Francofiel's ‘66 V4: dagelijks vervoer

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Re: Francofiel's ‘66 V4: Wintersport!

Bericht door MvR » za 28 mar, 2026 16:36

Een 96 is een lichte auto. En niet bepaald de snelste. Die moet met goede, moderne blokken enz fatsoenlijk aan het remmen gebracht kunnen worden. Neem mijn Porsche 914 uit 1973 met de Europese 2.0 ltr motor. Die auto is zelfs voor 2026 nog rap te noemen. Geen rembekrachtiging. Hard stampen, dat wel.

Wat bij die auto's nog wel wordt gedaan: de 17mm ⌀ hoofdremcilinder wordt vervangen voor een cylinder van een latere Porsche met een 19mm ⌀ cilinder. Door de toegenomen verplaatsing van remvloeistof gaat het remmen wat krachtiger. Misschien is een aanpassing in dat gebied nog een optie(?)

Eerst: blokken enz. Dan weer proberen. Let even op wanneer je EBC green stuff of zoiets monteert: de eerste keren remmen is er niemand thuis! Heel eng!

EDIT: Hier gekeken? https://sweedspeed.com/product-category ... ng/brakes/

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » ma 30 mar, 2026 9:23

Dank voor de tips, hier kan ik wel iets mee.

En, na stevig doorrijden door het mooie Frankrijk kon het rode wondertje wel een beurtje gebruiken. Daarbij liep er een achterbandje leeg en hoorde ik ergens een bijgeluid bij een bepaalde snelheid. Bij het demonteren en terugzetten van het gerepareerde achterbandje (er zat een of andere spijker in) werd duidelijk dat het geluid van het wiellager afkomstig was. Ik heb er gelijk een nieuwe ingezet natuurlijk.

Verder moest er 3,3 liter verse Valvoline VR1 20w50 in het blokje en een nieuw oliefilter.

Afbeelding

Afbeelding

Over de hele reis heeft het ding zo’n 0,8l olie verbruikt, wat een keurige waarde genoemd mag worden voor deze auto gezien de omstandigheden. Met verse olie, een nieuw wiellager en een gefixt achterbandje mag de Saab de komende weken door als dagelijkse auto. Alleen de administratie nog even afhandelen..

Afbeelding

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » vr 03 apr, 2026 21:23

Super, lekker lezen ook zo. Doet me denken aan me jongere Saab jaren. Erg veel plezier van

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 15 apr, 2026 11:08

De 96 is noodgedwongen ingezet als dagelijkse auto. Dat is ontzettend leuk maar ook wat spartaans. Ook komen er weer nieuwe gebreken naar voren: van een van de bovenste draagarmen is een rubber bus aan vervanging toe.

Ook heb ik er voor gekozen om twee loodvrij cilinderkoppen voor m'n auto te laten maken. Het geknoei met flessies loodvervanger ben ik nu al helemaal zat. De huidige koppen had ik bij de motorrevisie wel aangepakt, flowen, nieuwe seals, kleppen opnieuw ingeslepen, maar een van de inlaatkleppen (cilinder 3) heeft me toch net ff wat te veel speling op de geleider en daardoor ontstaat er wat olieverbruik. Nou moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat de eerste "open deck" motoren wat meer olie verbruiken dan de latere motoren: die hebben andere zuigers met andere veren en de cilindervoeringen zijn minder gevoelig voor vervorming. Gelukkig is het wisselen van de cilinderkoppen een eitje dus dat pak ik binnenkort even op.

Ook heb ik twee nieuwe wielremcilinders voor de achterremmen besteld. Zo te zien hebben ze in Zweden 1 cilinder een keer van een revisieset voorzien en de andere niet. Voor 10 euro per cilinder ga ik niet lopen knoeien en zet ik er twee nieuwe in.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Francofiel's ‘66 V4: dagelijks vervoer

Bericht door turbopilot » do 16 apr, 2026 8:04

Volgens mij zijn de bovenste draagarm steunen gelijk aan 99 90 900 :-S+ :wink:

Ik doe achter ook altijd nieuwe remcilinders ,kosten zoals jij zegt, die kosten geen drol. Maar de kwaliteit is niet meer van vroeger.
Zou ze ff loshalen en invetten.

Let je wel op dat er 2 diameters remcilinders bestaan .
Normaal moet je de kleinste hebben. Maar nu weet ik niet of dat bij jou anders is :-S+ jij hebt nl geen rembekrachtiging

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 16 apr, 2026 20:53

Ik heb idd de kleine cilinders nodig volgens de docs van Saab zelf. Die heb ik dus besteld en voor montage haal ik ze even uit elkaar, check ik de kwaliteit van vooral het hoonwerk en gaan ze met vet in elkaar.

De nieuwe draagarmrubbers zijn inmiddels per post onderweg, die moeten er echt zo snel mogelijk in want dit is echt geen rijden… :lol:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » do 16 apr, 2026 21:11

Goh, ik blijf dit echt een geweldige 96 vinden. Mocht je hem ooit willen verkopen, dan houd ik mij serieus aanbevolen!

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 16 apr, 2026 21:43

Dit is dan misschien iets voor jou: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/sa ... aign=share

Afbeelding

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » do 16 apr, 2026 21:58

silvandam schreef:
do 16 apr, 2026 21:11
Goh, ik blijf dit echt een geweldige 96 vinden. Mocht je hem ooit willen verkopen, dan houd ik mij serieus aanbevolen!
Eens Sil! Zo’n vroege V4 met stalen dash.. erg mooi!

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » do 16 apr, 2026 21:58

Ronnes schreef:
do 16 apr, 2026 21:43
Dit is dan misschien iets voor jou: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/sa ... aign=share

Afbeelding
Beslist mooi! En niet eens duur. En die kleurstelling!!

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » do 16 apr, 2026 22:48

Wat een pracht… Dat maakt zeker hebberig, Ronnes.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 17 apr, 2026 8:09

silvandam schreef:
do 16 apr, 2026 21:11
Het probleem van verkopen van dit soort auto's is dat je er eigenlijk altijd verlies op maakt als je ze eerst goed in orde maakt. Als ik optel wat het nu gekost heeft kom ik op een bedrag wat ik er bij verkoop niet voor ga krijgen. Dat maakt dat je zo'n auto gewoon wat langer moet houden om de investering de moeite waard te maken.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 17 apr, 2026 8:11

Ronnes schreef:
do 16 apr, 2026 21:43

Afbeelding
Wat een leuke auto, goeie kleuren ook. En, groot voordeel: geen "open deck" motor meer maar de veel betere latere motor :O:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » zo 19 apr, 2026 13:48

Goed, er moest weer geklust worden dit weekend. Van de week merkte ik dat de auto naar links trok bij gasgever en naar rechts wilde bij gas loslaten. Da's niet goe... daarbij volgde vrij snel een harde tik bij het invoeren na een verkeersdrempel, afkomstig van rechts voor. Tijd voor onderzoek. Conclusie: draagarmrubbers vergaan. Kak.

Dus, rubbers geregeld. Rubbers in houders. Mijn auto, een hele vroege V4 zoals jullie weten, was nog voorzien van het oudere model draagarmrubberhouder, waar Saab in 1967 al een veranderd type voor was gaan leveren. Het verschil is dat bij de nieuwe rubberhouders het rubber " dichter" bij de vlakke kant geplaatst is en hierdoor ontstaat volgens Saab meer afstelmogelijkheid. Wat ook hielp wat dat iemand een hele set voor me had liggen :lol:

Afbeelding

Met een nieuwe set in huis kon ik aan de slag. Het demonteren van de bovenste draagarmen betekent wel dat de voorveren er weer onderuit moeten. Gelukkig heb ik de originele veerspanner van Saab want anders is dat een hachelijk avontuur. Zelfs met deze veerspanner vind ik het spannend, maar het werkt goed. Oké, draagarm er uit en ja.. dat was niet best wat ik daar aantrof.. het ritje door de Alpen was kennelijk wat te pittig voor de oude rubbers.

Afbeelding

Afbeelding

Dussss...

Doorpakken en de boel met vers spul in elkaar zetten.

Afbeelding

Met de bovenste draagarmen weer op hun plaats gelijk de onderste van nieuwe rubbers voorzien waarmee de hele ophanging weer rete strak is. Er ontstond wel een ander dingetje: door de verandering van de rubberhouders van oud naar nieuw model klopte er natuurlijk geen ene hol meer van de uitlijning. Camber en Caster waren veranderd, dus ook daar moest ik mee aan de slag. Dat kon zaterdagmiddag mooi nadat ik de ochtend heel gezellig met forummer " willemwerkt" en zijn 95 had doorgebracht.

Een goed vriend van mij, die in eigen huis 4 jaguars gerestaureerd heeft, bezit een handige tool om camber mee te meten. Dus PJ ingevlogen en aan de slag met de uitlijning:
Eerst maar eens meten:

links
Afbeelding

en rechts
Afbeelding

Nou, daar klopt dus niets van: met radiaalbandjes moet een 96 zo'n 1/3 tot 1/2 graad positief camber hebben, dus wat wij hier op de foto's zien is wat veel. Met de tabellen uit het werkplaatshandboek er bij wisten we wel snel hoeveel vulplaatjes (shims) er moesten worden toegevoegd om in ieder geval het camber binnen de juiste toleranties te krijgen. Helaas had ik die shims niet en waren ze ook niet heel snel te regelen. Geen nood, dan maken we ze zelf wel even. Staal was er zat in huis en met een strip van 2mm dikte konden we de nodige shims vlot maken:

Afbeelding

Ook de dunnere shims hebben we zelf gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding

Met deze shims kregen we het vlot voor elkaar om het camber netjes volgens het boek af te stellen en zelf het caster kon met wat kunst- en vliegwerk om het goed te kunnen opmeten, worden afgesteld! van het eindresultaat ben ik in alle concentratie vergeten foto's te maken.... Het enige wat nog even op de vierkollomsbrug moet is de sporing afstellen. Dat is voor morgen...

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » zo 19 apr, 2026 14:08

francofiel schreef:
vr 17 apr, 2026 8:09
Dat maakt dat je zo'n auto gewoon wat langer moet houden om de investering de moeite waard te maken.
Sterkte ermee :wink: :wink:

Ik ken het probleem, ja!

Plaats reactie