Nogmaals Weber

1967-1980
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Nogmaals Weber

Bericht door v4 hans » za 25 okt, 2025 15:42

Hallo allen,

Ik weet het even niet meer. Wie kan mij helpen?
Afgelopen jaren heb ik mijn weber door allerlei aanpassingen veel te rijk afgesteld.

Ik heb nu alles terug gebouwd naar een basis afstelling.
Die ziet er zo uit:

Afbeelding

Nu probeer ik mijn CO of lucht-brandstof verhouding goed te zetten. De stelschroef die daarvoor gebruikt wordt kan ik echter helemaal dichtdraaien. Wat gaat er dan mis?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 25 okt, 2025 20:33

Dan staan je gaskleppen te ver open of je trekt valse lucht. Denk bij gaskleppen in principe in enkelvoud aan de primaire. Draai het stelschroefje voor stationair toerental uit zodat het de gasklep niet meer open houdt. Als dan bij dichtgedraaide mengselschroef de motor niet afslaat zou je ergens een luchtlek moeten hebben. De punt van de mengselschroef is nog goed en niet vervormd?

Alex

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 25 okt, 2025 21:01

Bedankt Alex,
ik ga het proberen.
ik heb al wat met remmenreiniger rond gespoten om valse lucht uit te sluiten. Dat heb ik ook niet gevonden.

onderstaand vond ik nog ergens online:
Afbeelding
dat moet ik dan ook maar even proberen.

maar al met al denk ik dat het toch ergens anders zit. Ik ben begonnen met het opnieuw afstellen omdat de motor bokte bij een licht geopende gasklep. Aanvankelijk bokte hij vreselijk tussen de 2000 en 3000 toeren, en zonder versnelling. Ik dacht dat hij te veel benzine kreeg. Daarna heb ik de basis afstelling voor de jets weer ingebouwd. Nu bokt hij nog bij een minimale gasklep opening, bijvoorbeeld bij het langzaam rijden op de parkeerplaats in de stad.
Gasgeven (versnellen) en gas loslaten is geen probleem.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 26 okt, 2025 19:07

Waar bokken vandaan komt weet ik eigenlijk niet, kan me niet herinneren er last van te hebben gehad. Hoe is het vlotterkamerniveau? En hoe staat de ontsteking?

Alex

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 27 okt, 2025 22:25

bedankt Alex,
ik heb vanavond eerst de mengschroef maar eens gedemonteerd. Die ziet er nog prima uit. wel wat verkleurd, maar dat lijkt me niet het probleem. Helaas heb ik geen nieuwe bij de hand.

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 27 okt, 2025 22:28

Aansluitend de bovenkant van de carburateur er afgehaald om de vlotter te bekijken en te testen. Dat had ik nog nooit gedaan.
Dat lijkt goed. 41 mm met een slag van ongeveer 9/10 mm.

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 27 okt, 2025 22:46

ik heb ook gelijk het vacuummembraam getest.
ook hier maar een kort videotje van gemaakt.

ook dit werkt volgens mij prima, dus ik heb het deksel maar weer terug geplaatst.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 01 nov, 2025 11:41

Vandaag gaat de zoektocht verder.
Mijn doel is:
1) stationeer afstellen
2) hikken bij lage toeren lage belasting verhelpen

Ik heb een paar kleinere idle jet besteld. Dat gaan we maar eerst proberen. Ik had 50 en 65 op de eerste en tweede trap, nu heb ik 47/45 en 40 ook beschikbaar.

Ik vind het wel vreemd dat het kleiner moet, maar ja we gaan het proberen. Wellicht heeft het ook met mijn Y-uitlaat te maken, maar volgens mij wordt daar het mengsel iets armer van. (weet ik niet zeker, moet ik nog even opzoeken)

Inmiddels heb ik ook tijdelijk een DB Gauge van Innovate gemonteerd. Dit werkt op een wilde band lambda sensor. Als de basis goed is, dan maar proberen het hele bereik goed te krijgen.

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 01 nov, 2025 19:05

Ik denk altijd verkeerd om met lambdawaarde, 12,8 betekent toch aan de rijke kant?

Alex

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 01 nov, 2025 19:46

Ja,
12,8 betekent 12.8 delen lucht op 1 deel benzine.
Bij 12.3 heb je de meeste power, bij 16 loopt hij het zuinigst.

Zie onderstaande afbeelding.

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 01 nov, 2025 20:07

Maar het is helaas weer niet gelukt vandaag.
Volgende week maar met een "moderne" Saab 93 aan de Viking meedoen.

Zelfs met een station sproeier van 35, krijg ik hem niet correct afgesteld. De mengselschroef kan nog steeds volledig dicht. RA-RA wat is er veranderd.

Ik krijg hem prima gestart, loopt dan onregelmatig en veel te rijk. Tot ik de mengselschroef helmaal dicht heb, dan staat hij ongeveer op 11 / 12. Maar dan bij wegrijden, minimaal gas hikt de carb.

Hij krijgt dus teveel benzine, of te weinig lucht.
Op advies van Alex de gasklep nog wat verder dicht, een kleine verbetering.

Hieronder een plaatje,
Volgens mij hebben mijn troubles met dit principe te maken. Bij minimale gasklep opening gaat er een bypass in werking. En ik denk dat in mijn geval die bypass al werkt met de gasklep in stationeer stand.
Ik heb vanmiddag gekeken en in mijn carb. zitten twee minigaatjes vlak boven elkaar op die plek.

Afbeelding

Voor de volledigheid ook nog even het weber stationeer systeem:

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 02 nov, 2025 0:41

Onregelmatig lopen kan ook nog komen uit vervroeging van de ontsteking. Komt het vacuümsignaal dat naar je 123 gaat van en punt met constant vacuüm of gebruik je nog steeds het ported vacuüm-aansluitpunt op de carburateur? Misschien heb je het al eens verteld maar ik weet het even niet meer.

Heb ik je de curves waarmee ik rijd al eens gestuurd? Bij lage toeren is ie wat consistenter. Die plotselinge extra vervroeging tussen 800 en 1000 toeren die ik bij jouw curves zag kan het onrustig maken.

Alex

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 03 nov, 2025 12:38

ik heb afgelopen zaterdag ook wat met de onsteking gespeeld.
Mijn 123ignition verdeler gebruikt de vacuum aansluiting op de tussenplaat onder de carburateur. (waar de rembekrachtiger ook op zit).
Die gaf bij stationeer, ca 1000 toeren een .2 bar onderdruk. Maar mijn programma staat nu zo ingesteld dat onder de 1500 toeren er geen aanpassing aan de vervroeging plaats vindt.
Dus bij stationeer is het alleen de centrifugaal vervroeging die mee doet. Mijn programma staat ingesteld op 10gr voorontsteking bij 1000 toeren en dat doet hij ook.

Je had al een keer jouw vervroeging gedeeld. voor de leesbaarheid hieronder nog eens
Afbeelding

Ongetwijfeld kan ik nog iets spelen met de ontsteking maar dat verhelpt de basis oorzaak van mijn probleem niet.
Wordt vervolgt.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 03 nov, 2025 21:27

om zaken uit te sluiten, zojuist even de vaste timing op mijn 123 ignition gecontroleerd (BDP, + 0 graden) en die is goed.
daarna de motor opgewarmd en de compressie getest.

cil 1 : 11,5 bar
cil 2 : 11,25
cil 3 : 11 bar
cil 4 : 10,9

Dat lijkt me ook prima toch? Wel iets meer onderling verschil dan verwacht maar dat zal (denk ik) niet het verschil maken in mijn weber afstelling.
Helaas vergeten de kleppen te stellen. Dat had ik eigenlijk eerst moeten doen, maar gezien het resultaat zal dat nu niet veel uitmaken..

wordt vervolgd.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 15 nov, 2025 14:11

Alles uit elkaar gehaald.
Schoonmaken controleren en weer in elkaar zetten.
Het thermostaat huis van de choke zat verstopt. Maar dat verhelpt mijn issue nog niet.

Wordt vervolgd
Afbeelding

Plaats reactie