Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!

1967-1980
Plaats reactie
francofiel
Donateur
Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4, motor gaar

Bericht door francofiel » di 02 dec, 2025 11:26

Goed. Voor ik er achter kwam dat ik de hevel nog een keer onder handen moest nemen heb ik nog wel even een ander klusje aangepakt, de motorbedrading. Hitte is funest voor de draden dus dat lazerde aan alle kanten uit elkaar..
Afbeelding

De hele verzameling stekkers, draad en krimpkous moest er aan te pas komen..
Afbeelding

Maar zo kan het wel weer een paar jaartjes mee denk ik:
Afbeelding

Gisteren heb ik de hevel dus nog een keer opnieuw aangepakt, met de opmerkingen van Ronnes en Sonett als leidraad. Heren, dank voor de oplettendheid en de tips. Het druklager zit nu in de hevel zoals het zou moeten. Dat was weer een goed uurtje extra werk, maar nu zit het zoals bedoeld. En recht.

In drie dagen tijd, zat, zon en ma, heb ik zo'n 20 uur aan de 96 kunnen werken. Flink meters kunnen maken waardoor de motor nu klaar staat voor montage.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 02 dec, 2025 12:43

Je kunt ook nog een pyrojacket gebruiken om bepaalde kabels te beschermen tegen hitte.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 04 dec, 2025 22:42

Ook maar ff een nieuwe thermostaat er in, ik moest het deksel er toch nog af halen omdat de slangpilaar voor de waterslangen te hoog stond voor de nieuwe carburateur.

Afbeelding

Verse er in, met een door mij geboord gaatje voor het makkelijker ontluchten van het koelsysteem

Afbeelding

Afbeelding

Deksel weer terug met de slangpilaar die nu een halve centimeter lager staat

Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » zo 07 dec, 2025 19:42

Naast het vervangen van de thermostaat en het iets aanpassen van de aansluiting voor de twee waterslangen ben ik vooral even bezig geweest met de installatie van de weber 34 ICH carburateur. De plaatsing door middel van de bijgeleverde adapterplaat zinde mij gewoon niet: de carbu kwam daarmee zo hoog te staan dat het originele luchtfilter niet zou passen en omdat de carburateur een tikkie scheef kwam te staan kwam ik ook lullig uit met de gasstang. Het pijpje waar de benzineslang op komt stond ook verkeerd. Tenminste: niet naar mijn zin.

Als je de solex en de weber naast elkaar zet zie je de verschillen. Ik heb om te beginnen het aanvoerpijpje voor de brandstof verplaatst op de weber. Dat gaat vrij makkelijk, het gietstuk is immers aanwezig en het overtollig geworden gat heb ik met een plugje weten af te dichten, zie foto's:

Voor:
Afbeelding

en na:
Afbeelding
Afbeelding

Door het aanpassen van de waterslang-aansluiting (lager plaatsen in het thermostaathuisdeksel) en het verplaatsen van de brandstoftoevoer kan de adapter nu komen te vervallen!
Afbeelding

Hier even met een provisorisch vulstukje, het correcte isolatieplaatje is onderweg en is 5mm dik
Afbeelding

Dan nog het probleem van de choke:
De wijze waarop weber de choke bediening heeft uitgevoerd is prima maar loopt bij mijn vroege v4 klem tegen het originele luchtfilterhuis. Dat moest dus ook anders:

Ik heb de chokekabelklembout losgemaakt van de hevel
Afbeelding

en een nieuw gaatje op de hevel gemaakt:
Afbeelding

Omdat de hevel nu een stuk lager is komen te zitten is er meer dan voldoende ruimte onder het luchtfilterhuis vrijgekomen.
Afbeelding

Door deze aanpassingen is het mogelijk geworden de weber 34 inch te gebruiken in plaats van de solex pdsit in combinatie met het originele Saab luchtfilterhuis. Hierdoor is de conversie naar weber eigenlijk onzichtbaar geworden en dat was mijn bedoeling.

francofiel
Donateur
Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4, motorrevisie!

Bericht door francofiel » wo 10 dec, 2025 8:54

Nu de uitlaatpoortjes van de cilinderkop naar 40mm doorlaat zijn gebracht moesten ook de twee flenzen nog even worden uitgedraaid. Dat heb ik gisteren nog even gedaan:

Afbeelding

Rechts de oude diameter, links na het uitdraaien:

Afbeelding

Ook weer klaar:

Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 12 dec, 2025 10:41

Ik heb ook de bediening van de gasklep voor elkaar nu. Omdat de gasklep precies andersom draait en de hevel op en andere plaats zit moest ook daar de draaibank voor worden benut. Een simpel busje met m5 draad, twee kogelscharnieren en een stukje draadeind m5. Het busje heb ik zelf gemaakt:

Het busje is gemaakt van een oude bout van een draagarm. Ik heb daar eerst een gat in geboord
Afbeelding

En daar vervolgens draad in getapt
Afbeelding

Daarna op maat gedraaid en klaar is kees
Afbeelding

Goed, de bediening van de gasklep in de definitieve uitvoering:
Afbeelding

En dan ziet dat er zo uit als het gemonteerd zit:
Afbeelding

Het gedraaide busje komt op de carburateur:
Afbeelding

En dan de rest op de motor en aangesloten:
Afbeelding
Afbeelding

Als de koppelingsplaat nou ook nog eens zou komen (DPD is dus ook @#$) dan kan die motor er weer in.....

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » za 13 dec, 2025 1:12

Goed bedacht hoor.
Ben jij soms de broer van 'mc Gyver' ?
Groet, Willem

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 13 dec, 2025 20:01

Haha :lol: Als ik er zo naar kijk zou het zo kunnen zijn ja.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 13 dec, 2025 21:21

Heerlijk zo'n draaibank thuis. Lekker bezig.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 13 dec, 2025 23:42

De draaibank is voor deze klus echt goud waard, maar minstens zo onmisbaar is mijn Milwaukee haakse stiftslijper:

Afbeelding

Dat ding is echt geniaal voor slijpen, polijsten, doorslijpen enz. Ik kan dat ding echt van harte aanbevelen aan iedere beun. :D

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » za 13 dec, 2025 23:49

Oh, wauw, dat wil ik ook.
Je hebt 'm alleen niet van Makita 18 V volgens mij.
Wel op lucht van HBM zag ik.
Is wel een aanrader inderdaad.
Groet, Willem

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 13 dec, 2025 23:53

Klopt, alleen Milwaukee heeft een accumachine, in hun M12 lijn. Lucht is mooi maar maakt herrie en je hebt een compressor nodig met flink wat opbrengst.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 17 dec, 2025 9:13

Met vertraging kwam vandaag de koppelingsplaat binnen. DPD was het pakket namelijk eventjes kwijt. Je verwacht het niet he..

Hoe dan ook, de nieuwe (of eigenlijk gereviseerde) plaat is van prima kwaliteit. Voor zo'n 9 tientjes heeft Fa. Kawe uit Raalte dat netjes gedaan.
Afbeelding

Daarna maar door voor montage, ik had toch niets beters te doen.
Afbeelding

Het door mijzelf gedraaide centreergereedschap, waarmee je ook het toplagertje in de krukas kunt monteren, werkt perfect
Afbeelding

Met de uitleg van forummer Jota de drukgroep op de juiste hoogte gemonteerd en dan alleen nog even nog even aantrekken met 28nm
Afbeelding

En klaar!

Met de montage van de koppeling achter de rug kan de motor terug in de auto. Dat staat voor vanavond op de planning :-)

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 17 dec, 2025 9:27

ziet er goed uit en je houdt er de gang goed in :thumbup2:

wellicht te overvloede,
is de hevel waarmee je de koppeling/drukgroep bediend wordt nog goed? Check even of het gat nog mooi rond is.

Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 17 dec, 2025 9:52

Ha Hans, de hevel heb ik al moeten restaureren. Het gat was natuurlijk uitgesleten. Ik heb het opnieuw gelast en geboord, nu zit ook dat weer goed.

Plaats reactie