[PL] Saab 900 Turbo S 1992 Friction tester

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
Plaats reactie
Alois
Geregistreerd lid

[PL] Saab 900 Turbo S 1992 Friction tester

Bericht door Alois » ma 16 mar, 2026 3:52

Dit is hier al een paar keer gepost, maar ik vond alleen dit topic. Ik weet niet of het bericht op Facebook zichtbaar is, dus ik plaats de foto hier maar even. Ik kan de originele link niet vinden, maar hij stond hier; misschien heb ik hem toen al gevonden :-)

Ik heb alleen deze gevonden, maar die is uit 1989 - viewtopic.php?f=107&t=187617&p=2010595& ... n#p2010595

De prijs is gestegen door import naar Polen, er is geen onderhoud gepleegd en zoals in de reacties staat: "wat voor nut zou het voor wie hebben?"

https://www.facebook.com/groups/3223872 ... 344855567/

Prijs 18.800€

advertentie tekst:

Te koop: Saab 900 2.0 Turbo S "Krokodil" (vliegtuigversie). Frictietest, asft tractiesysteem, in werkende staat. De auto heeft wat kleine carrosseriereparaties nodig.

Kilometerstand: 83.000 km

Bouwjaar: 1992

Automatische versnellingsbak met lange overbrengingsverhoudingen.

Prijs: PLN 80.000

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: [PL] Saab 900 Turbo S 1992 Friction tester

Bericht door Saapie » ma 16 mar, 2026 8:30

Deze stond jaren terug ook te koop. Toen voor de helft. Ik vraag mij altijd af wat kan je met zo’n auto? Terugbouwen naar origineel? Als tester mag en kan je er niet de openbare weg mee op.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 16 mar, 2026 8:41

in de tekst staat dat ie een automaat met lange overbrengingsverhoudingen heeft. Ben wel benieuwd naar de specs daarvan en wie dat gemodificeerd heeft

Als ik naar naar motorruimte en sponningen dan zou de basisauto scarabeegroen kunnen zijn geweest die later geel overgespoten is

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 16 mar, 2026 9:15

Het is soms wel handig om de weerstand te bepalen

Alois
Geregistreerd lid

Bericht door Alois » ma 16 mar, 2026 10:23

Style&Co schreef:
ma 16 mar, 2026 8:41
in de tekst staat dat ie een automaat met lange overbrengingsverhoudingen heeft. Ben wel benieuwd naar de specs daarvan en wie dat gemodificeerd heeft

Als ik naar naar motorruimte en sponningen dan zou de basisauto scarabeegroen kunnen zijn geweest die later geel overgespoten is
Ja, ik zie ook de originele Scarabgreen-lak, de airconditioning en de Turbo S zonder spoiler.

Ja, de “friction tester” is nutteloos, daar ben ik het mee eens, maar ik ken iemand die het op zijn Land Rover op rails heeft staan ​​en het heeft uitgeprobeerd.

00:35
https://m.youtube.com/watch?v=1eA9XLGrxDM

https://m.youtube.com/watch?v=A1uZpBASi ... NsZQ%3D%3D

Afbeelding

Alois
Geregistreerd lid

Bericht door Alois » ma 16 mar, 2026 10:43

Saapie schreef:
ma 16 mar, 2026 8:30
Deze stond jaren terug ook te koop. Toen voor de helft. Ik vraag mij altijd af wat kan je met zo’n auto? Terugbouwen naar origineel? Als tester mag en kan je er niet de openbare weg mee op.
Ja, ik herinner het me. Ik kan het alleen niet vinden.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 16 mar, 2026 11:45

Haha, die landi lijkt mij wel wat…

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 16 mar, 2026 12:12

ik woon om de hoek bij Airport Groningen (Eelde), misschien moet ik m toch maar kopen en dan mezelf verhuren als friction tester. Kon wel es een leuk business model zijn

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 16 mar, 2026 12:25

Volgens mij heb jij geen gele Saab nodig om “friction” te testen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 16 mar, 2026 12:50

ik draai in mijn 900 altijd dit periodecorrecte nummer

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=srbZkTr ... rbZkTr9otM

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » ma 16 mar, 2026 17:29

Alleen wordt het dan "fraction too little friction", want daar gaat het natuurlijk om op een start/landingsbaan, teveel rubber zorgt voor verminderde frictie.

Anyway: deze auto's komen met enige regelmaat voorbij, recent is nog een 9000 afgehamerd op iets van 50.000 SEK. Dus als je geen haast hebt gewoon de veilingsites in Zweden in de gaten houden (klaravik.se heb ik ze al meerdere keren voorbij zien komen).

Alois
Geregistreerd lid

Bericht door Alois » ma 16 mar, 2026 23:59

Style&Co schreef:
ma 16 mar, 2026 12:12
ik woon om de hoek bij Airport Groningen (Eelde), misschien moet ik m toch maar kopen en dan mezelf verhuren als friction tester. Kon wel es een leuk business model zijn
:D :O: :lol:

Alois
Geregistreerd lid

Bericht door Alois » di 17 mar, 2026 0:04

NeufegliseThierry schreef:
ma 16 mar, 2026 17:29
Alleen wordt het dan "fraction too little friction", want daar gaat het natuurlijk om op een start/landingsbaan, teveel rubber zorgt voor verminderde frictie.

Anyway: deze auto's komen met enige regelmaat voorbij, recent is nog een 9000 afgehamerd op iets van 50.000 SEK. Dus als je geen haast hebt gewoon de veilingsites in Zweden in de gaten houden (klaravik.se heb ik ze al meerdere keren voorbij zien komen).
Ik denk ook dat die kameraad uit Polen net uit de kroeg kwam voordat hij de advertentie schreef, de prijs is absurd.

En als ik het me goed herinner, had die auto geen kentekenplaten. Of de kentekenplaat is van een andere auto, of hij staat geregistreerd op andere papieren (van een andere Saab).

Er zijn wel oldtimers in Polen, maar die zijn geel. Ik weet niet precies aan welke eisen een auto moet voldoen. Ik weet alleen dat auto's die niet in Tsjechië geregistreerd kunnen worden, wel in Polen geregistreerd en vervolgens geïmporteerd kunnen worden (auto's uit Japan, de VS, enz.).

Afbeelding

Plaats reactie