 mei, 2026 15:18
- Zijn die stabilisatorstangen iets extra's ten opzichte van standaard? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
- Wat heb je aan de veren gedaan en welk type schokdempers heb je gekozen?
Zoals al gezegd: als je een 900S hebt - met turbo dus - dan heb je die stabilisatorstangen al. Dat scheelt weer.

Qua veren heb ik voor gekozen voor standaard-exemplaren van Lesjofors en achter voor Heavy Duty. Komt ie iets verder omhoog aan de achterkant en veert ie minder ver in bij volle belading. Maar je verliest wel een beetje comfort volgens sommigen.

Michael01
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door Michael01 » ma 18 mei, 2026 16:53

Ik gebruik de mijne ook dagelijks. Zoals al gezegd, onderhoud is cruciaal, goede brandstof tanken (98), rustig warm laten worden, veel op en aan de auto is best op leeftijd dus met respect mee om gaan. Ik heb geen aanpassingen laten doen en rijd iedere rit met een glimlach.

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door phanot » ma 18 mei, 2026 17:41

Afbeelding
Nog steeds alle 2 a 3 weken rit van Zaandam naar Brussel met sporadisch gecombineerd vanuit Brussel een uitstapje naar Aken (D).
Korte stukjes loop ik te voet en naar mijn werk in Amsterdam is geen optie wegens onbetaalbaar qua parkeren.
Loopt als een trein en super betrouwbaar. 100 pk en carburator is prima voor dit gebruik. kruissnelheid 120 a 130 is prima doenbaar, meer ook.
Beste uitgave na 33 jaar met primair 6 rondgereden te hebben, was overstap naar primair 7.
De eerste uitlaat heeft het 20 jaar en 2 maanden en 350.000 km uitgehouden,
de eerste koppeling heeft het 360.000 km uitgehouden,
de versnellingsbak was na 460.000 km aan revisie toe,
servostuurunit vervangen door nieuw exemplaar bij 510.000 km
eerste 4 originele remschijven zijn recent vervangen bij 536.000 km
carburator vervangen door nieuw bij 380.000 km
olieverbruik motor = 0,75 liter per 10.000 km bij km 536.000
kenteken B617M vervangen door Belgisch exemplaar (zelfde eigenaar)
Belgisch kenteken KPT443 vervangen in 2003 door NL exemplaar (zelfde eigenaar)

Helaas raak je na al die jaren trouwe dienst ook emotioneel gehecht aan dit object... :(
Ik heb ook het gevoel dat ikzelf meer last heb van slijtage en ouderdom dan deze auto.

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Daily driver (peiling)

Bericht door 95twinturbo » ma 18 mei, 2026 17:52

De 900 wordt hier als daily gebruikt. Hoewel, niet letterlijk, want ik wissel dagelijks tussen de 9-5, de 900, de Kadett, en de motoren.
Maar hij wordt zeker weten gebruikt waarvoor hij bedoeld is: rijden.

Afbeelding

Plaats reactie