Uitval en startproblemen Saab 9-3 T5 MY00

1993-2002
RedArrow90
Geregistreerd lid

Uitval en startproblemen Saab 9-3 T5 MY00

Bericht door RedArrow90 » do 28 aug, 2025 14:39

Voor de vakantie:
- Aircopomp en condenser vervangen en gevuld. Klinkt alsof er een klein lek in de uitlaat zit (helaas geen tijd gehad om dat op te lossen)
- Startmotor vervangen (soms kwam de kroon niet naar buiten), gebruikte 9-5 startmotor gemonteerd die we nog hadden liggen.
- Brandstoffilter vervangen.
- Soms start ze pas nadat de startmotor 7 keer ronddraait. Geen patroon/oorzaak kunnen vinden, gebeurt bij zowel warm als koud.

Onderweg naar Italie:
- Tijdens het tanken blijkt de inhoud van (één van de) uitlaatdempers de uitlaat te zijn verlaten. Lange slierten zilverwitte haren komen uit de uitlaat.
1e keer
- Net voor Italië, ~30 graden. In de file, stil staand in neutraal stationeer draaiend, auto valt uit. Geen gesputter. Bij opnieuw proberen te starten draait de startmotor, echter geen ontsteking.
- 20 minuten aan de kant gestaan, ondertussen DI cassette gewisseld (oude en nieuwe waren beide rood), en lichten, airco uitgezet. Opnieuw starten en ze slaat normaal aan, om na 10 seconden stationair draaien uit te vallen. Nog een keer starten en zelf het toerental rond de 1500rpm te houden, en ze blijft draaien. Na een minuutje ook zelfstandig stationair. Daarna nog 5 minuten gedraait, voordat we de weg weer op zijn gegaan (nog steeds file helaas). Airco op econ.

Tussentijd
- Rijd goed, geen verlies in vermogen, geen meldingen op het dashboard, geen abnormale geluiden. Ook file gereden.

2e keer
- 30-60 minuten na eerste keer. Wederom in een file. 1e versnelling, lichtelijk gas bij gevend langzaam vooruit rijdend, toeren vallen als een baksteen. Geen gesputter van tevoren, geen meldingen op het dashboard Opnieuw proberen te starten; startmotor draait goed, maar geen ontsteking.
- Na 5 minuten gestart, ze slaat normaal aan, maar valt vervolgens, terwijl ik gas bij geef, weer uit.
- Nog eens 10 minuten gewacht, en weer gestart. Ze slaat weer normaal aan, en deze keer houd ik haar 2500-3000rpm, we stonden op een vervelende plek, en weggereden.
- Nog geen 10 meter verder valt ze weer uit. Wegenwacht gebeld, heeft ons afgesleept zonder ernaar te kijken.
- Garage waar ze heen gebracht is doet geen analyse
- Saab op transport gegaan naar Nederland

Thuis:
- Auto rijd, maar start slecht. Lang doorstarten. Daarna draait ze als een zonnetje.
- Warm laten draaien, uit zetten en opnieuw starten, deze keer start ze zonder problemen. Rondje mee gereden, zonder problemen, weer uitgezet en opnieuw gestart, zonder problemen.
- Paar dagen later nog een keer gedaan, koud weer slecht starten, warm gaat het beter.
- Saab is uitgelezen maar er zijn geen foutcodes opgeslagen.

Verdere observaties:
- Tank meer dan de helft vol, euro 95
- Geen vloeistoffen op/onder de motor
- Bij starten en niet aanslaan geeft de rpm-naald eens in de zoveel tijd een stuiptrekking naar boven (dit schijnt een manier te zijn om de BDP-sensor snel te checken).
- Benzinepomp zou kunnen, maar de symptomen zijn atypisch zoals ik ernaar kijk
- BDP-sensor zou kunnen.
- DI-cassettes zouden kunnen. De reserve was van onbekende staat, dus het kan zijn dat deze er ook mee opgehouden is, maar dat zou dan wel heel veel toeval zijn.

Wie heeft suggesties over hoe we dit verder kunnen aanpakken?

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Uitval en startproblemen Saab 9-3 T5 MY00

Bericht door Oosthoek » do 28 aug, 2025 16:20

Vervelend zeg, vooral als het op vakantie gebeurt.

Mijn amateur-sleutelgevoel* gaat bij je omschrijving toch denken aan de benzinepomp. Heb je al geprobeerd of hij sneller start wanneer je de auto eerst enkele seconden op "on" zet voordat je start? Ik dacht dat je op die manier kon testen of de benzinepomp genoeg druk opbouwt. Volgas rijden is geen probleem?

* dat niet bijzonder fraai ontwikkeld is, heeft het verleden bewezen

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 28 aug, 2025 16:27

Bij starten toerenteller stuip naar boven? Zou niet moeten. Zou ongeveer 200 rpm moeten aangeven (net uit de hoek).

Denk dus BDP....

My 2p

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 28 aug, 2025 16:55

Sorry Merlijn

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 28 aug, 2025 17:35

Denk ook bdp.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » do 28 aug, 2025 22:59

Airco uit en hij deed het weer?
Misschien toch de accu of de dynamo die niet meer genoeg gaat bijladen als de airco aan is?
Vreemd is wel dat je bij het uitlezen geen foutcodes hebt gezien.

- Startmotor vervangen (soms kwam de kroon niet naar buiten), gebruikte 9-5 startmotor gemonteerd die we nog hadden liggen.
Kan dit wel?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 29 aug, 2025 7:43

Is al gezegd: sluit de bdp sensor uit. Die magneet gaat niet 'lineair ' defect. Daarna
weet je of dit gebrek een ander gebrek bedekt. Of het is opgelost natuurlijk.
Dat klopt tenminste ook dat er niets uit te lezen valt.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » vr 29 aug, 2025 9:46

Dank voor jullie reacties. ReinO, bedoel je dat een haperende BDP-sensor niet via het uitlezen te zien is? Ik heb een BDP-sensor en ga kijken hoe ik die kan inbouwen. Wordt vervolgt.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 29 aug, 2025 9:54

defecte bdp geeft inderdaad geen foutmelding.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » zo 31 aug, 2025 13:37

Vandaag de bdp sensor vervangen en helaas zonder succes. Ze blijft er lang over te doen om aan te slaan met starten.

Dus bdp en di zijn nu uitgesloten. Dan toch brandstof? Zou het vervangen van het brandstoffilter iets getriggerd kunnen hebben?
Nu dsn toch maar brandstofpomp vervangen? De huidige zit er 3 jaar en zeg 30k kilometer in.

Als aanvulling: als ze start gaat het rijden daarna zonder problemen, alleen ben ik niet verder dan ritjes van iets van 10 kilometer geweest omdat ze onderweg naar Italië 2 maal spontaan is uitgevallen en ik liever niet langs de kant kom te staan.

Wat zouden jullie als volgende stap doen?

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 31 aug, 2025 18:38

Oosthoek schreef:
do 28 aug, 2025 16:20
Heb je al geprobeerd of hij sneller start wanneer je de auto eerst enkele seconden op "on" zet voordat je start? Ik dacht dat je op die manier kon testen of de benzinepomp genoeg druk opbouwt. Volgas rijden is geen probleem?
Dit al eens geprobeerd?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 31 aug, 2025 23:03

Die uitlaat, zit die niet verstopt?

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 01 sep, 2025 10:46

Oosthoek schreef:
zo 31 aug, 2025 18:38
Dit al eens geprobeerd?
Ja geprobeerd en helaas zonder resultaat.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 01 sep, 2025 10:47

9323 schreef:
zo 31 aug, 2025 23:03
Die uitlaat, zit die niet verstopt?
Daar heb ik ook aan gedacht. Maar dan zou ik verwachten dat ook tijdens het rijden hick-ups zouden zijn. Het is nu bij het starten. Hoe zou ik verstopping kunnen testen?
Wat wel opvalt is dat ze soms 'eerder' aanslaat wanneer je gas geeft tijdens het starten, maar dat kan ook verbeelding zijn.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 01 sep, 2025 10:54

- Zou er een probleem kunnen zijn met de bougies?
- Kan ik de BDP-sensor fout gemonteerd hebben? Ik heb haa rin het gat gedrukt en met de torx vast gezet. Maakt het nog uit of je 'm een slag moet draaien oid als ze in het gat zit? Kan ze er niet ver genoeg inzitten (lijkt me onlogisch als de torx aangedraaid is)
- las online ook iets over bedrading van de bdp sensor die defect kan zijn, maar daar zie ik niets aan.

Het maakt overigens niet uit of wanneer je start de auto vlak daarvoor nog gedraaud heeft. Of dat er een poos tussen gezeten heeft.

Dan toch maar de brandstofpomp vervangen? Of eerst een 3e DI-cassette proberen? Of ...

Plaats reactie