uitstekende zuigers?!?

1978-1993
Luthart
Geregistreerd lid

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Luthart » vr 18 apr, 2025 14:54

Ik vind het hele mooie plaatjes!

dat het kuiltje in de zuigerbodem afhankelijk is van de compressie. Logisch.

Zegt niks over of de zuigers boven het dek uit mogen komen…

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 18 apr, 2025 15:21

timo schreef:
vr 18 apr, 2025 14:45
Ik wil dit plaatje nog even bijvoegen!
De waarheid is niet altijd wat 1 iemand vindt/denkt. Afbeelding
Das interessante info! Als ik ongelijk heb, dan geef ik het graag toe.

Afstand A is hier de oversteek boven het onderblok? Lijkt mij eerder de diepte van de kom in de zuiger. Het zal dan max de dikte van de koppakking zijn. Blijft dus gevaarlijk om het onderblok te vlakken.

Dit is uit het boek voor een 9000. Of dat ook geldt voor een 900? Basis blokken waren hetzelfde, maar Saab gebruikte voor de vroege 9000 andere zuigers. Dit had geloof ik te maken met de voorwaartse kanteling van het blok. De vroege 9000 hadden vaak last van lekke koppakkingen. Dit is later opgelost.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 18 apr, 2025 17:12

De plaatjes hebben het over de zuiger zelf, niet over het blok.

De inkeping heeft met de compressie te maken. Bij een turbo is de inkeping dieper dan bij een atmosferische motor, waardoor de compressie verlaagd wordt (en je minder kans op pingel hebt)

In andere woorden het geeft geen antwoord op de vraag van de topicstarter.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 18 apr, 2025 17:59

Ja, zo interpreteer ik de afbeelding ook. De kom in de zuiger is in de loop van de jaren wel wat veranderd. Hing af van merk zuigers. Mahle was voornaamste fabrikant voor saabzuigers.

Hier een lijstje van de ontwikkelingen per bouwjaar:

79-83 non APC have deep dish low compression pistons
83-84 APC pistons have shallower dish than the non APC piston
85 is has different dish design and also connecting rod has different shape than the earlier years, the dish is same as 86-94 but is liittle deeper and has lower compression.
86-90 pistons are all the same, the skirt of the piston is unchanged sense '79,
91-94 Has totaly redisigned piston, the dish is the same sense '86 but piston rings are thicker and oil ring grove is redisigned to address the oil better. Also skirt is trimmed down and appears to be lighter

timo
Geregistreerd lid

Bericht door timo » vr 18 apr, 2025 19:12

Ik probeer alleem aan te geven dat 84-85 toch anders was. Er waren toen ook nog geen i-16. Waardoor de kop&zuigers toch/ws anders waren. De ts heeft een 84 dus vandaar.
De foto is uit een 9000 wplhboek.
Nu 1 uit een 900 wplhboek.
Maar idd een maat van hart zuigerpen naar de a-maat was meer intressant geweest bij verschillende zuigers.Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 18 apr, 2025 19:38

De 84 en 85 is idd anders. Onderblok is nog in grote lijnen gelijk aan T8. En de kop was in die jaren ook anders dan na 1986.

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » za 19 apr, 2025 15:20

Ja alles anders in 1984! en ik vermoed omdat ik het blok al vrij lang in bezit heb, en deze uit een originele 1984 900t16 heb gehaald, dat hier niet eerder mee gehobbyd is, en dat het uitsteken van de zuigers niet zomaar uit het niets kan zijn ontstaan. Ik heb ook al eerder gehoord/gelezen dat de compressie verhoogd was bij een turbo uit 1984. Zou natuurlijk heel goed bij elkaar komen als dit alles verder boven het blok uitstekende zuigers (fabrieks af) al heeft gehad. Nu steken ze echter door het vlakken van het blok, en de wat meer uitgesleten cilinderwand en de mogelijkheid tot ietsje meer heen en weer bewegen van de zuigers nog ietsje verder uit.

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » za 19 apr, 2025 15:30

er komt een koperen pakking in om de eventuele tekorten aan vrije ruimte tussen de zuigers en de kop op te lossen.

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 19 apr, 2025 16:56

Ziet er mooi uit!!!!

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » zo 20 apr, 2025 12:33

Mooi van die koperen koppakking, ben benieuwd naar het resultaat.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 20 apr, 2025 13:26

Helaas zie je het straks niet meer! Erg mooi!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 20 apr, 2025 13:30

Ga je ook ARP studs gebruiken ipv kopbouten?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 20 apr, 2025 13:47

pinguin schreef:
za 19 apr, 2025 15:20
Ja alles anders in 1984! en ik vermoed omdat ik het blok al vrij lang in bezit heb, en deze uit een originele 1984 900t16 heb gehaald, dat hier niet eerder mee gehobbyd is, en dat het uitsteken van de zuigers niet zomaar uit het niets kan zijn ontstaan. Ik heb ook al eerder gehoord/gelezen dat de compressie verhoogd was bij een turbo uit 1984. Zou natuurlijk heel goed bij elkaar komen als dit alles verder boven het blok uitstekende zuigers (fabrieks af) al heeft gehad. Nu steken ze echter door het vlakken van het blok, en de wat meer uitgesleten cilinderwand en de mogelijkheid tot ietsje meer heen en weer bewegen van de zuigers nog ietsje verder uit.
De hogere compressie is vooral door de andere kop. Gewoon het blok in elkaar zetten en kijken wat ie doet. Je hebt nog een reserveblok toch?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 20 apr, 2025 16:45

Leuk stukje over het verschil in koppen.

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » wo 23 apr, 2025 12:52

Luthart schreef:
zo 20 apr, 2025 13:30
Ga je ook ARP studs gebruiken ipv kopbouten?
denk het niet, heb alweer genoeg uitgegeven :oops:

Plaats reactie