Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: testritjes

1978-1993
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: APK!

Bericht door vel0city » ma 23 feb, 2026 21:25

YES!

Afbeelding

Het belangrijkste papiertje is binnen! Vanaf vandaag is dit land officieel weer een straatlegale 900 Turbo rijker!

Dit is wel iets op de zaken vooruit lopen. We beginnen namelijk afgelopen vrijdag, 20-2. Het transport vanuit de box richting Lennard (Sapphire) met een tussenstop bij een uitlijnboer. Dat transport was al een avontuurtje op zich, want dit was het trekpaard:

Afbeelding

Wie zich het nog kan herinneren, deze combi heeft al eens eerder gereden, maar toen was de Classic in een iets andere staat:

Afbeelding

Helemaal kaal geplukt en onder een hoes om in de stromende regen richting Meppel te gaan, voor het verdere las- en spuitwerk. Maar nu dus niet! Nu is ze klaar en is ze gewoon op eigen kracht de trailer op gereden :mrgreen:

Na een heerlijk relaxte rit (voor zover je relaxt kan rijden met een Land Rover Series 3) zijn we zonder problemen aangekomen in Alkmaar, waar de eerste klus staat te wachten: uitlijning. Dit om in ieder geval de sporing goed te krijgen, zodat de auto in ieder geval mooi rechtuit wilt en niet nerveus wordt doordat beide voorwielen liever hun eigen kant op gaan.

Afbeelding

Intussen was Lennard aangekomen op z'n zaak en heeft de Classic haar eerste officiële kilometers gemaakt. 1.8 km welteverstaan :mrgreen: Ze kon voor de deur kennis maken met een andere bekende van het forum:

Afbeelding

Heerlijk toch die felle kleuren 8)

Zo komen we op de zaterdag, 21-2. Ik had nog wat klusjes op papier staan die ik zelf niet kan uitvoeren. De grootste waren natuurlijk de APK zelf en al het afstelwerk wat daarbij hoort (lampjes, handrem, etc), maar ook de airco vullen/testen en de afstelling van de wastegate controleren. En dus kom ik aan op die zaterdag en staat de Classic al met de nodige slangen in het motorruim:

Afbeelding

De airco heeft ruim 10 uur onder een druk van zo'n 13 bar gestaan. Ze heeft wel wat verloren in die tijd, niet bijster veel maar toch wel iets, dus we zijn op speurtocht uit gegaan. Helaas hebben zowel Lennard als ik met lekspray geen lekke fittingen of slangen op kunnen sporen, dus hebben we de keuze gemaakt om het systeem gewoon te gaan vullen en er fluoriserende vloeistof bij te doen, zodat een eventueel lek in de toekomst toch nog op te sporen zou moeten zijn.

In de tussentijd zijn de lampen afgesteld:

Afbeelding

Yours truly heeft er ook nog wat aan gesleuteld :mrgreen:

Afbeelding

Ik was al aardig op weg! Een lamp moest wel worden afgesteld, maar de overige 3 waren eigenlijk al prima in orde. Voor wie het niet opvalt: de LED's zijn er weer uit. Ik vond ze toch iets te wit licht uitstralen. Er zitten nu Phillips HighVision halogeentjes in en die doen het ook prima.

Daarna ging de auto omhoog en heeft Lennard de hele onderzijde van de auto geïnspecteerd (ook in het kader van de APK). Daarna is de auto weer omlaag gegaan, intussen was het airco-apparaat zo ver om de drukken te gaan testen na het vullen van R134A en de bijbehorende olie. Daar had de auto echter niet heel veel zin in. Sinds ik de auto heb heeft de airco het nog niet eerder gedaan, ook niet in het half jaartje dat de auto nog reed, begin 2021. Dit door een lekke condensor, die al vrij lang voordat ik eigenaar werd het hele aircosysteem leeg heeft laten lopen. En dus moest alles nu weer even op gang komen, zeker in het begin gebeurde er niks, de pomp sloeg niet aan. Er werd het e.e.a. getest en doorgemeten:

Afbeelding

Om aan te gaan heeft de pomp een aantal voorwaarden nodig om te gaan draaien: genoeg druk in het systeem, motortemperatuur is <115 graden C en de temperatuur van de verdamper moet >6 graden C zijn. Druk hadden we zat, maar daar bleef het wel bij. Even meten en ja hoor, motortemperatuursensor defect. Of nou ja, defect, hij is niet van het goede type. Ik had hem vernieuwd, maar kennelijk is mij een verkeerde sensor verkocht want deze bleef stug uit staan terwijl het blok nergens in de buurt van die 115 graden C kwam. Maar ja, we willen wel verder, dus even snel met een extra draadje de sensor overbrugt. Airco aan en.... niks. Blijft alleen de vriesthermostaat nog over en dat we die hadden overbrugd ineens klak! Een draaiende pomp! Maar nog steeds geen druk. Nog maar eens uit en aan, en nog eens, en nog eens, en... Aan!

Afbeelding

De linker manometer staat op zo'n 10 bar, wat betekent dat de pomp aan het pompen is! Intussen was de overbrugging van de vriesthermostaat ook weer weg en warempel, de airco doet het nog steeds! Weer uit en weer aan gezet en hoppa, in een keer aan. Ze moest dus even wakker worden, niet gek na meer dan 6 jaar niks te hebben gedaan. Inmiddels is er ook een nieuwe (en goede) motortemperatuursensor onderweg, dus de overbrugging voor die sensor kan ik ook weer snel opheffen.

Intussen was het tijd om op te ruimen (Lennard had nog wat andere afspraken) en zijn we gisteren, 22-2 weer verder gegaan. Na nog wat afstelwerk onder de auto was het eerst de zaak om te kijken of de airco nu wel in een keer aan wilde na een nachtje uit te hebben gestaan. Sleutel om, starten (wat nog steeds in 2 tellen gaat :mrgreen: ), airco aan en....

Afbeelding

3.3 graden C! Oftewel, ijskoud, zelfs zo koud dat ik wolkjes kon blazen in de auto bij het uitademen :wow: Classics staan bekend om hun diepvriestemperaturen bij goed werkende airco's en dit exemplaar is daar een mooi voorbeeld van. Nou is het de taak om het systeem te monitoren voor de komende tijd, om te zien of het ook zo ijskoud blijft. Om het af te sluiten is er nog een stickertje geplakt:

Afbeelding

Daarna was de wastegate nog aan de beurt en heeft Lennard de rest van de nakijkpunten nog uitgevoerd. Met zijn thumbs up was het dus tijd voor hét moment waar je dus zo lang naar uit kan kijken. 4 jaar, 8 maanden en 20 dagen nadat deze Classic haar laatste zelfstandige kilometers heeft gereden was het zover om weer eens écht te gaan rijden! Met groene platen erop kon ze een mooi proefrondje gaan rijden om te zien of al mijn werk in die afgelopen jaren wel goed is gedaan. En zo geschiedde!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van 0 km op de dagteller naar bijna 80 km erbij. Stukjes N-wegen, rontondes, drempels, stoplichten, snelweg, de hele mikmak. Het was een genot om weer eens bij het optrekken die duw in je rug te voelen vanaf 2500 toeren en de naald van de APC meter diep in het geel te zien, tegen het rode aan :wow: Niet te gek natuurlijk, het blokje moet nog even inlopen natuurlijk :mrgreen: De olie komt op de snelweg niet boven de ~60 graden C uit en met 2400 toeren draai ik gewoon >3,5 bar oliedruk, dus het blok is ook helemaal blij.

Natuurlijk komen er nu dingetjes boven water die nog wat aandacht vereisen de komende tijd. Het stuur gaat nog wat te zwaar (mogelijk is de beruchte kruiskoppeling tussen stuurkolom en het stuurhuis de boosdoener en loopt deze stroef), er is een beetje windgeruis rondom de bestuurdersdeur (of het is de linker achterdeur, daar moet ik nog achter zien te komen), de richtingaanwijzer wil niet lekker naar rechts blijven aangeven, etc. Klein spul dus, niet slecht! En zo kon ze na 80 km weer in Alkmaar staan voor haar laatste overnachting bij Lennard:

Afbeelding

Tot ik dus vanmiddag het eerste plaatje in deze post mocht ontvangen van Lennard. Goedgekeurd! En meteen voor 2 jaar, deze dame wordt in november inmiddels ook al weer 35 jaartjes jong. En dus was ze er klaar voor om weer op pad te gaan, weer naar haar eigen stalling waar ze in meerdere vormen en maten de afgelopen 4,5 jaar heeft gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Naast eerder genoemde aandachtspuntjes ga ik ook de dorpels en de onderzijde van de deuren nog in een goede laag antiroest zetten, zoals ze het ook heeft gehad in het verleden. Het maakt het zijaanzicht van de auto ook wat mooier, zo'n zwarte rand aan de onderzijde, i.p.v. rood met af en toe een zwarte lijn van de tochtrubbers van de deuren. Het zijn details, maar toch :wink:

Lang heeft ze niet kunnen genieten van haar "complete" bestaan, nog geen 5 minuten nadat ik de auto binnen had gezet was er al weer iets vanaf gehaald:

Afbeelding

De eerder genoemde richtingaanwijzer haal ik morgen even uit elkaar om hem weer goed te krijgen, dat ze niet bijna vanzelf weer naar beneden wilt vallen. Het blijft een projectauto tenslotte, maar ik kan nu wel met trots zeggen dat het een RIJDEND project is :wow:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 23 feb, 2026 23:08

Ongelooflijk mooi!

Krijg jij (het bovenste torx-boutje van) die richtingaanwijzerhendel los zonder het dashboard los te halen?
1992 5d 900 s lpt 16v B202S, lucas/garrett, 145pk, a3, eucalyptusgroen / buffalo

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door silvandam » ma 23 feb, 2026 23:11

Kun je het Saabforum ook uitspelen? Zo ja, dan heb jij het gedaan. Fenomentaal!
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 23 feb, 2026 23:20

Ewout schreef:
ma 23 feb, 2026 23:08
Ongelooflijk mooi!

Krijg jij (het bovenste torx-boutje van) die richtingaanwijzerhendel los zonder het dashboard los te halen?
Zeker! De hendels zitten op een slede die met twee schroefjes onderaan in de stuurkolom vast zitten. Die loshalen en je trekt ze zo naar beneden, kan je ze zo los halen en uitbouwen.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door willemwerkt » ma 23 feb, 2026 23:27

Wauw, wat een mooi project.
En wat een geduld heb jij.
Jaloersmakend.
Groet, Willem

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door theun » di 24 feb, 2026 9:55

Prachtig en proficiat met het behaalde resultaat! Ik hoop hem echt eens in het echt te kunnen bewonderen.
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 96 1971

Tissa
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Tissa » di 24 feb, 2026 13:25

Gefeliciteerd! Knap gedaan zo en wat een genot moet dat zijn geweest! :O:
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door Krizzie » di 24 feb, 2026 18:36

Wat mooi! :mrgreen:

60c olietemp is wel erg laag trouwens, denk dat de thermostaat open blijft staan.. Zou normaal 80 a 85c moeten zijn.

En nu moet Lennard snel mijn 900 afmaken! :roll:
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Polderracer
Geregistreerd lid

Bericht door Polderracer » wo 25 feb, 2026 17:59

Dat ziet er fantastisch uit! Volgen mij heb ik hem gezien maandag (ik werk aan de overkant :D )

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door 9323 » wo 25 feb, 2026 18:05

Geweldig resultaat!

En: dank voor de tip over de richtingaanwijzerhendel. Die van mij blijft ook niet in de goeie richting staan.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Saapie » wo 25 feb, 2026 18:14

Geweldig!!!!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door albertk » do 26 feb, 2026 21:31

:D Wat een weg,maar wat een resultaat! Gefeliciteerd. Nu snel laten taxeren en dan lekker genieten.
SAAB 9-5 2.3t Arc

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 27 feb, 2026 12:59

Het is een beauty…

Mag ik vragen wat jouw uitlijn-adresje is in Alkmaar? Die waar ik laatst keer was, was ik niet zo bijster content over.
Saab 9-3 estate 1.8t 2009
Saab 9-3 Estate 1.8t, bj 2005 , 2024-2025 exit 337000km
Ford focus C-Max 1.6 futura bj 2006, 2022-2024
Mazda 6 sportswagon 2.0 GTM-LINE bj 2011, 2017-2021
Volvo V40 1.8 sport, bj 2002. 2012-2017
Suzuki alto 1.0 GLS 2010-2012

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 01 mar, 2026 18:07

Dank allen voor de mooie woorden! Ik ben er ook zeer content mee, het is echt weer een genot om in een Classic te rijden :wow:

@LarsJanse ik ben al een aantal keer bij Noorderkade geweest. 2x voor de 9-5 en nu voor de 900. Camber kunnen ze niet echt afstellen op een Classic (heb je shims voor nodig en kennis van zaken) maar de 9-5 hebben ze snaarstrak gekregen.

@Krizzie daar heb je gelijk in. Ik kan alleen niet goed lezen :mrgreen: De olietemperatuurmeter is niet lineair opgebouwd, dus ik dacht dat de olie koeler was dan eigenlijk wordt aangegeven. De olie wordt zo'n 70-75 °C en blijft op de snelweg daar zo'n beetje hangen. Met wat meer stadsverkeer wordt 'ie zo'n 80-85 °C.

Ik heb na de APK niet stil gezeten. De auto heeft zo'n 320 km gereden nu en vanzelfsprekend komen daar dan wat dingetjes uit naar voren. Om te beginnen, de eerder genoemde knipperlichthendel. Deze had, zoals onze Classics wel vaker hebben, niet echt veel zin meer om goed te werken. Met name naar rechts knipperen was lastig, gezien bij elke bobbel of heuvel in de weg de hendel weer terug viel. Daar is gelukkig veel over geschreven op het internet en de fix is relatief goed te doen. Dus een dag na de APK lag de hendel thuis en kon ik erop gaan opereren.

Afbeelding

Afbeelding
Het slijtagepatroon is goed zichtbaar. De hendel wordt normaal gesproken op z'n plek gehouden op de uiteinden van het heuveltje in de behuizing, maar door de jaren heen slijt het aluminium steeds meer weg, waardoor het nokje aan het einde steeds vlakker wordt. Het stalen rollertje in het beweegbare deel van de hendel grijpt dan niet meer goed aan, waardoor de boel steeds makkelijker naar beneden wilt bewegen.

Afbeelding
En zo lost men dat op. Een beetje bijslijpen met een Dremel om weer een goed nokje te creëren...

Afbeelding
...en na wat schoonmaken en nieuw vet weer in elkaar. Met goed resultaat gelukkig, de hendel blijft nu weer strak omhoog staan :wink:

Afgelopen woensdag was het in eens echt voorjaar. Tijd om een groot rondje te gaan rijden! Met een tussenstop op een inmiddels vaste fotografeerplek:

Afbeelding

Tijdens deze rit (en in mindere maten ook al bij vorige ritten eigenlijk) kwam er nog iets naar voren: onterechte ABS ingrepen. Op hele lage snelheden (<20km/u, de teller stond al stil) was duidelijk voelbaar hoe de ABS remmen aan het lossen was, het rempedaal trilde namelijk licht en je hoorden het ABS kleppenblok in de motorruimte werken. Lennard was dit ook al opgevallen en dacht in eerste instantie dat er nog ergens een luchtbel in het systeem aanwezig was. Nog een keer goed ontluchten stond dus op het programma, wat diezelfde woensdagavond nog plaats vond:

Afbeelding

Afbeelding

Naast rondom ontluchten heb ik ook nog eventjes de ontluchtingsnippeltjes op de voorremmen vervangen voor niet-veroeste exemplaren. Ik dacht dat die nieuw waren, maar de roest op de nippeltjes dacht daar anders over :wink:

Het ontluchten was echter zonder resultaat, nog steeds greep de ABS onterecht in. Het systeem werkt dus, maar niet zoals het hoort :mrgreen: Een beetje Googelend en nalezen van de ABS documentatie van de Classic bracht mij op een ander idee: wielsensoren, specifiek, de sensor op het linker achterwiel. Bij de 9-3 en 9-5 schijnt het voor te komen dat het poolwiel op de homoknieet nog wel eens breekt, waardoor het "gat" in het signaal op lage snelheden te lang laag is, met als gevolg een ABS die denkt dat er een wiel blokkeert. Classics hebben daar eigenlijk nooit last van, maar de symptomen kwamen wel erg overeen bij mij. Ik wist nog namelijk van een hele tijd geleden (dat ik nog met de achteras bezig was, ergens in 2023 :oops: ) dat ik links achter de sensor moest plaatsen met een opvulringetje, om te zorgen dat de sensor niet tegen het poolwiel aankwam dat op het wiellager was gemonteerd. Zou het kunnen dat dat opvulringetje de sensor nu te ver weg plaatst van het poolwiel op het lager en er op lage snelheden geen of een zeer zwak signaal binnenkomt, en de ABS dus ingrijpt omdat hij denkt dat het wiel blokkeert?

Meten is weten! Ik had ooit nog ergens voor een prikkie een kleine AliExpress oscilloscoop gekocht voor wat anders en er vervolgens nooit wat mee gedaan. Maar dit is een uitstekende situatie om zo'n ding aan te sluiten! En zo geschiedde:

Afbeelding
Met wat draad een verlengsnoertje gemaakt om de krokodillenbekjes van de oscilloscoop aan te kunnen sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

En gelijk raak! Op de 1e afbeelding zie je het signaal van de sensor op het wiel rechts achter. Langzaam aan het wiel draaiend komt er een AC spanning met een mooie sinusgolf binnen. Op de 2e afbeelding zie je het signaal van het linker wiel. Er is een sinus meetbaar, maar veel zwakker dan aan de andere kant, terwijl ik op dezelfde snelheid het wiel rond draai. De spanning moet tussen de 0.15V en 0.7V zijn aldus de ABS handleiding, maar ik zit hier nog niet eens op 0.1V. Gevolg: de ABS computer denkt dat het wiel blokkeert door het te zwakke signaal en gaat dus ingrijpen. Hoe komt dat? Nou:

Afbeelding

Dit ringetje zat ertussen. Slechts 1mm dik, maar dus al dik genoeg om het signaal zo erg te doen afzwakken. Ik heb de sensor weer gemonteerd zonder ringetje en het signaal weer gemeten, welke gelukkig al meteen 1000x beter was. De sensor raakt ook het poolwiel niet, dus ik zeg vooralsnog: opgelost! Ik moet nog een testritje er mee maken, want om dit op te lossen moest de auto weer even met de kont omhoog:

Afbeelding

Zo kon ik gelijk nog het volgende dingetje aanpakken: corrosie :oops: Ik dacht alles te hebben gehad, maar Lennard wees mij bij zijn inspectie er nog op dat ik de achterste veerstoppen had gemonteerd terwijl er nog wat oppervlakkige roest zichtbaar was. Dat kan absoluut niet natuurlijk en gezien de auto toch omhoog moest voor de ABS perikelen heb ik gelijk maar korte metten gemaakt met deze roest:

Afbeelding

Afbeelding

Brunox, aflakken en een goeie laag tectyl erover. Dat moet goed komen denk ik :mrgreen:

Komen we nog eventjes terug bij de airco. Ik heb de motortemperatuursensor vervangen voor een correct exemplaar:

Afbeelding

Afbeelding
Rechts de nieuwe, juiste schakelaar. Zie de verschillende schakeltemperaturen op de schakelaar, de oude schakelde bij 100 °C pas in en bij 95°C al weer uit, waardoor de aircopomp nooit in kon schakelen wanneer de motor op normale bedrijfstemperatuur was.

Afbeelding
Omdat het koelsysteem toch gedeeltelijk leeg was heb ik gelijk maar de thermostaat vervangen voor een nieuw origineel exemplaar. Het "oude" nieuwe originele exemplaar hield de motor veel te koel onderweg. Nou maar even aanzien hoe deze het houdt, het is de laatste tijd met de originele thermostaten een beetje hit-or-miss. De 9-5 had er ook al last van een tijdje terug, daar heb ik begin vorig jaar in 3 maanden 3x de thermostaat moeten (laten) wisselen voor ik op een goed exemplaar kwam die niet al bij 78°C open ging en waarvan het afdichtrubber z'n naam niet waar maakte...

Afbeelding

Het volgende punt qua airco is echter wat minder fijn nieuws. Het is namelijk duidelijk geworden dat de aircopomp z'n beste tijd wel heeft gehad. Hij heeft het nog 2x gedaan, maar sinds afgelopen woensdag is het dus ook gedaan met de pret. De magneetkoppeling komt in, de pomp draait mee, maar er komt alleen maar een raar ratelend geluid uit en de eerder gemeten ijskoude lucht is in geen velden of wegen te bekennen:

Wanneer de auto weer rijdbaar is laat ik het systeem weer leeghalen om de pomp uit te bouwen. Dan is het even aankijken wat ik doe: nieuwe Sanden pompen kosten een lieve duit en zijn niet helemaal plug-en-play, of deze originele Seiko Seiki pomp laten reviseren, als dat nog kan. Er zijn een aantal bedrijven die dat doen en het is sowieso voordeliger, maar dan moet de pomp natuurlijk nog wel te redden zijn. De tweede optie heeft dan ook de voorkeur, maar we gaan het zien. Het is wel duidelijk dat een projectauto echt een projectauto blijft :-P+

Afijn, nog een plaatje dan:

Afbeelding

Met al dat schermgeweld tegenwoordig is het toch erg fijn om in het donker in deze cockpit te zitten :mrgreen:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » zo 01 mar, 2026 18:37

vel0city schreef:
zo 01 mar, 2026 18:07
Afbeelding

Met al dat schermgeweld tegenwoordig is het toch erg fijn om in het donker in deze cockpit te zitten :mrgreen:

waar zitten jouw airco en recirculatieknoppen?
live your dreams

Plaats reactie