nieuwe hoofdkoppelcilinder - geen olie erin

2002-2012
Plaats reactie
belomorkanal
Geregistreerd lid

nieuwe hoofdkoppelcilinder - geen olie erin

Bericht door belomorkanal » vr 05 sep, 2025 13:22

hi allen,

laatst reed ik fijn rond in de 9-3, genietend van de v6 brul tot m'n koppelingspedaal besloot dat het onderin blijven zitten toch fijner was dan terugkomen..

ik dacht dat de hoofdcilinder aan gort was na veel google, dus ik bestellen en die erop zetten, bleek prima klus te zijn alleen nu:

er komt met geen mogelijkheid olie in die cilinder. proberen te ontluchten van de nippel aan de versnellingsbak, er kwam niets uit. Ik proberen te ontluchten bij het remvloeistofreservoir, geen olie. alles losgehaald, dicht systeem gemaakt zodat die olie rond zou moeten pompen vanuit de slang die naar het remvloeistoftankje gaat en dan via de originele leiding naar een potje met remolie erin. he-le-maal niets.

Wat doe ik hier verkeerd? is die cilinder aan gort? wanneer pompt die cilinder er olie in? als ik het koppelingspedaal intrap toch? (dus als ik die stang verder in de cilinder duw)

Alvast bedankt!

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: nieuwe hoofdkoppelcilinder - geen olie erin

Bericht door fozwart » vr 05 sep, 2025 18:57

Ik doe olie in het potje en begin linksachter te ontluchten, daarna rechtsvoor, dan rechtsachter daarna linksvoor. Ik sluit een pompje aan op de nippel van de remklauw en pomp net zolang totdat er olie komt. (af en toe potje bij vullen natuurlijk). Je hoofd cilinder zou daarmee gewoon olie moeten krijgen.

Ontluchten altijd eerst op de langste remleiding en per circuit.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 05 sep, 2025 19:38

Hebben jullie het nu over de remcilinder of koppelingscilinder?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 06 sep, 2025 8:52

Hoofdkoppelingscylinder, zorg ervoor dat je pedaal geheel terug komt in de begin stand anders komt er nooit olie vanuit het reservoir de pomp in, Als je goed ontlucht hebt en je trapt langzaam je koppellingspedaal in dan is het olietoevoer gaatje het eerst wat afgesloten anders pomp je de olie terug het reservoir in en dat is niet de bedoeling van deze pomp.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » za 06 sep, 2025 11:36

fozwart schreef:
vr 05 sep, 2025 18:57
Ik doe olie in het potje en begin linksachter te ontluchten, daarna rechtsvoor, dan rechtsachter daarna linksvoor. Ik sluit een pompje aan op de nippel van de remklauw en pomp net zolang totdat er olie komt. (af en toe potje bij vullen natuurlijk). Je hoofd cilinder zou daarmee gewoon olie moeten krijgen.

Ontluchten altijd eerst op de langste remleiding en per circuit.
Hehe, ik heb 't over de koppeling, niet de remmen :p

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » za 06 sep, 2025 11:38

jansen schreef:
za 06 sep, 2025 8:52
Hoofdkoppelingscylinder, zorg ervoor dat je pedaal geheel terug komt in de begin stand anders komt er nooit olie vanuit het reservoir de pomp in, Als je goed ontlucht hebt en je trapt langzaam je koppellingspedaal in dan is het olietoevoer gaatje het eerst wat afgesloten anders pomp je de olie terug het reservoir in en dat is niet de bedoeling van deze pomp.
maar hij zit nu vol met lucht, althans, ik krijg vanuit het reservoir naar de cilinder geen olie, pedaal staat helemaal omhoog (beginstand) dit klopt toch niet? ;-|+

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 06 sep, 2025 13:58

Klopt inderdaad niet, vul aansluiting moet olie doorlaten zodra je de drukstang 1mm beweegt naar voren moet ie hem afsluiten en beginnen met druk opbouw.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 06 sep, 2025 14:02

Zit je vul leiding niet verstopt, en anders probeer hem door te blazen met lucht spuit.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » za 06 sep, 2025 16:34

zostraks nog gekeken of alles goed was, maar ik vond die hoofdcilinder wat raar klinken.. bleek dat ik dus een foutieve unit heb gekregen van partspoint... heel die stang is uit de zuiger vandaan...

nieuwe cilinder onderweg met leidingen en noem 't maar op, we gaan 't zien.

ik hou jullie up to date!

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » zo 07 sep, 2025 17:45

belomorkanal schreef:
za 06 sep, 2025 11:36
Hehe, ik heb 't over de koppeling, niet de remmen :p
Overheen gelezen.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » vr 19 sep, 2025 14:19

Goed, toch maar even een update hierover.

Nieuwe leiding van de hoofdkoppelingscilinder naar de bak toe, alles nieuw van binnen naar buiten toe, ik vul dat ding met olie, het loopt erin!

...en het loopt net zo snel uit de bak als dat ik 't in het reservoir mieter......

goed. Subframe is eronder vandaan, bak is eraf en koppeling zat VOL met olie. Afijn, nieuwe koppelingsset van sachs dan gelijk maar, nieuwe hulpkoppelingscilinder en dan kunnen we in ieder geval door.

mooi man, zo'n b284 met 6bak.... ;-|+

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » zo 19 okt, 2025 17:33

Goed, tijdje geleden alweer maar hier zijn we weer:

nieuwe hulpkoppelingscilinder, nieuwe koppeling + drukgroep en als ik toch bezig ben kan er ook wel een nieuwe downpipe + rear section achteraan.. ;)

beestje koppelt mooi, rijdt als een speer en klinkt nu ook top!

Plaats reactie