Defecte fan repareerbaar?
-
Pascal1975
- Geregistreerd lid
Defecte fan repareerbaar?
De fan van mijn 9-3 van 2002 is defect. Inmiddels vervangen door een gebruikt exemplaar. Maar vind het altijd zonde om iets weg te gooien en wil de oude repareren. Ik denk dat het probleem in het koperen "stukje buis" zit. Is dit een weerstand of condensator? En is die los verkrijgbaar en waar? Het betreft de versie met 2 stekkers.

-
9000-95
- Donateur

Re: Defecte fan repareerbaar?
Daar zit een weerstand in. Bij de lage snelheid wordt de weerstand in serie met de motor gezet. Of die weerstand stuk is, is een kwestie van doormeten. Zou heel laagohmig moeten zijn, een paar ohm of nog minder. Met een defecte weerstand zou je fan ook nog wel werken, de lage snelheid doet het dan niet meer maar de hoge nog wel.
Als het ding het helemaal niet meer deed, zal het eerder in de motor zitten. Koolborstels zijn dan de eerste verdachte, zitten er vier in.
Als het ding het helemaal niet meer deed, zal het eerder in de motor zitten. Koolborstels zijn dan de eerste verdachte, zitten er vier in.
-
ReinO
- Donateur (2x)

deze ziet er nog wel erg netjes uit en tja, alles loont en ook gewoon een fijn
idee om te repareren binnen redelijkheid.
idee om te repareren binnen redelijkheid.
-
Pascal1975
- Geregistreerd lid
Hij werkt inderdaad wel nog op hoge snelheid. Waar zou ik zo een weerstand vandaan kunnen halen?9000-95 schreef: ↑zo 09 nov, 2025 20:14Daar zit een weerstand in. Bij de lage snelheid wordt de weerstand in serie met de motor gezet. Of die weerstand stuk is, is een kwestie van doormeten. Zou heel laagohmig moeten zijn, een paar ohm of nog minder. Met een defecte weerstand zou je fan ook nog wel werken, de lage snelheid doet het dan niet meer maar de hoge nog wel.
-
lars
- Donateur (2x)

https://www.bol.com/nl/nl/p/draadgewond ... 002227520/
Bijvoorbeeld
Heb zelf ooit een houder gemaakt die weerstand ook in op dezelfde plek in de luchtstroom van de ventilator plaatste, om oververhitting te voorkomen.
Werkte zoals het hoort. Tip is wel even verder te zoeken dan de Bol link (was even een quick and dirty voor het gemak) Kan een stukkie goedkopen namelijk.
Succes!
Bijvoorbeeld
Heb zelf ooit een houder gemaakt die weerstand ook in op dezelfde plek in de luchtstroom van de ventilator plaatste, om oververhitting te voorkomen.
Werkte zoals het hoort. Tip is wel even verder te zoeken dan de Bol link (was even een quick and dirty voor het gemak) Kan een stukkie goedkopen namelijk.
Succes!
-
Pascal1975
- Geregistreerd lid
Maar hoe weet ik of dit de juiste is?lars schreef: ↑ma 10 nov, 2025 0:07https://www.bol.com/nl/nl/p/draadgewond ... 002227520/
Bijvoorbeeld![]()
Succes!
-
lars
- Donateur (2x)

-
Pascal1975
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de link. Ik begrijp even niet hoe ik de weerstand moet aansluiten. Er zijn 3 kabels, en maar 2 aansluitingen. Moet er op 1 van de aansluiting dan 2 draden?lars schreef: ↑ma 10 nov, 2025 6:55http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... eplacement
0.2-0.25 Ohm, 50-75W weerstand

-
scancaep
- Geregistreerd lid
Nee, die gaat naar de connector op de eerste foto de bovenste, met dezelfde kleur draad.
Deze doorknippen en aan elkaar solderen en goed isoleren met isolatie tape.
-
Pascal1975
- Geregistreerd lid
Dus de groene kabels aan elkaar solderen en de witte aan de weerstand. Maar wat komt er dan aan de andere kant van de weerstand? Beide groene kabels?scancaep schreef: ↑zo 16 nov, 2025 12:09Nee, die gaat naar de connector op de eerste foto de bovenste, met dezelfde kleur draad.
-
9000-95
- Donateur

-
Pascal1975
- Geregistreerd lid
Dank je!9000-95 schreef: ↑zo 16 nov, 2025 16:58https://saabwisonline.com/9-3-9400/2000 ... m-2-speeds
In dat schema zie je hoe het zit.