Gefascineerd door de 9-5 Aero

1997-2010
Plaats reactie
trxke
Geregistreerd lid

Gefascineerd door de 9-5 Aero

Bericht door trxke » zo 09 feb, 2025 20:58

Hallo,
Een maand geleden heb ik mij geregistreerd op dit forum, omdat ik mij nu toch wel echt wil verdiepen in een Saab Aero.
Eerst wat over mijzelf:
Ik ben Kris 50 jaar en wonende vlak bij Lier provincie Antwerpen, fervent Citroën rijder en enthousiast meer bepaald de Citroën CX waarvan ik er meerdere van bezit en waaronder de 25 GTi Turbo mijn absolute favoriet is (daarvan heb ik zowel de serie 1 als de serie2 Turbo2)
Verder heb ik ook een Xantia Turbo CT wat dan staat voor een 2l benzine Turbo met "vlakke koppel curve" daar bovenop heb ik voor mijn bedrijf ook nog 2x een C5 PH2 break.
Nu zie je waarschijnlijk al vanwaar de interesse komt voor de Saab Aero :D
Benzine Turbo motoren staan voor mij als de ultieme motoren en staan garant voor rijplezier en ik moet hier niet vertellen dat Saab daar de grootmeester in is/was.
In de jaren '80 was ik naast de Citroën CX25 GTi Turbo ook gefascineerd door de Saab 900 Turbo en de 9000 die er ook in Aero was, nu de CX'n heb ik (1 als zelfs 25 jaar) en die gaan niet weg, maar het idee is er al langer om ooit een Aero aan de collectie toe te voegen.
Sinds kort heb ik Abraham gezien en kreeg ik wel het idee dat als ik ooit een Aero wil bezitten dat dit dan geen 10 jaar meer moet duren.

Dus daarom heb ik mij aangemeld op dit forum om zoveel mogelijk kennis te vergaren om dan gericht te kunnen gaan uitkijken naar een mogelijk geschikte wagen.
Mijn interesse gaat in de eerste plaats naar een 9-5 Aero van rond de eeuwwisseling, ik begrijp dat deze er zijn van 1997 tot 2010 en dat er ook een facelift is?
Als voorbeeld :
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... -aero-2000
Ik zie vaak bij wagens die te koop staan "nieuwe motor" ook bij deze , zijn deze motoren dan zo fragiel?
Zelf heb ik door de jaren heen altijd wagens gekocht die meestal onverkoopbaar waren ivm (meerdere) defecten waar dus niemand de gok wilde aan wagen, voor mij is dit altijd interessant geweest omdat ik zelf sleutel (en vrij ver ga daarin) en op die manier mooie (dure versie's) voor weinig heb kunnen kopen.
Keerzijde is meestal een pak werk en ook een grote onderdelen kost voor een wagen op punt te krijgen en meestal een vrij forse km stand, waar ik helemaal niet van schrik.
Zo hebben mijn Citroën C5 breaks respectievelijk 275000en 380000km, beide hebben de originele aandrijflijn die in erg goede staat zijn.
Maar hoe zit dat bij de 9-5 Aero, moet je bang hebben van hoge km standen en hoe zit het eigenlijk met de motor?
Die motor is een 2300 cc? waar kan ik hier info over vinden?
Hoe goed zijn de versnellingsbakken en de koppeling en zijn deze goed te vervangen?
Stuurinrichting en ophanging, hoe verdragen die de km stand.

Kortom heel wat vragen waar ik een antwoord of inzicht wil in krijgen.
Zijn hier trouwens Belgen met een 9-5 Aero?

Groeten,
Kris

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Gefascineerd door de 9-5 Aero

Bericht door ReinO » zo 09 feb, 2025 21:08

Welkom hier en qua saab: eigenlijk staat of valt alles bij de staat van het onderhoud en het bekend zijn
van de historie. Ik zou een kenner meenemen voor een aankoop: er zit er 1 vlakbij en dat advies ter harte
nemen. Betaal er goed voor want het scheelt je veel gedoe.
Vanwege de langere slag is de 2.3 wat kwetsbaarder -enige verschil is de langere zuigerstang en kortere zuiger -
Zo n nieuwe motor uit China is daar onder licentie gemaakt en vind ik wel een plus. Hoe
dan ook veel zoeklol!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 10 feb, 2025 22:40

trxke schreef:
zo 09 feb, 2025 20:58
Ik ben Kris 5 jaar en wonende vlak bij Lier provincie Antwerpen
Vermoedelijk meteen de jongste gebruiker! :-P+

Bij mij is het omgekeerd: al jaaaren lang Saab-liefhebber, maar een CX GTi Turbo blijft een jeugddroom (ik durf het steeds niet aan...).

trxke
Geregistreerd lid

Bericht door trxke » ma 10 feb, 2025 23:02

Haha :P blijkbaar een nulletje vergeten, aangepast ondertussen :D
Ik ben opgegroeid in er tussen de CX'n, maar zo'n eerste serie GTi Turbo was ook mijn jeugddroom, op mijn 25 heb ik die kunnen verwezenlijken al was de wagen toen in bedenkelijke staat.
Vandaag de dag moet je toch echt wel zoeken om een top exemplaar te vinden, maar het zijn unieke wagens om te rijden.
Qua onderhoud en sleutelen moet je ze echt wel kennen, maar eens op punt zijn ze vrij probleemloos en onverslijtbaar (ik heb een T2 met 542000km...)

Maar voor mij is de Saab 9-5 nog een droom waarvan ik nu toch overweeg om die ook waar te maken, vandaar mijn post hier.

trxke
Geregistreerd lid

Bericht door trxke » do 13 feb, 2025 13:51

Ondertussen zoek ik zoveel mogelijk info online betreffende de 9-5 Aero.
Het was mij al langer duidelijk dat mijn favoriet de eerste versie is, voor de facelift dus.
Ik lees zoals eerder vermeld dat de motoren geen langlopers zijn, de gemiddelde km stand waarop deze motor "versleten" is is slechts 200000km, opmerkelijk voor mij omdat ik dit niet gewoon ben.
Bedoeling van dit topic hier is ervaringen te lezen van echte Saab rijders en sleutelaars, zodat ik een beeld krijg van wat ik kan verwachten.

Verder vraag ik mij af of hier ook Belgen rond dwalen die zo'n 9-5 Aero hebben of gehad hebben, met de bedoeling dat ik met de gegevens van die auto een BIV berekening kan maken.
Dit gaat namelijk niet met auto's die nooit zijn ingeschreven geweest in België, en de BIV op "oude wagens" met lage euronorm en "hoge" uitstoot is de laatste jaren in BE sterk omhoog getrokken om mensen te ontraden nog zulke wagens in verkeer te brengen.
Mijn wens om een 9-5 Aero te bezitten en legaal te rijden is groot maar het moet ook haalbaar zijn op alle vlakken, en het is mijn bedoeling om de auto ook te houden op erg lange termijn...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 13 feb, 2025 15:34

die 2.0 en v6 gaan goed lang mee hoor: die 2.3 is wat kwetsbaarder. Die V6 is zijdezacht en zuiniger
'dan mijn 2.0. met nieuwe motor :)

trxke
Geregistreerd lid

Bericht door trxke » zo 29 jun, 2025 22:14

Ik heb nog steeds geen Saab maar ben eigenlijk nu zover dat ik toch een 9000 Aero wil ipv een 9-5.
Nu zijn die wel veel zeldzamer en duurder, maar dit is echt wat ik wil en daarom zal er eerst verder gespaard moeten worden voor een exemplaar als deze:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/old ... ro-bj-1993

Maar uit mijn herinnering van meer dan 20j terug toen er iemand in het dorp hier een 9000 aero had was die precies niet zo "aangekleed" als deze, ook dit interieur ook mooier.
Is dit een speciale uitvoering misschien?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » zo 29 jun, 2025 22:20

Ik zie gewoon de 9000 aero zoals die af fabriek is. Mooi hoor en gaat als de brandweer

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 03 jul, 2025 20:50

En een handbak, dus met de grote TD04, ipv de T25.

Classieker!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 03 jul, 2025 21:04

Met een zwart kastje op het gasklephuis; dus tcs. Ik zou hem laten staan.

trxke
Geregistreerd lid

Bericht door trxke » do 03 jul, 2025 21:39

Een handbak inderdaad en voor mij persoonlijk ook een vereiste, en erg handig dat de versnellingen hetzelfde liggen als bij mijn Citroën's :D

Wat bedoel je met "Met een zwart kastje op het gasklephuis; dus tcs. Ik zou hem laten staan."

Van deze op de advertentie ben ik helemaal weg van, maar gezien de vraagprijs gaat dit voor mij nog niet direct zijn ...
Maar nu weet ik wel zeker dat het een 9000 moet worden ipv een 9-5 8)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 03 jul, 2025 21:47

Het zwarte kastje op het gasklephuis wijst op TCS. Dat systeem is bij de 9000 in deze bouwjaren nogal storingsgevoelig. Er zijn experts die het kunnen oplossen als er een storing is, maar het is wel kostbaar en tijdrovend.
Een 9000 met TCS laat ik daarom staan. Hier op het forum is laatst een hele mooie groene 9000 aangeboden. Ook een met TCS. Die had een storing. Het meest veilige is om een zonder TCS te zoeken, zeker als je nog niet helemaal thuis bent in het merk.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 04 jul, 2025 8:54

Zie ook deze uitleg in een ander topic:
9000-95 schreef:
do 08 mei, 2025 12:50
Mooi hoor dit. Zo af en toe duiken er toch steeds weer mooie exemplaren op. En handgeschakelde Aero's zie je niet veel.

Voor wie nog twijfelt, deze heeft inderdaad geen TCS. TCS auto's herken je aan een afwijkend gasklep huis met een schuin zittend zwart dekseltje, en de aanwezigheid van diverse klepjes en slangetjes op het schutbord en de linker wielkast.
Hier heeft iemand daar eens een handig plaatje van gemaakt:

Afbeelding

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 04 jul, 2025 11:26

trxke schreef:
zo 29 jun, 2025 22:14
Ik heb nog steeds geen Saab maar ben eigenlijk nu zover dat ik toch een 9000 Aero wil ipv een 9-5.
Nu zijn die wel veel zeldzamer en duurder, maar dit is echt wat ik wil en daarom zal er eerst verder gespaard moeten worden voor een exemplaar als deze:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/old ... ro-bj-1993

Maar uit mijn herinnering van meer dan 20j terug toen er iemand in het dorp hier een 9000 aero had was die precies niet zo "aangekleed" als deze, ook dit interieur ook mooier.
Is dit een speciale uitvoering misschien?
De blokken van de 9000 gaan trouwens doorgaans aanmerkelijk langer mee. Wanneer je op dit forum zoekt op het verschil tussen de t5 (9000 in dit geval) en de t7 (9-5) dan wordt veel duidelijk.

In de basis zijn ze beiden erg goed. De laatstgenoemde is wel veel gevoeliger voor uitgevoerd onderhoud en modificaties.

Plaats reactie