Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!

1978-1993
Plaats reactie
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Mijn 900GLE (1980): Dashboard kuren?

Bericht door turbopilot » za 26 apr, 2025 20:17

Ik zou eerst dat lampje gaan doen als je elektrische storingen hebt. :wink:

Doet linksachter het wel ?

En welke zekeringkast heb je erin (je schrijft 1980) als het een vroege is kan het nog met die “porseleinen” torpedo zekeringen zijn.
Als dat zo is vernieuw die dan ook maar , die dingen worden slecht naar een jaar of 3-4.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 26 apr, 2025 22:13

turbopilot schreef:
za 26 apr, 2025 20:17
Ik zou eerst dat lampje gaan doen als je elektrische storingen hebt. :wink:
Waarvan akte. Beide hoeklichten werken nu weer. Alle andere lampjes werkten gewoon en ik zag geen 'meeknipperende' lampen die duiden op een massaprobleem. Hoeklichtje stond los van deze verrassing van vandaag denk ik. Maar blijft een aanname natuurlijk.
turbopilot schreef:
za 26 apr, 2025 20:17
En welke zekeringkast heb je erin (je schrijft 1980) als het een vroege is kan het nog met die “porseleinen” torpedo zekeringen zijn.
Als dat zo is vernieuw die dan ook maar , die dingen worden slecht naar een jaar of 3-4.
Daar zal ik morgen eens naar kijken! Werd nu stillekes aan donker. Het blok wat erin ligt is niet van '80 dus ik moet even kijken. Onderstaande foto heb ik toevallig van de week gemaakt.
Overigens heb ik vanavond een rondje gemaakt van ca. 40km, waarbij bijna alles weer werkte. Morgen nog maar eens kijken, maar het lijkt me inmiddels toch een dashboard probleem.

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 27 apr, 2025 9:24

Zat er een lampje in met 1 of 2 pootjes?

Zekeringen, moet je even linksboven (op de foto) die kap eraf halen en dan van de zekeringen een foto maken/ plaatsen

Jij hebt al wel het type latere motor. :wink:

En even een keer een grijze afdekdop scoren voor de koplamp. Beter voor de lamp/ reflector.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » zo 27 apr, 2025 22:29

turbopilot schreef:
zo 27 apr, 2025 9:24
Zat er een lampje in met 1 of 2 pootjes?

Zekeringen, moet je even linksboven (op de foto) die kap eraf halen en dan van de zekeringen een foto maken/ plaatsen

Jij hebt al wel het type latere motor. :wink:

En even een keer een grijze afdekdop scoren voor de koplamp. Beter voor de lamp/ reflector.
Er zaten en zitten P21W lampjes in. Dat werkt nu allemaal terug proper.
Alle zekeringen zijn heel. De draden buiten de zekeringenkast zijn overigens van de luidspreker die de vorige eigenaar heeft gemonteerd. Ook dat werkt allemaal gewoon.
Inmiddels werkt alles weer, behalve de km-stand af en toe :)
Daar ga ik naar kijken, maar eerst een paar daagjes op Saabfari!

Afbeelding

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 28 apr, 2025 12:16

Dat is dus een zekeringkast met oude type zekeringen en uit ervaring weet ik dat die voor vreemde storingen kunnen zorgen.

Tip, koop voldoende nieuwe en vervang deze maar eens. I.I.g. Zorg dat je reserve exemplaren bij je hebt. :wink:

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » ma 28 apr, 2025 12:20

[]

Dan ga ik daar na de vakantie eens mee aan de slag, ik heb inderdaad van alle types reserve zekeringen altijd bij. Wordt vervolgd, maar alvast bedankt voor het meedenken!

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Mijn 900GLE (1980): op naar nieuwe tijden!

Bericht door 95twinturbo » vr 06 jun, 2025 21:25

Zonder dat ik het vanochtend doorhad, heb ik het laatste ritje in de GLE gemaakt. En alsof het zo moest zijn, was het een schitterende ochtend. De zonnestralen die tussen de bomen door het schuifdakje binnen schenen, het was genieten.

Ik kocht de auto anderhalf jaar geleden, in de week dat mijn moeder overleed. Vandaag, uitgerekend op mijn moeder’s verjaardag, gaat de Saab naar een enthousiaste liefhebber. Mooier kan voor mij bijna niet.
En hoewel anderhalf jaar misschien niet eens zo lang lijkt, was het in dit geval meer dan genoeg om een fijne band met de GLE op te bouwen. Je mag me gerust voor gek verklaren, maar het is echt zo. Ik heb er anderhalf jaar lang fijne ritjes in mogen maken en mijn meisjes hun allereerste auto-herinneringen voor het leven kunnen bezorgen.

De Turbo mag straks van mijn part 3 keer zo snel zijn, 5 keer zo duur en 10 keer zo netjes, dat doet me niet eens zoveel. Voor mij hoeft een klassieker maar twee dingen te maken: kilometers en herinneringen.

Met welke auto rijden we meisjes?
“In de kleine ouwe Saab papa”.
Onbetaalbaar met een hoofdletter S.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 06 jun, 2025 21:37

Wat een heerlijke foto's. En herkenbaar. Onze rooie neemt een vergelijkbare plek in in het gezin.

Mocht je spijt krijgen: je kunt m altijd weer terugkopen. Heb ik ook gedaan :-)

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 06 jun, 2025 23:01

+1 :lol:

Plaats reactie