Knutselen en poetsen
-
9000-95
- Donateur

Re: Knutselen en poetsen
Begrijp ik het goed dat de huidige ecu werkend getest is in een andere auto met een T7 klep en daar wel boost regeling had?
Heb je +12V op de klep? Klep hangt aan één kant aan de ECU, aan de andere kant moet er een aparte 12V voeding via een 5A zekering op.
Als dat er allemaal is, meet dan eens wat voor spanning je hebt op pin 13 van de ECU. Da's de torque limiter ingang.
Heb je +12V op de klep? Klep hangt aan één kant aan de ECU, aan de andere kant moet er een aparte 12V voeding via een 5A zekering op.
Als dat er allemaal is, meet dan eens wat voor spanning je hebt op pin 13 van de ECU. Da's de torque limiter ingang.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
De 2 bruin witte fuel cut draden zijn doorgelust en de aangesloten vacuumleiding afgedopt (of beter, T stuk is verwijderd), zoals beschreven in de manual. Deze ECU komt volgens mij inderdaad uit een werkende auto. Ik heb de klep nog niet doorgemeten maar hij krijgt stroom van de main relay, net als de DI, ik neem aan dat dit gewoon in orde is omdat de auto anders niet zou starten en lopen. Ik heb hier geen zekering tussen, maar tussen de stroomdistributie in rechterfender naar de beide relays zit wel een zekering.
Pin 13 is niet aangesloten, daar in de manual stond dat deze niet nodig is.
Pin 13 is niet aangesloten, daar in de manual stond dat deze niet nodig is.
-
9000-95
- Donateur

De klep moet hoorbaar tikken als je iets gas geeft. Doet hij dat niet, dan stapsgewijs alles checken:
- stekker losmaken van de APC klep
- Met draaiende motor meten of er accuspanning staat op de connector voor de T7 APC klep. Check met een 5W lampje of deze aansluiting ook genoeg stroom kan leveren.
- Met contact af meten of er doorverbinding is tussen de andere aansluiting van de klep en de T5 ECU (pin 26 dacht ik, maar het kan ook ook pin 2 zijn)
- Check dat je ECU correct is omgebouwd voor een T7 klep (pin 5 van de 74HC123 moet losgemaakt zijn, plus een draadbrugje, zie de T5 manual)
- Meet de spanning op ECU pin 13 (torque limiter, bij een 9000 zit hier de achteruitrijlichtschakelaar op). Ook als deze niet is aangesloten toch de spanning op de ecu pin meten, zou nul volt meoten zijn. Het kan namelijk zijn dat deze ingang een pulldown naar massa nodig heeft. Normaal zit hier de relaisspoel van de achteruitrijlichten die de pin naar massa trekt.
- idem op pin ECU pin 15 (remlicht schakelaar), moet ook nul volt op staan.
- Weerstand meten van de klep. Oneindig is stuk.
Is dat allemaal in orde, dan met draaiende motor APC PWM uitlezen in T5Suite, PWM_UT_ nog iets uit mijn hoofd. Als je daar wel wat ziet gebeuren, en alle hardware checks hierboven zijn positief, dan is de mosfet in de ECU stuk. Is overigens simpel te vervangen.
- stekker losmaken van de APC klep
- Met draaiende motor meten of er accuspanning staat op de connector voor de T7 APC klep. Check met een 5W lampje of deze aansluiting ook genoeg stroom kan leveren.
- Met contact af meten of er doorverbinding is tussen de andere aansluiting van de klep en de T5 ECU (pin 26 dacht ik, maar het kan ook ook pin 2 zijn)
- Check dat je ECU correct is omgebouwd voor een T7 klep (pin 5 van de 74HC123 moet losgemaakt zijn, plus een draadbrugje, zie de T5 manual)
- Meet de spanning op ECU pin 13 (torque limiter, bij een 9000 zit hier de achteruitrijlichtschakelaar op). Ook als deze niet is aangesloten toch de spanning op de ecu pin meten, zou nul volt meoten zijn. Het kan namelijk zijn dat deze ingang een pulldown naar massa nodig heeft. Normaal zit hier de relaisspoel van de achteruitrijlichten die de pin naar massa trekt.
- idem op pin ECU pin 15 (remlicht schakelaar), moet ook nul volt op staan.
- Weerstand meten van de klep. Oneindig is stuk.
Is dat allemaal in orde, dan met draaiende motor APC PWM uitlezen in T5Suite, PWM_UT_ nog iets uit mijn hoofd. Als je daar wel wat ziet gebeuren, en alle hardware checks hierboven zijn positief, dan is de mosfet in de ECU stuk. Is overigens simpel te vervangen.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Ik heb het allemaal nagelopen, het enige wat afweek is dat pin 13 inderdaad 12v gaf, deze heb ik geaard maar hij blijft op base boost. Ik hoor de klep ook niet klikken maar het is een nieuwe van Kcperformance, de weerstand was 8 ohm.
Ik zal eens navragen wat er bij de PWM stond, ik zat zelf niet in de suite tijdens het rijden. Het is allemaal een beetje vreemd want het zou het gewoon moeten doen.
Ik zal eens navragen wat er bij de PWM stond, ik zat zelf niet in de suite tijdens het rijden. Het is allemaal een beetje vreemd want het zou het gewoon moeten doen.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Re: Knutselen en poetsen BOOST
Update, we hebben boost! De twee ecus bleken toch hun eigen individuele tekortkomingen te hebben, een verkeerde map of een hardware fout. Na een werkende map en bezoek aan onze huistuner in apeldoorn gaat ie nu als de brandweer! Allemaggies wat een verschil is dat met de vorige setup. Die lineare 9000 opbouw voelt wel echt anders als zo'n 900 druk in je stoel maar dit is wel beter voor het geheel (en vooral de bak natuurlijk).
Enig puntje van aandacht is het nog steeds onregelmatig lopen van de motor, vooral tijdens cruisen (zonder control, want die doet het ook nog steeds niet..). Dit deed de auto al sinds ik hem als T5 aan de praat heb ook zonder boost, met lucas liep alles keurig stabiel. Vooral tussen 2000 en 3000 toeren voel je regelmatig kleine schokjes in de motor, en dat neemt wel een deel van het rijplezier weg. Snelheidssignaal en RPM delen deze schokjes niet, misschien is het te snel om voor die systemen waar te nemen.
De injectoren die er nu in zitten zijn niet nieuw dus ik heb een nieuwe set besteld om te zien of dit het probleem is. Verder waren er softwarematig geen bijzonderheden, Dion vond het er allemaal prima uit zien en was erg tevreden hoe de auto verder reed. Optrekken gaat wel zonder slag of stoot, het is dus vooral tijdens cruisen.
Enig puntje van aandacht is het nog steeds onregelmatig lopen van de motor, vooral tijdens cruisen (zonder control, want die doet het ook nog steeds niet..). Dit deed de auto al sinds ik hem als T5 aan de praat heb ook zonder boost, met lucas liep alles keurig stabiel. Vooral tussen 2000 en 3000 toeren voel je regelmatig kleine schokjes in de motor, en dat neemt wel een deel van het rijplezier weg. Snelheidssignaal en RPM delen deze schokjes niet, misschien is het te snel om voor die systemen waar te nemen.
De injectoren die er nu in zitten zijn niet nieuw dus ik heb een nieuwe set besteld om te zien of dit het probleem is. Verder waren er softwarematig geen bijzonderheden, Dion vond het er allemaal prima uit zien en was erg tevreden hoe de auto verder reed. Optrekken gaat wel zonder slag of stoot, het is dus vooral tijdens cruisen.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Is het bij een specifiek toerental?
Ik heb het in het hele begin ook gehad. Vooral op lage snelheid (30kmh in de 2 bijv) steeds een hikje.
Dion heeft toen dezelfde tune op een andere base file geprobeerd en toen was het weg!
Ik heb het in het hele begin ook gehad. Vooral op lage snelheid (30kmh in de 2 bijv) steeds een hikje.
Dion heeft toen dezelfde tune op een andere base file geprobeerd en toen was het weg!
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Niet specifiek nee, het zit er eigenlijk over het gehele toerental maar juist bij de beschreven rpms voel ik het het meest. Vooral op snelweg 100 kmu met 2800 rpm is het echt vrij aanwezig. Volgens mij is er gisteren ook al een andere base file erop gezet maar dat heeft geen verandering gebracht omdat ik het ervoor ook al ervaarde. Hij gaf ook aan dat dit misschien meer een mechanisch dan softwarematig probleem kon zijn.
Enfin en verder? Bougies zijn nieuw dus dat lijkt mij geen probleem, ik gebruik nog wel de standaard 900 brandstofrail (wel met de 3.0 fpr) en dacht dat dit een rol kon spelen maar ik zie in jouw topic dat jij ook nog die rail gebruikt, hetzij met een tikje meer vermogen
De oude injectoren geven wel allemaal keurig dezelfde weerstand van 13.2 ohm dus de solenoids moeten nog goed zijn.
Enfin en verder? Bougies zijn nieuw dus dat lijkt mij geen probleem, ik gebruik nog wel de standaard 900 brandstofrail (wel met de 3.0 fpr) en dacht dat dit een rol kon spelen maar ik zie in jouw topic dat jij ook nog die rail gebruikt, hetzij met een tikje meer vermogen
-
Saapie
- Donateur (2x)

Meet ook even de weerstand op de min kabel en kijk ook even naar de massa. Trionic kan soms gevoelig zijn als de spanning in het circuit niet helemaal optimaal is.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

900 Brandstofrail kan inderdaad prima met T5, ik heb zelf inmiddels een 9000 rail erop zitten, meer voor de looks dan voor de gains.phthalaat schreef: ↑wo 28 mei, 2025 17:05Niet specifiek nee, het zit er eigenlijk over het gehele toerental maar juist bij de beschreven rpms voel ik het het meest. Vooral op snelweg 100 kmu met 2800 rpm is het echt vrij aanwezig. Volgens mij is er gisteren ook al een andere base file erop gezet maar dat heeft geen verandering gebracht omdat ik het ervoor ook al ervaarde. Hij gaf ook aan dat dit misschien meer een mechanisch dan softwarematig probleem kon zijn.
Enfin en verder? Bougies zijn nieuw dus dat lijkt mij geen probleem, ik gebruik nog wel de standaard 900 brandstofrail (wel met de 3.0 fpr) en dacht dat dit een rol kon spelen maar ik zie in jouw topic dat jij ook nog die rail gebruikt, hetzij met een tikje meer vermogenDe oude injectoren geven wel allemaal keurig dezelfde weerstand van 13.2 ohm dus de solenoids moeten nog goed zijn.
Welke bougies heb je en waar staan ze op gegapt? Zet ze eens op 0.8mm als ze dat nog niet staan.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Ik zag dat de bougies nog standaard op 1.1mm stonden
Ik heb ze nu op 0.8 gezet, tot 50 km/h rond 1900/2000 loopt ie volgens mij nu wel beter maar in hogere toeren, zeker bij snelweg snelheden blijft ie hikken. Aan de motor hoor of zie je het niet, maar het is echt een schokje wat even door de auto heen komt.
Na het gappen lijkt de auto ook wat lastiger te starten, als de motor aanslaat moet draait ie voor 1 seconde echt te weinig toeren voordat hij naar stabiele 900 rpm gaat. Hoop niet dat het de benzinepomp is...
Begrijp ik verder goed dat bij 200+ pk t5.5 0.8 mm bougies wel de norm is?
Na het gappen lijkt de auto ook wat lastiger te starten, als de motor aanslaat moet draait ie voor 1 seconde echt te weinig toeren voordat hij naar stabiele 900 rpm gaat. Hoop niet dat het de benzinepomp is...
Begrijp ik verder goed dat bij 200+ pk t5.5 0.8 mm bougies wel de norm is?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ja, 0.8 gap is dan beter. Ik gebruik de standaard bougies met 0.8 ipv 1.1.