Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Re: Francofiel's ‘66 V4, motor gaar
Mooi staaltje werk hier weer! Leuk om te lezen en plaatjes kijken
-
francofiel
- Donateur

Mijn motortje was voorzien van een Solex 34 PDSIT carburateur, waarmee het ding net niet helemaal optimaal presteerde. Met name het wat "arm" lopen in lichte belasting, bij zo'n 80 km/h in z'n 4, was irritant. Volgens de service bulletins van Saab een bekende kwaal waar ze verschillend "oplossingen" voor hadden. Uiteindelijk hebben ze in '69 die hele solex gedumpt voor een of andere unit van Ford. Ook net nie dus.
Oke, tijd voor een weber 34 ICH, de aanbevolen vervanger voor de Solex. Ik kon via via aan een zo goed als nieuw setje komen, dat heb ik nu op het spruitstuk geklust.

Oke, tijd voor een weber 34 ICH, de aanbevolen vervanger voor de Solex. Ik kon via via aan een zo goed als nieuw setje komen, dat heb ik nu op het spruitstuk geklust.
-
francofiel
- Donateur

Ik heb de "nieuwe" weber 34 ICH dus gemonteerd met de aluminium spacer maar ik ben er nog niet helemaal happy mee. Heeft iemand een idee of dit zo goed zit?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Een aluminium spacer lijkt me geen goed idee ivm warmteoverdracht. Je kunt beter zo'n zwarte van plastic hebben, die isoleert beter. Is dat het enige waar je niet happy mee bent of is er meer?
Alex
Alex
-
redmervand
- Donateur (6x)

Als je doet op hoe de carb reageert, de gasstang aanpassen is nog al een gepiep en komt vrij nauwkeurig op hoe hij reageert.
-
francofiel
- Donateur

Die aluminium spacer kennelijk bij de set en is ook zoals ie bij diverse aanbieders geleverd wordt kennelijk. Het luchtfilter is met een kleine aanpassing nu ook netjes passend. Alleen de aansluitingen op het gasstangengebeuren zal wel even wat hobbyen worden. 
-
redmervand
- Donateur (6x)

Misschien heb je hier wat aan, mijn knutselwerk
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Klepveren met geel merk zijn toch standaard?francofiel schreef: ↑do 27 nov, 2025 12:48... nieuwe, sterkere, klepveren worden gemonteerd.
Zit er geen adapterplaat onder de carburateur, met aansluiting voor rembekrachtiger?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Auto heeft nog geen rembekrachtiger, maar zou wel een tussenplaat moeten hebben voor de carterontluchting.
Alex
Alex
-
francofiel
- Donateur

Mijn auto is van net na de zomer 1966 en zelfs nog uit een soort van voor-serie V4. De motor is van juli 1966. Het is een open deck motor met open carterventilatie. Heel anders dus dan de closed deck motor die vanaf 1967 gebruikt werd. Dat is ook een ding met de klepveren: die zijn nog slapper dan de veren die er nu in zijn gekomen en inderdaad van het type zijn wat door jullie als standaard wordt gezien. Dat zijn ze ook, bij de closed deck, niet bij de open deck.
Zo heeft mijn auto dus meer gekke dingen. Eigenlijk moet je het zien als een 65/66-er tweetakt 96 waar een V4 in zit.
Zo heeft mijn auto dus meer gekke dingen. Eigenlijk moet je het zien als een 65/66-er tweetakt 96 waar een V4 in zit.
-
francofiel
- Donateur

De oude originele klepveer

De nieuwe, van de latere versie dus

En naast elkaar

De nieuwe, van de latere versie dus
En naast elkaar
-
francofiel
- Donateur

Ik heb die tussenplaat dus niet. Zonder tussenplaat kun je de weber 34 ich niet monteren: de voorkant van die carburateur (vlotterkamer zijde) is langer dan die van de Solex en zonder tussenplaat staat de carburateur zo laag dat hij klem komt te zitten op de aansluitingen van de waterslangen op het thermostaathuis. Door de tussenplaat komt de carburateur iets hoger en schuin naar links te staan waardoor je de nodige ruimte bij het thermostaathuis wel hebt. De aluminium tussenplaat wordt door skandix meegeleverd bij de ombouwset.Alex B schreef: ↑za 29 nov, 2025 1:01Auto heeft nog geen rembekrachtiger, maar zou wel een tussenplaat moeten hebben voor de carterontluchting.
Alex
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... lclY6pKv_3
-
francofiel
- Donateur

Gisteren kwamen de laatste onderdelen binnen, waarvan vooral de drijfstanglagerschalen belangrijk waren: zonder die dingen kon ik niet verder namelijk. Met alles in huis tijd voor de eindsprint!
Begonnen met de zuigers: de zuigerveren op de juiste manier om de zuigers waarbij vooral de plaats van de sloten volgens de instructies moest natuurlijk.

Lagerschaal op z'n plek

Daarna even dippen in motorolie zodat de boel lekker gesmeerd gemonteerd kan worden

Voor het plaatsen van de zuiger natuurlijk nog wat smeermeuk op de krukastappen

En dan de zuigers in het blok, hiervoor heb ik een nieuw stukje gereedschap gekocht: een zuigerverentang met losse klembanden. Werkt vele malen beter dan de ouderwetse zuigerverenklem die je moet aandraaien. Wat een pleurisdingen zijn dat toch.

Lagerkappen er op en handvast

En dan de drijfstanglagerkappen vast op moment.

Hatsikidee!

Door naar de stoterbussen:

Koppakkingen!

Op het blok, klaar voor de kop

En dan de kopjes er ook maar op he..

En op moment vastzetten, met weer een andere momentsleutel

Nog even het blok omdraaien voor de nieuwe oliepomp

Terug naar boven, stoterstangeln en tuimelaars er op

Ook weer vast met de momentsleutel natuurlijk!

Door naar de inlaatspruitstukpakking

En het hele inlaatzwikkie er op, en op moment vastzetten

Potverdorie, het lijkt weer een motor!

Verse carterpanpakking

Daarna even een klein gevecht met het terugplaatsen van het carter: door de nieuwe grotere oliepomp had het carterpannetje even wat liefde van de bolle hamer nodig anders paste het net niet... dat kostte wat tijd en vieze klauwen, dus geen foto's.
Wel een foto van het hele ding in elkaar!

Begonnen met de zuigers: de zuigerveren op de juiste manier om de zuigers waarbij vooral de plaats van de sloten volgens de instructies moest natuurlijk.
Lagerschaal op z'n plek
Daarna even dippen in motorolie zodat de boel lekker gesmeerd gemonteerd kan worden
Voor het plaatsen van de zuiger natuurlijk nog wat smeermeuk op de krukastappen
En dan de zuigers in het blok, hiervoor heb ik een nieuw stukje gereedschap gekocht: een zuigerverentang met losse klembanden. Werkt vele malen beter dan de ouderwetse zuigerverenklem die je moet aandraaien. Wat een pleurisdingen zijn dat toch.
Lagerkappen er op en handvast
En dan de drijfstanglagerkappen vast op moment.
Hatsikidee!
Door naar de stoterbussen:
Koppakkingen!
Op het blok, klaar voor de kop
En dan de kopjes er ook maar op he..
En op moment vastzetten, met weer een andere momentsleutel
Nog even het blok omdraaien voor de nieuwe oliepomp
Terug naar boven, stoterstangeln en tuimelaars er op
Ook weer vast met de momentsleutel natuurlijk!
Door naar de inlaatspruitstukpakking
En het hele inlaatzwikkie er op, en op moment vastzetten
Potverdorie, het lijkt weer een motor!
Verse carterpanpakking
Daarna even een klein gevecht met het terugplaatsen van het carter: door de nieuwe grotere oliepomp had het carterpannetje even wat liefde van de bolle hamer nodig anders paste het net niet... dat kostte wat tijd en vieze klauwen, dus geen foto's.
Wel een foto van het hele ding in elkaar!
-
jorisk
- Donateur

Mooi hoor! Vlot en netjes gewerkt, vast niet de eerste keer dat je zoiets doet