oliedruk
-
Scoloo
- Donateur

Re: oliedruk
Jep, en een camera gaat je ook echt niet lukken. Dat heb ik al eens geprobeerd. Resultaat: hele natte endoscoop 
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Carterpan er onderuit is voor een monteur met enige ervaring een uurtje of 3-4 sleutelen, afhankelijk van hoe makkelijk e.e.a. los wil. Aangezien de volgende stap hoe dan ook carterpan demonteren wordt (of je nou sludge tegenkomt of niet, ergens raak je oliedruk kwijt en de enige manier om bij diverse o-ringen en lagers te komen is door de carterpan er onderuit te halen), zou ik daar gewoon mee beginnen. Dat vertelt je veel meer dan vissen met een stukje lasdraad..
-
evo
- Donateur (2x)

Och...
Als ik ook maar een licht vermoeden heb, ga ik vissen... zo kun je er vroeg genoeg bij zijn. Dus niet pas als het olielampje aan gaat, maar als het me bij het aftappen van de olie me niet zint.
Maar in het geval van de TS. Als je olielampje al zo makkelijk aan gaat... ik geef je weinig kans op een duurzame oplossing zonder veel open te halen.
My2p
Als ik ook maar een licht vermoeden heb, ga ik vissen... zo kun je er vroeg genoeg bij zijn. Dus niet pas als het olielampje aan gaat, maar als het me bij het aftappen van de olie me niet zint.
Maar in het geval van de TS. Als je olielampje al zo makkelijk aan gaat... ik geef je weinig kans op een duurzame oplossing zonder veel open te halen.
My2p
-
alex75
- Geregistreerd lid
Alleen bij warm weer en flink trappen..evo schreef: ↑ma 12 mei, 2025 16:09
We gaan het volgende week meemaken.
Ga never nooit niet met een ijzerdraadje pieren.
Carter gaat los, alles schoonmaken en checken. Frisse olie en nieuwe ringen.
Heb gelukkig nog een Saab
Mocht het niet gaan lukken dan oliepomp checken, maar zag al op youtube en andere forums dat dit een veel voorkomend euvel is.
Carter mod gechekt en die werkt ook top.
Auto heeft vanaf 2002 elk jaar dealer onderhoud gehad en nieuwe olie. We gaan het zien, ik hou jullie op de hoogte!
En in ergste geval dan komen er veel Hirsch onderdelen vrij
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Met een lasdraadje kijken of er tekenen zijn van BS vind ik persoonlijk ook helemaal niet zo’n raar idee hoor!
Het is ook alleen maar voor een eerste diasgnose om zaken uit te sluiten…
Hoeveel mensen doen gelijk dingen voordat men een goede diagnose stelt.
Maar goed, ieder zijn eigen aanpak…
Het is ook alleen maar voor een eerste diasgnose om zaken uit te sluiten…
Hoeveel mensen doen gelijk dingen voordat men een goede diagnose stelt.
Maar goed, ieder zijn eigen aanpak…
-
ReinO
- Donateur (2x)

volgens mij al ergens gezegd: de slijtage aan de oliepomp kan een symptoom zijn ipv de oorzaak.
Zal niet de 1e zijn.
Zal niet de 1e zijn.
-
alex75
- Geregistreerd lid
Opgelost!!
3 uurtjes werk. Oliezeef was ontzettend vies waardoor hij bij stationair niet meer goed aanzoog. Daardoor minder oliedruk.
Motor, drijfstanglagers etc zag er allemaal goed uit.
Geen sludge etc.Kon mij dit al niet voorstellen vanwege zeer goed onderhoud.
Nu alles weer schoon en frisse olie.
Thnx voor degene die behulpzaam waren!
Goed weekend!
3 uurtjes werk. Oliezeef was ontzettend vies waardoor hij bij stationair niet meer goed aanzoog. Daardoor minder oliedruk.
Motor, drijfstanglagers etc zag er allemaal goed uit.
Geen sludge etc.Kon mij dit al niet voorstellen vanwege zeer goed onderhoud.
Nu alles weer schoon en frisse olie.
Thnx voor degene die behulpzaam waren!
Goed weekend!
-
alex75
- Geregistreerd lid
Ennnnn.. Lampje ging weeeer branden.
Ff middagje toeren, na een uurtje afremmen bij stoplicht, kwam ie weer ff kort. DingDong, waarschuwingsdriehoek, en kort olielampje..
Daarna gelijk weer weg.
Valt me op, alleen bij lage toeren en warme ( hete) motor.
Krijg nu een onderbuik gevoel om alles weer los te laten trekken en preventief de lagerschalen te laten vervangen. Garage gaf alleen aan dat ze nog prima in orde waren..
Dus nu door naar de oliepomp?
Ik zie verschillenden dingen staan, o - ringen, tandwielen, rubber ring, oliedruk ventiel, Oliepomp zuigerveer ( nergens leverbaar ) Geen idee hoe of wat..
Wat reviseer je aan de pomp? de tandwielen?
In het verleden een grote restauratie gedaan, evenals een Turbo vervangen, brandstof pomp plaatsen etc en in de Haynes staat in en uitbouw oliepomp beschreven maarrr, dit is niet echt my piece of cake.
Dus: Advies of info van harte welkom!
Ff middagje toeren, na een uurtje afremmen bij stoplicht, kwam ie weer ff kort. DingDong, waarschuwingsdriehoek, en kort olielampje..
Daarna gelijk weer weg.
Valt me op, alleen bij lage toeren en warme ( hete) motor.
Krijg nu een onderbuik gevoel om alles weer los te laten trekken en preventief de lagerschalen te laten vervangen. Garage gaf alleen aan dat ze nog prima in orde waren..
Dus nu door naar de oliepomp?
Ik zie verschillenden dingen staan, o - ringen, tandwielen, rubber ring, oliedruk ventiel, Oliepomp zuigerveer ( nergens leverbaar ) Geen idee hoe of wat..
Wat reviseer je aan de pomp? de tandwielen?
In het verleden een grote restauratie gedaan, evenals een Turbo vervangen, brandstof pomp plaatsen etc en in de Haynes staat in en uitbouw oliepomp beschreven maarrr, dit is niet echt my piece of cake.
Dus: Advies of info van harte welkom!
-
ReinO
- Donateur (2x)

op die tandwielen kun je de speling die het mag hebben meten. Volgens mij staan de toleranties in de Haynes of de WIS.
Wel de o ringen vervangen ook voor de originele? Die zijn net ff anders. en kunnen dan drukverlies geven.
Wel de o ringen vervangen ook voor de originele? Die zijn net ff anders. en kunnen dan drukverlies geven.
-
9323
- Donateur (2x)

Als de zeef helemaal schoon is, als alledrie de o-ringen zijn vervangen en als de lagers goed zijn, dan blijft de oliepomp over. Teveel ruimte op de oliepomp (of om precies te zijn het oliepomphuis), waardoor ie de druk niet kan vasthouden. Vervangen van distributiedeksel plus oliepomp is dan de enige oplossing. Je zou de eerste niet zijn.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Eerst meten!
Manometer monteren op plek van oliedruksensor. Wat heb je aan druk met warme motor bij 2000tpm?
Voor een B204 is dat 2,7bar
Manometer monteren op plek van oliedruksensor. Wat heb je aan druk met warme motor bij 2000tpm?
Voor een B204 is dat 2,7bar
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bij B205 moet dat 2,5bar zijn bij 2000tpm met warme motor volgens de WIS (geldt voor 10W30 olie).
Wat ik raar vind is dat nooit de flow wordt vermeld. De liters per minuut. De druk die wordt gehaald is puur de weerstand van de oliekanalen bij een bepaalde flow. De pomp kan een bepaalde druk overwinnen maar levert geen druk!
Wat ik raar vind is dat nooit de flow wordt vermeld. De liters per minuut. De druk die wordt gehaald is puur de weerstand van de oliekanalen bij een bepaalde flow. De pomp kan een bepaalde druk overwinnen maar levert geen druk!
-
Scoloo
- Donateur

Ik heb nog geen merk gezien die de flow aangaf idd. Wel voor het brandstof systeem maar niet voor smeringsystemen.
-
alex75
- Geregistreerd lid
Dank allen!
Auto gaat terug naar garage, en ze gaan meten. Maar of dat zin heeft..
Want als lampje brand lijkt me dat druk te laag is als die heet is. Zoeken naar bevestiging maar nog niet de oorzaak lijkt me
Distributiedeksel is nergens te krijgen zie ik zo even snel..
Dus als ik het goed begrijp de rubber ring, een pakking en die tandwielen vervangen?
En olie druk zuiger?
Auto gaat terug naar garage, en ze gaan meten. Maar of dat zin heeft..
Want als lampje brand lijkt me dat druk te laag is als die heet is. Zoeken naar bevestiging maar nog niet de oorzaak lijkt me
Distributiedeksel is nergens te krijgen zie ik zo even snel..
Dus als ik het goed begrijp de rubber ring, een pakking en die tandwielen vervangen?
En olie druk zuiger?
-
brinky
- Donateur

Dat is wel een beetje kort door de bocht.9323 schreef: ↑ma 19 mei, 2025 9:16Als de zeef helemaal schoon is, als alledrie de o-ringen zijn vervangen en als de lagers goed zijn, dan blijft de oliepomp over.
Alleen de drijfstanglagers zijn gecontroleerd, lees ik. Hoe is dat gedaan? Eentje losgepakt? En bekeken? Of allemaal? Zijn er foto’s van?
En hoe is het met de krukaslagers? Vooral lager nummer 3 is berucht. En de balansaslagers? Zijn pas te controleren als het blok uit elkaar ligt op de werkbank.
Uit ervaring: als een blok ergens iets oliedruk ‘lekt’, door overmatige speling op bijvoorbeeld de lagers… dan heeft de oliepomp van een b205 weinig overcapaciteit om de oliedruk op nivo te houden… vooral stationair bij warme motor gaat dan de oliedruk onder de 0.5 bar duiken. In 90% van de gevallen is dan een motorrevisie nodig… of een andere motor.