Kenteken vraag
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Kenteken vraag
Vraag gaat over de registratie van een middernacht blauwe 96V4 van 1979. Kenteken LL-63-PG
Volgende gegevens volgens RDW & Finnik:
- Datum eerste tenaamstelling in Nederland: 19 april 1979
- Datum eerste toelating: 19 april 1979
- Datum inschrijving voertuig in Nederland: 2 oktober 1984
- Eigenaren: van 19-04-1979 - 26-08-1985, Onbekende entiteit.
- Vanaf 26-08-1985 een particuliere eigenaar
Dan de vraag, heeft de 96 in 1984 een nieuw tweede kenteken gekregen of heeft de 96 tot 1984 tot de handelsvoorraad behoord en heeft vervolgens in 1984 pas z'n eerste kenteken gekregen.
Volgende gegevens volgens RDW & Finnik:
- Datum eerste tenaamstelling in Nederland: 19 april 1979
- Datum eerste toelating: 19 april 1979
- Datum inschrijving voertuig in Nederland: 2 oktober 1984
- Eigenaren: van 19-04-1979 - 26-08-1985, Onbekende entiteit.
- Vanaf 26-08-1985 een particuliere eigenaar
Dan de vraag, heeft de 96 in 1984 een nieuw tweede kenteken gekregen of heeft de 96 tot 1984 tot de handelsvoorraad behoord en heeft vervolgens in 1984 pas z'n eerste kenteken gekregen.
-
Ibanez
- Geregistreerd lid
Re: Kenteken vraag
Gevoelsmatig zou ik denken dat dit - weliswaar vrij lang - enkel een tenaamgestelde showroom-/ display-auto is geweest zonder kenteken en in 1984 pas zijn eerste kenteken heeft gekregen en een jaar later is verkocht. Dus jouw tweede gedachte. Giswerk hoor...
-
reiernumans
- Donateur (2x)

inschrijving in NL staat in 1979 dus ik denk dat 'ie een nieuw kenteken heeft gekregen in 1984.
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

Als er ooit inderdaad een nieuw kenteken op is gekomen, kun je hier https://www.rdw.nl/particulier/formulie ... -aanvragen het oorspronkelijke kenteken weer aanvragen. De RDW kan ook opzoeken welk kenteken dat was. Stelt niet veel voor.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties.
Ik denk eigenlijk ook dat het een "display"-auto is geweest. Misschien ook wel omdat het verhaal dan mooier is. Het is toch op een of andere manier leuk als het om een ONK gaat.
Vraag is eigenlijk dat als je een nieuw kenteken krijgt, de "Datum inschrijving voertuig in Nederland" wel/niet wordt aangepast.
Aanvragen van een historisch kenteken, gaat toch tot een bepaald bouwjaar? Dacht dat het alleen om de blauwe platen gaat.
Zou je oude kenteken terug willen, het originele nummer uit 1979, moet je bewijs aanleveren dat de auto dat kenteken heeft gehad. Bv dmv foto's, documenten etc.
Ik denk eigenlijk ook dat het een "display"-auto is geweest. Misschien ook wel omdat het verhaal dan mooier is. Het is toch op een of andere manier leuk als het om een ONK gaat.
Vraag is eigenlijk dat als je een nieuw kenteken krijgt, de "Datum inschrijving voertuig in Nederland" wel/niet wordt aangepast.
Aanvragen van een historisch kenteken, gaat toch tot een bepaald bouwjaar? Dacht dat het alleen om de blauwe platen gaat.
Zou je oude kenteken terug willen, het originele nummer uit 1979, moet je bewijs aanleveren dat de auto dat kenteken heeft gehad. Bv dmv foto's, documenten etc.
-
jota
- Geregistreerd lid
Laatst een 96 hier gehad die blauwe platen had op een '79-er. Dat mag wettelijk niet. Voor de APK de gele platen erop gezet. Ik dacht dat alle auto's vanaf januari '78 een geel kenteken moeten hebben. Het kan bij deze auto ook zo zijn dat hij een aantal jaar in bezit is geweest van iemand die in Brussel (EU) heeft gewerkt en in '84 definitief teruggekomen is naar Nederland en toen kenteken heeft gekregen. Heb ik ook al eens meegemaakt.
-
mba
- Geregistreerd lid
Met de opmerking toelating en tenaamstelling heeft de auto al een kenteken en een eigenaar gehad. Als dat niet zo was had dit niet gemeld. Dus er moet een ‘79-er kenteken van zijn. Kan dus idd van iemand zijn die of in Brussel (EU) heeft gewerkt of een ambassade auto.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Beetje een late reactie door computerproblemen voor en tijdens de kerst. Maar toch.
Er kan ook nog een andere reden zijn waarom de data uit de jaren '80 niet overeen komen. In die tijd reden nogal wat Nederlanders in Duitsland. Mensen die voor of namens Defensie over de grens woonden. In mijn herinnering heetten die platen 'Nato-kentekens'.
Bij terugkeer in NL ging dan de oude plaat er weer op.
Er kan ook nog een andere reden zijn waarom de data uit de jaren '80 niet overeen komen. In die tijd reden nogal wat Nederlanders in Duitsland. Mensen die voor of namens Defensie over de grens woonden. In mijn herinnering heetten die platen 'Nato-kentekens'.
Bij terugkeer in NL ging dan de oude plaat er weer op.
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Jaren geleden een proces-verbaal ontvangen omdat ik een blauwe kentekenplaat had. Dat was toen met de motor en die had een kenteken van maart 1978. Formeel gezien hadden ze gelijk maar wat vond ik het kinderachtig zeg. Dat zijn van die momenten dat je denkt "ga boeven vangenjota schreef: ↑za 21 dec, 2024 20:05Laatst een 96 hier gehad die blauwe platen had op een '79-er. Dat mag wettelijk niet. Voor de APK de gele platen erop gezet. Ik dacht dat alle auto's vanaf januari '78 een geel kenteken moeten hebben. Het kan bij deze auto ook zo zijn dat hij een aantal jaar in bezit is geweest van iemand die in Brussel (EU) heeft gewerkt en in '84 definitief teruggekomen is naar Nederland en toen kenteken heeft gekregen. Heb ik ook al eens meegemaakt.
Op een oude auto hoort wat mij betreft dan ook een blauw kenteken, ook op een 79'er
-
verde900
- Donateur

Tenaamstelling zonder kenteken is onmogelijk..Ibanez schreef: ↑za 21 dec, 2024 18:48Gevoelsmatig zou ik denken dat dit - weliswaar vrij lang - enkel een tenaamgestelde showroom-/ display-auto is geweest zonder kenteken en in 1984 pas zijn eerste kenteken heeft gekregen en een jaar later is verkocht. Dus jouw tweede gedachte. Giswerk hoor...
Denk eerder aan 4 jaar een cd kenteken of soortgelijk..
Dat soort kenteken ga je er nu natuurlijk nooit meer op krijgen.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid

Hier is de 96. Vanaf 1995 in de stalling gestaan. 30 jaar.
In 1984 vanuit Belgie naar Nederland geimporteerd. In 1985 op kenteken gezet en in 1995 in de stalling met 100000km.
De gegevens van de RDW "Eerste tenaamstelling in Nederland 1979" zal wel een foutje zijn.
Zal nog aardig wat werk om weer op de weg te krijgen.
- aardig wat roest
- motor zit vast
- benzinetank helemaal verroest
Wel een mooi interieur.
We zullen zien.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Waarom zou dat 'Eerste tenaamstelling' fout zijn? Het chassisnummer geeft heel veel info. En deze auto 'adem't' een hele late 96. De kleur is heel erg zeldzaam voor deze late versie. Het interieur zou grijs moeten zijn. De achterklep is zwart tussen de achterlichten; een indicatie van een 'late'. De wielen hebben naafdoppen. Opnieuw: een teken dat het een hele late is.
Kortom: een vrij bijzonder exemplaar! De verkopen daalden na 1976 (in dat jaar in Finland de meest-verkochte auto trouwens). Er waren betere, meer moderne auto's te koop. Rij maar eens in een Japanner van '78/'79. Dan is een 96 een soort tractor. Daarnaast was het plaatwerk niet van de beste kwaliteit op het laatst. Veel auto's zijn gewoonweg vergaan. Dat deze nog bestaat is een klein wonder!
Ik zie graag meer foto's!
Kortom: een vrij bijzonder exemplaar! De verkopen daalden na 1976 (in dat jaar in Finland de meest-verkochte auto trouwens). Er waren betere, meer moderne auto's te koop. Rij maar eens in een Japanner van '78/'79. Dan is een 96 een soort tractor. Daarnaast was het plaatwerk niet van de beste kwaliteit op het laatst. Veel auto's zijn gewoonweg vergaan. Dat deze nog bestaat is een klein wonder!
Ik zie graag meer foto's!
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Ik lees dat deze 96 in '84 vanuit België naar Nederland is geïmporteerd, hoe kan hij dan de eerste tenaamstelling in Nederland in '79 gehad hebben? Is dit dan een origineel Nederlandse 96 die naar België is verhuisd en dan in '84 terug naar Nederland?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Waarschijnlijk wel. Of er moeten papieren bij zitten die aantonen dat deze auto in 79 voor het eerst in België een kenteken kreeg. In dat geval is onze Rijksdienst fout. Maar... 'Tenaamstelling' betekent hier (NL) dat de auto gekoppeld is aan de naam van een eigenaar. In dit geval de eerste eigenaar.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Precies, dat is dus het foutje van de RDW denk ik. Eerste tenaamstelling is in België geweest en niet Nederland. Ten minste, volgens de vorige eigenaar die de 96 bij van Leenen heeft gekocht
Mistlamp achter verraad het eigenlijk al.
Chassisnummer is 96796005389. Laatste chassisnummer voor modeljaar 1979 is 96796010740.
Met inderdaad een grijs interieur. Ik mis trouwens 1 grijs hoesje voor een hoofdsteun. Heb ze in alle kleuren behalve grijs. Misschien iemand?
De 96 moet van het modeljaar 1979 zijn tot mrt 1979. Volgens mij heeft MvR ooit in een topic aangegeven dat in mrt 1979 de zwarte strepen onderop kwamen.
Dat heeft deze niet.
Zaterdag gaat de 96 naar de stalling zodat ik weer onderdelen kan gaan zoeken. Zal dan nog wat foto's maken.
Dit jaar eerst de Sonett en de 95 rijdbaar maken.
Mistlamp achter verraad het eigenlijk al.
Chassisnummer is 96796005389. Laatste chassisnummer voor modeljaar 1979 is 96796010740.
Met inderdaad een grijs interieur. Ik mis trouwens 1 grijs hoesje voor een hoofdsteun. Heb ze in alle kleuren behalve grijs. Misschien iemand?
De 96 moet van het modeljaar 1979 zijn tot mrt 1979. Volgens mij heeft MvR ooit in een topic aangegeven dat in mrt 1979 de zwarte strepen onderop kwamen.
Dat heeft deze niet.
30 jaar stalling heeft ook bij deze 96 z'n sporen nagelaten. Genoeg roest.Daarnaast was het plaatwerk niet van de beste kwaliteit op het laatst. Veel auto's zijn gewoonweg vergaan.
Zaterdag gaat de 96 naar de stalling zodat ik weer onderdelen kan gaan zoeken. Zal dan nog wat foto's maken.
Dit jaar eerst de Sonett en de 95 rijdbaar maken.