Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: 1000km en verder
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: APK!
Airco knop zit links zie ik. Recirculatie knop is opgeofferd voor mistlamp schakelaar
-
Alois
- Geregistreerd lid
Een prachtige 900 5-deurs, net als de LR Series 3 met die patina, de sleepwagen kan niet stijlvoller zijn 
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: testritjes
Ik heb inderdaad de knoppenindeling een beetje aangepast. Mistlicht achter zit nog steeds links van de stuurkolom, rechts van het stuur is het airco - ruitverwarming - aansteker - mistlicht voor - waarschuwingsknippers. De recirculatieklep gebruik ik nooit en hij gaat nog steeds automatisch dicht als je de ventilatiekanaalschakelaar op volle toeren zet. De stekker voor de klep zit nog steeds achter het facia, een beetje weggepropt achter de andere schakelaars. En de ABS doet het na mijn sensorgemeubel ook weer helemaal! Er zijn geen onnodige ingrepen meer op lage snelheden, dus mijn theorie van een sensor die te ver van het poolwiel gemonteerd was was correct
De afgelopen dagen heb ik de onderzijde van de deuren en de dorpels in de RX10 gezet. Deels voor de roestbescherming, deels voor de looks. Onder de deuren zitten van die rubberen windflapjes en daar kwam het rood van de dorpels en B-stijl onder vandaan en dat is niet mooi. Nu weer wel
Voor:

Tijdens:

En na:

Nou moet alleen de bodem nog even opnieuw in de tectyl zodat daar ook de rode waas van het spuiten vanaf is, maar het oogt al 100x beter zo.
En vandaag weer even een aantal kilometers gemaakt, in het kader van testen. Maar wie zegt dat je geen plaatjes kan schieten tijdens een testritje?

Mooi rood is niet lelijk, zeker niet op een grijze dag op een West-Fries landweggetje
De afgelopen dagen heb ik de onderzijde van de deuren en de dorpels in de RX10 gezet. Deels voor de roestbescherming, deels voor de looks. Onder de deuren zitten van die rubberen windflapjes en daar kwam het rood van de dorpels en B-stijl onder vandaan en dat is niet mooi. Nu weer wel
Voor:

Tijdens:

En na:

Nou moet alleen de bodem nog even opnieuw in de tectyl zodat daar ook de rode waas van het spuiten vanaf is, maar het oogt al 100x beter zo.
En vandaag weer even een aantal kilometers gemaakt, in het kader van testen. Maar wie zegt dat je geen plaatjes kan schieten tijdens een testritje?

Mooi rood is niet lelijk, zeker niet op een grijze dag op een West-Fries landweggetje
-
albertk
- Donateur (3x)

-
MHB_Turbo
- Donateur (3x)

Heee da's wel een heel bekend fel kleurtje
Schitterende 900 heb je overigens, complimenten!
-
vel0city
- Donateur (2x)

En we gaan door! Inmiddels 850 zo goed als probleemloze kilometers. Het enige wat er nu speelt (naast de niet-werkende airco) is een schrapend geluid bij het inveren, vermoedelijk zijn het de banden in de achterste wielkasten en kan ik het oplossen door m'n verstelbare panhardstang iets te verstellen, zodat de achteras bij maximaal inveren goed onder de auto gepositioneerd staat. Verder nog wat rammeltjes her en der in het interieur (de middenconsole moet eventjes beter vast gezet worden en de krik bij het reservewiel zit kennelijk niet helemaal vast
) maar dat is het wel. Het is nu vooral genieten tot we de 1000km hebben aangetikt, dan volgt een uitgebreide inspectiebeurt en oliewissel. Tot die tijd dus

-
Boef_Arjen
- Geregistreerd lid
Je schreef over die airco:
In mijn 900 zit nog R12 meuk dus ik wil ook ombouwen, in hoeverre is de sanden niet plug&play behalve een montagebeugel oid?Dan is het even aankijken wat ik doe: nieuwe Sanden pompen kosten een lieve duit en zijn niet helemaal plug-en-play, of deze originele Seiko Seiki pomp laten reviseren, als dat nog kan.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Goed dat je hem voorzichtig inrijdt. Ik heb na de revisie ook eerst 1000 km gereden en toen olie vervangen. Pas na 3000 km heb ik hem echt op de staart getrapt.
Airco ombouwen is wel even werk. Je moet alle pakkingen en keringen vervangen en je hebt andere slangen nodig met vul-aansluiting. Ik heb net een set slangen verkocht die ik over had. De ombouw is goed zelf te doen. Ik heb inmiddels ijkkoude airco - heel fijn bij warme dagen.
Airco ombouwen is wel even werk. Je moet alle pakkingen en keringen vervangen en je hebt andere slangen nodig met vul-aansluiting. Ik heb net een set slangen verkocht die ik over had. De ombouw is goed zelf te doen. Ik heb inmiddels ijkkoude airco - heel fijn bij warme dagen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
IJskoude airco is vooral spreekwoordelijk. Je wilt niet hebben dat je verdamper bevriest met schade tot gevolg.
Ik weet niet of een classic dat heeft, maar vanaf de NG zit er een switch erop… bij een bepaalde temperatuur schakelt hij de airco uit.
Ik weet niet of een classic dat heeft, maar vanaf de NG zit er een switch erop… bij een bepaalde temperatuur schakelt hij de airco uit.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Een Classic heeft dat ook, de vriesthermostaat schakelt bij ongeveer 3 graden C de compressor uit en bij 6 graden C weer aan. De paar keer dat hij het heb gedaan tijdens de APK voorbereiding bij Lennard hebben we de uitstromende lucht gemeten met een thermometer en kwamen we in het middenkanaal van de ventilatie uit op een luchttemperatuur van zo'n 4 à 5 graden. IJskoud is inderdaad spreekwoordelijk in dit geval, maar koelkastkoud klinkt weer niet zo goed 
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ja er zit ook een switch op de classic die er voor zorgt dat ie uitgaat bij bevriezing. Die van mij wordt koelkastkoud, hahaLuthart schreef: ↑wo 01 apr, 2026 10:01IJskoude airco is vooral spreekwoordelijk. Je wilt niet hebben dat je verdamper bevriest met schade tot gevolg.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Weer een ritje gemaakt, ditmaal richting Egmond en terug via de Schermer, genoeg dijkweggetjes daar om iets harder dan eigenlijk zou moeten bochten te nemen
Ik zit nu op zo'n 950 km, eind april gaat de auto nog even terug naar Lennard om de aircopomp te wisselen, daarna volgt de 1000km inspectie. Zoals de auto nu rijdt kan ik eigenlijk al zeggen dat er niks geks uit zal komen

-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: 1000km en verder
1000 geslaagde kilometers verder is het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt! Ik had het al eerder over een nieuwe aircopomp:

Van Seiko naar Sanden, plug en play fit. De oude pomp heeft het sinds ik de auto in bezit heb nooit gedaan (systeem was leeg door lekke condensor) en waarschijnlijk heeft hij het al een hele poos daarvoor ook al niet gedaan. De magneetkoppeling sloeg wel aan en de pomp draaide mee, maar dat was het dan wel zo'n beetje. Veel herrie maar geen koude lucht. Da's nu weer anders gelukkig

Ook nog de ideler pulley gewisseld voor een Saab900go exemplaar, de oude had weliswaar geen speling maar als het blok net aan geslagen was was duidelijk te horen dat het lager het leven niet meer zo fijn vond.
En alles weer in elkaar en afgeperst:

Op de terugreis van Sapphire heeft de Saab de 1000km gepasseerd sinds z'n indienststelling. Tijd om de inloopolie er dus uit te halen (inclusief het filter natuurlijk) en is even in de cilinders te kijken hoe de zuigers het vinden:

[zeurmodus aan] dit is toch wel het meest irritante aan een Classic, hoe goed je bij het oliefilter komt op een geblazen B202
Uiteindelijk heb ik de inlaatbuis van het luchtfilter weg gehaald, dat scheelde al een hele hoop maar het blijft geen pretje[zeurmodus uit]

Strak 4 bar oliedruk met koude motor, zoals het hoort. Er zit nu Mobil Super 2000 10W40 in.
Daarna een kijkje in de explosiekamers

Met een beetje vocht op de zuigers, maar verder geen gekke zaken die duiden op rariteiten. Ik zeg revisie geslaagd

Eenmaal thuis heb ik nog even het oliefilter open gehaald:

Het doet precies waar zo'n filter voor gemaakt is
Alle losse dingetjes die na de revisie nog in het smeersysteem terecht zijn gekomen eindigden hun weg in het filter. De andere zijde van het filter was namelijk brandschoon:

Net als de olie zelf:

En dus op naar de volgende 1000en kilometers! Binnenkort gaat nog wel even de versnellingsbak olie eruit, zodat ik de pakking van het achterdeksel kan vervangen. Er hangen druppeltjes olie onder de bak en de pakking is nat
De bak is gereviseerd en waarschijnlijk schoon gestraald, wat geen glad oppervlak achterlaat op het zachte aluminium, waardoor een pakking weinig kans heeft als deze droog (zonder vloeibare pakking dus) gemonteerd wordt. Dat moet ik nog even op gaan lossen dus, mooi moment ook om daar de olie even van te verversen en kijken hoe veel verboden glitter ik tegen kom 

Van Seiko naar Sanden, plug en play fit. De oude pomp heeft het sinds ik de auto in bezit heb nooit gedaan (systeem was leeg door lekke condensor) en waarschijnlijk heeft hij het al een hele poos daarvoor ook al niet gedaan. De magneetkoppeling sloeg wel aan en de pomp draaide mee, maar dat was het dan wel zo'n beetje. Veel herrie maar geen koude lucht. Da's nu weer anders gelukkig

Ook nog de ideler pulley gewisseld voor een Saab900go exemplaar, de oude had weliswaar geen speling maar als het blok net aan geslagen was was duidelijk te horen dat het lager het leven niet meer zo fijn vond.
En alles weer in elkaar en afgeperst:

Op de terugreis van Sapphire heeft de Saab de 1000km gepasseerd sinds z'n indienststelling. Tijd om de inloopolie er dus uit te halen (inclusief het filter natuurlijk) en is even in de cilinders te kijken hoe de zuigers het vinden:

[zeurmodus aan] dit is toch wel het meest irritante aan een Classic, hoe goed je bij het oliefilter komt op een geblazen B202

Strak 4 bar oliedruk met koude motor, zoals het hoort. Er zit nu Mobil Super 2000 10W40 in.
Daarna een kijkje in de explosiekamers

Met een beetje vocht op de zuigers, maar verder geen gekke zaken die duiden op rariteiten. Ik zeg revisie geslaagd

Eenmaal thuis heb ik nog even het oliefilter open gehaald:

Het doet precies waar zo'n filter voor gemaakt is

Net als de olie zelf:

En dus op naar de volgende 1000en kilometers! Binnenkort gaat nog wel even de versnellingsbak olie eruit, zodat ik de pakking van het achterdeksel kan vervangen. Er hangen druppeltjes olie onder de bak en de pakking is nat