Trionic project inbouwen
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Re: Trionic project inbouwen
Hi Jeroen, ik geloof dat Dion er een nieuwe in heeft gezet, dus ik hoop dat het eerst zo goed is, bedankt voor het aanbod;) Kijk er heul erg naar uit om morgen te gaan rijden 
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Als het blokje lekker warm is, geef hem maar goed van jetje!! 
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Nieuwe TPS van Bosch kost ong. 3 tientjes. Zolang ze nog prima verkrijgbaar zijn, zou ik altijd voor een nieuwe gaan!
Het is een koperstripje wat over een grafiet baantje schuift. Elke keer krast dat contactje er overheen als je het gaspedaal bediend. Dus ook die slijten…
Nu is dit type vrij robuust. Vroeger bij mijn peugeotjes sleten die spoortjes altijd door, dus elk gebruikt exemplaar was gewoon gaar op een bepaalde stand. Niks waard.
Een inductieve sensor heeft daar minder last van, dus die zou ik wel gewoon gebruikt durven te gebruiken…
Het is een koperstripje wat over een grafiet baantje schuift. Elke keer krast dat contactje er overheen als je het gaspedaal bediend. Dus ook die slijten…
Nu is dit type vrij robuust. Vroeger bij mijn peugeotjes sleten die spoortjes altijd door, dus elk gebruikt exemplaar was gewoon gaar op een bepaalde stand. Niks waard.
Een inductieve sensor heeft daar minder last van, dus die zou ik wel gewoon gebruikt durven te gebruiken…
-
Saapie
- Donateur (2x)

Klopt, ik heb er ooit 10 nieuwe gekocht voor 100 euro ( uitverkoop bij een onderdelen bedrijf) Zo lang onderdelen nog nieuw te koop zijn, leg ik af en toe een voorraad aan.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Ik zag hem toen op JenD staan voor een 80 euro, dat vond ik vrij veel. Ik zie nu dat ze inderdaad via winparts ook te krijgen zijn en veel goedkoper, genoeg keuze in de toekomst dus, en als die daar op zijn klop ik graag aan bij Groothandel Saapie.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Je moet zoeken op het bosch part nummer. RenD is vaak veel duurder met dit soort dingen. Deze dingen zijn niet specifiek voor Saab gemaakt, maar zitten op veel meer auto’s.
Het onderdeelnummer voor een TPS van een T5 systeem is: 0 280 122 014
Het onderdeelnummer voor een TPS van een T5 systeem is: 0 280 122 014
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Aan de T5 gangers, ik merk dat de auto, zeker met koude motor veel tijd nodig heeft om te starten, vaak zeker 15 omwentelingen (soms ook meer
) voordat er iets gebeurd en de eerste onsteking levert kort ook maar 600/700 toeren op om dan wel snel naar 1000 te gaan. Ook moet ik eigenlijk altijd even kort een beetje gas bijgeven voordat ie aanslaat. Is dit een bekend probleem? Ik heb vernomen dat T5 eerst wat tijd neemt om dan pas te starten, in tegenstelling tot lucas die gewoon begint met inspuiten en vonken tot de boel loopt, maar dit duurt wel erg lang lijkt mij.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Accu is goed? Wat je beschrijft is idd traag.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Zal vanavond even kijken naar een goede maand geleden had ik 12.6 V gemeten, een Varta D24 60ah, ik denk 3 jaar oud. In winterslaap ligt accu binnen of aan de druppellader
-
9000-95
- Donateur

Is in elk geval niet goed. T5 start inderdaad niet zo snel als veel andere systemen maar binnen een omwenteling of 2-3 dient hij wel aan te slaan. Dat niet gelijk aanslaan heeft dacht ik ook te maken met het feit dat T5 geen nokkenas sensor heeft maar het ionisatie signaal van de di gebruikt om te synchroniseren na de start.
Dat je gas bij moet geven is nog een teken dat er iets niet klopt, zou absoluut niet nodig moeten zijn. Kan van alles wezen, slechte bdp, valse lucht, brandstof druk problemen, temperatuur sensoren, di etc. Live data en fueltrims uitlezen gaat je waarschijnlijk wel een richting geven.
Dat je gas bij moet geven is nog een teken dat er iets niet klopt, zou absoluut niet nodig moeten zijn. Kan van alles wezen, slechte bdp, valse lucht, brandstof druk problemen, temperatuur sensoren, di etc. Live data en fueltrims uitlezen gaat je waarschijnlijk wel een richting geven.
-
Ruud 9.3
- Donateur

T5 zou moeten starten zonder gas bijgeven.
Bij start spuiten alle cilinders in, T5 kent dan immers de stand en slag van de zuigers nog niet.
Pas wanneer de DI dat vaststelt slaat hij aan.
Extra gasgeven, lees extra lucht erbij, zou dat starten juist niet bevorderen.
Juiste bougies ? op 11mm ?
Vuile stationair klep ? of open / gesloten stand van de klep niet juist geprogrammeerd ?
Startpoging waarbij de stekker van de koolstof pot eraf ligt ?
(te) dikke olie ?
Bij start spuiten alle cilinders in, T5 kent dan immers de stand en slag van de zuigers nog niet.
Pas wanneer de DI dat vaststelt slaat hij aan.
Extra gasgeven, lees extra lucht erbij, zou dat starten juist niet bevorderen.
Juiste bougies ? op 11mm ?
Vuile stationair klep ? of open / gesloten stand van de klep niet juist geprogrammeerd ?
Startpoging waarbij de stekker van de koolstof pot eraf ligt ?
(te) dikke olie ?
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Bougies NGK BCPR7ES heb ik op aanraden juist gegapt op 8 mm, dat leek de standaard te zijn. Olie is 10w60, dikker dan standaard maar lijkt mij geen probleem.
Koolstofpot kan ik eens loshalen, ik heb die met jouw beschrijving van jaren terug ook aangesloten op de ECU omdat in de auto het toch soms wel een beetje naar benzine rook. Klep zal ik eens nalopen en misschien dit jaar nog eens live tracken in de suite, winterslaap staat ook om de hoek. Wordt vervolgd!
Koolstofpot kan ik eens loshalen, ik heb die met jouw beschrijving van jaren terug ook aangesloten op de ECU omdat in de auto het toch soms wel een beetje naar benzine rook. Klep zal ik eens nalopen en misschien dit jaar nog eens live tracken in de suite, winterslaap staat ook om de hoek. Wordt vervolgd!
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Mijn T5 ombouw 99 startte (voor de schade...) altijd in 3-4 omwentelingen, dus ik vrees dat er iets niet helemaal lekker is in jouw systeem. Ik zou bij gas bij geven meteen denken aan de stationair regelklep (mechanisch of elektrisch probleem) of brandstofdruk problemen. Je zou voor de lol eens kunnen proberen wat er gebeurt als je eerst een de motor 2x laat rondgaan, contact uit zetten, en dan nog een startpoging. Als ie dan wel mooi aanslaat zit het in je brandstof inspuiting. Als het niks verandert verdenk ik de stationair klepphthalaat schreef: ↑ma 08 dec, 2025 13:23Aan de T5 gangers, ik merk dat de auto, zeker met koude motor veel tijd nodig heeft om te starten, vaak zeker 15 omwentelingen (soms ook meer) voordat er iets gebeurd en de eerste onsteking levert kort ook maar 600/700 toeren op om dan wel snel naar 1000 te gaan. Ook moet ik eigenlijk altijd even kort een beetje gas bijgeven voordat ie aanslaat. Is dit een bekend probleem? Ik heb vernomen dat T5 eerst wat tijd neemt om dan pas te starten, in tegenstelling tot lucas die gewoon begint met inspuiten en vonken tot de boel loopt, maar dit duurt wel erg lang lijkt mij.
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
Een heel domme test is om de stationair klep slang (tussen klep en spruitstuk na gasklep) helemaal los te halen, zodat je gewoon enorm valse lucht trekt. Als het dan beter start is het een klep die te ver dicht staat bij starten.phthalaat schreef: ↑di 09 dec, 2025 14:47Bougies NGK BCPR7ES heb ik op aanraden juist gegapt op 8 mm, dat leek de standaard te zijn. Olie is 10w60, dikker dan standaard maar lijkt mij geen probleem.