Verdeler (delco) hoe lang verwarmen?

1967-1980
davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 10 apr, 2025 12:44

De stroomverdeler zit klem in het motorblok.
Ik probeerde al met WD40, met wringen en trekken.

Op het forum las ik dat je het aluminium deel van de stroomverdeler moet verwarmen om dit te laten uitzetten.
Ik maakte ‘m warm met een verfafbrander.
Wat ik mij afvraag: hoe lang mag je het aluminium verwarmen? Ik wil geen schade aanrichten.

Nog suggesties om de delco los te krijgen zijn meer dan welkom.

Veel groeten!

Alex B
Geregistreerd lid

Re: Verdeler (delco) hoe lang verwarmen?

Bericht door Alex B » do 10 apr, 2025 16:11

Tot 10 graden Celsius voor het smeltpunt van aluminium :-P+ . Maar was het niet het blok rond het gat verwarmen en de verdeler koelen met koudespray? Meen dat Ed in zijn video dat zei. Ik denk niet dat je het redt met een verfstripper en dat er een serieuze vlam op moet. Aluminium geleidt warmte zo goed dat het in gevallen als dit een nadeel is. Hoop dat het niet op uitboren uitdraait.

Alex

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » do 10 apr, 2025 16:21

Persoonlijk zou ik een verfbrander eerst eens uittesten op een oud stuk zamak (bv een oude deurgreep) Als dit niet smelt dan is het zeker veilig voor Aluminium.

-smeltpunt aluminium = 660 C
-smeltpunt zamak = 410 C
-smeltpunt koper = 1085 C
-smeltpunt Gietijzer = 1225 C
-smeltpunt staal = 1450 C

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 10 apr, 2025 18:41

Ik moet niet meer hebben; lees verfafbrander en denk vervolgens electrische verfstripper :rolleyes1: . Staat er op de gasbus hoeveel graden de vlam is? Is het propaan dan komt ie tot 1900-2100 graden. Duurt wel even om een verdeler zo heet te krijgen dat ie smelt, ik twijfel er aan of je dat met een enkele brander ooit haalt. Wat altijd handig is in zulke gevallen is zo'n infraroodthermometer, dan heb je aardig controle op de temperatuur van je werkstuk.

Alex

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » do 10 apr, 2025 19:54

Lees in je andere topic dat de verdeler in juli 2023 nog los zat?
Lijkt me stug dat ie nu door corrosie vast zit.
Kun je het huis van de verdeler bewegen/ronddraaien?

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 10 apr, 2025 20:02

Alex B schreef:Ik moet niet meer hebben; lees verfafbrander en denk vervolgens electrische verfstripper :rolleyes1: . Staat er op de gasbus hoeveel graden de vlam is? Is het propaan dan komt ie tot 1900-2100 graden. Duurt wel even om een verdeler zo heet te krijgen dat ie smelt, ik twijfel er aan of je dat met een enkele brander ooit haalt. Wat altijd handig is in zulke gevallen is zo'n infraroodthermometer, dan heb je aardig controle op de temperatuur van je werkstuk.

Alex
Haha ja, het is een elektrische verfstripper. Daarmee zal het dus niet lukken als ik het goed begrijp.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 10 apr, 2025 22:50

Die smelttemperaturen ga je met een verfbrander van je levensdagen niet halen. Temperatuur inaluminium brengen is lastig. Daarom is lassen van aluminium ook erg lastig…

Verwarmen kan prima met een verfbrander. De uitzettingscoefficient van aluminium is groter dan staal. Echter als de verdeler ook van aluminium is dan is het wel lastiger. De luchtspleet tussen beide delen is zo klein dat je maar een heel kort moment hebt dat je genoeg temperatuurverschil hebt. Je moet de verdeler wel op spanning houden tijdens het verwarmen! Anders ben je het moment voorbij en loop je de boel alleen maar te verwarmen zonder resultaat…

Kun je geen perslucht gebruiken om de verdeler op te duwen. Wat tikken met een kunststof hamer?
Je kunt ook koelen met een flesje CO2. Maar ook hiervoor geldt een beetje hetzelfde als voor verwarmen. Wil het echt niet lukken dan kun je na verwarmen het metaal even laten ‘praten’ dmv wat water…

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » do 10 apr, 2025 23:19

V4liefhebber schreef:Lees in je andere topic dat de verdeler in juli 2023 nog los zat?
Lijkt me stug dat ie nu door corrosie vast zit.
Kun je het huis van de verdeler bewegen/ronddraaien?
Dat klopt. Heel bizar.
Hij zit er wel al een tijdje weer in en ondertussen heb ik roestverwijderaar in de motorruimte gespoten en alles afgespoten met water. Het kan daarmee te maken hebben.

De rotor staat naar de markering op het huis gedraaid, ik las dat dit zo hoort om de verdeler te verwijderen.

Er zit helemaal geen beweging in.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 10 apr, 2025 23:55

Eerst warm maken, dan zet het uit en plet je als het waren de rommel tussen de verbinding En dan afkoelen. Als het goed is krijg je dan speling.
Maar waarom het nu zo vast zit ? Je hebt er toch geen kopervet tussen gesmeerd?

Let er wel op dat hij iets “draaiend” eruit moet.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » zo 13 apr, 2025 11:18

turbopilot schreef:Eerst warm maken, dan zet het uit en plet je als het waren de rommel tussen de verbinding En dan afkoelen. Als het goed is krijg je dan speling.
Maar waarom het nu zo vast zit ? Je hebt er toch geen kopervet tussen gesmeerd?

Let er wel op dat hij iets “draaiend” eruit moet.
Zeker geen kopervet tussen gesmeerd.

Ik probeer m tegen de klok in te draaien en op te tillen.

Ga nog eens proberen met WD40 kruipolie ipv gewone WD40.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 13 apr, 2025 14:14

Wellicht een optie het gereedschap te gebruiken om een vastzittende verstuiver eruit te krijgen. Werkt vaak op lucht…

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » wo 16 apr, 2025 10:07

[]Ik zocht naar dit soort gereedschap op internet, maar vind dit nergens. Heb jij enig idee waar het verkrijgbaar is?
Reden: Quote verwijderd

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 16 apr, 2025 12:18

Zoek maar eens op ‘pneumatische diesel verstuiver slagtrekker’.

davidvb
Geregistreerd lid

Bericht door davidvb » wo 16 apr, 2025 12:26

Wat doet die dan? Duwt die op de as van de stroomverdeler? En komt de hele verdeler dan naar boven?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 16 apr, 2025 12:36

Het is een slag trekker. Een soort lucht hamer. Die rammelt een verstuiver er zo uit. Echter in dit geval moet je een draadgat hebben waar je hem in kunt draaien. Wellicht moet je een hulpstukje maken. Je hoeft hem trouwens niet perse op lucht te hebben. Een normale slagtrekker kan ook.

Plaats reactie